WiFi in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Dit topic even onder de aandacht brengen. ;)
FREE WIFI bijna alle restaurants, hotels en campings, benzinestations in Tsjechië bieden dit aan.
De hierboven vermelde website is ook in Engels free-wifi.cz.
De hotspots van FON wat eerder is genoemd, is niet echt goed van de grond gekomen in Tsjechië.
 
Als beveiligings-nerd moet ik er wel bij zeggen dat men dient op te letten bij het gebruik van publieke WiFi-punten om verschillende redenen.
  • Je weet niet wie het netwerk beheert en wie toegang heeft tot de netwerkapparatuur. Zelfs de beheerder van het WiFi-punt hoeft niet door te hebben dat een kwaadwillend persoon toegang heeft verschaft tot de apparatuur.
  • Je weet nooit of je wel naar het juiste WiFi-punt connect. Hackers zetten heel vaak een eigen WiFi-punt op met dezelfde naam als degene die ze net uit de lucht gehaald hebben, om iedereen daarop te laten connecten zodat ze van alles kunnen doen.
Wat kan er zoals gebeuren als een kwaadwillend persoon toegang heeft tot de netwerkapparatuur of als je verbindt naar een WiFi-punt van iemand met kwade bedoelingen?
  • Men kan zien op welke websites je zit.
  • Men kan je doorsturen naar een andere website, dus met andere woorden, jij wil naar www.abn.nl voor je bankzaken maar eigenlijk kom je op de website van de hacker terecht welke eruit ziet als de normale ABN.nl.
  • Men kan sessies overnemen, wat inhoudt dat als jij ingelogd bent op je mail/facebook/whatever, hackers net doen of ze jou zijn, zodat ze direct toegang krijgen tot je accounts.
  • Men kan stiekem virussen verstoppen in iets dat je download of verstuurd en in sommige gevallen zelfs zonder dat je iets doet virussen installeren op je pc, telefoon of tablet.
  • Men kan over het algemeen de mails die je verstuurt zo meelezen, omdat ze in normale text verstuurd worden over internet. Dit is overigens ook het geval voor je internetprovider en degene die je mailserver in beheer heeft, maar dat even terzijde.
Dit zijn echter een aantal van de meest voorkomende zaken. Als je te maken hebt met een heel slim iemand, kunnen ze nog verder gaan.

Nu zul je je afvragen wat hiertegen te doen is. Waar je voor dient te zorgen, is dat de beheerder van het netwerk niet kan zien wat voor data je verstuurt. De data versleutelen/encrypten dus.

De makkelijkste manier om dit te doen, is door een VPN account te regelen. Die worden verkocht van 10 euro per maand tot 30 euro per jaar, afhankelijk bij wie je dat doet. Ook zijn er VPN-aanbieders die de data die je verstuurt en ontvangt, inpakken en dus kleiner maken. Mobiel internet kan daardoor sneller worden. Tevens zijn er aanbieders die gelijk virussen en reclame tegenhouden op internet, wat ook een positief effect heeft op de snelheid van mobiel internet of internet op een trage verbinding in het algemeen.

Om het niet over te laten komen dat ik hier aan het adverteren ben voor VPN diensten, raad ik aan om gewoon even te googlen; het stikt er van. Mocht je toch wat vragen hebben of willen dat ik er één aanraad, dan ontvang ik graag een privébericht.
 
..... Mocht je toch wat vragen hebben of willen dat ik er één aanraad, dan ontvang ik graag een privébericht.
Heb je dan wel inmiddels je instellingen aangepast? Anders gaat dat hem niet worden... :stout:

...mocht iemand interesse hebben laat het me weten....niet openbaar op het forum zetten....
Mor je hebt teveel afgeschermd in je profiel bij "Privacyinstellingen", nu kan niemand jou een PB/Conversatie sturen. ;)
 
Bovenaan