WiFi in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Macek

Geroyeerd Lid
Nou nee, ik had een lijst met alle dorpen in de omgeving en dan welke provider ik kon hebben en dat kan ik hier niet vinden, maar bedankt.
 
Er is een prima initiatief, waarmee je gratis wereldwijd internet verbinding kan maken.
Het komt er op neer dt je thuis een fon routertje neerzet, waarmee je veilig een stukje van je internet met andere fon leden deelt.
Doordat jij een fon draadloos routertje hebt geplaatst mag je gratis op alle fon routertjes inloggen werelwijd.
Deze gemeenschap is in November gestart en er staan nu al meer dan 100.000 fon routertjes.
Het doel is dat er over een jaar 1 miljoen fon routers wereldwijd geinstalleerd staan.
op www.fon.com kan je er meer over lezen, een fon routertje kost €39,95. Als je er een gekocht hebt mag je er volgens ook één gratis weggeven.
Het mooie is dat je twee SSID's krijgt, eentje die fon_XXXX heet (daar kunnen de fon leden op inloggen en zij kunnen alleen naar internet) en een eigen SSID signaal, die voor jou prive is, en WAP beveiligd is. Je bepaald zelf hoeveel bandbreedte je met de FON leden wilt delen.
Via de http://maps.fon.com/ kan je opzoeken waar fon routers staan, en je kan ze als POI downloaden zodat je ze inkan lezen in je navigatie systeem. Bedrijven als Skype en Google sponseren dit initiatief.
Zelf heb ik er al een staan en het werkt uitstekend.
Hoe meer mensen er meedoen, hoe vrijer we worden om overal in te kunnen loggen.
En het leuke is dat ze ook al in Tsjechie staan!
 
Leuk bericht over fon, maar op het kaartje kan ik niet echt veel plaatsen vinden waar ze staan in Tsjechie, of kijk ik verkeerd?
Ik wil de volgende keer proberen om een draadloze internetverbinding te regelen met mijn laptop, zit nu altijd zonder internet en e-mail en dat is voor erg onhandig. Fon lijkt mij wel een goede oplossing, maar dan zullen er toch wat meer moeten zijn.
 
Daar heb je uiteraard gelijk in, maar ik denk dat het concept behoorlijk levensvatbaar is. Als je al ziet hoe snel het bv in Nederland al loopt.
Hopelijk zal het in Tsjechie ook snel aanslaan en verschijnen er snel nog meer FON hotspots. (voor de kosten hoef je het niet te laten om zo een routertje neer te zetten)
 
Het is een draadloos wifi internet aansluiting voor op je ADSL of kabel aansluiting. (eigenlijk hetzelfde als je een dergelijk kastje bij de computer winkel koopt)
En daar kan je zelf op internetten, en fon leden kunnen dan als ze in de buurt zijn ook via dat routertje op internet gaan.
Uiteraard beveiligd!
En als jij een dergelijke kastje hebt staan kan jij weer bij andere fon leden inloggen op internet met je draadloze laptop, PDA oid.
Mocht je verdere uitleg willen hebben dan hoor ik dat wel.
 
Ik vond als internetverslaafde deze discussie wel leuk. Ik hou het ongeveer een week vol om de mail niet even te bekijken en dan moet ik toch echt een internet cafe opzoeken.(erg he) Ik ga al jaren naar de zelfde camping en ben inmiddels bevriend geraakt met de eigenaar en maak voor hem de Nederlandse site van de camping. Ik heb hem ook geadviseerd om draadloos internet aan te bieden dit advies heeft hij op gevolgt en hij heeft 150 euro geïnverteerd in een draadloze router. Hij heeft besloten deze dienst gratis aan te bieden op zijn camping. Ik dacht dat moet ik toch even melden in deze discussie. Hopelijk word dat niet gezien als reclame. de camping heet *****.
Ik zit in iedergeval met de laptop op schoot bij het kampvuur te internetten.
 
Het is een draadloos wifi internet aansluiting voor op je ADSL of kabel aansluiting. (eigenlijk hetzelfde als je een dergelijk kastje bij de computer winkel koopt)
En daar kan je zelf op internetten, en fon leden kunnen dan als ze in de buurt zijn ook via dat routertje op internet gaan.
Uiteraard beveiligd!
En als jij een dergelijke kastje hebt staan kan jij weer bij andere fon leden inloggen op internet met je draadloze laptop, PDA oid.
Mocht je verdere uitleg willen hebben dan hoor ik dat wel.
ik neem aan dat deze fon router op mijn internet account gaat lopen ?
a: dan zal de fup hier in cz snel geactiveerd worden.
b: als er illegale software wordt gedownload ben ik dan als houder van het account verantwoordelijk ?
hetzelfde als er spam verzonden wordt.
het idee is goed mits......
 
Uiteraard gaat het over jouw inernet account lopen.
Doch:
Alle gebruikers van de FON gemeenschap zijn met naam en toenaam bekend. Na authenticatie wordt je gelogt.
Je kan zelf nagaan, waar je zelf ooit bent ingelogd en wie op jouw fon router ingelogd is (geweest).
Een aantal profiders omarmen het project en andere gedogen het voor zover ik het weet.

Maar wat denk je van al die routertjes die gewoon open staan en iedereen ongecontroleerd op kan inloggen!
 
WiFi

Ik heb een aantal berichten gelezen op de site. Mijn ervaring is dat de hotels waar ik meestal verblijf over gratis internet beschikken. Sommige draadgebonden, maar heeeeeel veel middels WiFi. In en rond de hotels is het dan gratis open internetten! Zonder inlognamen of paswords.
Wel is ons opgevallen dat sommige hotels bepaalde poorten hebben afgesloten. Zo konden we in veel, maar niet alle, hotels telefoneren via Wengo/WengoPhone. Dat maakte het mogelijke met nederland te bellen voor € 0,01 per minuut (we blijven nederlanders nietwaar) naar vaste nummers. Surven was altijd mogelijk en dus het ophalen van webmail.
Een stukje gratis software "network stumbler" kan bv erg behulpzaam zijn. Het scant constant de omgeving af naar (als je beweegt/rijdt) nieuw ontvangen AP's of routers.
 
WIFI lokaties

Kan iemand mij zeggen of er in de buurt van Vrchlabi WIFI lokaties te vinden zijn waar je draadloos kunt internetten. Ik zou mijn laptop mee op vakantie willen nemen en willen internetten.

Alvast bedankt.
 

kuurgast

Donateur
Praag, proef gratis internet in de tram.

kt8n2_denik_clanek_solo.jpg


City Transport Company. Praag (DPP) heeft vandaag aangekondigd dat passagiers tijdens het reizen met de tram gebruik kan maken van een verbinding met het internet via Wi-Fi volledig kosteloos.
Dit zal worden aangeboden vanaf donderdag 31 Maart, in een gemoderniseerde tram KT8N2 met niet alleen toegang tot het internet, maar ook andere technologische innovaties, maar deze zijn meer een marketing aard. Het is een proef gedurende ten minste 6 maanden. Details over de snelheid van uw internetverbinding en de beveiliging is niet bekendgemaakt. Onder andere innovaties die voor passagiers in de tram staan te wachten van DPP KT8N2 zijn lcd-monitors, die worden weergegeven op de commercials en de presentatie van de DPP, maar ook informatie over tickets etc.
De KT8N2 vertrekt van Hloubetin (die suggereert waarschijnlijk lijn 3 of 19).

Bron:computerworld.cz+prazsky.denik.cz.
 

kuurgast

Donateur
Free-Wifi.

Er zijn steeds meer steden die een Free-Wifi-Zone hebben op centrale plein of andere openbare ruimtes.
Zoals bv Česká Třebová ,Chrudim ,Litomyšl ,Pardubice ,Svitavy en Ústí nad Orlicí.Bron:pardubice.idnes.cz.

map0.jpg


Op de website free-wifi.cz kan je op regio van kaart klikken voor de gratis hotspots in je omgeving.
 
Bovenaan