WiFi in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo,

ik zie op sommige websites (gevonden via google) dat bijvoorbeeld Czech Telekom via o.a. Shell stations en Telepoints hier en daar gratis (?) Wifi internet aanbiedt. Wie heeft daar ervaring mee? Moet je inloggen of niet? Is SMTP/POP3 mogelijk? HTTPS?

Het zou leuk zijn als ik op vakantie zo nu en dan eve de mail kon ophalen en de thuisbijvers een foto'tje kan sturen.
wink.gif


Oh ja, even wardriven kan ook natuurlijk, maar ik doe het liever gewoon netjes.
laugh.gif
 
Re: Gratis wifi toegang in Tsjechie

Hmmm... net gezien dat het sinds 1 mei niet meer gratis is... pilot is voorbij. Goede nieuws, het kost 2 kronen per 3 minuten. da's dus bijna gratis.
laugh.gif
Nadeel: je moet wel eerst een prepaid kaart kopen ergens... en die is natuurlijk veel te duur... want veel teveel minuten. Nou ja... we zien wel.
wink.gif
 
Re: Gratis wifi toegang in Tsjechie

Hallo,
Volgens mij Shell (en ook KFC?) biedt in zijn stations een gratis Wifi aan, maar kheb geen ervaring en kan ook niets daarover snel vinden... Meer over Wifi in Tsjechie is bv. hier. (alleen in het Tsjechisch)
Succes
 
Re: Gratis wifi toegang in Tsjechie

Shell gratis is goed, want ik heb een Shell kaart en moet er dus toch soms zijn om te tanken.
wink.gif
KFC zal ik denk ik weinig zien... ik ga de regio Cheb, Teplice, Liberec onveilig maken en Praag wellicht 1 dag (maar zeker zonder laptop).

Nou ja, we zien wel... die tsjechische pagina kan ik ook niet echt uit wijsworden... en als ik een AP wil aanklikken volgt een ASP foutmelding. :(
 
Re: Gratis wifi toegang in Tsjechie

Ach, waarom moeilijk doen met een laptop op schoot tussen de kippeboutjes of met smerige benzinepomp koffie ?? Er zijn genoeg internet cafétjes in Tsjechië en ook deze zijn helemaal niet duur... (zowel het internet als de evt. consumties niet).
 
Re: Gratis wifi toegang in Tsjechie

Tja, de laptop gaat toch al mee vanwege andere doeleinden (o.a. routeplanning) en dan kan ik de mail ook gewoon off-line lezen in plaats van via de webmail. En de foto die op de laptop staat gelijk versturen is ook makkelijk.

En ik hoef geen Shell koffie te nemen, ik kan tenslotte ook gewoon in de auto blijven zitten.
wink.gif
En ik denk dat een internetcafé meer kost dan CZK300,- voor 450 minuten.
 
Re: Gratis wifi toegang in Tsjechie

450 minuten ?? Da´s 7 ½ uur..... Ga je zolang met vakantie ????
 
Re: Gratis wifi toegang in Tsjechie

7,5 uur is niet veel hoor als je eenmaal online bent.
Je bent zo een uurtje verder als je even wat meeltjes beantwoord en "even" het forum bezoekt.
wink.gif
 
Re: Gratis wifi toegang in Tsjechie

Ik denk dat 450 minuten meer dan zat is voor 3 weken vanaktie. Da's een keer of drie mail halen/brengen en eventueel paar foto's uploaden of forum checken. Kan ik dan 2,5 uur over doen.
wink.gif


Nee, ik denk dat ik aan een half uur per keer genoeg heb... inclusief op en neer met de auto ben ik dan een uur kwijt of zo. Want die wifi hotspots zitten niet op de camping meestal (dan is die 7,5 uur wel nodig
laugh.gif
).
 
Re: Gratis wifi toegang in Tsjechie

Na de vakantie even de ervaringen op dit gebied:
- de hotspots zelf snappen soms niks van die prepaid kaartjes... maar bellen helpt.
wink.gif

- snelheid is vergelijkbaar met een ADSL Lite verbinding thuis (dus prima genoeg)
- soms verdwijnen hotspots zomaar... Liberec is nu exit (en het kaartje is dus lang niet op gekomen...)

En, op sommige campings is toegang tot lokale netwerken mogelijk.
laugh.gif
Kost wat moeite en normaal surfen/mailen wordt niks, maar een tunneltje naar thuis (en dan surfen en mailen) werkte prima.
 
Maar hoe werkt dat dan op zo'n 'hotspot' ?
Je doet je laptopje aan, moet je inloggen of niet, heb je config nodig voor zulke dingen enz ?
 
De andere Dieter (met groet aan de eerste, je hebt nog een biertje tegoed) zou het ook willen weten!

En meer: is er een overzicht van waar die punten zitten?
 
Je gaat naar zo'n hotpsot en koopt daar voor 30 kronen een kraskaart met logingegevens. Daarmee koop je 9 uur toegang. De instellingen staan op het kaartje.

Kaarten via www.telecom.cz, engels kiezen en op wifi zoeken. Je kunt ook roamen op hotspots van eurotel, maar die kaart is erg afwezig...
 
Je kunt natuurlijk ook gewoon wireless internetten via computers van mensen die alle beveiligingen uit hebben staan. Ooit eens gekeken bij mij in de straat in Nieuwegein, en zag tot mijn schrik dat ik op 3 verschillende wireless netwerken kon komen. :neenee:
 
Zo heb ik op de camping in Litomerice kunnen internetten, in plaats van een half uur in de auto moeten zitten om dat bij zo'n officieel hotspot te kunnen doen. :D
 
(wifi) Internet in Praag

Hoi,

Woon sinds een tijdje niet meer Chodov, waar ik gebruik maakte van het excellente Hell net, van Lisa's man.

Woon nu Vlakbij winkel centrum Nove Butovice, naast metro Nove Butovice, waar ze dat Praags project hebben met gratis wifi, genaamd "Neuron".

Met mijn laptopje van mijn werk, ingebouwde wifi kaart, kan ik connecten, geen probleem.
Maar met mijn pc, die aan een d-link access point hangt, die weer het signaal krijgt van zo'n richtings antenne, kan ik niet connecten..

Ik weet namelijk niet waar ik richten moet. Geen idee waar die zendmast staat van dat neuron wifi internet.
Hbe al enkele uurtjes geprobeerd te richten, maar geen succes..

Op deze site: http://www.praha13.cz/(5fhazpiydpd4...třebné_technické_vybavení_na_straně_uživatele kan ik ook niks vinden over het huidige netwerk, alleen wat over toekomstige plannen enz.

Heeft iemand een idee, waar die zend antenne staat in Nove Butovice / Studolky ?

Heeft iemand een idee welke andere kabel of adsl providers internet aanbieden bij Nove Butovice, en heeft iemand ervaringen ermee ?

Thanks alvast,
Dieter
 
Heeft iemand (Bijlsma wellicht) toevallig een kaartje met daarop de Wifi lokaties in Praag, zodat ik kan zien waar ik met mijn laptopje naar nederland kan mailen? Zou erg handig zijn..
 
Ik weet alleen dat als er een in de buurt zit mag die maximaal 90 meter ver weg zijn met goede omstandigheden anders vind je hem niet.
 
Ik neem mij laptopje altijd mee naar huis vanauit werk, ena ls ik iets snel nodig heb, zet ik wifi aan, en hij zoekt naar beschikbare netwerken...
En binnen 5 minuten heb je altijd wel een unsecured netwerk ergens te pakken :-)
 
Ze zijn er inderdaad zat vooral consumenten die geen firewall e.d. hebben maar het maximale bereik van WIF (WLAN) is 90 meter dus dan weet je dat.
 
Bovenaan