Wielersport

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Na 12 seizoenen Quick Step verhuist Stybar naar BikeExchange

Sinds 2011 komt Zdenek Stybar al uit voor Quick Step. Toch zal de 36-jarige renner zijn carrière niet afsluiten bij de ploeg van Patrick Lefevere. De Tsjech zat al even op de wip en springt nu definitief over naar BikeExchange. Stybar tekende er een contract voor één seizoen.

Zdenek Stybar blijft volgend jaar in het blauw rondfietsen. Toch is het niet het blauw van Quick Step-Alpha Vinyl, wel dat van Team BikeExchange. De 36-jarige Tsjech zette vandaag zijn krabbel onder een contract voor het seizoen 2023.

"Nu veel van de oudere en meer ervaren renners het team verlaten, kan Stybar onze groep bijstaan met een overvloed aan kennis", meldt de Australische ploeg op zijn website.

"Het is een belangrijke en cruciale rol om de jongere generatie te begeleiden. Stybar zal zo optreden als teamkapitein op de weg. De ploeg gelooft dat het met hem the perfect man for the job heeft gevonden.

Na 12 jaar Quick Step, was de honger naar een nieuw avontuur bij Stybar groot.

"De transfer is iets heel speciaals voor mij, zeker omdat het nog zo laat in mijn carrière is. Ik had een geweldige tijd bij mijn vorig team, maar ik ben erg gedreven voor dit nieuwe seizoen bij BikeExchange."

Bron: sporza.be
 

Ad Verschoor

Donateur

Zdenek Stybar viert veldritcomeback met tweede plek in Dohnany​

Zdenek Stybar is tweede geworden in de Grand Prix Dohnany 1, zijn eerste cross sinds januari 2021. De Tsjech moest in de Slowaakse C2-veldrit enkel Ward Huybs voor zich dulden. De derde plek was voor Seppe Rombouts.
Zdenek Stybar viert veldritcomeback met tweede plek, Ward Huybs wint in Dohnany

De laatste keer dat Stybar in actie kwam in het veld, was tijdens het WK veldrijden in Oostende, op 31 januari 2021. Na een seizoen zonder cross, stond hij nu dus aan de start in Dohnany. Aldaar kwam de 20-jarige Huybs na een dik uur als eerste over de streep. Stybar volgde op zeventien seconden van de renner van Baloise Trek Lions, Rombouts gaf een minuut en achttien seconden toe. Zondag, in de Grand Prix Dohnany 2, krijgt de renner van Quick-Step-Alpha Vinyl een nieuwe kans op succes.
Enkele weken geleden kwam het nieuws naar buiten dat Stybar dit seizoen weer in het veld zal duiken. De Tsjechische bondscoach Petr Kloucek liet weten dat Styby in 2024 wil deelnemen aan het WK veldrijden in Tábor, waar hij in 2010 nog wereldkampioen werd.

Bron: msn.com
 

Ad Verschoor

Donateur

VOORBESCHOUWING: WERELDBEKER TÁBOR 2022

Het parcours van de Wereldbeker Tábor is niet gewijzigd ten opzichte van vorig jaar. Het rondje ligt slechts enkele kilometers van het historische centrum van de stad verwijderd. De site, dat langs de rivier Luznice ligt, is rond een heus sportcentrum gebouwd.

De start is zeer belangrijk in Tábor, het is in het algemeen namelijk een zeer snel rondje. Na de eerste geasfalteerde rechte lijn nemen de renners een wijde rechtse bocht, waarna ze nog een kort geasfalteerd stuk moeten afwerken. Hierna duiken ze dan echt het veld in. In het eerste deel van het parcours liggen ook een aantal korte hellingen.

Screenshot-2022-10-19-at-14.01.57-1024x667.jpg


Het tweede, iets technischere, deel van het parcours wordt afgetrapt met een trappenpartij. Via flink wat bochten komen we dan aan bij het laatste deel, waar de strook bergop en de bijhorende balkenpassage op het programma staat. Over de balken springen kan ervoor zorgen dat je snelheid hoger licht dan die van je concurrenten, wat cruciaal is op dat punt in het parcours.

Er liggen overigens nog een aantal langere hellingen in het laatste deel. De mannen met veel kracht in de benen zullen hier automatisch, en letterlijk, naar boven komen. In totaal moeten de crossers per ronde 2.950 meter afwerken in Tábor.



Programma zondag 23 oktober 2022
09.30 uur: Junioren mannen
10.30 uur: Junioren vrouwen
12.00 uur: Beloften mannen
13.40 uur: Elite vrouwen
15.10 uur: Elite mannen

Locatie
Sport Area Komora, Na Bydžově 3122, 390 05 Tábor

Publieksinformatie
Tickets moeten op de dag zelf aan de kassa gekocht worden. De prijs is €6 euro. Kinderen die jonger zijn dan 16 jaar, mogen gratis binnen.

Bron: wielerflits.nl
 

Ad Verschoor

Donateur

Stybar geopereerd aan beknelde liesslagaders: “Verklaart waarom ik niet op niveau was”​


Stybar geopereerd aan beknelde liesslagaders: “Verklaart waarom ik niet op niveau was”
Zdenek Stybar (Tsjechie / Team Jayco Alula) foto: Tim van Wichelen/Cor Vos © 2023

Zdenêk Štybar is vorige week geopereerd aan een vaatprobleem. De 37-jarige Tsjech had in beide benen een beknelde liesslagader, valt te lezen op de site van Jayco AlUla. Voor Stybar vormt de blessure een verklaring voor zijn mindere presteren de afgelopen jaren.

“Voor mij was het zo vreemd dat ik ondermaats presteerde”, vertelt Stybar. “Ik dacht dat de vorm goed zou moeten zijn en ik deed alles goed. De winter was goed. Ik dacht dat de tegenvallende prestaties door corona kwamen, wat ik eind februari opliep, net voor het openingsweekend.”

“Daarna, tijdens wedstrijden zoals de Ronde van Vlaanderen, dacht ik: het moet iets anders zijn, niet enkel een gebrek aan conditie. Ik dacht zelfs even dat het aan mijn leeftijd lag, dat ik misschien gewoon niet meer kon volgen. Maar ik kon niet geloven dat dat het geval was.

Stybar ging vervolgens naar het ziekenhuis om zijn liesslagaders te laten controleren. “Daar kreeg ik de bevestiging dat ze afknelden. Dat verklaarde meteen alles voor, waarom ik de laatste drie jaar van mijn carrière niet op het niveau was waarop ik zou moeten zijn. Vervolgens moest ik een keuze maken of ik geopereerd wilde worden, met het risico dat ik nooit meer zou kunnen koersen. Want de herstelperiode zorgt voor een lange tijd zonder fiets en het seizoen is net begonnen. Anders moet ik besluiten het niet te laten opereren en mijn carrière meteen te beeindigen.”

“Ik dacht bij mezelf: ik wil mijn carrière niet zo eindigen en ik wil het een kans geven, ook al weet ik dat het heel zwaar wordt. Ik wil ook iets teruggeven aan Jayco AlUla. Ik wilde niet slechts vier maanden koersen en dan stoppen, dat is niet waarom ik bij dit team ben gekomen. Ik moest het een kans geven, dus ik zal heel positief blijven. Ik hoop dat het goed uitpakt, ik terugkeer op een goed niveau en nog wat maak van mijn carrière.”

Voorjaar
Stybar tekende afgelopen winter een eenjarig contract bij Jayco AlUla, nadat zijn verbintenis met Quick-Step Alpha Vinyl (de voorganger van Soudal Quick-Step) niet verlengd werd. De Tsjech reed dit voorjaar wedstrijden als Milaan-San Remo, de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix uit, maar wist geen noemenswaardige resultaten neer te zetten.

Bron: msn.com
 

Ad Verschoor

Donateur
Zdenek Stybar kondigt afscheid aan: “Niet zoals ik verwacht had”

Voor Zdenek Stybar is het doek gevallen. De 37-jarige Tsjech heeft met de Ronde van Guangxi zijn laatste WorldTourkoers gereden. “Niet helemaal zoals ik verwacht had te stoppen.”

Zijn contract bij Jayco-AlUla wordt niet verlengd en ook andere teams op het hoogste niveau zijn gezien zijn leeftijd niet meer geïnteresseerd. Zdenek Stybar zet ietwat gedwongen een punt achter zijn (weg)carrière. De slotrit in de Ronde van Guangxi was zijn allerlaatste optreden.

“Dit is het dan. De laatste WorldTourkoers uit mijn carrière”, postte Stybar na de wedstrijd op Instagram. “Het ging niet helemaal zoals ik verwacht had, maar het leven zou saai zijn als we alles konden plannen, toch? Het is nu tijd om even stil te zitten en over de toekomst na te denken.” Onder de post van Stybar heel wat reacties van collega’s. Onder meer Wout van Aert, Mathieu van der Poel, Philippe Gilbert en Remco Evenepoel stuurden dankwoordjes.

Stybar reed pas sinds dit jaar voor Jayco-AlUla, maar de Tsjech kon door een operatie aan zijn liesslagaders en een coronabesmetting nooit zijn stempel drukken. Daarvoor was hij elf jaar actief bij de Quick-Stepploeg van Patrick Lefevere. Hij won onder meer een rit in de Tour (2015) en de Vuelta (2013) en was ook de beste in de Omloop (2019), de Strade Bianche (2015) en de E3 Saxo Classic (2019).

Bron: hln.be
 

Ad Verschoor

Donateur
Zondag, na WK veldrijden in Tabor, zit de carrière van Zdenek Stybar erop

Over een week zit de carrière van Zdenek Stybar er helemaal op. In zijn thuisland Tsjechië neemt hij op het WK veldrijden afscheid van de wielersport.
De laatste twee crossen in de carrière van Zdenek Stybar zijn er met bijzonder veel symboliek. In Hoogerheide werd hij in 2014 voor de derde en laatste keer wereldkampioen, over een week volgt in Tabor het afscheid, waar hij in 2010 ook wereldkampioen werd.


Volgende week zit de carrière van Zdenek Stybar erop: Daardoor zijn de laatste jaren de mist ingegaan


"Tabor is een speciale plek voor mij. Dat WK was een droom voor mij. Ik bereidde me tot in de puntjes voor. In die geweldige sfeer wereldkampioen worden, was heel speciaal. En nu, veertien jaar later, keer ik terug naar Tabor om afscheid te nemen."

Moeilijke laatste jaren
De laatste jaren was het niet gemakkelijk voor de Tsjech. In april 2021 kreeg hij hartritmestoornissen, waarvoor hij een operatie moest ondergaan. Daarna is Stybar vooral op de sukkel geweest.
"Vier keer corona, valpartijen, blessures, die slagaderoperatie in 2022 ... Daardoor zijn de laatste jaren van mijn carrière de mist ingegaan. Jammer. Maar ik onthoud ook de vele mooie jaren bij Quick-Step, de ploeg waarmee ik zowat alles won wat er te winnen viel."
Over een week hangt Stybar dus zijn fiets definitief aan de haak. "Ik ben dankbaar dat ik die vele prachtige momenten heb mogen meemaken."

Bron: wielerkrant.be
 

Ad Verschoor

Donateur
Belgische bondscoach legt zich al neer bij winst Mathieu van der Poel op WK veldrijden in Tabor

Mathieu van der Poel wil zondag in het Tsjechische Tabor voor de zesde keer wereldkampioen veldrijden worden. In die plaats pakte Van der Poel in 2015 op twintigjarige leeftijd zijn allereerste wereldtitel. De Nederlander is dit jaar oppermachtig en de Belgische bondscoach Sven Vanthourenhout heeft zich dan ook al bijna neergelegd bij een wereldtitel voor MvdP.


"Winnen lijkt een heel lastig verhaal te worden", zegt Vanthourenhout tegen WielerFlits. "De jongens zijn ambitieus, maar ook realistisch. De Belgische bondscoach denkt dat Van der Poel vroeg in de wedstrijd gaat aanvallen en dat de beslissing dus al heel snel kan gaan vallen: "Als ik het parcours zie dan kan het al na drie minuten gedaan zijn."

De woorden van Vanthourenhout zijn niet heel vreemd, want Van der Poel won bijna alle veldritten dit seizoen. De Nederlander reed dertien wedstrijden en won er twaalf. Alleen in het Spaanse Benidorm was hij niet de beste. Na een pechdag kwam hij daar als vijfde over de streep. Vorige week was hij ook in Hoogerheide de beste en toen gebruikte hij zijn zege zelfs als gender reveal voor een familielid.

Mathieu van der Poel verklaart opvallend juichgebaar: 'Bij een jongen had ik een duim omhoog gedaan'

Mathieu van der Poel verklaart opvallend juichgebaar: 'Bij een jongen had ik een duim omhoog gedaan'

Concurrenten ontbreken
Van der Poel werd wereldkampioen in 2015, 2019, 2020, 2021 en 2023. Aangezien de Nederlander in 2022 niet meedeed, won hij dus de laatste vier WK's waaraan hij meedeed. In Tsjechië lijkt niemand hem te kunnen gaan kloppen. Zeker niet doordat zowel Wout van Aert (wereldkampioen in 2016, 2017 en 2018) en Tim Pidcock (wereldkampioen in 2022) niet van de partij zijn in Tabor.

De wedstrijd bij de mannen begint zondag om 14.35 uur. De vrouwen zijn zaterdag al aan de beurt. Hun wedstrijd begint precies 24 uur eerder. Ook daar komt de titelverdediger uit Nederland: Fem van Empel werd vorig jaar wereldkampioen. Zij was dit seizoen tot dusver ook dominant bij de vrouwen.

Bron: sportnieuws.nl
 
Van der Poel verovert zesde wereldtitel veldrijden na galavoorstelling in Tábor

Bron: nu.nl - 04 feb 2024

Mathieu van der Poel is zondag opnieuw wereldkampioen veldrijden geworden. De Nederlander reed in het Tsjechische Tábor de concurrentie op indrukwekkende wijze op een hoop.

De Brabander ging vanaf de start aan kop en stond de leiding niet meer af. Zijn landgenoot Joris Nieuwenhuis pakte het zilver en de Belg Michael Vanthourenhout ging met het brons aan de haal.
 

Ad Verschoor

Donateur
VTM


“Dit is alles wat ik wou”: Zdenek Stybar barst in laatste interview in tranen uit na emotionele slotronde

De emoties laaiden hoog op bij Zdenek Stybar. Voor eigen publiek nam de 38-jarige Tsjech in Tabor afscheid van het wielrennen. In tranen reed hij de laatste ronde. Veertien jaar geleden, in 2010, kroonde Stybar zich in Tabor een eerste keer tot wereldkampioen in het veldrijden. Vandaag is de cirkel rond. “Dit moment zal ik nooit vergeten. Dank U wel.”


“Ik heb geen kippenvel. Wel veel emoties”, was de eerste reactie van Stybar, die na Tabor 2010 ook in Sankt-Wendel een jaar later en in Hoogerheide 2014 het WK-goud pakte. “Dit was een heel speciale week. Ook na de kerst, laat ons zeggen dat dit een afscheidstournee was. De laatste ronde reed ik dan ook nog plat... Enerzijds kon ik zo nog wat langer genieten, anderzijds was het jammer want ik kreeg net een tweede adem en kon doorrijden. Eigenlijk werd ik dus plots verplicht om echt te genieten van de toeschouwers. Dat was ongelofelijk. Ik heb echt tranen gelaten in die laatste ronde. ook hier op het podium.”

Of dit het gedroomde afscheid was? “Meer dan dat. Ik kon geen beter afscheid hebben. Mijn carrière is hier begonnen en nu ook afgesloten, met gigantisch veel mensen. Ik heb hoofdpijn van al dat geroep en van alle supporters op de tribunes. Dat was ongelofelijk. Een moment dat ik nooit zal vergeten en waar ik dankbaar voor ben.”
‘Op het podium was het heel speciaal. Ik heb mijn hele carrière alle bekers en medailles gekregen. Mijn ouders... (krijgt het moeilijk) Het is gewoon... Heel veel mensen hebben me bijgestaan in slechte momenten. Om hier nog op het podium dit te kunnen meemaken, da’s alles wat ik wou. Dank U wel.”

Photo News


“Een ontzettend lieve kerel waar ik veel respect voor heb”, sprak Mathieu van der Poel over Stybar na zijn nieuwste triomftocht. “Ik hoop dat we in de toekomst nog eens samen kunnen trainen.”

Bron: hln.be
 
Bovenaan