Wielersport

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Zdenek Stybar bedankt veldritliefhebbers uit de grond van zijn hart
zdenek-stybar.jpg

Zdenek Stybar werd onlangs vierde in het Tsjechisch kampioenschap veldrijden. Daarmee zit zijn uitje naar de cross er nu definitief op. Stybar lonkt vanaf nu opnieuw naar de weg, maar niet zonder de mensen te bedanken die hem zo aanmoedigden tijdens de veldritten.

"Het was echt een genot om opnieuw enkele veldritten te rijden", schrijft de renner van Deceuninck-Quick.Step op zijn Twitteraccount. "Nu is het tjid om opnieuw voor honderd procent te focussen op de lente. Jullie, supporters, waren geweldig! Bedankt voor de emoties."

Stybar deed mee aan de crossen in Heusden-Zolder, Loenhout, Diegem en Baal en betwiste dus ook het nationaal kampioenschap. Op de weg gaat hij in 2019 op zoek naar zijn eerste grote klassieke zege sinds de Strade Bianche van 2015.

Bron: wielerkrant.be
 

Ad Verschoor

Donateur
Petr Vakoc maakt rentree in Vuelta a San Juan
20170605CDD0006-728x350.jpg

foto: ASO (archief)

Ruim een jaar nadat Petr Vakoc op trainingskamp in Zuid-Afrika werd aangereden door een vrachtwagen staat hij voor zijn rentree in het profpeloton. De Tsjech van Deceuninck-Quick-Step zal zijn opwachting maken in de Vuelta a San Juan.

Bij Vakoc werden na onderzoek in het ziekenhuis meerdere gebroken ruggenwervels aangetroffen. Het uiteindelijke herstel hiervan verliep in kleine stapjes en heeft hem uiteindelijk een geheel seizoen gekost.

Begin november maakte de Tsjech bekend over honderd dagen zijn rentree in het peloton te willen maken. Dat zou begin februari moeten zijn, maar hij staat dus al een aantal dagen eerder voor zijn rentree.

In de Argentijnse rittenkoers zal Vakoc vooral in dienst rijden van zijn ploeggenoten. De voorbije week is hij met kopman Julian Alaphilippe aan het trainen geweest.

Bron: wielerflits.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Stybar wint slotetappe in Algarve
763

Photo News
Stybar onderstreept voorjaarsvorm met ritzege in Algarve

Zdenek Stybar heeft de slotrit in de Ronde van Algarve gewonnen. De Tsjech van Deceuninck-Quick.Step was de beste op de Alto de Malhao na een duel met Soren Kragh Andersen. De Deen gooide in de slotfase zijn troefkaarten op tafel om een gooi te doen naar eindwinst. Ook Enric Mas en Wout Poels bestookten leider Pogacar. De Sloveen gaf evenwel weinig toe en wist zijn zege veilig te stellen door ook in de top tien binnen te dwarrelen. De rit werd gekleurd door een vroege ontsnapping met landgenoten Tim Declercq en Jasper De Buyst. In een attractieve finale werden ze bij de lurven gevat door Stybar en Andersen. Jasper Stuyven en Julien Vermote kwamen niet meer aan de start in Portugal. De overwinning van Stybar is voor Deceuninck-Quick.Step de 10de zegetuil van het seizoen.

Bron: hln.be
 

Ad Verschoor

Donateur
Zdeněk Stybar wint de eerste wielerklassieker van het jaar

De Tsjechische wielrenner Zdeněk Štybar heeft de Omloop Het Nieuwsblad gewonnen, de openingskoers van het Belgische wielerseizoen. De renner van Deceuninck - Quick-Step ontsnapte in de slotkilometers uit een kopgroep van vijf en kwam alleen aan in Ninove.

763

Zdenek Stybar viert zijn overwinning in Omloop het Nieuwsblad © BELGA

Achter Stybar sprintte de Belg Greg Van Avermaet naar de tweede plaats, diens landgenoot Tim Wellens finishte als derde. Het lukte Van Avermaet niet om de rest van zijn kopgroep te lossen om de laatste twee kasseienbeklimmingen, de steile Muur van Geraardsbergen gevolgd door de Bosberg. Vooral Stybar maakte daar een taaie indruk. Na een mislukte uitbraak van Van Avermaet in de slotkilometers zag Stybar zijn kans schoon: de rest hield net te lang de benen stil en het was gedaan.

Bron: trouw.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Zdeněk Štybar

Bijnaam: Styby
Geboren in: Stříbro, (toenmalig) Tsjechoslowakije
Geboren op: 11 december 1985
Nationaliteit: Tsjechische
Specialiteit: Allrounder, veldrijder
Prof sinds: 2005
Rijdt voor: Deceuninck-Quick Step

Ploegen
sept 2005 - 2008: Fidea Cycling
2009 - feb 2011: Telenet-Fidea
mrt - dec 2011: Quickstep
2012 - 2014: Omega Pharma-Quick Step
2015 - 2016: Etixx-Quickstep
2017 - 2018: QuickStep-Floors
2019 - heden: Deceuninck-Quick Step

Opmerkelijk
In zijn eerste jaren als prof richtte Stybar zich voornamelijk op het veldrijden, en niet onverdienstelijk. Hij pakte in 2009 en 2010 de wereldtitel. In het seizoen 2013-2014 reed hij bijna geen enkele wedstrijd door de modder, maar werd hij wel weer wereldkampioen.
Stybar woont al al jaren in Vlaanderen en spreekt vloeiend Vlaams.

Aansprekende overwinningen

2013

Eneco Tour: 3e etappe. Met Roelandts, Richeze en Boom sprintte hij op de Brouwersdam succesvol om de winst. Het peloton, met Nizzolo en Greipel, volgde op slechts 0’02”.

Eneco Tour: 7e etappe. In de finale van de rit met de Muur van Geraardsbergen reed Stybar in de laatste 4 kilometer weg uit een groepje met klassementsfavorieten. Hij achterhaalde eenzame vluchter Stannard en ging solo over de meet.

Eneco Tour: Eindklassement. Door zijn voorsprong van 0’25” op Tom Dumoulin achterhaalde Stybar in rit 7 de Maastrichtenaar en won zo de Eneco Tour 2013.

Vuelta a España: 7e etappe. De Tsjech klopte Gilbert in een sprint-à-deux, terwijl het peloton hen op de hielen zat en 1 tel later over de streep kwam.

2014
tsjechie.png
Tsjechisch kampioen op de weg

Eneco Tour: 2e etappe. Als titelverdediger klopt Stybar Lars Boom in een spectaculaire finale en pakt hij tegelijkertijd de leiderstrui.

2015
Strade Bianche. In een zinderende finale klopt Stybar Greg Van Avermaet. De Belg valt aan op de steile slotklim in aankomst plaats Siena, maar Stybar countert sterk. Alejandro Valverde wordt derde, Sep Vanmarcke vierde.

Tour de France: 6e etappe

2016
Tirreno-Adriatico: 2e etappe. Stybar plaatst een demarrage op de top van de steile slotklim en soleert in de laatste paar kilometer naar de dagzege en de leiderstrui.

2018
BinckBank Tour: puntenklassement

2019
Slotetappe in Algarve

Omloop Het Nieuwsblad: In een kopgroep met Greg Van Avermaet, Tim Wellens, Alexey Loetsenko en Dylan Teuns komt de Tsjech als winnaar uit de bus. Hij valt aan met nog 2 kilometer te gaan en soleert naar de zege.

Bron: touretappe.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Crossen zorgde voor extra boost in de winter van Omloop-winnaar Zdenek Stybar
zdenek-stybar.jpg

Foto: © photonews

Op naar hét voorjaar van Zdenek Stybar? De last is van de schouders, de druk alvast weg na zijn overwinning van zaterdag in de Omloop. Het geheim van de Tsjech? Hard werken, het geloof behouden én ook een beetje de crossen van afgelopen winter.

"Ik ben de laatste jaren blijven geloven dat er een mooie zege zou komen", aldus Stybar over zijn zege in de Omloop. "Sinds mijn overwinning in de Strade BIanche (2016, red.) en ritwinst in de Tour moest ik lang wachten. Maar ik ben altijd hard blijven werken. Vorig jaar was de vorm ook altijd goed. Ik kon nooit winnen, maar hielp mijn ploegmaats wel. De zege van vorige week in de Algarve gaf me ook veel vertrouwen."

Niets veranderd
Nochtans heeft Stybar niets veranderd aan zijn trainingsschema. "Nee. Ik heb gewoon gedaan wat ik het jaar ervoor heb gedaan", vervolgt de Tsjech van Deceuninck-Quick.Step. "Ik ben erg laat begonnen met koersen op de weg dit jaar. Ook mede door het veldrijden. Dat gaf me toch wat fun in de winter", bekent hij.

"Tussen kerst en nieuwjaar let je toch minder op je eten en is er bovendien minder rust. Maar omdat ik aan het crossen was, lette ik op alles. Misschien gaf me dat wel een extra boost. Het paste perfect tussen mijn trainingen. Alles is dus goed verlopen", besluit Stybar.

Bron: wielerkrant.be
 

Ad Verschoor

Donateur
Groenetruisponsor Skoda langer partner van de Tour de France

Škoda en de Tour de France-organisator ASO hebben hun partnerschap uitgebreid tot 2023. Het van oorsprong Tsjechische automerk ondersteunt de Tour al vijftien jaar en blijft dat ook de komende jaren doen, maakten beide partijen vandaag bekend. Sinds enige jaren sponsort Škoda ook de groene puntentrui.

De verlengde samenwerking heeft niet alleen betrekking op de Tour de France, maar ook op andere wielerkoersen die door de ASO worden georganiseerd: de Vuelta a España, Parijs-Nice, Critérium du Dauphiné, Parijs-Roubaix, de Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik. Škoda vergroot zijn rol in de wielersport en gaat ook Parijs-Tours en de Ronde van Catalonië ondersteunen.

“Škoda is een essentiële partner voor de Tour de France en de koersen die we organiseren”, reageert ASO-baas Christian Prudhomme. “Tijdens de Tour is de rode juryauto meer dan een auto. Het is een controletoren, een kantoor en een gewaardeerde en vertrouwde vriend. We zijn dan ook blij dat we de samenwerking met deze efficiënte, betrouwbare en dynamische partner.”

Bron: wielerflits.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Stybar 4e in Italiaanse voorjaarsklassieker "Strade Bianche" Op 22 kilometer ontstond een kopgroepje van Fuglsang, Alaphilippe en van Aert.
Topfavorieten als Stybar (winnaar in 2015),Van Avermaet (tweede dat jaar), Benoot,Wellens en Loetsenko aarzelden
net iets te lang en raakten achterop.
De uitslag na 184 kilometer luidt: 1. Julian Alaphilippe,Fra, 2. Jakob Fuglsang,Den, 3. Wout van Aert,Bel en een 4e plaats was er voor Zdenek Stybar, die op een minuut na de winnaar binnenkwam.
 

Ad Verschoor

Donateur
Stybar toont topvorm voor Ronde van Vlaanderen met winst in E3 Prijs
xxl.jpg


Wielrenner Zdenek Stybar heeft de 62ste editie van de E3 BinckBank Classic gewonnen. De voor Deceuninck rijdende Tsjech, die dit jaar ook al de Omloop Het Nieuwsblad won, troefde vier medevluchters af in de eindsprint.

Daarmee bevestigt Stybar zijn favorietenrol voor de Ronde van Vlaanderen. De E3-prijs gaat over deels hetzelfde parcours en geldt als belangrijke graadmeter voor Vlaanderens mooiste, die op zondag 7 april gereden wordt.

Deceuninck weer ijzersterk
Lang zag het ernaar uit dat Stybars ploeggenoot Bob Jungels met de eer zou gaan strijken. De Luxemburger ging op zestig kilometer van de meet op jacht naar een groep vluchters, schudde ze een voor een van zich af en had dertig kilometer later een alleszins hoopvol te noemen marge.
Maar in de achtervolgende groep zaten wel kopstukken als Greg Van Avermaet, Peter Sagan, Wout van Aert, Alberto Bettiol, Oliver Naesen en ook Stybar. En ondanks diens afstoppende werk, slonk de marge van Jungels zienderogen.

Sagan haakt af op laatste helling
Van Avermaet gaf op de vijftiende en laatste helling, de Tiegemberg, vol gas en dat bleek teveel voor onder anderen Sagan, de winnaar van 2014.
De vier overgebleven achtervolgers, Van Avermaet, Van Aert, Bettiol en Stybar, achterhaalden vervolgens Jungels met nog 7 kilometer voor de wielen.
Stybar, die zich als ploegmaat van Jungels had kunnen sparen tijdens de jacht, viel daarna twee keer aan. Hij raakte niet weg, maar had desondanks nog genoeg over om de eindsprint te winnen van Van Aert en Van Avermaet.
Voor veldrijder Van Aert (Jumbo-Visma) was het zijn derde topnotering dit jaar. In Strade Bianche eindigde hij als derde en in Milaan-Sanremo werd hij zesde.

Bron: nos.nl
 
Op dit moment is ook Gracia Orlova bezig.Een grote internationale dameskoers met 5 etappes in 4 dagen.
Van 11 tot 14 juli de internationale dameswedstrijd "Tourdefeminin"in Krasna Lipa.In 2018 met 180 dames aan het vertrek.
Zelf ben ik aanwezig tijdens deze wedstrijd als ploegleider van het Limburgse team Mexx-Watersley.Welke dames aan het vertrek zullen staan is nog niet bekend,maar zelf denk ik de Duitse Corinna Lechner en de Nieuw Zeelandse Bronwijn McGregor(Bronnie).
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechen in de prijzen bij Grand Prix Velodróm Prešov
zww-1.jpg

podium heren omnium
Op woensdag 8 mei, een nationale feestdag ’Bevrijdingsdag’ in Tsjechië en Slowakije werd op de open wielerbaan in Prešov (Slowakije) voor het tweede jaar de ‘Grand Prix Velodróm Prešov’ verreden.
Voor de heren en dames elite stond er een omnium en een scratch op het programma.
zwww-2.jpg

podium heren scratch

Heren omnium (UCI class-2)
1. Luděk Lichnovský (Cze) 141 pts
2. Roman Gladysh (Ukr) 130 pts
3. Krisztián Lovassy (Hun) 124 pts

Heren scratch (UCI Class-2)
1. Daniel Babor (Cze)
2. Krisztián Lovassy (Hun)
3. Viktor Filutás (Hun)

Dames omnium (UCI class-2)
1. Jarmila Machačová (Cze) 153 pts
2. Alžbeta Bačíková (SVK) 124 pts
3. Petra Ševčíková (Cze) 122 pts

Dames scratch (UCI Class-2)
1. Jarmila Machačová (Cze)
2. Petra Ševčíková (Cze
3. Alžbeta Bačíková (SVK)

Bron: baanwacht.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Wereldbeker MTB in Nove Mesto na Morave

Een week na de Wereldbeker in het Duitse Albstadt wordt er dit weekend gemountainbiket in het Tsjechische Nove Mesto. Wie anders dan Mathieu van der Poel is favoriet voor de short track?

Een week geleden zette Mathieu van der Poel meteen de toon in het Duitse Albstadt. Hij won er de short track en bemachtigde zo een gunstige startpositie voor de Wereldbeker zelf, waar de Nederlander knap tweede werd. Het beoogde ticket voor de Olympische Spelen van Tokio 2020 is dus reeds 'in the pocket'.

Vrijdag staat in het Tsjechische Nove Mesto de tweede Wereldbeker van het seizoen op de agenda. Uiteraard is MVDP opnieuw topfavoriet voor het 'opwarmertje' in Tsjechiê. Hij start bovendien als leider in de Wereldbeker.

Bron: wielerkrant.be
 

Ad Verschoor

Donateur
van der Poel wint in Nove Mesto

De wereldbekerwedstrijd in Nove Mesto na Morave is gewonnen door Mathieu van der Poel. Verrassend was een 5e plaats voor de Tsjech Ondrej Cink op 2.12 minuten van de winnaar.
 

Ad Verschoor

Donateur
Stybar wint mountainbikewedstrijd in Slowakije
CORVOS_00030417-141-e1559581207828-726x350.jpg


Zdeněk Štybar heeft afgelopen weekend meegedaan aan een mountainbikewedstrijd in Slowakije, en ook gewonnen. De Tsjechische coureur van Deceuninck-Quick-Step wist de CK EPIC-marathon in Dohňany winnend af te sluiten.

“Dit was een heel leuke ervaring”, reageert Styby op social media op de 65 kilometer lange wedstrijd met tweeduizend hoogtemeters. Hij deed er 2 uur en 46 minuten over. “Het is mijn allereerste mountainbike marathon en ik had niet verwacht dat het zo moeilijk zou zijn. Maar het was heel erg leuk! Het was ook nog eens een heel goede training voor de komende periode.”

Een MTB-Marathon is een ander type wedstrijd dan de MTB-Cross Country waaraan Mathieu van der Poel mee doet. De Cross Country-wedstrijden zijn korter en intensiever, ten opzichte van de marathon.

Bron: wielerflits.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Jan Barta brengt proloog op zijn naam in Ronde van Hongarije

Jan Barta (Elkov-Author Cycling Team) heeft de proloog in de Ronde van Hongarije (2.1) gewonnen. De 34-jarige Tsjech legde het parcours van 4 kilometer af in 4:17, goed voor een gemiddelde van 56,03 kilometer per uur. De Let Krists Neilands werd op drie tienden tweede, de Pool Piotr Brozny op twee seconden derde.


Het is voor Barta de 13de zege in zijn carrière, eerder mocht hij al vijf keer juichen op het nationaal kampioenschap tijdrijden en werd hij ook nationaal kampioen van zijn land op de weg in 2013.

763


Bron: hln.be
 

Ad Verschoor

Donateur
Zdenek Stybar gaat voor 10 jaar Quick-Step en tekent tot 2021

CORVOS_00030826-284-e1561358045862-728x350.jpg


Ždenek Štybar heeft zijn contract bij Deceuninck-Quick Step met twee jaar verlengd. Daardoor is de Tsjech (33) nog tot zeker einde 2021 te bewonderen in de kleuren van de ploeg. Štybar rijdt al lange tijd bij de formatie; ploegmanager Patrick Lefevere haalde hem al in 2011 bij de ploeg.

“Om mijn contract te kunnen verlengen betekent veel voor me”, zei Štybar. “Ik heb een geweldige verhouding met iedereen binnen het team en ik ben blij dat ze altijd in me hebben geloofd. Ze zijn als een tweede familie voor me en het is me een genoegen om nog eens twee jaar hier te blijven. Ik hoop dat dit de beste twee jaar van mijn carrière worden en ik ben blij dat ik die kan delen met the Wolfpack: zo ben ik al een decennium – een derde van mijn leven – betrokken bij dit team.”

Sinds zijn entree bij de ploeg in 2011 wist Štybar zeventien keer te winnen. Daarbij waren ritzeges in de Tour de France en de Vuelta a España en drie klassiekers: Strade Bianche, Omloop Het Nieuwsblad en de E3 BinckBank Classic. Niet alleen is de Tsjech een belangrijke troef voor de voorjaarsklassiekers, maar ook heeft hij vaak een rol in de lead-outs voor de succesvolle sprinters binnen de ploeg.

“Dat we Ždenek kunnen behouden betekent veel voor ons”, vertelt ploegbaas Patrick Lefevere. “Hij is een van onze ervaren renners die alles kan en zijn bijdragen klinken door in veel resultaten van de ploeg gedurende het seizoen. Hij is een winnaar en heeft het instinct en de kennis om te winnen, wat goed is om te delen met de jongere jongens. Het onvermoeibare en onbaatzuchtige werk dat hij voor anderen doet is enorm. Dat is het soort houding dat we waarderen.”

Bron: wielerflits.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Nationaal Kampioenschap 2019

Op zondag 30 juni is het nationaal kampioenschap wielrennen op de weg afgewerkt. Een 1e plaats was er voor Frantisek Sisr, die geboren is op 17 maart 1993 in Choceň. De plaats is terug te vinden op 18 kilometer ten Noorden van Litomyšl. Sisr is in Nederland bekend geworden door zijn overwinning in de Ronde van Drenthe op 11 maart 2018. Een 2e plaats in het Tsjechisch kampioenschap was er voor Tomas Kalojiros en 3e werd Petr Vakoc.
 

Ad Verschoor

Donateur
Mitchelton-Scott laat geen kruimels over en slaat dubbelslag in de Ronde van Tsjechië

Lucas Hamilton pakt de slotrit, Impey eindwinnaar Ronde van Tsjechië

Na eerder al een overwinning in de ploegentijdrit was Mitchelton-Scott ook op de slotdag aan het feest in de Ronde van Tsjechië. Ze haalden zowel de slotrit als het eindklassement binnen.

In de lastige etappe van Mohelnice naar Sternberk nam Mitchelton-Scott de koers al vroeg in handen. Andreas Schillinger van Bora-hansgrohe probeerde het nog wel met een uitval en pakte ook wat tijd, maar moest zijn inspanningen bekopen.

In de slotronde trok Impey fors ten aanval met zijn ploegmaat Lucas Hamilton. Felix Grossschartner (Bora) en de verrassende Tsjech Michael Kukrle (Elkov) konden als enigen het tempo volgen. Mitchelton speelde vervolgens de situatie goed uit en Hamilton pakte de etappe. Impey is de eindwinnaar van de ronde.

Bron: wielerkrant.be
 

Ad Verschoor

Donateur
Přilba Moravy heeft een Tsjech als winnaar
prilbaaa.jpg

Přilba Moravy má opět českého vítěze= Přilba Moravy heeft opnieuw een Tsjechische winnaar

Na drie jaar door een buitenlander te zijn gewonnen triomfeerde dit jaar een Tsjech in de prestigieuze puntenkoers met de naam ‘Přilby Moravy’( = helm van Moravië) De eerst editie, die al in 1939 werd verreden, kende ook dit jaar een spannend verloop. Indien Petr Kelemen, die in de laatste ronden bijna zijn vierde ronde had genomen, alsnog in deze poging was geslaagd zou hij tot winnaar gekroond zijn.
Jiří Fanta veroverde de nationale keirin titel

prilbab.jpg

Puntenkoers 50 km in 1.01,10 is 49,04 km/uur
1. Nicolas Pietrula (Cze) 4 laps 106 pts
2. Daniel Staniszewski (Pol) 4 laps 63 pts
3. Petr Kelemen (Cze) 3 laps 133 pts
4. Damian Slawek (Cze) 3 laps 69 pts
5. Bartosz Rudyk (Pol) 3 laps 56 pts
6. Wojciech Pszczolarki (Pol) 2 laps 27 pts

Mistrovství Česká Republika: keirin
1. Jiří Fanta
2. David Sojka
3. Martin Čechman
4. Tomáš Bábek
5. Pavel Kelemen
6. Jakub Šťastný

Bron: baanwacht.nl
 
Bovenaan