Wielersport

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Petr Vakoč: “Plan is over honderd dagen een wedstrijd te rijden”

Petr Vakoč wil over honderd dagen weer een wedstrijdtenue aantrekken. Dat meldt de Tsjech in een column op de site van zijn huidige ploeg Quick-Step Floors. Vakoč raakte begin dit jaar ernstig geblesseerd nadat hij werd aangereden door een vrachtwagen.
Vakoc-action_other-728x350.jpg

foto: Quick-Step Floors / BrakeThrough Media

“Ik werk er hard aan om terug te keren op het niveau dat ik eerder had. En hoger”, vertelt de voormalig winnaar van de Brabantse Pijl. Vakoč wil zijn verhaal graag delen met fans en met mensen die net als hij obstakels in het leven moeten overwinnen. “Na drie operaties, maanden van revalidatie en het geleidelijk verhogen van de trainingsbelasting lijkt het erop dat ik terug kan komen. Niet alleen terug naar het normale leven, maar ook terug in koers.”

Het ongeluk gebeurde tijdens een trainingsrit in januari. Een vrachtwagen reed Laurens De Plus en Vakoč van achteren aan, waarna ze op het asfalt belandden. Ze werden direct daarna naar het ziekenhuis vervoerd, waar bij De Plus bleek dat hij meerdere schaafwonden en een kleine kneuzing van de longen en de nieren op had gelopen. Bij Vakoč werden na onderzoek meerdere gebroken rugwervels aangetroffen.

Afstand houden bij inhaalactie
Vakoč is nog steeds bezig met de oorzaak van het ongeluk. De Tsjech wil dat zulk soort ongelukken in de toekomst vermeden worden. “Het is niet mogelijk om alle ongevallen te voorkomen, maar ik ben ervan overtuigd dat het risico daarop kan worden verminderd. Er is een onnodige vijandigheid tussen chauffeurs en wielrenners. Mensen in een auto realiseren zich vaak niet hoe gevaarlijk het is om fietsers slechts enkele centimeters voorbij te gaan.” De 26-jarige renner roept op om de situatie te veranderen. “Misschien door een regel in te voeren voor het passeren van fietsers met een minimumafstand van 1,5 meter, zoals de standaard in veel andere landen al is.”

Volledig concentreren om op volle sterkte terug te keren in koers
Sinds juni is Vakoč weer in training. Van zijn ploeg Quick-Step Floors kreeg hij de mogelijkheid zijn tijd te nemen gezond en fit te worden, zonder enige druk zichzelf te moeten bewijzen in de laatste wedstrijden van dit seizoen. Ploegbaas Patrick Lefevere gaf hem zelfs contractverlening. “Ik waardeer het echt, in een professionele sport is dat niet iets dat als vanzelfsprekend wordt beschouwd. Daardoor kan ik me volledig concentreren om weer op volle sterkte te komen.” Het doel van de voormalig Tsjechisch kampioen is om in februari weer een wedstrijd te rijden. “Als alles volgens plan verloopt, heb ik over precies 100 dagen weer een startnummer op mijn rug”, hoopt Vakoč.

Bron: wielerflits.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Zdeněk Štybar: “Wil in 2019 absoluut Parijs-Roubaix of de Ronde van Vlaanderen winnen”
725515059-e1522414775948-728x350.jpg


Zdeněk Štybar won in 2015 de Strade Bianche door Alejandro Valverde en Greg Van Avermaet voor te blijven. Voor de coureur van Quick-Step Floors zou deze overwinning voorlopig zijn laatste grote overwinning blijven. “Hoog tijd om daar verandering in te brengen”, zegt de Tsjech in gesprek met Het Nieuwsblad. Komend seizoen zal het doel van Štybar zijn om Parijs-Roubaix of de Ronde van Vlaanderen te winnen.

Ook in 2019 zal Štybar de kleuren van Deceuninck-Quick-Step verdedigen. Dit jaar zal hij echter Niki Terpstra niet aan zijn zijde hebben. Voor de Tsjech brengt dat geen verandering in zijn winstkansen en de sterkte van Deceuninck-Quick-Step: “Ook toen Tom Boonen nog bij ons reed, waren wij al een brede sterke groep, waar iedereen kansen kreeg. Dat zal nu niet anders zijn.”

Štybar – die ook nog nadenkt over het rijden van een aantal crossen dit seizoen – gedijt momenteel op Mallorca, waar hij in zijn eentje een trainingskamp heeft belegd om zijn monumentale droom te verwezenlijken. “Ik zie mijn teamgenoten al genoeg in het seizoen, ik doe het nu even liever alleen”, sluit de Tsjech met een knipoog af.

Bron: wielerflits.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Wereldbekerwedstrijden veldrijden in Tabor

wereldbeker-1024x551.jpg


Op zaterdag 17 november wordt de vierde wedstrijd verreden in een reeks van negen wereldbekerwedstrijden. De eerste twee werden verreden in de Verenigde Staten en de derde in Bern in Zwitserland. De vierde wedstrijd vindt plaats in Tabor.

De wedstrijd in Tabor
Tabor is al jaren een bekende plaats voor de veldrijders. In 2015 werd daar het Wereldkampioenschap verreden en in 2017 het Europees Kampioenschap. Het parcours in Tabor is al vanaf 1996 regelmatig gastheer van de Wereldbekerwedstrijden. Het parcours is zwaar met veel hellingen en balken. Een parcours voor de krachtmensen uit het peloton. De laatste Nederlandse winnaar was Lars van der Haar.

Nederlandse deelnemers
Bondscoach Gerben de Knegt kan ook in Tabor weer over een sterke selectie beschikken. De Knegt heeft de nummer twee van het onlangs verreden EK Marianne Vos rust gegeven. Hij heeft de volgende Elite dames tot zijn beschikking: Maud Kaptheijns, Lucinda Brand en Europees Kampioene Annemarie Worst. Verder zijn Ceylin del Carmen Alvarado, Sophie de Boer, Fleur Nagengast, Inge van der Heijden, Manon Bakker en Denise Betsema opgeroepen. Bij de Elite mannen heeft hij Europees Kampioen Mathieu van der Poel, Danny van der Poel en Lars van der Haar. De selectie wordt compleet gemaakt door Stan Godrie, Sieben Wouters, Joris Nieuwenhuis, Gosse van der Meer en Corné van Kessel.

De favorieten
Bij de Elite mannen zijn toch wel wat favorieten. Natuurlijk komen ze allemaal uit België en Nederland. Topfavoriet is Mathieu van der Poel, de voornaamste concurrentie komt toch wel uit België. Wout van Aert, Toon Aerts, Laurens Sweeck en Michael Vanthourenhout zijn dan wel de voornaamste. Uit eigen land kan Danny van der Poel of Lars van der Haar ook nog wel eens voor een verrassing zorgen. Bij de Elite dames komen de grootste favorieten uit ons land. Dat was op het EK in Rosmalen ook wel te zien met goud, zilver en brons. Annemarie Worst, Lucinda Brand en Maud Kaptheijns behoren tot de grootste favorieten. Belangrijke concurrenten zijn de Belgische Sanne Cant en Ellen van Loy, de Italiaanse Alice Maria Arzuffi en de Engelsen Helen Wyman en Nikki Brammeier.

wereldbeker1.jpg


Stand wereldbeker
Bij de vrouwen gaat Marianne Vos aan de leiding met 225 punten. Ze wordt gevolgd door Sanne Cant met 157 punten en de Amerikaanse Kaitlin Keough met 154 punten. Het is dus maar de vraag of Marianne Vos door haar afwezigheid in Tabor de eerste plaats kan vasthouden. Bij de Elite mannen gaat Toon Aerts aan de leiding met 225 punten, gevolgd door Wout van Aert met 210 en Quinten Hermans met 175 punten. Mathieu van der Poel vinden we terug op de 23e plaats met 80 punten. De stand om de wereldbeker is natuurlijk wel wat vertekend. Veel renners lieten de eerste twee wedstrijden in het Amerikaanse Waterloo en Iowa schieten. Mathieu van der Poel kwam nog maar één keer in actie voor de wereldbeker in Bern. Die wedstrijd wist hij wel te winnen.

Tot slot
Komende zaterdag gaan we het zien in Tabor wie de beste benen heeft. Als ik mijn geld moest inzetten bij een bookmaker zette ik in op Mathieu van der Poel. De wereldbeker is vaak een strijd geweest tussen de Belgen en de Nederlanders. De Belg Sven Nys is nog altijd recordhouder met zeven wereldbekers. De meeste renners kijken ook al vooruit naar het wereldkampioenschap wat begin februari in het Deense Bogense wordt gehouden.

Bron: wedstrijd.tips
 

Ad Verschoor

Donateur
Maxbike mistrovství Planety
mis.jpg

Zaterdag 17 en zondag 18 nov. staat op de kleine overdekte wielerbaan te Praag (Cze) de jaarlijkse ‘Maxbike mistrovství Planety – velká cena hlavního města Prahy’ op het programma.
Tijdens het tweedaagse evenement staan naast tal van wedstrijden voor jong en oud ook de nationale titel points race voor heren en omnium voor dames op het programma.

Op de deelnemerslijst prijken o.a. de namen van de heren Daniel Babor – Jiří Hochmann – Jan Kraus – Michal Kohout – Luděk Lichnovský – Denis Rugovac – Sisr František – Ondřej Vendolský
Bij de dames zijn Lucie Hochmann – Ema Kaňkovská – Kateřina Kohoutková – Tereza Neumanová en Jarmila Machačová de favorieten.
 

Ad Verschoor

Donateur
Van der Poel laat ook in Tabor alle tegenstanders spartelen

Mathieu van der Poel heeft met groot vertoon van macht de wereldbekerwedstrijd in het Tsjechische Tabor gewonnen. De heerser in het veldrijden hield de concurrentie, net als onlangs tijdens het EK en tijdens wedstrijden in Niel en Gavere, op grote afstand.

De Belg Michael Vanthourenhout eindigde op veertien seconden van de winnaar als tweede en daarmee was hij zes tellen eerder binnen dan de Nederlander Lars van der Haar.

De wedstrijd in Tabor was de vierde wereldbekerwedstrijd van het seizoen. Vorige maand was Van der Poel al de sterkste in Bern. De eerste twee in de Verenigde Staten werden gewonnen door Toon Aerts, die in Tabor als vierde over de finish kwam. Aerts blijft leider in het algemeen klassement.

Bron: ad.nl
 
Brand verrast met knappe wereldbekerzege in Tabor

Bron: ANP 17-11-18

Lucinda Brand heeft in het Tsjechische Tabor de vierde wereldbekerwedstrijd veldrijden gewonnen. De Nederlands kampioene sloeg toe in de slotfase. Europees kampioene Annemarie Worst kwam op luttele seconden als tweede over de finish en Alice Maria Arzuffi uit Italië eindigde als derde.

Wereldkampioene Sanne Cant uit België kwam door een glijpartij in de laatste ronde niet verder dan de zesde plaats.
Brand reed vorige week in het Belgische Gavere pas haar eerste wedstrijd dit seizoen in het veldrijden. Ze eindigde toen nog als achtste. Haar zege in Tabor kwam voor voor menigeen als een verrassing. Ook zelf reageerde ze een tikje verbaasd.

"Ik denk dat ik op de juiste manier mijn krachten heb verdeeld", liet Brand verheugd weten. "Ik ben op het juiste moment weggesprongen, maar het was wel zwaar om alleen aan kop te rijden, zeker op het klimgedeelte met de wind tegen. Dankzij mijn uithoudingsvermogen van het wegwielrennen kon ik vooraan blijven."

Marianne Vos ontbrak in Tsjechië. Ze heeft een rustpauze ingelast. Vos bleef wel leiden in het wereldbekerklassement.
 

Ad Verschoor

Donateur
In Tsjechië werd om laatste titels gestreden
tsja.jpg

Luděk Lichnovský won de nationale titel puntenkoers
Lichnovský vyhrál bodovačku, Rugovac vylučovačku
Dit weekend werd tijdens het event ‘Maxbike mistrovství Planety – velká cena hlavního města Prahy‘ op de baan van de Moton Hall in Praag om de laatste Tsjechische titels gestreden.
tsjb.jpg

podium MČR dames elimination

Men MČR points race
1. Luděk Lichnovský 73 pnt
2. Denis Rugovac 62 pnt
3. Nicolas Pietrula 53 pnt
4. Jan Kraus 31 pnt
5. František Sisr 25 pnt

Men MČR elimination
1. Denis Rugovac
2. Luděk Lichnovský
3. Jiří Fanta
4. Josef Junek
5. Daniel Babor

Women MČR elimination
1. Lucie Hochmann
2. Jarmila Machačová
3. Kateřina Kohoutková
4. Petra Ševčíková
5. Ema Kaňkovská


Bron: baanwacht.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Stybar duikt het veld weer in
727870137-e1542786721433-728x350.jpg

foto: Sirotti

Zdeněk Štybar gaat komende winter in ieder geval één veldrit bedwingen, schrijft Het Nieuwsblad. Hij doet mee aan de Superprestige-cross van Diegem. Op zondag 30 december trekt de 32-jarige Tsjech van Quick-Step Floors nog één keer zijn koerstrui aan, vooraleer hij deze inruilt voor de variant met de nieuwe hoofdsponsor Deceuninck.

Het zou zo maar kunnen zijn dat Štybar overigens twee dagen later al in zijn nieuwe tricot aan de start verschijnt. De Tsjech overweegt namelijk ook om te crossen in Baal, waar op nieuwjaarsdag traditiegetrouw de GP Sven Nys plaatsvindt. Ook de DVV Trofee-cross in Loenhout op vrijdag 28 december staat met potlood in Štyby’s agenda. Op een later moment hakt hij de knoop door of hij naast Diegem dus ook deze twee veldritten aandoet.

Bron: wielerflits.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Zdenek Stybar rijdt vier crossen deze winter
763

Getty Images

Drievoudig wereldkampioen veldrijden Zdenek Stybar duikt deze winter opnieuw het veld in. De 32-jarige Tsjech heeft vier crossen op zijn programma gezet. Op 26 december staat Stybar aan de start van de Wereldbekermanche in Zolder. De Superprestigeveldrit in Diegem (30/12) mag hem eveneens verwelkomen. Ook de DVV-manches in Loenhout (28/12) en Baal (1/1) staan op zijn programma. Stybar zal de crossen rijden ter voorbereiding van zijn wegseizoen, vooraleer hij in januari met zijn ploegmaats van Quick.Step-Floors op stage gaat in het Spaanse Calpe. “Ik kijk heel erg uit naar mijn terugkeer in het veldrijden, een prachtige discipline”, stelt Stybar, die in 2010, 2011 en 2014 de wereldtitel veroverde. “Er zal hard gecrost worden. Hopelijk zal ik goed in vorm zijn en er plezier aan kunnen beleven. Het is ook een fantastische kans om in contact te komen met mijn Tsjechische ploegmaats en enkele jongeren te helpen.”

Bron: hln.be
 

Ad Verschoor

Donateur
Roman Kreuziger richt zich op de Ardennenklassiekers en de Tour
634782502-e1489398840577-728x350.jpg

foto: Sirotti

Roman Kreuziger reed de afgelopen twee seizoenen voor Mitchelton-Scott, maar zal in 2019 uitkomen voor het Zuid-Afrikaanse Dimension Data. De 32-jarige Tsjech zal zich in zijn veertiende profjaar vooral richten op de Ardennenklassiekers en de Tour de France, zo verklapt hij aan zijn thuismedium isport.cz.

Kreuziger reed bij het Australische Mitchelton-Scott vooral in dienst van de gebroeders Yates en Esteban Chaves. Bij Dimension Data lijkt hij wat meer vrijheid te krijgen. De klimmer was naar eigen zeggen toe aan verandering. “Het is moeilijk om bij een ploeg te blijven als de motivatie ontbreekt. Ik had een nieuwe uitdaging nodig, en Dimension Data was de beste optie.”

Kreuziger zal zijn wegcampagne beginnen in februari, met een nog nader te bepalen Europese koers. Hierna zal de Tsjech de reis maken naar het Midden-Oosten, om deel te nemen aan de UAE Tour en de Tour of Oman (16-21 februari). De klimmer hoopt zich vervolgens via Parijs-Nice of Tirreno-Adriatico klaar te stomen voor de Ardennenklassiekers.

Geen Giro d’Italia
In de Amstel Gold Race, Waalse Pijl én Luik-Bastenaken-Luik wil hij voor een eerste keer schitteren. “Met Enrico (Gasparotto) en Michael (Valgren) hebben we een fantastische ploeg voor dit soort wedstrijden”, zo is Kreuziger van mening, die dit jaar als tweede eindigde in de Amstel. Daarnaast werd hij vierde in de Waalse Pijl én achtste in Luik-Bastenaken-Luik.

Na de Ardennenklassiekers staat alles in het teken van de Tour. Dit betekent dat Kreuziger zal passen voor de Giro d’Italia. “Ik wil me volledig wijden aan de Tour”, aldus Kreuziger. De Tsjech wist in het verleden vier keer top-10 te rijden in de Franse ronde. Zowel in 2009 (8e), 2010 (7e), 2013 (5e) als 2016 (10e) slaagde hij hierin.

Bron: wielerflits.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Veldritkampioen Michael Boros verkiest kille Tsjechië boven Spaanse zon
PDC_20180829_2009-e1537457009583-728x350.jpg


©Photopress.be

Zowat het halve veldritpeloton zoekt momenteel de warmte op. Onder meer Van der Poel en Van Aert trainen onder de Spaanse zon. Tsjechisch kampioen Michael Boros doet het tegenovergesteld. “Ruige omstandigheden maken me sterker”, klink het.

Wout van Aert traint in Calpe. Mathieu van der Poel in Benicassim. Pauwels Sauzen-Vastgoedservice, Marlux-Bingoal en de Telenet Fidea Lions zitten verspreid op Mallorca. Temperatuur: om en bij de twintig graden.

Dan pakt de Tsjech Michael Boros het anders aan. Hij vertoeft in eigen land, waar eind deze week temperaturen rond het vriespunt worden verwacht. Een bewuste keuze, zo blijkt. “De voorbije jaren trok ik ook naar Spanje”, vertelt Boros op de website van zijn team Creafin-Tüv Süd. “Maar elke keer ik terug in België kwam, voelde ik mij minder goed en vielen de prestaties tegen. Daarom kies ik deze keer voor een andere aanpak en train ik in eigen land.”

“Ruige omstandigheden maken je sterker”, vertelt Boros met een knipoog. “Ik hoop dat het straks rendeert.” De Tsjechische kampioen hervat de competitie binnen een twaalftal dagen in de Scheldecross in Antwerpen, een wedstrijd om de DVV Trofee.

Bron: wielerflits.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Stybar rijdt voor het goede doel

stybar.jpg


Zdenek Stybar heeft een gouden hart. Dat is al langer bekend. De Tsjech integreerde zich als veldrijder perfect in ons kleine landje en is nu al jaren volwaardig wegrenner bij Deceuninck-Quick.Step, voor het moment de beste ploeg ter wereld. Nu laat 'Styby' weer in positieve zin van zich horen.

Hij gaat binnenkort voor 'Transplantoux', een initiatief voor orgaantransplantatie, in zeven dagen vanuit Leuven richting Zuid-Frankrijk rijden. Deze tocht is goed voor maar liefst 1100 kilometer. De ondertussen halve Belg heeft natuurlijk de bedoeling om zoveel mogelijk geld binnen te halen voor Transplantoux.

Stybar laat zich momenteel goed testen door allerlei dokters zodat hij voor de volle honderd procent zekerheid zonder gezondheidsrisico's aan de helse beproeving kan beginnen.

Bron: wielerkrant.be
 

Ad Verschoor

Donateur
Goed resultaat voor Michael Boros

In België is gisteren de Scheldecross verreden, die geldt als de vierde wedstrijd in de strijd om de DVV-trofee. Met wederom groot vertoon van macht was de overwinning voor de Nederlander Mathieu van der Poel. Het deelnemersveld bestond uit de volledige wereldtop. Een 10e plek voor Michael Boros mag daarin een goed resultaat genoemd worden. Zijn trainingsperiode in het eigen land heeft hem goed gedaan.
 

Ad Verschoor

Donateur
Daniel Babor (Cze) wint nationale titel omnium
Babor.jpg

podium MČR heren elite /beloften omnium
De laatste nationale titel bij de heren elite/beloften van 2018 was dit weekend in Tsjechië voor Daniel Babor. Na drie onderdelen van het omnium leidde Petr Kelemen met vier punten voorsprong op de latere winnaar die in de afsluitende puntenkoers overtuigend de titel naar zich toehaalde.
babora.jpg

Daniel Babor (19) en alleskunner Petr Kelemen (18) zijn representanten van de nieuwe lichting in hun land waarvan we hopen dat ze internationaal doorbreken

Men elite MČR omnium
upload_2018-12-17_13-1-55.png Daniel Babor (19) 166 pts
upload_2018-12-17_13-1-55.png Petr Kelemen (18) 144 pts
upload_2018-12-17_13-1-55.png Luděk Lichnovský 132 pts
4. Denis Rugovac 127 pts
5. Jan Kraus 109 pts
6. Jan Voneš 106 pts

Bron: baanwacht.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Zdenek Stybar kijkt nog weinig naar 'saaie cross': "De techniek van Mathieu is echt buitengewoon"

stybar-2016.jpg

Zdenek Stybar keert vandaag in Heusden-Zolder terug in het veld, maar ook hij ziet dat de spanning ver zoek is. "Wij hadden een andere indeling van de wedstrijd", zegt de Tsjech.

Zdenek Stybar heeft weinig crossen op televisie gevolgd. "Niet zo heel veel. Door de dominantie van Mathieu van der Poel is er ook niet zo veel te zien, hè", bekent Stybar in Het Nieuwsblad. Het veldrijden is volgens veel neutrale waarnemers dan ook een saaie bedoening geworden.

"Ik snap het ergens wel", vervolgt de voormalige wereldkampioen veldrijden. "De rest rijdt voor de tweede plaats. Als ze tweede worden, is dat eigenlijk al een overwinning. Toch vind ik het leuk om naar Mathieu te kijken. Zijn techniek is echt buitengewoon. Het probleem is wel dat hij telkens een minuut wegrijdt van de rest."

Elke week opnieuw een superdag
Vroeger waren de duels tussen Stybar, Boom, Albert en Nys veel spannender. "Die komen niet meer terug. Wij hadden een andere indeling van de wedstrijd. Wij reden de eerste twee ronden snel, lieten halfweg de rest terugkomen om in de slotronden nog eens zo hard te rijden als we konden."

"Mathieu rijdt snel in de eerste ronde, de tweede ronde en ook de zeven andere rondes. Als hij een superdag had, kon Niels Albert dat soms ook. Alleen heeft Mathieu elke week opnieuw een superdag", besluit Stybar.

Bron: wielerkrant.be
 
Complimenten voor Stybar.Eerstens omdat hij het crossen weer oppakt en ten tweede dat zijn Nederlandse taal goed te noemen is.Inclusief de Belgische uitdrukkingen.
Het eerste wat ik las van ad Verschoor is een stukje over de Tour de Feminin, met start en finish in Krasna Lipa.Geweldig om de zien en de laatste paar jaar met een mega groot peloton.
Een jaar of wat geleden zat ik in de organisatie.Voor een niet Tsjechisch sprekende best lastig,maar was te doen.De laatste jaren beweeg ik me op een ander vlak en wel als ploegleider.Inmiddels zal ik een keer of 10/12 in deze wedstrijd gezeten hebben.Ook jaren als mecanicien.
Het is voor wielerliefhebbers geweldig om hier te komen kijken.Sommige etappes kennen omlopen en zie je de rensters regelmatig langs komen.Een beruchte bult is de Vapenka.Deze ligt achter Krasna Lipa.
 

Ad Verschoor

Donateur
Stybar maakt rentree in de achterhoede: 'Het was heel lastig. Ik heb afgezien'

Zdenek Stybar kijkt met een tevreden gevoel terug op zijn eerste veldrit in tijden. De Tsjech stond in Heusden-Zolder aan de start, maar moest vanaf de negende rij vertrekken. Uiteindelijk verloor hij bijna drie minuten op winnaar Mathieu van der Poel.

'Het was heel lastig. Ik heb afgezien. Ik wilde een goede start nemen, maar dat is me niet gelukt. De eerste twee ronden moest ik lopen achter de rest. In de laatste twee ronden maakte ik nog veel fouten, maar het was wel leuk. Ik heb ervan genoten', aldus Stybar, geciteerd door Het Nieuwsblad.

De oud-wereldkampioen kan zich niet heugen dat hij vaak ooit achteraan is gestart. 'Ik denk twee keer of zo en dan altijd omdat ik te laat aan de start was. Een keer in Bredene en een keer in Lille. Of er nu anders gereden wordt? Ik heb nu altijd achteraan gereden dus ik heb het niet kunnen zien vooraan. Ik kon hier vandaag bij de beste twaalf rijden maar maakte te veel fouten. Ik hoop de komende crossen dus beter te starten en minder fouten te maken.'

Bron: indeleiderstrui.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjech wint spannende sprint bij tweedejaars nieuwelingen in het veldrijden
nieuwelingen-diegem.jpg


De veldritfans in Diegem hebben de nieuwelingen reeds kunnen bewonderen. Bij de tweedejaarsnieuwelingen was het heel spannend. De Tsjech Fiala won in de sprint van de Nederlander Del Grosso.

Tsjech Fiala opkomend talent in het veldrijden

Bij de tweedejaarsnieuwelingen ging het er best spannend aan toe. De Tsjech Fiala begon zich na een ronde los te rukken, maar del Grosso dichtte de kloof. Avonds probeerde dat ook, maar bleef haken achter een paaltje. Zo geraakte hij in een groepje van drie achtervolgers. Zij zagen hun achterstand in de slotronde ferm oplopen.

In de loop van de koers nam del Grosso dan weer geregeld de kop (zie foto), in de sprint moest hij zich toch gewonnen geven. Fiala spurtte met de Nederlander in zijn zog naar de overwinning. Avonds reed wel nog weg uit het achtervolgende groepje om de derde plaats te pakken.
 

Ad Verschoor

Donateur
Zelfs tijdens feestdagen blijft Petr Vakoc het volle pond geven

vakoc.jpg

Tijdens de feestdagen hebben ook wielrenners eens de kans om tijd door te brengen met hun familie. Het is iets dat Petr Vakoc zeker weet te waarderen. Tegelijkertijd blijft de Tsjech echter hard labeur leveren. Het is de enige manier, wil hij in 2019 zijn terugkeer in het peloton maken.

Daar heeft de renner van Deceuninck-Quick.Step ontzettend veel voor over. Zijn drang om opnieuw te koersen is zo groot dat hij ook tijdens de feestdagen lang niet stilzit. Hij is de voorbije week 28 uur gaan trainen. Terwijl hij tijdens een driedaagse in de Pyreneeën ook 47 kilometer gestapt heeft.

Hij legt ook nog enkele andere statistieken voor, waaruit blijkt dat hij toch wel belang hecht aan bijvoorbeeld het vieren van kerst met familie. Maar Petr Vakoc is een man met een missie. De jacht op zijn uiteindelijke doel, 'Back To The Pack', gaat gewoon verder.

Bron: wielerkrant.be
 

Ad Verschoor

Donateur
Stybar valt net naast podium in Tsjechië, Boros verovert 3e titel
cbb3703e-1675-11e9-abcc-02b7b76bf47f.jpg

Voor Boros is het zijn 3e nationale titel op een rij.

In Tsjechië waren de elite mannen vandaag al aan zet in het nationaal kampioenschap veldrijden. Michael Boros was voor het voor het 3e jaar op een rij de primus. Zesvoudig kampioen Zdenek Stybar moest vrede nemen met de 4e plaats.

Uitslag Tsjechisch kampioenschap (mannen)
1. Michael Boros (Tsj)
2. Tomas Paprstka (Tsj)
3. Jan Nesvadba (Tsj)
4. Zdenek Stybar (Tsj)
5. Jan Skarnitzl (Tsj)
Uitslag Tsjechisch kampioenschap (vrouwen)
1. Pavla Havlikova (Tsj)
2. Jana Czeczinkarova (Tsj)
3. Kamila Janu (Tsj)
4. Karla Stepanova (Tsj)
5. Magdalena Misonova (Tsj)

Bron: sporza.be
 
Bovenaan