Wielersport

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Stybar behoudt vorm

Al eerder meldde ik de goede resultaten van Zdenek Stybar. Ook vandaag was er een 10e plaats in de klassieke "Ronde van Vlaanderen" . Stybar offerde zich op om een goed resultaat binnen de ploeg Quick Step te houden en daarom heeft zijn klassering extra waarde. Zijn ploeggenoot, de Nederlander Niki Terpstra won de ronde en een andere ploeggenoot Philippe Gilbert werd 3e, achter de 22-jarige Deen Pedersen.
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjech zit vaak gevangen in de ploegorders, wil Stybar weg bij Quick-Step? Hij geeft zelf het antwoord

zdenek-stybar.jpg

Quick-Step Floors wint anno 2018 zowat alle koersen waaraan het deelneemt. Lampaert, Stybar, Gaviria, Jakobsen, Viviani, Alaphilippe, Gilbert, Terpstra, ... Het lijstje winnaars is bijna eindeloos. Maar Zdenek Stybar won nog niet. Dan maar in Parijs-Roubaix?

Stybar zat dit seizoen al vaak gevangen in het ploegenspel. Een van zijn kornuiten muisde er sneller dan hem vanonder en dan was het afstoppen geblazen.

Geluk?
Je zou op den duur gaan denken aan een andere ploeg? Stybar alvast niet: "Ik zit goed bij Quick Step. Een goede ploeg hebben, is altijd goed. Ik heb er nog niet kunnen van profiteren, of nog niet het juist geluk gehad", aldus de Tsjech in Het Nieuwsblad.

Verder is hij niet te beroerd om toe te geven dat de vorm er wel is, maar dat er soms ook iemand beter was: "Eerlijk: wat Niki doet in de Ronde van Vlaanderen, neen, dat kan ik niet. Dat kan volgens mij niemand anders in het peloton. Een ongelofelijk sterk nummer. En wat hij deed in Harelbeke vond ik zelfs nog straffer."

Bron: wielerkrant.be
 

Ad Verschoor

Donateur
Roman Kreuziger 2e in Amstel Gold Race

Michael Valgren heeft de 53ste editie van de Amstel Gold Race op zijn naam geschreven. De Deense renner van Astana was in de sprint de Tsjech Roman Kreuziger, de winnaar van 2013, en de Italiaan Enrico Gasparotto, die in 2012 en 2016 de klassieker in Limburg won, de baas.

Robert Gesink en Bauke Mollema werden ruim voor de finale gelost. De laatste Nederlandse winnaar blijft daardoor Erik Dekker in 2001.

Negen vluchters, waaronder Oscar Riesebeek en Bram Tankink, kleurden de koers, totdat de favorieten zich manifesteerden in de spannende finale (met onder meer de Gulpenerberg, Kruisberg, Eyserbosweg, Keutenberg, Cauberg en Bemelerberg).

Na de Bemelerberg, met de top op 7 kilometer van de meet, resteerde een achttal. Een aanval van Kreuziger werd gepareerd door Valgren, die naar de zege sprintte.

Bron: nos.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Zdenek Stybar legt uit waarom hij dinsdag zijn kansen niet kon verdedigen in Giro-rit op maat

Tim Wellens pakte dinsdag de overwinning in de Giro. Van Zdenek Stybar was er geen spoor in de slotkilometer, al hadden we de Tsjech van Quick-Step Floors toch verwacht.

Door pech kon Stybar zich echter niet mengen in de debatten voor de zege. "In de versmalling was er een kleine valpartij, waardoor ik achterop zat", vertelde Stybar bij Sporza. "Het was onmogelijk om snel terug te keren."

"Vandaag is er een nieuwe kans. Die slotklim kan wel iets voor mij zijn. Ik hoop dat ik vandaag wel iets kan betekenen."

5945.png

"Ik had niet de perfecte voorbereiding, maar ik voel me dag na dag beter worden"

Stybar heeft er een zwaar maar succesvol voorjaar opzitten. "De conditie is niet helemaal 100%. De voorbereiding na Roubaix was vooral veel rusten en wat trainen. Ik had niet de perfecte voorbereiding, maar ik voel me dag na dag beter worden. De 'goesting' om te scoren is er. Ik wilde heel graag deze Giro rijden en hoop hier een rit te winnen, dan heb ik in alle drie Grote Rondes een rit gewonnen."

Bron: wielerkrant.be
 

Ad Verschoor

Donateur
Štybar: “Toen ze gingen rijden, bleek wel dat we geen enkele kans hadden”

738732460-e1526490640115-728x350.jpg


Zdeněk Štybar en Tim Wellens creëerden op de steile Via Costa del Borgo een mooi gaatje in de slotfase van de elfde Giro-rit. Het Tsjechisch-Belgische duo dook op hoge snelheid de afzink in naar de 1,7 kilometer lange slotmuur van Osimo, maar zag daar rozetruidrager Simon Yates de tegenaanval inzetten. “Eerlijk gezegd, ik dacht dat dat het beste moment was om te gaan”, zei Štybar na de aankomst.

“Toen Wellens bij mij aansloot, deelden we het kopwerk en kregen we een mooi gaatje”, zei Štybar. “Maar toen de klassementsrenners gingen rijden, werd duidelijk dat we geen enkele kans hadden. Ik had meer verwacht van deze rit, maar het is zoals het is.” Ook Wellens had op meer gehoopt, want zijn ploeggenoten verrichten veel werk in het peloton. Toch was het niet zijn bedoeling om op vijf kilometer van de streep al aan te vallen.


“Ik wilde eigenlijk wachten tot de laatste beklimming”, zei Wellens. “Toen Zdeněk Štybar aanviel, besloot ik toch mee te gaan. Ik dacht dat we voorop zouden blijven en dat de klassementsmannen naar elkaar zouden kijken. Ik had echt goede benen vandaag, maar toen Simon Yates zijn aanval inzette, kwam er snel een einde aan mijn poging.”

Bron: wielerflits.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
De U23-vredesrace krijgt elite van de wereld aan de start

In totaal zesentwintig teams strijden op donderdag 31 mei aan het begin van het U23 Drivers 'Race Race Championship in Krnov. In de U23-categorie van de UCI Nations Cup ziet het publiek een waarlijk bloeiende wereld in deze categorie.

BrychtaJan_TK_ZMU23_20180522_111327_DSC_1906.jpg


"Het is een eerbetoon aan mij dat ik de erevoorzitter kan zijn van een dergelijk bedrijf van wereldklasse op het gebied van sport, maar ook de regio zal zeker helpen in de toeristenindustrie", vertelde František Jun, president van de fabriek en plaatsvervangend hoofd van de regio Olomouc, de persconferentie van vandaag op het Tsjechische hoofdkwartier voor toerisme Praag.

De Peace Race is een van de zes N'Cupa-bedrijven en, samen met Tour de Avenir, het enige podium. "De twee races zijn de meest prestigieuze, ze zijn erg belangrijk voor de kwalificatie van het Wereldkampioenschap." We hebben een geweldige reputatie opgebouwd in de afgelopen jaren, er zijn teams die een paar dagen vooruit komen om het circuit te rijden en de beste resultaten te behalen, "zei Jaroslav Vašíček, firma Jesenická Cyklistická, zs

De twee kilometer lange proloog is de eenvoudigste, maar in de volgende etappes wacht de rijder op hard fietsen in de heuvels. "Naast de twee reizen naar de zwaarste heuvel in Tsjechië op het podium van zaterdag op Dlouhé stráne, eindigt de Jeseníky-berggevecht met zeven hoofdprijzen voor het hotel Priessnitz in Jeseník," vervolgde Vasicek, met uitzondering van de renners van Australië en Colombia best.

BrychtaJan_TK_ZMU23_20180522_111814_DSC_1923.jpg


De race wordt ook bijgewoond door de voorzitter van de Tsjechische wielervereniging Petr Marek. "De U23 Peace Race is een grote aanwinst voor ons, wielrennen in de wereld is een respectvolle race, het is een van de grootste en beste races in het land en natuurlijk in de wereld, zelfs als we ME in twee maanden organiseren, dit is zo'n klein kampioenschap van de wereld, "zei Petr Marek.

Representatieve coach Tomas Konecny wees op twee geweldige prestaties van Michal Schlegel in de afgelopen twee jaar. "Het is een geweldig resultaat en het zal zwaar worden, en wanneer we naar de geschiedenis kijken, zijn er genoeg namen van renners die naar WorldTour reizen, inclusief Simon Gates d'Italia's huidige leider, Simone Yates, onze leider, volgens de resultaten van het Jakub-seizoen Otruba, Jiří Petruš zou sterke heuvels hebben, "zei Tomáš Konečný.

Etappeschema 2018:

Donderdag 31 mei: Prolog in Krnov (2 km)
Vrijdag 1 juni: Jeseník - Rýmařov (133 km)
Zaterdag 2 juni: Krnov - Dlouhé stráne (148.9 km)
Zondag 3 juni: Jeseník - Jeseník (158 km)

Bron: zavodmiruu23.cz (Google vertaling)
 

Ad Verschoor

Donateur
Toptalent Tadej Pogačar wint Vredeskoers na machtsgreep

Vredeskoers-1-e1528050302941-728x350.jpg


De Grand Prix Priessnitz Spa, beter bekend als de Vredeskoers, is een prooi geworden voor Tadej Pogačar. Het 19-jarige Sloveense toptalent wist door winst in de slotetappe naar Jeseník het eindklassement op zijn naam te schrijven. Hij volgt op de erelijst Bjorg Lambrecht op.

Met de beklimmingen van Hvězda en Videlské Sedlo was het een rit voor de berggeiten. In Jeseník kregen de coureurs ook nog een steil slotklimmetje voor de wielen geschoven. De voor Ljubljana Gusto Xaurum uitkomende Pogačar besloot echter om niet te wachten op de slotmuur.

Middels een knappe solo wist hij de Spanjaard Xuban Errazkin – gisteren ook al runner-up – een minuut achter zich te houden. De Pool Kamil Malecki, uitkomend voor CCC Sprandi Polkowice, kwam als derde over de streep. Samuele Battistella, die als leider aan de slotrit begon, verkocht zijn huid duur.

De 19-jarige Italiaan eindigde uiteindelijk als zevende, op 1:06 van zijn Sloveense rivaal. Dit bleek uiteindelijk niet genoeg voor de eindzege. Voor Pogačar – die al een voorlopig contract heeft getekend bij UAE Emirates – is het zijn eerste grote zege als belofte.

Bron: wielerflits.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Petr Vakoc (Quick-Step Floors) weer op de fiets: "Hier keek ik naar uit"
2ceb1e44-029c-11e8-abcc-02b7b76bf47f.jpg

Vakoc (foto midden) werd in januari aangereden op training.

Petr Vakoc werkt stapje per stapje aan zijn revalidatie. De Tsjechische wielrenner van Quick-Step Floors raakte eind januari betrokken bij een aanrijding op training, waardoor hij het hele seizoen al aan de kant staat.

Vakoc trainde in het begin van het nieuwe seizoen met zijn ploegmakkers Laurens De Plus en Bob Jungels in Zuid-Afrika. Die laatste kwam er zonder kleerscheuren vanaf, De Plus werd met schaafwonden en kneuzingen afgevoerd, Vakoc brak een aantal rugwervels.

Bijna een half jaar later werkt Vakoc in Praag nog steeds aan zijn revalidatie. "Ik mag eindelijk terug de fiets op", laat een blije Vakoc weten in een filmpje op Twitter. "Hier keek ik al die tijd enorm naar uit. Ik ben terug bezig met wat ik zo graag doe."

Bron: sporza.be
 

Ad Verschoor

Donateur
Vandaag start de "TOUR de FEMININ" om de TSJECHISCH ZWITSERLAND Trofee

Etappeschema:

1e etappe 5 juli 2018 weg 119,4 km 13:30 uur Krásná Lípa - Varnsdorf CZ
2e etappe 6 juli 2018 weg 104,2 km 10.20 uur Jiříkov - Jiříkov CZ
3e etappe 7 juli 2018 tijdrit 14.6 km 10:00 Krásná Lípa CZ
4e fase 7 juli 2018 weg 71,2 km 16:15 uur Rumburk - Rumburk CZ
5e fase 8 juli 2018 weg 90,5 km 10:15 uur Varnsdorf - Krásná Lípa CZ

Totale afstand is 399,9 kilometer

De Nederlandse vrouwenploeg bestaat uit: Nina Kessler, Karlijn Swinkels, Fleur Nagengast, Marjolein van ´t Geloof, Yara Kastelijn en Floortje Mackaij
 

Ad Verschoor

Donateur
De Plus traint opnieuw met Vakoc: "Ik ben zo gelukkig"
e0ced493-8419-11e8-abcc-02b7b76bf47f.jpg

Laurens De Plus is op hoogtestage met Petr Vakoc.

De Belg Laurens De Plus en de Tsjech Petr Vakoc hebben voor het eerst weer samen getraind sinds hun zware val eind januari. Onze landgenoot is naar eigen zeggen "heel gelukkig."

Vakoc en De Plus trainden voor het eerst weer samen. Momenteel zijn ze samen op hoogtestage. "Ik ben zo, zo gelukkig dat ik opnieuw met Petr Vakoc kan fietsen", laat de Belgische renner weten op Twitter.

Eind januari kwamen ze samen met hun Luxemburgse ploegmaat Bob Jungels zwaar ten val op training in Zuid-Afrika. Vooral Vakoc was er toen erg aan toe, maar liet eerder zien dat hij opnieuw op de fiets zit.

Bron: sporza.be
 

Ad Verschoor

Donateur
National Championships – Czech Republic
babor.jpg

MČR podium heren scratch

Het voorbije weekend (27 t/m 29) werd op de baan in Praag op enkele disciplines gestreden om de nationale titel (Mistrovství České Republiky = MČR).
De gerealiseerde tijden bij onderdelen als ploegen- en individuele achtervolging , 4:28,829 was de winnende tijd in de men’s team pursuit, hebben te maken met de baan (half open betonnen piste) en klasse/niveau van de deelnemers.

machacova.jpg

De altijd strijdlustige Jarmila Machačová veroverde de titel op de points race

MČR dames scratch

1. Petra Ševčíková
2. Tereza Neumanová,
3. Lucie Hochmann

MČR dames points race
1. Jarmila Machačová 59 pnt
2. Lucie Hochmann 43 pnt
3. Petra Ševčíková 27 pnt

MČR dames individual pursuit
1. Lucie Hochmann 3:52,956
2. Jarmila Machačová 3:57,303
3. Katerina Kohoutková 3:58,286

MČR heren scratch
1. Jan Kraus
2. Daniel Babor
3. Denis Rugovac

MČR heren individual pursuit
1. Nicolas Pietrula 4:39,813,
2. Jan Kraus 4:46,900,
3. Ondrej Vendolský 4:46,102

Bron: baanwacht.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Petr Kelemen een talenvolle Tsjechische junior
knpisel3.jpg

Petr Kelemen staat dit jaar vaak op het hoogste treetje van het podium

Tijdens en na het kampioenschap van de Republiek Tsjechië werd de loftrompet gestoken over junior Petr Kelemen.
De zéér getalenteerde broer van de bekende sprinter Pavel Kelemen combineert de weg met de baan. Hij werd dit jaar nationaal kampioen op de weg en won de zilveren medaille in de race tegen de klok.

Tijdens het kampioen schap op de baan won hij de nationale titel op de onderdelen individual pursuit – scratch race – points race en behoorde tot het viertal dat de nationale titel team pursuit binnen haalde.
Zijn winnende tijd van 3:27,017 is niet echt spectaculair maat het is een nieuw Tsjechisch rekord. Het oude record was sinds 17 juli 2009 in handen van Ondřej Vendolský met een tijd van 3:30,438

Bron: baanwacht.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Roman Kreuziger naar Dimension Data

Mitchelton-Scott neemt volgend seizoen afscheid van Roman Kreuziger. De Tsjech wil zijn carrière nieuw leven inblazen bij Dimension Data. "Ik kan nog scoren in de herfst van mijn carrière", zegt de 32-jarige Tsjech.

c73d9fa7-9e10-11e8-abcc-02b7b76bf47f.jpg

Kreuziger eindigde in de Amstel Gold Race nog als tweede na Valgren

Roman Kreuziger werd in 2017 binnengehaald bij Mitchelton-Scott als luitenant van de broertjes Yates en Esteban Chaves. Dit seizoen cijferde hij zich in de Giro weg voor Simon Yates, die als rozetruidrager door het ijs zakte tijdens de slotweek.

De komende 2 seizoenen verdedigt Kreuziger de kleuren van Dimension Data. "Die overstap betekent een frisse start voor mij", zegt Kreuziger. "Ik kom nu in de herfst van mijn carrière en ik denk dat ik nog altijd grootse prestaties kan leveren."

Kreuziger werd dit seizoen 2e in de Amstel Gold Race (achter zijn toekomstige ploegmaat Valgren Andersen), 4e in de Waalse Pijl en 8e in Luik-Bastenaken-Luik. "Ik heb voorlopig al een goed seizoen achter de rug. Maar mijn hoofddoel komt nog: het WK in Innsbruck."

Bron: sporza.be
 

Ad Verschoor

Donateur
Zdeněk Štybar is een Tsjechische wielrenner, sterk op zowel de weg als bij de cross.

Zdeněk Štybar en zijn resultaten


Bijnaam: Styby
Geboren in: Stříbro, (toenmalig) Tsjechoslowakije
Geboren op: 11 december 1985
Nationaliteit: Tsjechische
Specialiteit: Allrounder, veldrijder
Prof sinds: 2005
Rijdt voor: QuickStep-Floors

Ploegen

sept 2005-2008: Fidea Cycling
2009 – feb 2011: Telenet-Fidea
maart 2011 – dec 2011: Quickstep
2012-2014: Omega Pharma-Quick Step
2015-2016: Etixx-Quickstep
2017-heden: QuickStep-Floors

Opmerkelijk
In zijn eerste jaren als prof richtte Stybar zich voornamelijk op het veldrijden, en niet onverdienstelijk. Hij pakte in 2009 en 2010 de wereldtitel. In het seizoen 2013-2014 reed hij bijna geen enkele wedstrijd door de modder, maar werd hij wel weer wereldkampioen.
Stybar woont al al jaren in Vlaanderen en spreekt vloeiend Vlaams.

Aansprekende overwinningen Zdeněk Štybar

2013


Eneco Tour 3e etappe. Met Roelandts, Richeze en Boom sprintte hij op de Brouwersdam succesvol om de winst. Het peloton, met Nizzolo en Greipel, volgde op slechts 0’02”.

Eneco Tour: 7e etappe. In de finale van de rit met de Muur van Geraardsbergen reed Stybar in de laatste 4 kilometer weg uit een groepje met klassementsfavorieten. Hij achterhaalde eenzame vluchter Stannard en ging solo over de meet.

Eneco Tour Eindklassement. Door zijn voorsprong van 0’25” op Tom Dumoulin achterhaalde Stybar in rit 7 de Maastrichtenaar en won zo de Eneco Tour 2013.

Vuelta a España: 7e etappe. De Tsjech klopte Gilbert in een sprint-à-deux, terwijl het peloton hen op de hielen zat en 1 tel later over de streep kwam.

2014

tsjechie.png
Tsjechisch kampioen op de weg

Eneco Tour: 2e etappe. Als titelverdediger klopt Stybar Lars Boom in een spectaculaire finale en pakt hij tegelijkertijd de leiderstrui.

2015

Strade Bianche. In een zinderende finale klopt Stybar Greg Van Avermaet. De Belg valt aan op de steile slotklim in aankomst plaats Siena, maar Stybar countert sterk. Alejandro Valverde wordt derde, Sep Vanmarcke vierde.

Tour de France: 6e etappe

2016

Tirreno-Adriatico: 2e etappe. Stybar plaatst een demarrage op de top van de steile slotklim en soleert in de laatste paar kilometer naar de dagzege en de leiderstrui.

2018

BinckBank Tour: puntenklassement
 

Ad Verschoor

Donateur
Greg Van Avermaet heet Tsjechische wielerkampioen welkom

Opnieuw een renner erbij voor de ploeg van Greg Van Avermaet. Tsjechisch kampioen op de weg en in het tijdrijden Josef Cerny komt de rangen versterken.

Cerny rijdt sinds 2013 voor CCC, maar gaat dus mee op in de nieuwe ploeg rond Greg Van Avermaet. "Het is een geweldig gevoel om bij Continuum Sports te tekenen", zegt de Tsjech. "Het was altijd al een droom om voor een WorldTour-team uit te komen toen ik begon met koersen. Ik ben erg blij dat het harde werk geloond heefd. Ik ben erg gemotiveerd om die Tsjechische trui in het peloton te laten zien."

"Ik zou heel graag enkele klassiekers zoals Parijs-Roubaix of de Ardennenwedstrijden rijden", vervolgt Cerny. "Ook deelnemen aan een Grote Ronde zou een kinderdroom zijn. Ik weet dat er nog veel werk nodig is, dus ik zal zo hard mogelijk blijven werken om bij te leren."

Bron wielerkrant.be
 

Ad Verschoor

Donateur
WK 2018: Kreuziger en Štybar met Tsjechië naar Innsbruck
PIC561489829-e1443554311855-728x350.jpg


De Tsjechen hebben de selectie voor het WK wielrennen in Innsbruck op orde. Roman Kreuziger en Zdeněk Štybar zijn de ervaren namen binnen het zestal dat Tsjechië stuurt naar Oostenrijk. Met Jan Hirt zit er nog een derde WorldTour-renner binnen de ploeg.

Stanislav Kozubek, de secretaris generaal van de nationale wielerbond, maakte de selectie bekend op zijn Twitter. Josef Cerny, Karel Hnik en Michael Kukrle completeren de ploeg. Op de tijdrit komen Josef Cerny en Jan Barta in actie namens Tsjechië.

cz.gif
Selectie Tsjechië voor WK 2018 op de weg bij de mannen, Innsbruck
Zondag 30 september – 258,5 km

Wegrit
Jozef Černý (Elkov-Author)
Jan Hirt (Astana)
Karel Hník (Pardus-Tufo)
Roman Kreuziger (Mitchelton-Scott)
Michael Kukrle (Elkov-Author)
Zdeněk Štybar (Quick-Step Floors)

Tijdrit
Jan Bárta (Elkov-Author)
Jozef Černý (Elkov-Author)

Bron: wielerflits.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Baanwedstrijden in Velodrome van Brno

Drie dagen bruist de Velodrome in het Tsjechische Brno van het baanwielrennen. Op de eerste dag stond de ‘Grand Prix Favorit Brno’ op het programma. Aan het Olympisch omnium namen op de 400 meter lange baan 40! Heren en 17 dames deel. Vandaag staat de ‘Přilba Moravy’, een internationale puntenkoers over een afstand van 50 km, op het programma

Men omnium (UCI class-2)
1. Lindsay de Vylder upload_2018-9-14_14-12-57.png 114 pnt
2. Matteo Donega (Ita) 113 pnt
3. Adrian Kaiser (Pol) 107 pnt
4. Krisztián Lovassy (Hon) 105 pnt
5. Damian Slawek (Pol) 100 pnt
6. Daniel Babor (Cze) 94,

Women omnium (UCI class-2)
1. Anita Stenberg upload_2018-9-14_14-12-57.png 134 pnt
2. Kristina Clonan (Austr) 124 pnt
3. Lisa Küllmer (Ger) 112 pnt
4. Katerina Kohoutková (Cze) 105 pnt
5. Gudrun Stock (Ger) 105 pnt
6. Amy Cure (Aus) 105 pnt

Bron: baanwacht.nl
 

Bijlagen

  • upload_2018-9-14_14-12-57.png
    upload_2018-9-14_14-12-57.png
    352 bytes · Bekeken: 1
  • upload_2018-9-14_14-12-57.png
    upload_2018-9-14_14-12-57.png
    695 bytes · Bekeken: 1

Ad Verschoor

Donateur
Kreuziger laat zich zien tijdens WK wegwedstrijd
Het is jaren geleden dat er zo'n mooi parcours was neergelegd voor de WK wegwedstrijd, die gehouden werd in het Oostenrijkse Innsbruck. Met name de klimmers kwamen volledig aan hun trekken. In dit wielergeweld behaalde de Tsjech Roman Kreuziger een 6e plaats op slechts 43 seconden van de winnaar Alejandro Valverde. De laatste legde de 258,5 kilometer af in een tijd van 6.46.41 uur.
 

Ad Verschoor

Donateur
Patrick Lefevere wil in 2019 slechts 23 renners en twijfelt over Petr Vakoc

Patrick Lefevere (Quick Step) heeft met Deceuninck dan wel een nieuwe hoofdsponsor beet, toch slankt het aantal renners in zijn ploeg af naar 23. Een twijfelgeval is de Tsjech Petr Vakoc.

De teammanager van de beste WorldTour-ploeg weet wel nog niet wat hij met Petr Vakoc gaat doen. De winnaar van de Brabantse Pijl in 2016 raakte ernstig geblesseerd in januari op trainingsstage in Zuid-Afrika. Vakoc is dan ook een vraagteken volgens Lefevere.

'Mooi contract'
"Ik heb Vakoc een heel jaar betaald. Dat moest ik niet doen. Hij had ook een mooi contract. Ik heb hem voorgesteld dat hij mag blijven, op voorwaarde dat wij het akkoord krijgen van de professoren die hem de medische goedkeuring moeten geven om te koersen, maar dan wel aan het minimumcontract voor WorldTour-niveau", besluit Lefevere.

petr-vakoc.jpg


Bron: wielerkrant.be
 

Ad Verschoor

Donateur
Jan Nesvadba wint wielercross in Jicin
jinglecrossC1-16451931-e1539446903853-728x350.jpg


foto: PhotoPress.be

In Tsjechië stond een crosspeloton aan de start in Jicin, waar een nieuwe manche in de Toi Toi Cup op het programma stond. In deze cross ging een Tsjech met de zege aan de haal. Na een uur crossen bleek Jan Nesvadba beter te zijn dan Corendon-Circus-coureur Wietse Bosmans, die op een tweede plaats strandde. Tomas Paprstka completeerde het podium in deze C2-cross.

Toi Toi Cup
Cross Jicin (C2)
1.
cz.gif
Jan Nesvadba
2.
be.gif
Wietse Bosmans
3.
cz.gif
Tomas Paprstka


Bron: wielerflits.nl
 
Bovenaan