Wielersport

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Čechman wint sprinttoernooi in Praag.
Cechman.jpg

Op de wielerbaan van het ‘Třebešín Velodrome’ in Praag (Cze) werd zaterdag en zondag de 75ste editie van de Framar verreden. Het sprinttoernooi werd gewonnen door de Martin Čechman die alle vier zijn races won.
Heren sprint
1. Martin Čechman 4 pnt
2. Pavel Kelemen 5 pnt
3. Robin Wagner 6 pnt
4. Jiří Fanta 7 pnt
5. Jakub Štastný 8 pnt
6. Josef Junek 10 pnt

Heren keirin
1. Pavel Kelemen
2. Martin Čechman
3. Josef Junek
4. Robin Wagner
5. Jakub Štastný
6. Jiří Fanta
 

Ad Verschoor

Donateur
Komend weekend EK veldrijden in Tabor.

Het EK veldrijden 2017 vindt op zaterdag 4 en zondag 5 november plaats in het Tsjechische Tabor. Mathieu van der Poel is de grote favoriet en gaat bij afwezigheid van Wout Van Aert voor zijn allereerste Europese titel bij de profs.

Historie
Tabor was al in 2013 de organisator van het EK, maar toen deden er nog geen profs mee. Sinds 2015 zijn de elite-mannen toegevoegd aan de startlijst en kan het Europese kampioenschap rekenen op meer media-aandacht. Tsjechische veldrijders hebben altijd een belangrijke rol gespeeld tijdens wedstrijden. We moeten afwachten welke rol zij nu in eigen land spelen.
 

Ad Verschoor

Donateur
Thuisrijder Michael Boros over EK: “Podium zou een droom zijn”

michael-e1509661307528-728x350.jpg


Michael Boroš is de man die de Tsjechen zondag mag doen dromen van een topprestatie op het Europees kampioenschap veldrijden in eigen land. De 25-jarige crosser, woonachtig in gaststad Tábor, kan als een van de weinige niet-Belgen of -Nederlanders de ambitie uitspreken om voor de medailles mee te strijden. “Het zou een droom zijn”, vertelt de stille thuisrijder aan WielerFlits.

Boroš is bezig aan een constant seizoen, met een tal van top 10-plaatsen in de Vlaamse crossen. Zijn beste dag van het seizoen kende hij in Zonhoven, waar hij zevende werd. Die plek bekleedde hij ook vorig jaar, op het WK. “Het niveau ligt hoog”, heeft Boroš moeten ondervinden. “Je hebt Mathieu van der Poel, gevolgd door Wout van Aert en ook Lars van der Haar, maar daarachter ligt alles open. We zijn met een vijftiental jongens die op een heel goede dag dichtbij het podium kunnen komen, maar op een slechte buiten de top 10 vallen. Vooral op zware omlopen, als Gavere en Namen, kom ik tot mijn recht.”

De omloop in Tábor, de woonplaats van Boroš, vereist in de eerste plaats veel technisch vernuft, maar is door de hoogteverschillen ook knaplastig. En dus zijn de ambities voor de Europese titelstrijd groot. “Op het podium staan, zou een droom zijn. Als Tsjech kom je in eigen land sowieso beter voor de dag dan in België, door de steun van het publiek en de korte reistijd. Mentaal is dat al heel belangrijk, denk ik. Wij gaan het hele jaar naar België om daar het beste van onszelf te geven, maar deze ene keer liggen de kaarten omgekeerd. Dat geeft een speciaal gevoel, en ik kijk er echt naar uit om mij nu te bewijzen.”

Het afscheid van Simunek en de overstap naar de weg van Stybar hebben ervoor gezorgd dat de interesse serieus is afgenomen.

Verhuis naar België
Desalniettemin is het Tsjechisch veldrijden niet meer wat het geweest is. Een aantal jaar geleden was de wereldbeker steevast te gast in het voormalig Oostblokland, en deden renners als Zdenek Stybar, Radomir Simunek, Petr Dlask en Martin Bina meer dan eens vooraan mee. “Het afscheid van Simunek en de overstap naar de weg van Stybar hebben ervoor gezorgd dat de interesse serieus is afgenomen”, aldus Boroš. “Als je overal vooraan wil meedoen, dan moet je naar België verhuizen en niet iedereen zit daarop te wachten. Veel renners willen hun familie en vrienden niet zomaar achterlaten, natuurlijk.”

De man van Pauwels Sauzen-Vastgoedservice zette de grote stap wél en vestigde zich in België. “Het was van moeten. Als je in je eigen land blijft crossen, dan geraak je de voeling met de beste renners veel te snel kwijt. In de wedstrijden in mijn eigen land ligt het niveau gewoon niet hoog genoeg”, vertelt hij. “Elke keer over en weer naar Tsjechië reizen, dat zag ik ook niet zitten. Ik ben al vermoeid genoeg van het koersen alleen, dan zit je niet te wachten om elk weekend twee keer die lange reis te gaan maken.”

“Misschien heb ik die stap wel wat te laat gezet”, vertelt de Tsjechisch kampioen nog. “Bij de jeugd heb ik zelden in België gecrost en heb zo de aansluiting met de jongens van mijn generatie gemist. Ik heb de basis niet helemaal meegekregen. In mijn tweede jaar als prof ben ik toch in België komen wonen en sindsdien zet ik kleine stappen vooruit. Elk seizoen word ik een beetje beter en ik hoop natuurlijk dat ik nog een tijdje op dat elan kan voortgaan. Ik ben er misschien al 26 en dus een pak ouder dan de meeste toppers, maar toch denk ik dat ik nog wat progressie in mij heb omdat ik er zo laat aan ben begonnen.”

Bron: wielerflits.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Verrassende Tsjechische uitslagen.
De eerste uitslagen van het EK veldrijden 2017 zijn voor de Tsjechische thuisrijders verrassend te noemen.
Bij de dames tot 23 jaar was er een 3e plaats voor Nikola Noskova. Voor de andere deelneemsters was er een 7e plaats Magdalena MiSonova en een 10e plaats voor Adela Safarova.
Bij de heren Junioren werd Tomas Kopecky 2e en won dus zilver
 
Superieure Van der Poel vernedert tegenstand in Tabor

Bron: ad.nl - Victor-Jan Vanparijs 05-11-17

Mathieu van der Poel heeft met grote overmacht de Europese titel in het veldrijden veroverd. De Nederlander koos in de tweede ronde het hazenpad en moest slechts tien minuten landgenoot Lars van der Haar naast zich dulden. De Woudenberger werd op ruim een halve minuut tweede. Uittredend Europees kampioen Toon Aerts werd derde.

Voor Van der Poel is het zijn eerste Europese titel bij de eliterenners. Uitgerekend in Tabor, waar hij in 2015 de jongste wereldkampioen ooit werd. Het is slechts de derde keer dat er een Europees kampioenschap bij de profs verreden werd. Vorig jaar strandde Van der Poel op de tweede plek, het jaar daarvoor deed hij niet mee

Geen spanning
Spannend was de strijd om het goud nooit. Van der Poel ging na de start als eerste het veld in en breidde zijn voorsprong al snel uit, mede omdat hij als een van de weinigen bij de balken al springend op de fiets bleef. Achter hem was Lars van der Haar zonder concurrentie 'best-of-the-rest'. De Belgen konden slechts denken aan brons waarbij Aerts zijn landgenoot Michael Vanthourenhout met een banddikte verschil klopte.

,,Nee, spannend was het niet, maar dat vond ik niet erg'', vertelde Van der Poel bij de NOS. ,,Het is een rondje dat mij ongelooflijk goed ligt. Ik heb hier als sinds de junioren nooit verloren. Mede dankzij de balken en de plaats waar ze liggen.''

Van der Poel roemde Van der Haar. ,,Hij bleef wel druk zetten, maar ik weet dat ik met die balken in het voordeel ben en meteen erna trok ik steeds door.''

Wereldkampioen Wout van Aert, normaal gesproken zijn grootste concurrent, ontbrak in Tabor. De Belg koos voor een trainingsstage. ,,Jammer'', vond Van der Poel, die begin februari in Valkenburg bij de WK Van Aert wel zal treffen.

Van der Haar moest zich neerleggen bij de overheersing van Van der Poel. ,,Het gevoel en de vorm waren heel goed, maar het is duidelijk waar ik het verlies'', refereerde hij aan de balken. ,,Ik spring er regelmatig over, maar deze waren iets hoger en lagen op een moeilijk punt.''
 

Ad Verschoor

Donateur
Overige Tsjechische uitslagen in Tabor.
In de door van der Poel met overmacht gewonnen EK van de elite heren, eindigde de Tsjech Michael Boros op een 7e plaats. Bij de heren tot 23 jaar was het Adam Toupalik die 11e werd en bij de dames elite was er een 10e plaats voor Pavla Havlikova en een 11e plaats voor Karla Stepanova.
 

Ad Verschoor

Donateur
Mistrovství České Republiky 2017
gent18.jpg

Zaterdag 25 en zondag 26 november wordt op de overdekte baan in Praag het ‘Maxbike mistrovství Planety 2017’ gehouden. Tijdens dit tweedaagse evenement dat de gehele dag duurt wordt er door de beloften/elite mannen gestreden om de nationale titel op de onderdelen elimination en puntenkoers.
Zaterdagavond wordt afscheid genomen van Martin Bláha (40) die dit jaar zijn rijke carrière afsluit.
Kanshebbers op een titel?
Jiří Hochmann – Jan Kraus – Denis Rugovac – Ondřej Vendolsky – František Sisr – Nicolas Pietruli – René Jauris
Blaha-2.jpg

Na een rijke carrière hangt Martin Bláha (40) zijn fiets aan de wilgen

Bron: baanwacht.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Sisr, Pietrula a Machačová šampiony
machacova.jpg

Jarmila Machačová voegde een nationale titel aan haar lijstje toe
Dit weekend werd op de overdekte baan Motol te Praag (CZE), tijdes het tweedaagse event ‘Maxbike mistrovství Planety 2017’om een drietal nationale titels ( Mistrovství České Republiky) gestreden. Onderstaand de podia.
MČR heren elimination
1. František Sisr
2. Jiří Hochmann
3. Jiří Fanta

MČR heren puntenkoers
1. Nicolas Pietrula 79 pnt
2. Jan Kraus 55 pnt
3. Denis Rugovac 49 pnt

MČR dames elimination
1. Jarmila Machačová
2. Ema Kaňkovská
3. Petra Ševčíková

Bron: baanwacht.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
MČR omnium voor Pietrula en Machačová
cze.jpg

Bij het Tsjechisch kampioenschap werden in alle vier de categorieën junioren en elite/beloften heren en dames de titels behaald door leden van Dukla Praha. Bij de heren kreeg Nicolas Pietrula een beetje hulp van zijn team leden lazen we in het verslag
machacova.jpg

Jarmila Machačová in haar land nog steeds op eenzame hoogte

Heren MČR omnium

1. Nicolas Pietrula 140 pnt
2. Martin Spudil 136 pnt
3. Jan Kraus 133 pnt
4. Denis Rugovac 119 pnt
5. Ludek Lichnovský 112 pnt

Dames MČR omnium
1. Jarmila Machačová 195 pnt
2. Katerina Kohoutková 130 pnt
3. Ema Kaňkovská 114 pnt
4. Teresa Neumanová 107 pnt
5. Melissa van Neck 67 pnt

Bron: baanwacht.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Tomas Kopecky leidt in wereldklassement veldcross bij de junioren

De wereldbekermanche op tweede kerstdag in het Belgische Heusden is gewonnen door de Tsjech Tomas Kopecky, voor de Belgen Jarno Bellens en Niels Vandeputte.

Klassement
In het algemeen klassement staat Kopecky op de eerste plaats, met 215 punten. Met een puntentotaal van 193 volgt de Nederlander Ronhaar op de tweede plaats. In de wereldbekercompetitie worden nog 2 wedstrijden gereden.
 

Ad Verschoor

Donateur
Michael Boros prolongeert Tsjechische titel veldrijden
michael-e1509661307528-728x350.jpg

Boros wordt opnieuw Tsjechisch kampioen.

Michael Boros heeft vandaag in het Tsjechische Mlada Boleslav zijn nationale titel in de cross met succes verdedigd. Na een spectaculaire finale kwam de Tsjech uiteindelijk solo over de finish. Tweede werd Jan Nesvadba en derde Adam Toupalik.

Boros, die uitkomt voor het Belgische Pauwels Sauzen-Vastgoedservice, kende een slechte start en zag vervolgens in zijn inhaalrace zijn ketting eraf vliegen. Rond halverwege koers wist hij echter de aansluiting te vinden met de kop van de wedstrijd; dit waren Nesvadba, Toupalik en Tomas Paprstka.

De vier veldrijders waren aan elkaar gewaagd en pas in de laatste tien minuten wist Boros het verschil met de rest te maken. Op het steile heuveltje gaf Boros er een snok aan en zo liet hij de rest achter. De voorsprong van rond de tien seconden hield Boros vol tot de streep en zo wist 25-jarige Tsjech opnieuw Tsjechisch kampioen te worden. Nesvadba sprintte daarachter naar een tweede plek voor Toupalik, de Tsjechische kampioen van 2015.

Bron: wielerflits.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Tomáš Bábek breekt sleutelbeen
babekk.jpg

De Tsjechische sprinter Tomáš Bábek brak gisteravond tijdens de Six Days in Bremen zijn ketting bij de staande start. Hij kwam ten val en brak tot overmaat van ramp ook zijn sleutelbeen.
Zo kort voor het WK komt dit wel erg ongelegen

Bron: baanwacht.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Vakoč breekt rugwervels bij aanrijding met vrachtwagen.
MAK160417037-e1461078222157-728x350.jpg


Quick-Step Floors-renners Laurens De Plus en Petr Vakoč zijn op trainingskamp in Zuid-Afrika aangereden door een vrachtwagen. De Belg en de Tsjech liggen in het ziekenhuis, meldt de ploeg. Vakoč is er het slechtst aan toe van de twee; hij heeft meerdere rugwervels gebroken en moet onder het mes.

Het ongeluk gebeurde tijdens een trainingsrit, waar ook Bob Jungels bij aanwezig was. De vrachtwagen reed De Plus en Vakoč van achteren aan waarna ze op het asfalt belandden, schrijft Quick-Step op haar website. Ze werden direct daarna naar het ziekenhuis vervoerd, waar bij De Plus bleek dat hij meerdere schaafwonden en een kleine kneuzing van de longen en de nieren op had gelopen. Hij blijft nog enkele dagen ter observatie in het ziekenhuis.

Bij Vakoč werden na onderzoek meerdere gebroken rugwervels aangetroffen. Hij zal geopereerd worden. Hoe lang hij uit de roulatie is, is nog niet bekend.

Jungels: “De volgende seconde zag ik Laurens en Petr op de grond”
Bob Jungels was getuige van de aanrijding. “We waren met zijn driëen trainen, toen ik opeens een hard geluid hoorde en de volgende seconde zag ik Laurens en Petr op de grond”, vertelt hij. “Ik zag de truck niet van achteren komen, maar hij moet ze geraakt hebben met zijn linker spiegel of zelfs de linker voorkant. Ik rende naar ze toe en zag meteen dat ze geblesseerd waren, dus ik durfde ze niet te verplaatsen. Een vrouw die langs de weg liep hielp door de ambulance te bellen, terwijl onze trainer Koen en ik met ze bleven praten. Het was heel moeilijk om ze zo te zien en ik hoop dat ze snel over dit moeilijke moment heen zijn. Ik wens ze een snel herstel.”

Bron: wielerflits.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Vakoc na zware operatie langer in Zuid-Afrika

Wielrenner Petr Vakoc moet nog zeker tien dagen in een Zuid-Afrikaans ziekenhuis liggen. De 25-jarige Tsjech blijft in Nelspruit onder toezicht van de artsen, nadat hij eerder in de week tijdens een trainingsritje samen met ploeggenoot Laurens De Plus van Quick-Step van achteren was aangereden door een vrachtwagen. De Plus kwam er zonder grote schade vanaf, maar Vakoc liep enkele gebroken ruggenwervels op.

De breuken werden operatief gestabiliseerd. Onderzoeken wezen zaterdag uit dat Vakoc al zijn ledematen nog kan bewegen. Hij reageerde op alle prikkels en praatte al wat met de doktoren.

,,Petr is opgelucht dat de operatie goed is verlopen'', zei trainer Koen Pelgrim van Quick-Step. ,,De afgelopen 48 uur waren lang en zenuwslopend, maar gelukkig ziet het er nu goed uit. Petr heeft veel tijd en rust nodig om te herstellen, wij zullen hem daarbij helpen.'' Vakoc won in 2016 de Brabantse Pijl, afgelopen jaar eindigde hij daarin als tweede.

Bron: ad.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Tomas Kopecky verovert zilver bij WK veldrijden voor junioren in Valkenburg.

Ben Tulett heeft Groot-Brittannië zijn eerste gouden medaille van dit WK veldrijden bezorgd. De 16-jarige Brit wist na een slipper van Tomas Kopecky solo aan te komen. De Tsjech moest uiteindelijk genoegen nemen met het zilver. Ryan Kamp wist voor Nederland een knappe bronzen medaille in de wacht te slepen.

Rouiller neemt kopstart, Tulett gaat eerste keer solo
De kopstart werd genomen door Loris Rouiller. De Zwitserse topfavoriet kreeg aanvankelijk de Brit Sean Flynn en de Tsjech Tomas Kopecky mee in zijn spoor. Het bijzonder verraderlijke parcours op en rond de Cauberg zorgde voor flink wat schuifpartijen, met Flynn als een van de slachtoffers. Hierdoor kreeg Rouiller na een halve ronde plots een voorgift van een vijftal seconden. Het was echter een bijzonder kwieke Kopecky die het gat in één ruk wist te dichten.

Net voor het aansnijden van de tweede ronde wist een achtervolgend groepje met onder meer Ryan Kamp en Pim Ronhaar aan te sluiten bij het tweetal. Het betekende een wisseling van de wacht vooraan, want het was de verrassend sterke Amerikaan Lane Maher die de koppositie overnam. Dit was echter niet voor lang, want het was de Brit Ben Tulett die – na een mindere start – zich naar de kop van de koers katapulteerde.

Kopecky sluit aan Tulett, maar gaat in de fout
Tulett ging duidelijk door op zijn elan, want met het ingaan van de voorlaatste ronde had hij maar liefst vijftien seconden voorsprong op de achtervolgende groep. Uit deze groep viel Kamp weg, na een aflopende ketting én een valpartij. Tulet leek veilig, maar dat was buiten Kopecky gerekend. De wereldbekerwinnaar besloot zich op kop te zetten van de achtervolgende groep, en reed in geen tijd naar de eenzame koploper.

De Tsjech nam, eenmaal aangesloten, het commando over. Hij leek de Brit in de slotronde onder de duim te hebben, maar kwam ten val in een van de technische passages. Hierdoor kreeg Tulett een vijftal seconden cadeau, die hij beetje bij beetje wist uit te bouwen. In de achtergrond bleek de motor van Ronhaar inmiddels volledig gerodeerd, wat hem deed opschuiven naar de derde plaats. Hij nam zijn landgenoot Kamp mee in het spoor.

Hier had Tulett echter geen boodschap aan. Hij wist zijn voorsprong op een duidelijk vermoeide Kopecky te vergroten, waardoor hij uitgebreid kon vieren. Kopecky bleef ook ruimschoots buiten schot van de achtervolgers, terwijl Kamp een knappe inhaalrace wist te bekronen met de laatste medaille.

WK Veldrijden 2018 –
nl.gif
Valkenburg
Uitslag junioren

1.
gb.gif
Ben Tulett in 41m19s
2.
cz.gif
Tomas Kopecky op 22s
3.
nl.gif
Ryan Kamp op 30s
4.
de.gif
Tom Lindner op 34s

Bron: wielerflits.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
[Update] Vakoc mag ziekenhuis in Zuid-Afrika verlaten: 'Voel me met de dag beter'

Zaterdag meldt Quick-Step Floors een geslaagde operatie. Vakoc kan gewoon bewegen en praten. Wel blijft hij nog tien dagen in het ziekenhuis. ‘Ik heb vanmorgen met Petr gesproken en hij is opgelucht dat alles goed is verlopen’, zegt trainer Koen Pelgrim. ‘De afgelopen 48 uur zijn lang en spannend geweest, maar we zijn blij dat het er goed uitziet. Petr heeft veel rust en tijd nodig om te herstellen.’ Zeker is dat Vakoc maanden aan de kant staat.

Update - 16.35 uur (7 februari 2018)
Petr Vakoc mag eindelijk weer naar huis, nadat hij eind januari werd aangereden door een vrachtwagen in Zuid-Afrika. De Tsjech werd succesvol geopereerd en is nu voldoende hersteld om terug te vliegen. 'Nog snel even genieten van de laatste zomerdagen in Zuid-Afrika. Nu is het hoog tijd om weer naar huis te keren. Het zal een lange reis worden, maar ik ben en word hier goed verzorgd. Ik kreeg zelfs al de kans om even voorzichtig van de zon en een ijsje te genieten. De chocolade hangt nog aan mijn neus, maar ik voel me met de dag beter worden', grapt hij op Instagram.

Bron: indeleiderstrui.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
De Tsjech Frantisek Sisr wint Ronde van Drenthe
Frantisek-Sisr.jpg


Frantisek Sisr - foto: Sirotti (archief)

Frantisek Sisr heeft de Ronde van Drenthe gewonnen. De 24-jarige Tsjech van CCC Sprandi Polkowice won in Hoogeveen na een wedstrijd van 192 kilometer de sprint van een vluchtersgroep. Hij bleef Dries De Bondt (Vérandas Willems-Crelan) en Preben Van Hecke (Sport Vlaanderen – Baloise) voor. Wesley Kreder (Wanty-Groupe Gobert) was op een vijfde plek de beste Nederlander.

Twaalf koplopers bleven in Drenthe uit de greep van het peloton. Floris Gerts (Roompot-Nederlandse Loterij) opende de finale met een demarrage. Hij realiseerde een klein gaatje, maar werd met het ingaan van de slotkilometer ingerekend. Hij probeerde het nog een keer, maar kon niet voorkomen dat een sprint de beslissing zou brengen. Sisr ging de sprint vroeg aan en reed op de macht naar zijn grootste overwinning tot nu toe.

Bron: wielerflits.nl

Noot van de nieuwsbrenger: Altijd aan de finish en juist nu er een Tsjech wint, volg ik het via de televisie
 

Ad Verschoor

Donateur
Vakoc werkt eindelijk thuis aan herstel na zware aanrijding in Zuid-Afrika

Petr Vakoc mocht pas afgelopen weekend terug naar huis. Dat liet de Tsjech weten via social media. Daarvoor verbleef de Quick-Step-renner in het ziekenhuis in Zuid-Afrika, waar hij eind januari werd aangereden op een training.

Samen met Laurens De Plus en Bob Jungels was Vakoc bezig met een trainingsritje in Zuid-Afrika, toen ze van achteren werden aangereden door een vrachtwagen. Jungels werd niet geraakt en De Plus was sinds enkele weken weer thuis met scheurtjes in de bekken en wat kneuzingen.

Vakoc kwam er minder genadig vanaf en brak verschillende ruggenwervels. Daaraan is hij geopereerd en moest bijna twee maanden in het ziekenhuis blijven. Vanaf heden mag hij thuis verder herstellen, al is het nog niet bekend wanneer hij weer mag rijden.

Bron: indeleiderstrui.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Goede resultaten voor Zdenek Stybar

In de wielersport is de periode van de voorjaarsklassiekers weer aangebroken. Opvallend aanwezig voor zijn ploeg Quick Step was Zdenek Stybar, die een uitstekende knechtenrol vervulde voor zijn ploegmaten. Afgelopen vrijdag eindigde hij als 9e in de E3 van Harelbeke en kon zijn ploegmaat, de Nederlander , Niki Terpstra de overwinning naar zich toehalen. Vandaag was er een 8e plaats voor Stybar weggelegd in Gent-Wevelgem.
 
Bovenaan