Wielersport

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
Welkom Wim, Radomir is in september geopereerd om een aangeboren hartafwijking te herstellen. Het was een kleine ingreep waardoor zijn schema twee weken vertraging opliep. Aan zijn laatste uitslagen te zien is hij er momenteel helemaal bovenop.

Vader Radomir Sr heeft in het verleden ook dezelfde problemen gekend en wellicht is het een erfelijke geschiedenis.

Dit artikel stond in de Tsjechische pers sport.cz
 
Dag Freddie
Bedankt voor je reactie. Wat ik ook nog wilde vragen aan je (je ben een kenner zo te zien) is waarom er geen website is van Radomir. Zelfs "mindere"renners zoals Bina en Zlamalik hebben er een.
Groet Wim
 

Freddy2005

† In Memoriam
Dat is misschien een persoonlijke keuze. Een website wordt niet door de renner maar door derden up to date gehouden en dat vraagt wel de nodige inzet en tijd die de renners wel voor andere zaken gebruiken.

Een mooie site is deze van de Tsjechische kampioen, voorlopig zijn laatste week, Zdenek Stybar.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Zdenek Stybar is derde keer Tsjechisch kampioen veldrijden

Zdenek Stybar (Fidea) is in Kolin (op 55 km van Praag) voor de derde keer in zijn carrière Tsjechisch kampioen veldrijden geworden. De 23-jarige Stybar, die de titel ook veroverde in 2005 en 2008, won voor Radomir Simunek en Petr Dlask. (belga/jv)

hln.be 10/01/09 15u39

Verdere uitslag:

1. Štybar (Fidea) 1:03:04, 2. Šimůnek (BKCP Power Plus) -9, 3. Dlask (Fidea) -10, 4. Ausbuher (Exe Jeans) -27, 5. Bína (Budvar Tábor) -1:07, 6. Zlámalík (Prodoli) -1:17, 7. Mlynář (Max Cursor) -1:19, 8. O. Bambula -1:20, 9. Kášek (oba Budvar Tábor) -1:24, 10. Kyzivát (Control Johnson Ml. Boleslav) -1:28.

BUR26b415_p200810260399501.jpg
 
Radomir Simunek geflikt?

Hallo Freddy
Uit de reactie van Radomir Simunek blijkt dat de 2 Fidea's een trucje hebben uitgehaald. Blijkbaar speelde Dlaks het niet helemaal fair. Radomir is er niet het type naar geen handen te schudden op het podium!
groet Wim
 

Freddy2005

† In Memoriam
Zdenek Stybar klaar voor WK

Erwin Vervecken heeft de WB-veldrit in Roubaix gewonnen. In een zware cross was hij sterker dan Zdenek Stybar. Sven Nys werd derde en is zeker van de eindwinst in de wereldbeker.

De Tsjechische kampioen Zdenek Stybar toonde dat er op het WK rekening met hem gehouden moet worden.

"Ik had dit niet verwacht voor de wedstrijd. Iedereen zegt dat ik enkel op bevroren omlopen kan presteren."
"Vandaag heb ik getoond dat ik ook met modder overweg kan. Sommige renners zeiden zelfs dat ik op twee à drie minuten zou eindigen in modderige wedstrijden", zei Stybar.

"Misschien spijtig dat ik niet kon winnen, maar een tweede plaats is prachtig."
"Dergelijke wedstrijden maken me mentaal sterk. Nu weet ik dat ik het ook op zware parcoursen kan."
"Of de Belgen kunnen samenwerken op het WK? Dat is hun zaak", besloot hij.

sporza.be
 

Freddy2005

† In Memoriam
Zdenek Stybar Tsjechisch kopman voor Hoogerheide

De Tsjech Zdenek Stybar moet voor zijn land de wereldtitel in het veldrijden behalen. De nationale kampioen prijkt op de wk-selectielijst van Tsjechië als absolute kopman.

Stybar zal in zijn strijd om de regenboogtrui bijgestaan worden door Radomir Simunek, Petr Dlask, Kamil Ausbuher en Martin Zlamlik. Jan Chrobak is invaller.

Het wereldkampioenschap veldrijden staat komende zondag op het programma en wordt verreden in het Nederlandse Hoogerheide.

gva.be
 

Freddy2005

† In Memoriam
Stybar: 'Ik zou er niets mee inzitten om Belg te worden'

Aan de "vooravond" van het WK, dit interview met Zdenek Stybar waarin enkele wetenswaardigheden.

'Holland-België, en dan die Tsjech.' De wereldtitelstrijd veldrijden in een notendop, verklaard door coach Danny De Bie. 'Die Tsjech' is Zdenek Stybar. De Tsjech die een beetje Belg is. 'Ik ben verliefd op Belgische bakstenen.'

In Essen staat een huis. Om het huis is een spandoek gedrapeerd. 'Proficiat, Zdenek Stybar'. Een onverwacht cadeautje van de supportersclub voor de Tsjechische titel veldrijden, die hij onlangs pakte. Het toont aan hoe Zdenek Stybar geïntegreerd is in België, waar hij nu drie jaar woont - eerst bij een gastgezin, nu met zijn Belgische vriendin in zijn nieuwe huis. Maar ook in zijn geboorteland Tsjechië heeft hij fans. 'Ik weet niet met hoeveel bussen mijn supporters zondag afreizen naar Hoogerheide. Ik weet dat er zeker één bus uit Tsjechië komt. En wellicht één bus uit Essen.'

Wat was je eerste indruk van België?
'In '93 was ik in Nederland, voor de wereldkampioenschappen BMX. Toen ik uit Nederland vertrok, zei ik: als ik ooit een huis bouw, zal het in dezelfde stijl zijn als de bakstenen huizen van Nederland en België . Ik was toen acht jaar.'

Een baksteen is het eerste wat een Tsjechisch wielrennertje opvalt in een vreemd land?
'Ja, echt waar. (lacht) In Tsjechië houden ze er een andere bouwstijl op na, met veel kleurtjes. In een straat is het ene huis blauw, het andere geel, het andere grijs, het andere oranje. Er is geen uniformiteit. En ik ben verliefd gebleven op die typisch Belgische bakstenen. Want ik heb inderdaad een huis gebouwd, met Belgische bakstenen, en in België.'

Had je verwacht dat je hier nog altijd zou rondhangen?
'Als je een veldrijder van niveau wilt worden, ben je bijna verplicht om in België te wonen. Al begrijp ik ook mijn landgenoot Petr Dlask. Hij kon niet aarden in België. Zijn situatie was wel anders. Hij had zijn vrouw, zijn kinderen. Hij kon het mentaal niet aan. In de zomer had hij zijn vertrouwde Tsjechische omgeving nodig: zijn zwembad, zijn huis, zijn tuin. Ik moest me in het begin ook wel aanpassen. Ik verstond geen woord Nederlands.'

Nooit last van eenzaamheid gehad?
'Helemaal niet. Als van jongs af ben ik alleen de hort op, en dat bevalt me. Toen ik vijftien was, verhuisde ik naar Zwitserland. Daar bleef ik één seizoen, ik sprak geen woord Duits. Mijn ouders zetten me af, dropten mijn koffer en mijn fiets en zegden: tot over twee maanden. Ik verdiende genoeg geld om alles zelf te betalen. Daarna woonde ik in Italië. Daarna weer naar Zwitserland. Daarna naar België. En nu zit ik dus nog altijd in België.'

Hoe verschillen Belgen en Tsjechen van elkaar?
'Als ik in Tsjechië ben, mis is op sommige dagen de vriendelijkheid van de Belgen. Als ik in België om zes uur dertig naar de bakker ga, krijg ik een vriendelijke goeiedag. In Tsjechië zijn ze dan vaak nors, zo van: neem je brood en hoepel op. Zijn ze nors omdat ze zo vroeg moeten werken, ik weet het niet? Niet iedereen is zo, maar het valt me wel op als ik langere tijd in Tsjechië ben.'

Hier lijk je wel gesetteld. Je hebt een Belgische vriendin, je hebt hier gebouwd. Ligt je toekomst in België?
'Op dit moment kies ik voor wat het best is voor mijn carrière. Ik bekijk het van jaar tot jaar. Stel dat ik een aanbod krijg van de Italiaanse Liquigas-ploeg, verhuis ik naar Italië.'

En dan laat je alles zonder boe of ba achter?
'Ja, op dit moment wel. Ik wil mijn vak uitoefenen in de best mogelijke omstandigheden, op de plaats waar mijn werkgever is. Ik heb dat al doorgepraat met mijn vriendin, zij zou dat ook zien zitten.'

Zeg je nu: ik trek volgend jaar naar Italië?
'Neen. Het is maar een fictief voorbeeld. Ik hou veel van België, laat dat duidelijk zijn. En stel nu dat we kinderen krijgen, zouden we hier blijven. En als ik hier mijn carrière en mijn gezinsleven verder kan uitbouwen, blijf ik waarschijnlijk ook na mijn carrière in België. We hebben over onze toekomst al heel wat gepraat, maar we zijn gestopt. (kijkt naar het haardvuur) Dat is net hetzelfde als de vraag beantwoorden: zal dit vuur morgen nog branden? Je weet gewoon niet wat de toekomst brengt.'

Dus voor hetzelfde geld word je ooit Belg?
'Waarom niet? Ik zou er niets mee inzitten om Belg te worden, na mijn sportcarrière. Als dat positieve kanten zou hebben, waarom niet?'

Als je zondag in Hoogerheide wereldkampioen wordt, heb je er alvast een pak fans bij. In de strijd België-Nederland word je de 'derde hond' genoemd, een zeer gevaarlijke outsider.
'Ach, mijn seizoen is al geslaagd met de Tsjechische titel. Of ik nu tweede of vijfde eindig, kan me niet schelen. Natuurlijk hoop ik op een wereldtitel. Maar het is niet aan mij om de koers te maken, dat moeten de Nederlanders en de Belgen maar doen.'

Zei hij diplomatisch. Het weer speelt serieus in je voordeel.
'Ik hou wel van dit weer. Maar of het parcours er nu hard bijligt of modderig, maakt niet veel uit op een WK. Op een WK kan iedereen iets meer, op welk parcours er ook gereden wordt.'

Je woont op amper een steenworp van Hoogerheide, nog een voordeel.
'Ja, dat wel. Ik train er ook veel. Ik ben er dit seizoen wel honderdvijftig, tweehonderd keer op het WK-parcours geweest. En de laatste klim heb ik al ettelijke keren gedaan. Op een dag heb ik die bult zestien keer na elkaar beklommen.'

Kortom, alles zit snor om beter te doen dan je zilveren medaille vorig jaar.
'Weet je, Stribro, de naam van mijn hometown, betekent zilver in het Tsjechisch. Omdat ik al zoveel keer tweede was dit seizoen, vroeg ik aan enkele van mijn Tsjechische vrienden om de naam te veranderen in goud. Ze werken namelijk in het gemeentehuis van Stribro. Eerst lachten ze mij hard uit met mijn voorstel. Tot tien dagen geleden. Ik kreeg een bericht: komende zondag zal het plaatsje Stribro voor één dag officieel worden omgedoopt tot goud: Zlaty Hopelijk brengt het geluk.'

nieuwsblad.be
 

Freddy2005

† In Memoriam
WK veldrijden: tweede plaats voor Stybar

Niels Albert heeft zijn eerste WK bij de elite winnend afgeloten. In Hoogerheide pakte de jonge Belg uit met een fantastische solo. Zdenek Stybar werd tweede, Sven Nys derde.

Niet onze Noorderburen, maar Stybar bleek het grootste gevaar voor onze landgenoten. Nys en Vanthourenhout zaten in het wiel van de Tsjech, maar moesten hem zomaar laten rijden.

Wat volgde was een onwaarschijnlijk gevecht van man tegen man. Stybar reed ronden lang op amper 12 seconden van Albert. De jonge Belg is echter gemaakt voor dit soort ondernemingen en vocht voor elke seconde.

In de op één na laatste ronde maakte Albert de kloof definitief. Het verschil op Stybar werd uitgediept tot 20 seconden. De laatste ronde werd een ereronde op weg naar de eerste wereldtitel van Albert. Zo bleek het snelle parcours een fantastische cross niet in de weg te staan en won net als in de andere catégorieën de sterkste renner in koers.

Achter zijn rug bleef Stybar nog net een sterke Nys voor.

Uitslag:

1. Albert (Belg.) 1:02:24, 2. Štybar (ČR) -22, 3. Nijs -38, 17. Dlask, 18. Ausbuher -1:51, 26. Šimůnek -2:45, 50. Zlámalík -5:19, Bína opgave (allen ČR)

2748639986.jpg


sport.be
 

Freddy2005

† In Memoriam
Frantisek Rabon neemt leiding in Ronde van Murcia

De 25-jarige Tsjech Frantisek Rabon (Columbia) heeft de derde etappe in de 29e editie van de Ronde van Murcia (cat. 2.1) gewonnen. In een tijdrit over 16 kilometer in San Pedro del Pinatar was Rabon 16 seconden sneller dan zijn Duitse teamgenoot Bert Grabsch, de wereldkampioen in de discipline. De Rus Denis Menchov werd op 25 seconden derde.

Rabon is ook de nieuwe leider. Hij neemt het over van zijn Nieuw-Zeelandse ploegmakker Greg Henderson.

hln.be

large_845681.jpg
 

Freddy2005

† In Memoriam
Danilo Hondo vindt onderdak bij Tsjechische wielerploeg

Danilo Hondo heeft alsnog een wielerploeg gevonden. De Duitser gaat rijden voor het Tsjechische PSK Whirlpool. Hondo, die eerder bij de spookploeg Crota-Turbo's Hoet een contract had ondertekend, vindt bij PSK Patrick Sinkewitz terug. De spurter kwam vorig seizoen uit voor het Italiaanse Diquigiovanni, waarvoor hij een rit in de Ronde van Langkawi won. (dea)
 

Freddy2005

† In Memoriam
Rabon wint proloog in Romandië

Frantisek Rabon heeft dinsdag in de Ronde van Romandië de proloog gewonnen. De Tsjechische wielrenner legde de 3,1 kilometer in Lausanne af in 3.44,56.
Sandy Casar eindigde op twee seconden achterstand als tweede. Alejandro Valverde zette de derde tijd neer.

De Ronde van Romandië duurt tot en met zondag. Vorig jaar ging de eindzege naar de Duitser Andreas Klöden. (ANP/DPA)
 

char

† In Memoriam
Freddy,.... Ik dacht dat jij in Dolni Lanov zat!!...

En dan toch nog een wielerbericht plaatsen!!..

We zitten eigenlijk meer te wachten op het verslag van de plaatselijke biggenrace,... Ja,.. ik bedoel die, van de Meeting!!..

Char.

_______________________________________
Char. ...gaat zo knorren...
 

Freddy2005

† In Memoriam
Succes voor Marianne Vos in Tsjechië

Marianne Vos heeft donderdag de eerste etappe van de Tsjechische wielerkoers Gracia-Orlova gewonnen. De olympisch kampioene op de puntenkoers reed in de wedstrijd over 105,5 kilometer van Detmarovice naar Stramberk met succes weg uit het peloton.

Op de finish had ze zes seconden voorsprong op de Duitse Trixi Worrack. De Italiaanse Fabiana Luperini eindigde als derde op acht tellen.
Vos start vrijdag in de tweede etappe in de leiderstrui. De wedstrijd duurt tot en met zondag.

gelderlander.nl

gracia-orlova.cz

Gracia522.jpg



Vos verliest leiderstrui in Tsjechie

Marianne Vos heeft vrijdag in de rittenkoers Gracia-Orlova haar leiderstrui niet vast kunnen houden. De Nederlandse moest in de tweede etappe over ruim 125 kilometer het duo Trixi Worrack en Fabiana Luperini laten gaan. Ze kwam op ruim twee minuten als vierde over de streep. Luperini won de rit, ...


char schreef:
Freddy,.... Ik dacht dat jij in Dolni Lanov zat!!...

char, deze maal heb ik een aantal voordelen die ik ten zeerste benut. ;)
 

Freddy2005

† In Memoriam
Fantastische Kreuziger slaat dubbelslag in Romandië

De Tsjech Roman Kreuziger (Liquigas) heeft de vierde en voorlaatste etappe in de Ronde van Romandië (ProTour) gewonnen, een rit over 157,5 km van Estavayer-les-Lacs naar Sainte-Croix. Na een spannende laatste kilometer kwam hij enkele lengtes voor de Est Rein Taaramae over de streep. De Rus Vladimir Karpets werd derde op 7 seconden. Kreuziger neemt ook de leiderstrui over van zijn landgenoot Frantisek Rabon.

hln.be
 

Freddy2005

† In Memoriam
Wereldbeker veldrijden

Zdenek Stybar tweede in eerste wedstrijd van wereldbeker.

Niels Albert heeft zondag de eerste wereldbekerveldrit van het seizoen gewonnen. De Belgische wereldkampioen arriveerde in Treviso alleen aan de finish. Zijn eerste achtervolger, de Tsjech Zdenek Stybar, arriveerde op fikse achterstand. De Belg Klaas Vantornout werd derde.

De Tsjechen deden het verder bijzonder goed met Martin Bina (Tsj), Kamil Ausbuher (Tsj), Petr Dlask (Tsj) en Martin Zlamalik (Tsj) op respectievelijk de 4, 6, 8 en 12° plaats.

De eerstvolgende wereldbekerveldrit staat over twee weken op de kalender. Dan zijn de veldrijders in Tsjechië, in Plzen.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Wereldbeker veldrijden

Niels Albert wint WB-cross in Plzen, Stybar derde

Niels Albert heeft de wereldbekercross in het Tsjechische Plzen gewonnen. De wereldkampioen was een klasse te sterk voor zijn achtervolgers, die enkel konden strijden om de tweede en derde plaats. In de slotfase van de wedstrijd speelden Zdenek Stybar en Sven Nys nog een paar keer haasje-over, maar in de spurt liet Nys Stybar achter zich. Kevin Pauwels werd nog vierde.

hln.be
 

Freddy2005

† In Memoriam
Tsjechische Havlikova wint Koppenbergcross bij vrouwen

Pavla Havlikova heeft vandaag in Oudenaarde de Koppenbergcross bij de vrouwen gewonnen. Het was de Tsjechische die er samen met de Nederlandse wereldkampioene Marianne Vos van bij de start de beuk ingooide. Vos kreeg echter af te rekenen met een lekke band en moest haar metgezelle laten rijden.

Havlikova hield aan de finish een veertigtal seconden over op de Britse Helen Wyman. De Nederlandse Sophie de Boer werd derde. (belga/ka)

media_xl_2343016.jpg
 

Freddy2005

† In Memoriam
Zdenek Stybar wint vierde manche van de Superprestige

Stybar heeft smaak te pakken

Zdenek Stybar heeft in Hamme-Zogge de vierde manche van de Superprestige gewonnen. Hij haalde het in een sprint met drie voor Sven Nys en Klaas Vantornout. Na Hasselt de tweede zege in twee dagen voor de Tsjech.


"Wat een droomweekend", straalde Stybar na zijn tweede zege op evenveel dagen. "Na mijn zege in de GVA Trofee in Hasselt ook hier winnen, echt super, dat had ik niet verwacht."

"Ik voelde me goed vandaag. Toen de kopgroep van vier gevormd werd, reserveerde ik mijn krachten voor de slotronde. Vantornout probeerde nog een sprint te vermijden, maar die kwam er toch. En ik kon het opnieuw afmaken. Vanavond gaan we goed eten met de ploeg om het te vieren, op de kosten van manager Hans Van Kasteren", besloot de Tsjech.

Uitslag Hamme-Zogge:

1. Zdenek Stybar,,,,,,,,, Telenet Fidea Cycling Team
2. Sven Nys ,,,,,,,,,,,,,,,, Landbouwkrediet-Colnago
3. Klaas Vantornout ,,,,,, Sunweb Projob
4. Niels Albert ,,,,,,,,,,,,,, BKCP-Powerplus
5. Sven Vanthourenhout, Sunweb Projob
6. Erwin Vervecken,,,,,,,, Baboco - Revor Cycling Team
7. Radomir Simunek,,,,,,,, BKCP-Powerplus

media_xl_2734399.jpg
 
Bovenaan