Wielersport

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Wielerwedstrijd Parijs - Nice.

Gisteren is de wielerwedstrijd Parijs - Nice van start gegaan. Niet zoals gebruikelijk met een tijdrit, Maar met de 1e etappe.
Aan de wedstrijd doet 1 Tsjech mee, Roman Kreuziger, die gisteren op de 32ste plaats binnenkwam.
 

Ad Verschoor

Donateur
Parijs - Nice 2e etappe

De 2e etappe over een afstand van 199 km. is gewonnen door de Nieuw Zeelander Greg Henderson. Hij heeft deze overwinning opgedragen aan de slachtoffers van de aardbeving:top:. De Tsjech Roman Kreuziger eindigde in deze etappe op de 29e plaats, terwijl de best geplaatste Nederlander, Martijn Maaskant 11e werd.
 

Ad Verschoor

Donateur
Wielerwedstrijd Tireno - Adriatico

Afgelopen week is in Italie de wielerwedstrijd Tireno - Adriatico verreden. De etappe-koers is gewonnen door Cadel Evans voor de Nederlander Robert Gesink. Een renner die we echt in de gaten moeten gaan houden, omdat hij het in de tijdritten ook steeds beter gaat doen.
Helaas, heb ik in het deelnemersveld geen Tsjechen kunnen ontdekken.
De komende dagen zal ik binnen de diverse wielerploegen onderzoek doen naar Tsjechische wielrenners met een proflicentie, zodat we ze dit seizoen beter kunnen volgen.Voor iedere hulp daarbij, ben ik zeer dankbaar. Hier het eindverslag van Tireno - Adriatico.
 

Ad Verschoor

Donateur
Uitslag en eindstand Parijs - Nice 2011.

Tony Martin wint Parijs-Nice. Vanwege mijn ziekenhuis-opname is mijn verslag over deze wedstrijd gestaakt bij etappe 3. Toch lijkt het me goed het wedstrijd verloop op juiste wijze af te ronden.
In de eindrangschikking vinden we de Tsjech Roman Kreuziger terug op de 17e plaats op 7.10 minuten van de winnaar Tony Martin.
Hier een overzicht van uitslag en eindstand
 

Ad Verschoor

Donateur
Voorjaarsklassieker Milaan - San Remo.

Vandaag zal de eerste grote voorjaarsklassieker Milaan - San Remo verreden worden over een afstand van 298 kilometer:top:. Aan het einde bevinden zich verschillende lastige klimmetjes zoals de Cipressa op 275 km. en de Poggio op 291 km. Weliswaar geen hoge, maar wel heel lastige heuvels na zoveel kilometers al in de benen te hebben:(.
Vraag is natuurlijk of Oscar Freire (RABO) voor de 4e maal deze koers op zijn naam weet te zetten. Wat zullen de Tsjechen doen in deze koers ?
Ik weet niet zeker of hij wordt ingezet, maar Szybar (WK veldrijden) is speciaal voor dit soort koersen aangetrokken.
Tijdens de tv-uitzending zullen veel forumleden op de meeting in Apeldoorn zijn, ook ondergetekende:bbq:. Een uitgebreid wedstrijdverslag zal ik morgen plaatsen.
 

Ad Verschoor

Donateur
WK - Baanwielrennen in Apeldoorn

Vandaag is in Apeldoorn het wereldkampioenschap baanwielrennen van start gegaan. Dit kampioenschap duurt van 23 tot en met 27 maart 2011 en het is de eerste keer in de historie dat dit in Nederland wordt gehouden. In totaal doen er 41 landen mee aan deze kampioenschappen, waaronder ook Tsjechie.
De komende dagen zal ik proberen de Tsjechische deelnemers te volgen en waar mogelijk hiervan verslag te doen.
 

Ad Verschoor

Donateur
WK - Baanwielrennen in Apeldoorn

De puntenkoers bij de vrouwen levert eerste Tsjechische medaille op:). Grote favoriete op dit onderdeel was de Nederlandse Marianne Vos, die in 2008 olympisch goud veroverde en wereldkampioene werd.
Zij m oest zich nu tevreden stellen met een 7e plaats.
Wereldkampioene is de Wit-Russische Tatsiana Sjarakova geworden.
zilver was er voor de Tsjechische Jarmila Machacova:top:, terwijl het brons ging naar de Italiaanse Giorgia Bronzini.
 

Ad Verschoor

Donateur
WK - Baanwielrennen in Apeldoorn

Donderdag 24 maart mochten zich 2 Tsjechische heren melden voor de kwalificaties sprint. Beide Tsjechen Tomas Babek en Ptacnik Adam kwamen niet verder dan de 33e en 35e plaats en waren daarmee uitgeschakeld voor verdere deelname.
 

Ad Verschoor

Donateur
WK - Baanwielrennen in Apeldoorn

Het omnium met vliegende start voor mannen levert vandaag Tsjechie haar tweede medaille op. Het leverde een bronzen plak voor de Tsjech A.Kankovsky, De Nederlander Veldt eindigde als vijfde.
Zie hier de uitslag
 

Ad Verschoor

Donateur
WK - Baanwielrennen in Apeldoorn

De puntenkoers over 40 km. met daarin 16 sprints is gewonnen door de Colombiaan Edwin Alcibiades Avila, de Tsjech Milan Kadlec werd vijfde in deze wedstrijd. Zie hier de complete uitslag
 

Ad Verschoor

Donateur
WK - Baanwielrennen in Apeldoorn

De Zaterdag is voor de Nederlandse deelnemers goed verlopen. Zo was er brons bij het Keirin voor mannen voor Teun Mulder. De Tsjech Adam Ptacnik werd in de heats van de eerste ronde uitgeschakeld.
In het omnium voor vrouwen staat Kirsten Wild na 3 onderdelen voor Nederland op de 3e plaats. Ook hier een Tsjechische deelnemer, Jarmila Machacova, die eerder een zilveren plak behaalde in de puntenkoers.
Tenslotte deed Marianne Vos weer van zich spreken, dor het goud te behalen op het onderdeel 10 km. scratch. Zie de complete uitslag, waarbij een 10e plaats was weggelegd voor de Tsjechische Lucie Zaleska.
 

Ad Verschoor

Donateur
73e wielerklassieker Gent-Wevelgem

Vandaag (Zondag 27 maart) wordt alweer de 73e wielerklassieker Gent - Wevelgem verreden. Toch zal ik mij in de verslagen van deze wedstrijden, alsmede etappe-koersen, beperken. Dit jaar rijden in het professionele wielren-circus slechts 3 Tsjechen mee.
Roman Kreuziger rijdt voor Astana (Kazachstan
Zdenek Stybar rijdt voor Quick Step (Belgie)
Frantisek Rabon rijdt voor HTC-Highroad (Ver.Staten)
Zodra een van deze rijders van zich doet horen zal ik hier verslag van doen, want alle 3 hebben het in zich goede uitslagen te rijden.
 

Ad Verschoor

Donateur
WK - Baanwielrennen in Apeldoorn. De afsluiting.

Zondag 27 maart was alweer de slotdag van het wk-baanwielrennen in Apeldoorn. Zowel Nederlanders, als Tsjechen wisten op deze dag nog medailles te winnen.
Bij het omnium voor vrouwen (all-round kampioenschap over 6 onderdelen) wist de Nederlandse Kirsten Wild een bronzen plak te veroveren. Een 20ste plaats was er voor de Tsjechische Jamila Machacova, die eerder zilver won in de puntenkoers.
Op de kilometer tijdrit met staande start was er zilver voor de Nederlander Teun Mulder, terwijl de Tsjech Tomas Babek 7e werd.
Tenslotte de koppelkoers over 50 km. met 10 sprints.
Goud was er voor Australie met Leigh Howard en Cammeron Meyer
Zilver voor de Tsjechen Martin Blaha en Jiri Hochmann
Brons voor de Nederlanders Theo Bos en Peter Schep
 

Ad Verschoor

Donateur
Vredeskoers 2011 in Tsjechie

Er is weer belangrijk wielernieuws te melden voor de Tsjechen. Van 3 tot 8 mei wordt hier de Vredeskoers verreden, die deel uitmaakt van de UCI Europe Tour.
In een omschrijving van Wikipedia leest u welke wedstrijden nog meer deel uitmaken van deze tour.
Zie hier dit bericht
 

Ad Verschoor

Donateur
Stybar van veldrijder naar wegcoureur

Dit seizoen is de Tsjechische veldrijder Zdenek Stybar toegetreden tot het professioneel wielerpeleton op de weg. Sinds enige tijd rijdt hij voor de formatie van Quick Step. Zijn resultaten zijn opvallende te noemen, zodat we hem proberen te volgen de komende tijd.
Zie een interview met hem.
 

Ad Verschoor

Donateur
Sablikova doet mee aan WK wielrennen

Sablikova gaat eind deze maand van start op het Wereldkampioenschap Wielrennen in Kopenhagen. Bekend is dat zij Tsjechisch kampioene tijdrijden is, maar nu zal ze ook meedoen aan de wegkampioenschappen.
Zouden er op deze onderdelen ook Olympische aspiraties zijn ?
Zie hier het persbericht
 

Ad Verschoor

Donateur
WK voor Kreuziger,ondanks een pols in het gips

In een eerder bericht liet ik al weten, dat Martina Sablikova (olympisch kampioene schaatsen) is uitverkoren kopvrouw te zijn in de Tsjechische vrouwenploeg tijdens het wereldkampioenschap wielrennen op de weg, die worden gehouden van 19 tot 25 september in Kopenhagen.
Nu is bekend gemaakt dat Roman Kreuziger deze rol krijgt in de mannenploeg, ondanks een pols in het gips. Vanwege z'n voorbereiding op het WK veldrijden zal Zdenek Stybar niet van de partij zijn.
Zie hier het persbericht uit de Belgische Standaard.
 
Bovenaan