Wielersport

Topic in 'Tsjechische Topsport' gestart door Boedieboos, 04-01-2009.

1. Ad Verschoor

Ad Verschoor Donateur

Wereldbeker veldrijden in Tabor live op tv

Op zondag 29 november start het wereldbekerseizoen in het veldrijden. Na een aantal afgelaste en uitgestelde wedstrijden is die in het Tsjechische Tabor de eerste. NPO 1 en Eurosport 1 doen live verslag op tv. Online kun je kijken via NOS.nl, Eurosport Player en de Gids.tv-livestream.

Vrouwen
    De vrouwen komen vanaf 13.30 uur in actie. De Nederlanders Ceylin del Carmen Alvarado, Annemarie Worst en Lucinda Brand behoren tot de absolute topfavorieten.

Mannen
    Bij de mannen geen Mathieu van der Poel. Vanaf 14.30 uur komen wel Lars van der Haar en Corné van Kessel in actie. Favorieten zijn Belgen als Eli Iserbyt, Wout van Aert en Toon Aerts.

Bron: gids.tv

2. Ad Verschoor

Ad Verschoor Donateur

Privévlucht brengt deel Belgische selectie naar Tsjechië

Omdat een aantal van de Belgische toppers zowel in Kortrijk van start gaan als morgen op de wereldbekermanche in Tabor (Tsjechië) verwacht worden, heeft bondscoach Sven Vanthourenhout een privévlucht geregeld voor acht van hen, in samenspraak.

Dit weekend staat op zaterdag de Urban Cross Kortrijk en op zondag de wereldbekerwedstrijd in Tabor (Tsjechië) op het programma van veel veldrijders. Om de te overbruggen afstand comfortabeler te maken heeft bondscoach Sven Vanthourenhout een privévlucht geboekt voor zichzelf en Toon Aerts, Quinten Hermans, Eli Iserbyt (die met het idee kwam), Daan Soete, Laurens Sweeck, Michael Vanthourenhout en Wout van Aert. Sanne Cant wou ook mee en om dat te bewerkstelligen, staat de bondscoach zijn zetel af aan haar en gaat hij zich installeren op een zitje, dat normaal bestemd is voor het cabinepersoneel.

"Ik heb eerst geprobeerd om een groter vliegtuig te vinden, met een paar plaatsen extra, maar uiteindelijk is het makkelijker als zij mijn zetel neemt.", vertelde Sven Vanthourenhout aan Het Laatste Nieuws.

Een lijnvlucht zou niet voldoende coronaproof zijn en in dit geval zal iedereen die meevliegt van Wevelgem naar Praag getest zijn, inclusief de crew. Belangrijke voetnoot: iedereen betaalt uit eigen zak.

Bron: veldritkrant.be

3. Diepe vleeswond Van Anrooij na zware crash in Tabor

Bron: PZC - Roeland van Vliet 29-11-20

TABOR - Voor Shirin van Anrooij was zondag de wereldbekerwedstrijd in Tabor al snel voorbij. Na amper 100 meter was de Kapelse veldrijdster betrokken bij een grote valpartij. Met een zeer ernstige open wond werd ze per ambulance naar het ziekenhuis gebracht.

Bij de Tsjechische World Cup, de eerste van het seizoen, vertrok Van Anrooij (18) rechts op de tweede startrij. Daardoor kwam ze bij de eerste bocht naar rechts enigszins in het gedrang. Buiten het beeld van de camera's smakte een aantal rensters tegen het asfalt, waarschijnlijk nadat ze in elkaar waren gehaakt. De Zeeuwse krabbelde wel weer snel op, maar hield haar rechterarm met een vertrokken gezicht vast. Een nog draaiende remschijf had zich in haar arm gezet. Aanvankelijk werd gedacht aan een botbreuk, maar dat bleek niet het geval.

Nys meldde dat Shirin van Anrooij haar moeder bij zich heeft in het ziekenhuis. De Belgische oud-wereldkampioen vertelde aan andere nieuwssites dat hij niet eerder zo'n wond bij een renster gezien had. Ze zou ook veel bloed verloren hebben. Ook andere rensters werden per ambulance afgevoerd.

4. Ad Verschoor

Ad Verschoor Donateur

Deze winter geen Zdenek Stybar in het veld

Zdenek Stybar telt nog steeds veel fans onder het veldritpubliek. Maar die zullen de ondertussen 35-jarige Tsjech deze winter niet kunnen aanmoedigen. Zelfs niet vanuit de luie zetel op tv.

De voorbije twintig jaar was er maar één winter waarin we de tweevoudige wereldkampioen veldrijden niet aan het werk zagen, dat was in het seizoen 2017-2018. Alle andere jaren, ook na zijn switch van het veld naar de weg, kwam hij wel een paar keer in actie op zijn crossfiets.

Vorig jaar bijvoorbeeld ging Styby op 7 december van start in Essen, het geboortedorp van zijn vrouw Ine. De Ethias Cross was de eerste in een reeks van negen wedstrijden waarin hij zijn opwachting maakte. Hij haalde toptienplaatsen in Sint-Niklaas, Bredene en Gullegem, waar hij zijn korte crossuitstap beëindigde. Dit jaar blijven de fans op hun honger zitten.

“De reden is eenvoudig”, vertelt Wilfried Peeters, zijn ploegleider bij Deceuninck-Quick-Step ons. “Dat vreemde coronaseizoen heeft heel lang geduurd. Vergeet niet dat Zdenek pas op 8 november, met de slotetappe in de Ronde van Spanje, een punt achter zijn wegseizoen zette. Dan kan je niet verwachten dat hij in december nog een aantal crossen inlast. Ook hij heeft zijn rust nodig.”

Bron: wielerflits.nl

5. Ad Verschoor

Ad Verschoor Donateur

Tsjechische crosskampioen Emil Hekele vier jaar geschorst

Hekele (43) was bij een ‘out-of-competition’ dopingcontrole op 9 september 2020 positief getest op de verboden middelen Oxandrolon en Clenbuterol. Daarop werd de zaak besproken door de disciplinaire commissie van de nationale bond, die de renner vervolgens een vierjarige schorsing oplegde.

Eerder al reageerde Hekele op zaak. “De verboden substanties zijn buiten mijn weten mijn lichaam binnengekomen, daar ben ik van overtuigd. Vermoedelijk is het gebeurd tijdens een vierdaagse meeting met de nationale ploeg.” Volgens de renner kon er iets in het eten hebben gezeten of ging het om een poging om hem doelbewust te beschadigen.

Tsjechisch kampioen
    Vorig jaar veroverde Hekele voor het eerst in zijn loopbaan de Tsjechische crosstitel. Ook was hij de afgelopen jaren te zien op de WK’s van Dübendorf (2020), Valkenburg (2018) en Bieles (2017) en het EK in Tábor (2017), in eigen land. Gezien zijn leeftijd betekent dit vermoedelijk het einde van zijn sportieve carrière.

6. Ad Verschoor

Ad Verschoor Donateur

Michael Boros nieuwe Tsjechische kampioen Veldrijden

foto: Cor Vos

Michael Boros heeft zich voor de vierde keer gekroond tot Tsjechisch kampioen in het veld. De 28-jarige veldrijder, dit jaar ook winnaar van de Toi Toi Cup, bleef in Jabkenice Tomas Paprstka en Josef Jelinek voor.

Adam Toupalik, vooraf bestempeld als de grote uitdager van Boros, brak bij een onfortuinlijke valpartij zijn voorwiel en verloor teveel tijd om een rol van betekenis te spelen in het kampioenschap. De nummer vier van het wereldkampioenschap veldrijden voor beloften in 2018 haalde de finish niet.

Bij de vrouwen greep de 37-jarige Pavla Havlikova de zege. Voor het vijfde jaar op rij veroverde zij de nationale titel. Boros volgt bij de mannen Emil Hekele op, die deze week voor vier jaar werd geschorst.

7. Ad Verschoor

Ad Verschoor Donateur

Stybar gaat gooi doen naar vierde wereldtitel: ‘Ik kreeg plots kriebels in mijn buik’

WK VELDRIJDEN Zdenek Stybar verwacht niet dat hij om de titel zal meestrijden, maar de 35-jarige Tsjech is komende zondag wel een opvallende verschijning bij het WK veldrijden in Oostende.

Zdenek Stybar werd in 2010, 2011 en 2014 wereldkampioen veldrijden. © BELGA

Na zeven jaar afwezigheid verschijnt hij zondagmiddag (15.15 uur) aan de start in België. De ervaren renner van Deceuninck Quick-Step, drievoudig wereldkampioen veldrijden (2010, 2011 en 2014), heeft toestemming van zijn ploegmanager Patrick Lefevere.

,,Het was niet gepland, maar de zaken zijn veranderd. Veldrijden is nu eenmaal mijn passie. Ik kreeg de kriebels in mijn buik toen ik de afgelopen weken naar de veldritten op televisie keek. Ik wil dolgraag meedoen”, aldus de 35-jarige Stybar, die na zijn succesvolle jaren in de cross definitief koos voor de weg.

Bron: ad.nl

Deel deze pagina