Wielersport

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Tweede plaats Kulhavy bij de Eliten Nove Mesto

1 Nino Schurter (Zwi) 1:28:20 en wereldkampioen
2 Jaroslav Kulhavy (Tsj) + 0:17
3 Julien Absalon (Fr) 0:30
4 Ondrej Cink (Tsj) 2:25

Jaroslav Kulhavy: ”Mijn bedoeling was om snel te starten en zo de groep uit te dunnen. Het publiek was geweldig en ik ben bijzonder dankbaar voor hun steun. Ik had geen goede dag en zonder die steun was ik zeker niet zo ver gekomen. Ik ben tevreden met zilver. Het is geweldig om voor zoveel volk te rijden. Dit is speciaal omdat al mijn vrienden, fans en familie hier was. Ik was sterk in de klim, maar de technische stukken waren moeilijk vanwege mijn polsblessure. Nino was de sterkste vandaag. Hij trok weg net toen ik wat op adem wou komen. Ik voelde me heel de wedstrijd niet goed, maar door het publiek ben ik blijven rijden. Naar Rio toe moet het beter zijn. Ik had me zo goed mogelijk voorbereid, maar de druk was groot”, aldus de Specialized biker.

Het was een mooi feest
Hiermee is een einde gekomen aan het wereldkampioenschap dat men in Nove Mesto heeft mogen organiseren.

- Op het WK werden 333 fietsen gecontroleerd op mechanische doping. In elke categorie werden controles uitgevoerd. Gelukkig werd er geen fraude vastgesteld.

- Met 57.600 toeschouwers waren de organisatoren heel tevreden. Op voorhand had men op een totaal van 50.000 gerekend, maar mede door het mooie weer kwamen er heel wat meer MTB-liefhebbers opdagen.

Bron: Deels uit mtblily.be
 

Ad Verschoor

Donateur
Jan Hirt, uit Trebic, wint Ronde van Oostenrijk

Wielrenner Jan Hirt heeft de Ronde van Oostenrijk gewonnen. In de slotetappe kwam de eindoverwinning van de Tsjech niet meer in gevaar. De dagzege ging naar de Belg Frederik Backaert.


864x486.jpg

Jan Hirt - Getty Images

Hirt, die uitkomt voor de Poolse CCC-ploeg, kwam in Wenen 14 tellen later over de streep dan Backaert en bleef de Fransman Guillaume Martin en de Zwitser Patrick Schelling in het klassement ruim voor.

Marco Minnaard (Wanty-Groupe Gobert) eindigde in als tiende en is daarmee de best geklasseerde Nederlander.

Bron: nos.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Tour de France: Kreuziger nieuwe kopman Tinkoff

Alberto Contador is niet langer de uitgesproken kopman van Tinkoff in de Tour de France. De Spanjaard verloor zaterdag in de zware bergetappe door de Pyreneeën opnieuw tijd en daarom mag Roman Kreuziger vanaf nu voor zijn eigen kansen rijden.


Contador (33) staat in het klassement al 3 minuten en 12 seconden achter op geletruidrager Chris Froome. Kreuziger, zijn Tsjechische teamgenoot bij Tinkoff, staat er aanzienlijk beter voor.

''Mijn lichaam reageert niet zoals ik zou willen en daar krijg ik nu de rekening voor gepresenteerd'', zei Contador aan de finish in Bagnères-de-Luchon, waar hij op achterstand arriveerde. De tweevoudig Tourwinnaar, die volgens geruchten na dit seizoen overstapt naar Trek-Segafredo, kwam tijdens de eerste twee etappes in de Tour ten val.

''Ik heb een paar zware dagen achter de rug. Maar in het wielrennen moet je geduld hebben en afwachten. Omdat mijn herstel langzaam verloopt, mag Roman doen wat hij wil.''
Kreuziger staat twaalfde in het klassement, op 34 seconden van klassementsleider Froome. De Pool Rafal Majka krijgt bij Tinkoff de ruimte om voor de bolletjestrui te gaan. Makja veroverde zaterdag de leiding in het bergklassement.

Bron: nu.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Kreuziger staat er goed voor in Tour 2016

Roman Kreuziger werd na het uitvallen van Contador aangewezen als kopman voor de ploeg Tinkoff. Dat is inmiddels 12 dagen verder en dan is het goed even terug te kijken. Ik moet zeggen dat dit positief uitvalt voor hem. Naast hulp aan Sagan bij zijn ritoverwinningen, betekent het dat hij voor een goed eindklassement mag gaan. In dit klassement staat hij, met nog twee bergritten voor de boeg, op een 12e plaats met een achterstand van 8.23 minuten op de nummer 1: Chris Froome.
Een prestatie van deze Tsjech, die goed te noemen is.
 

Ad Verschoor

Donateur
Goed eindklassement voor Kreuziger in Tour 2016

Roman Kreuziger heeft een uitstekende Tour de France gereden. Na de overname van het kopmanschap van Contador bleef Kreuziger zich voorin het veld tonen. Na aankomst in Parijs is hij in het eindklassement op een 9e plaats geeindigd. De achterstand op de uiteindelijke winnaar Chris Froome bedroeg slechts 5.58 minuten.
 

kuurgast

Donateur
...Helaas voor Martina mag Tsjechië geen dames laten rijden tijdens de zomerspelen in Rio, want er kunnen maar 25 dames meerijden in de tijdrit volgens de officiële lijst van het UCI....
Rio nachtmerrie voor schaatsster Martina Sábliková

Martina Sabliková heeft aangekondigd dat ze aan het eind van de week voorafgaand aan de Olympische Spelen, naar Rio zal vliegen. Theoretisch is er een kans dat ze kan deelnemen aan de Spelen in Rio; er was een misverstand van de kant van de Tsjechische wielerbond. Sablikova vertrekt zonder te weten of ze deel mag nemen aan de tijdrit die gepland staat op 10 augustus.

De Internationale Wielerunie (UCI), heeft het voorgenomen kort geding dat de hoop naar Olympische Spelen nog zou kunnen voeden voor Sáblíková om te starten in Rio in de tijdrit, afgewezen. Haar laatste hoop is een uitspraak bij het internationaal Hof van Arbitrage voor Sport. Sáblíková's lot ligt in de handen van twaalf arbiters, zes vrouwen en zes mannen uit verschillende hoeken van de wereld. Tien dagen voor de Olympische Spelen houdt een speciaal panel van deze rechtbank in Rio zitting. Als Martina daar beroep aantekent, hebben ze een verplichting om binnen 24 uur een besluit te nemen. Als ze vast blijven houden aan het quotum van 25 deelneemsters, dan is er mogelijk nog een kleine kans, mocht Rusland wordt uitgesloten en er een plaats voor de tijdrit beschikbaar komt.

Bronnen oa radio.cz/en ,ceskatelevize.cz + martina-sablikova.com.
 

Ad Verschoor

Donateur
Ronde van Tsjechië afgesloten

De Italiaan Ulissi heeft zijn leidende positie na een succesvolle solo op zaterdag in de etappe van zondag van Olomouc naar Dolany niet meer uit handen gegeven. De nederlander Sebastian Langeveld eindigde als tweede in het eindklassement.


De slotetappe werd gewonnen door de Belg Baptiste Planckaert, net voor Wouter Wippert (Cannondale). De renner uit Wierden won wel de puntentrui dankzij twee tweede plaatsen en een zege in de ploegentijdrit.
 

Ad Verschoor

Donateur
Wielrenner König wordt kopman bij ploeg Bora

Leopold König keert na twee jaar terug bij het Duitse Bora-Hansgrohe. De 28-jarige Tsjech reed afgelopen twee seizoenen bij het Britse Team Sky.


864x486.jpg

Leopold König in het shirt van Team Sky

König heeft toegezegd drie seizoenen te zullen rijden voor Bora-Hansgrohe, waar hij nu al is aangewezen als nieuwe kopman voor de Tour de France van 2017. In 2014 sloot de klimmer de Ronde van Frankrijk af als nummer zeven.

De Tsjech, onlangs 29ste in de Ronde van Spanje, gaat bij zijn nieuwe ploeg samen rijden met Europees en wereldkampioen Peter Sagan uit Slowakije en de Pool Rafal Majka, die tweemaal de bergtrui in de Tour veroverde. Ook zij maken de overstap naar de Duitse wielerformatie.

Bron: nos.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
EK veldrijden 2017 in Tabor

De Europese kampioenschappen veldrijden worden volgend jaar in Tabor gehouden. De Europese wielerbond UEC wees de Tsjechische stad aan als organisator van de komende EK. Mathieu van der Poel veroverde vorig jaar in Tabor de wereldtitel.

EK-veldrijden-in-Tabor-sportnieuws-nl-16589045-756x422.jpg
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechische Katerina Nash wint WB-cross in Namen

Vooraan bepaalden de Italiaanse Lechner, Nash en de Nederlandse De Boer het tempo. Bij het ingaan van de slotronde hadden Nash en De Boer een kleine voorsprong op de Italiaanse. Na een demarrage van Katerina Nash reed De Boer lek en de beide anderen profiteerden.

864x486.jpg

Katerina Nash in actie in 2015 AFP
 

Ad Verschoor

Donateur
Dit parcours krijgen de crossers in Tsjechië voorgeschoteld

In België was er een hele week lang heel wat te doen over het parcours van het BK in Oostende. Maar wat de veldrijders op het nationaal kampioenschap in Tsjechië krijgen voorgeschoteld, dat is andere koek.


tsjechie-nationaal-kampioenschap-2017.jpg


In België was er veel te doen over de zandstrook die te lang was, waardoor het parcours aangepast moest worden. Er kwam ook heel wat kritiek omdat er te veel in het zand moest worden gelopen.

Op sociale media zijn foto's opgedoken van het parcours dat de Tsjechische renners dit weekend moeten afleggen. Daar is men vandaag nog volop bezig geweest met het parcours iets of wat sneeuwvrij te krijgen
 

Ad Verschoor

Donateur
De 'outsiders' voor het WK in Bieles: de Tsjechische kampioen voorgesteld

Het wereldkampioenschap in Bieles wordt hoogstwaarschijnlijk een duel tussen België en Nederland. Maar wie zijn de kampioenen in de andere cyclocrosslanden? Onze redactie stelt ze aan u voor met het WK in het vooruitzicht.


boros.jpg


Vandaag stellen we de Tsjechische kampioen Michael Boros voor, die bij de Vlaamse ploeg Pauwels Sauzen-Vastgoedservice rijdt. De 24-jarige Tsjech is er ploegmakker van Jens Adams en Rob Peeters, die beiden niet geselecteerd zijn voor het WK in Bieles. Vorig jaar reed Boros overigens nog bij ERA - Circus, de ploeg van onder andere de gebroeders Sweeck (zie foto).

3457.png


Wachten op nieuwe Stybar
Sinds het vertrek van Zdenek Stybar naar de weg is het wachten op een nieuwe échte uitdager uit Tsjechië. Vorig jaar eindigde Radomir Simunek wel nog knap negende op het WK, Boros finishte als 16de. In 2015 kwam Boros iets dichterbij, toen was hij de beste Tsjech op 13de plaats. In 2014 stond er dus voor het laatst een Tsjech op het podium. Zdenek Stybar werd toen wereldkampioen voor Sven Nys en Kevin Pauwels.

Dit seizoen won Boros twee crossen in eigen land. Naast het TK (het Tsjechische Kampioenschap) mocht hij ook juichen in de Toi Toi Cup in Tabor. Zijn enige goede resultaat in ons land was een vierde plaats in de Soudals Classic cross in Neerpelt, Laurens Sweeck won daar overigens.

Verwachtingen op het WK
Boros finishte dit jaar als 19de in Baal, als 15de in Fiuggi en als 12de in Hoogerheide. De jonge Tsjech zal allicht al erg tevreden zijn met een plaats in de top-10 in Bieles. Bij de kanshebbers kan je Boros dan ook niet rekenen.

Bron: sport-planet.eu
 

Ad Verschoor

Donateur
Brons voor Katerina Nash tijdens WK-wielercross

De Tsjechische Katerina Nash heeft vandaag de 3e plaats veroverd op het wereldkampioenschap veldrijden voor dames. De Tsjechische die al enkele jaren in Amerika woont, bleef de Nederlandse Lucinda Brand nog net voor.
Wereldkampioene werd de Belgische Sanne Cant, voor de Nederlandse Marianne Vos, die als tweede eindigde.
 

Ad Verschoor

Donateur
De Tsjechen in de WK-wielercross voor heren

De Tsjechen hebben het de laatste jaren moeilijk een opvolger te vinden na de legendarische periode met Simunek en Stybar, die zich vele malen wereldkampioen mochten noemen.

Vandaag reden twee Tsjechen zich in ieder geval in de kijker, want op plaats 7 eindigde Michael Boros (9 augustus 1992). Met zijn 24 jaar moet het voor hem mogelijk zijn nog enige progressie te maken in de komende jaren. Op de 11e plaats was het Jan Nesvadba.

Wereldkampioen werd de Belg Wout van Aert, die de Nederlander Matthieu van der Poel achter zich liet.
 

Ad Verschoor

Donateur
Wielerseizoen van start

Vandaag (Zaterdag 25 februari 2017) gaat het nieuwe wielerseizoen van start met de openingsklassieker Omloop Het Nieuwsblad met start en finish in Gent-Merelbeke. Aan de start verschijnen 25 ploegen, die 199 deelnemers hebben ingeschreven. Onder de deelnemers is slecht 1 Tsjech terug te vinden. In de ploeg Quick Step is met rugnummer 25, Zdenek Stybar, de enige Tsjechische deelnemer in dit grote veld.
Ook in de wedstrijd Kuurne-Brussel-Kuurne, die morgen (zondag 26 februari) verreden wordt is Stybar, de enige Tsjechische deelnemer. Gelet op het peloton van de laatste jaren mag de geringe deelname van Tsjechen opmerkelijk genoemd worden.
 

Ad Verschoor

Donateur
De eerste klassieker zit erop.
Vandaag is de eerste klassieke wielerwedstrijd van het seizoen verreden. De overwinning ging naar de belg van Avermaat voor 2. Sagan en 3. Vanmarcke
De Tsjech Zdenek Stibar heeft veel werk, voor zijn ploeg Quick Step, verricht in de achtervolgende groep. Hij eindigde tenslotte op 57 seconden van de winnaar op een 14e plaats.
 

Ad Verschoor

Donateur
Stybar toont goede vorm.

Vandaag is de 1e wielerklassieker 2017 verreden in Italie. We hebben het over de Strade Bianche, die gehouden wordt door de bergen en over keitjes rond het Toscaanse Siena.
De einduitslag was als volgt:
1. Kwiatkowsky, 2. van Avermaet, 3. Wellens, 4. Stybar en 5. Dumoulin
 

Ad Verschoor

Donateur
2e Plaats voor Stybar in Parijs-Roubaix.

De Belg Greg Van Avermaet (BMC) heeft de 115de Parijs-Roubaix gewonnen. Op het velodrome in Roubaix bleef hij Zdenek
Stybar en Sebastian Langeveld net voor.

Het podium ontstond op een van de drie zwaarste kasseienstroken, de Carrefour de l'Arbre, op 15 km van de meet. Van een
kopgroep van zes bleven Langeveld, Van Avermaet en Stybar over. Hoewel Stybar geen kopwerk verrichtte, omdat ploeggenoot Boonen op korte achterstand reed, bleef het trio weg, vooral dankzij Van Avermaet.

Ondanks een vluchtpoging van Stybar op 3,5 km van het einde bleven de drie samen tot de piste.
Stybar leek het te gaan redden, pakte een paar fietslengten voorsprong, maar Van Avermaet was toch echt de sterkste.

Uitslag (257 km):
1. Greg Van Avermaet,Bel,BMC 5.41.07
2. Zdenek Stybar,Tsj,Qst z.t.
3. SEBASTIAN LANGEVELD,Cnd z.t.
 

Ad Verschoor

Donateur
Colbrelli houdt Vakoc van 2de Brabantse Pijl op rij af

Sonny Colbrelli heeft woensdagmiddag de Brabantse Pijl gewonnen. De 26-jarige Italiaan versloeg Petr Vakoc in de sprint en hield de Tsjech daardoor van zijn 2de Brabantse Pijl op rij af.

Colbrelli ging vanaf 40 kilometer mee in een groep renners waar ook Bert-Jan Lindeman deel van uit maakte. Toen Vakoc samen met Tim Willens in de laatste kilometer nog aansluiting vond keken alle renners in de kopgroep naar de Tsjech, maar die legde het in de sprint af tegen de Italiaan. Tiesj Benoot werd 3de.

"Ik was rotnervues omdat ik dacht dat het peloton wel terug zou komen", aldus Colbrelli tegen de camera's van Sporza. "Ik dacht eigenlijk dat ik niet zou winnen omdat ik ingesloten raakte in de slotfase, maar toen kwam er toch een gat en daar dook ik in. Het is een mooi moment om te winnen, niet alleen omdat het de Brabantse Pijl is, maar ook omdat de Amstel Gold Race deze zondag op het programma staat."

Lindeman was met zijn 5de plaats de beste Nederlander.

Bron: sportnieuws.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Babek wint brons tijdens WK baanwielrennen in Hong Kong.

Deze dagen vinden in Hong Kong de wereldkampioenschappen baanwielrennen plaats. Op de keirin was er een 3e plaats en brons voor de Tsjech Tomas Babek. Goud was er voor de Maleisiër Awang en zilver voor de Colombiaan Zapata. Voor Babek, die al Europees kampioen was op dit onderdeel van de wielersport, is het een eervolle en welverdiende medaille. Achter Babek bereikte de Tsjech Pavel Keleman nog een 5e plaats in de einduitslag van de finale.
 
Bovenaan