Wie kent deze klederdracht?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

@Pozor pes : goed idee, maar helaas is het adres aldaar mij onbekend. Dat wordt dus op dit moment zoeken naar een naald in een hooiberg! ;-) Maar ik ga het een en ander nog navragen bij Het Gemeente Archief, dus wie weet komt het toch nog goed!
 

char

† In Memoriam
Je gaat er van uit dat de foto in Loenen is gemaakt....maar is dat wel zo?..

Het lijkt mij een hele onderneming voor zo'n grote groep mensen om helemaal naar Nederland te gaan, uitsluitend om hier één of meerdere voorstellingen te geven...En financieel lijkt het mij ook niet helemaal te kloppen, tenzij iemand geld genoeg had om dit te laten gebeuren.

Char.
 

Pelhřimov

Donateur
Huub, ik kreeg het volgende bericht van mijn vriendin:

"ik heb de foto bekeken maar kan dat zo gauw niet vinden. Het ziet er een beetje naar uit dat ze al hun feesten op een hoop gegooid hebben. Ik heb de foto doorgestuurd naar het Etnografisch instituut in Brno. Daar kennen we iemand die verantwoordelijk is voor de foto-afdeling. Ze zal vast wel reageren."

Zodra ik wat meer hoor, dan laat ik het je weer weten.

groetjes
Jeanne
 

Pelhřimov

Donateur
Ik zat nog eens naar de foto te kijken en ging me afvragen of de foto wel in Nederland gemaakt is....

Het huisnummer met No. ervoor en een punt achter de cijfers.
Deze schrijfwijze van huisnummering komt me on-Nederlands voor.

Het rechterraam heeft rolluiken, iets wat je in Nederland volgens mij ook niet vaak tegenkomt.

Verder lijkt het me ook geen woonhuis vanwege de brede, dubbele voordeur met, zo te zien, een bordes of iets omdat de mensen op verschillende hoogtes staan.

Linksvoor zie je een kleiner persoon staan en daartussen zie je, denk ik, een tekst staan van iets, alleen ik kan niet lezen wat....

Knipsel klederdracht.jpg
 
Goede vraag en observatie. Zoals ik al schreef aan Char weet ik het niet zeker op dit Loenen is, maar in Loenen heb je wel veel buitenhuizen die een dergelijke bouwstijl hebben. Vooral aan de Dorpsweg en andere wegen, lanen en straten. Ik ga kijken of ik die tekst kan ontcijferen!

Ik kreeg net nog een reactie via een fotografe via Facebook: die reageerde via een posting op http://www.vijfeeuwenmigratie.nl/

Hoi Huub, ik ontving zojuist bericht van mijn vriend Zdenek, vertaald via google translate. Ik hoop dat je er iets aan hebt. :)

Het is zeker in Bohemen in het Oostenrijks-Hongaarse Rijk in de jaren 1895-1918. Op de foto in de achtergrond staat een soldaat in het uniform van Oostenrijks Hongaarse leger. Het lijkt alsof ze de draak met het Oostenrijkse leger steken, omdat de man met het zwaard eruit ziet als een kozak (lid van het Russische leger) en die jongens op de achtergrond hebben de typische Oostenrijkse dophoed. De man in het wit vooraan lijkt op een slager. Het kan ook een viering van het einde van de (1e wereld-) oorlog zijn.

Ik ga hier nog verder vragen over stellen, maar het is een boeiende opmerking.
Groet van een naamgenoot (geen familie, geloof ik)
Nog bedankt voor de tip! En wat familiebanden betreft weet je het maar nooit! ;)
Je gaat er van uit dat de foto in Loenen is gemaakt....maar is dat wel zo?..

Het lijkt mij een hele onderneming voor zo'n grote groep mensen om helemaal naar Nederland te gaan, uitsluitend om hier één of meerdere voorstellingen te geven...En financieel lijkt het mij ook niet helemaal te kloppen, tenzij iemand geld genoeg had om dit te laten gebeuren.
zeker weet ik het natuurlijk niet, maar niet weten ook niet... time will tell! ;) Volgens de overlevering zou het zo moeten zijn, maar dat is zeker geen zekerheid qua betrouwbaarheid van de informatie. Door te onderzoeken probeer je er achter te komen wat waar is en wat we nu precies zien.
Huub, ik kreeg het volgende bericht van mijn vriendin:

"ik heb de foto bekeken maar kan dat zo gauw niet vinden. Het ziet er een beetje naar uit dat ze al hun feesten op een hoop gegooid hebben. Ik heb de foto doorgestuurd naar het Etnografisch instituut in Brno. Daar kennen we iemand die verantwoordelijk is voor de foto-afdeling. Ze zal vast wel reageren."

Zodra ik wat meer hoor, dan laat ik het je weer weten.
TOP! Ben heel benieuwd!
 

Pelhřimov

Donateur
Huub, ik zal jouw vraag naar een vriendin van mij sturen. Zij weet veel van klederdrachten (= kroj) en misschien dat zij jou kan helpen?

Huub, ik heb zojuist antwoord gekregen van mijn vriendin. Zij ontving onderstaand bericht van haar kennis van het Etnografisch Instituut in Brno:

the photo is from a carnival fest (so called fasank in Moravia, masopust in Bohemia), that used to be held in February before the period of fasting.
- Partly people are in semi-town cloths, partly in masks and something like masks. Interesting are two men (extraordinary high hats with a lot of ribbons, in the upper row).
Probably there could be people of Germain nationality (nothing strange in Sumava region) - see women with a hat (Czech or moravian women wore a headscarfs).
That is all I can say to it...
 
ik denk nog steeds dat de foto niet in Loenen aan de Vecht gemaakt is, getuige de facade, het stucwerk, de dubbele voordeur.
alleen bevreemdt mij het rolluik..
het moet echter gezegd worden dat er begin 20ste eeuw diverse fabrikanten begonnen met het maken van rollo,s... (rolluiken) in Sudetenland, dus wat dat betreft zou het toch kunnen..
in Nederland verwacht je eerder luiken, zeker in die tijd...
dat dit mysterie maar spoedig opgelost moge worden..
 
Het blijft inderdaad een raadsel. En van puzzelen moet je houden! ;) We houden elkaar op de hoogte!
Huub, ik heb zojuist antwoord gekregen van mijn vriendin. Zij ontving onderstaand bericht van haar kennis van het Etnografisch Instituut in Brno:

the photo is from a carnival fest (so called fasank in Moravia, masopust in Bohemia), that used to be held in February before the period of fasting.
- Partly people are in semi-town cloths, partly in masks and something like masks. Interesting are two men (extraordinary high hats with a lot of ribbons, in the upper row).
Probably there could be people of Germain nationality (nothing strange in Sumava region) - see women with a hat (Czech or moravian women wore a headscarfs).
That is all I can say to it...
Superbedankt voor dit bericht. Brengt ons weer een stapje verder in deze zoektocht!
die hoge hoeden worden klaarblijkelijk tegenwoordig ook nog bij Masopust gebruikt?

http://www.czechtourism.com/News/Discover-the-Fantasy-World-of-Czech-Carnival-Feast.aspx?lang=cs-CZ

Nog een opmerking: de sneeuwzekerheid in februari is in Tsjechie zeer goed. Als dit echt Masopust was, dan verbaast het me dat er geen sneeuw ligt... (vroeger, toen de lucht nog smerig was, en de winters streng...)
Dank je voor de link. Heel interessant dat dit soort zaken nog steeds bestaat! En je observatie lijkt me zeker hout te snijden!
 

kuurgast

Donateur
Pelhrimov toevallig dacht ik afgelopen week aan deze foto nav een ander topic.
Als je de gemeentewebsite van Svojek bekijkt, dan zie je foto's uit ongeveer dezelfde tijd en kleding.
image.php
image.php

Divadelnický spolek ??? Wie weet wat dit precies betekent?

Het antwoord over de dubbele deuren ligt denk ik aan de Leids(ch)eweg in Utrecht, waar de fabriek stond en meerdere familieleden van de fabriekseigenaren aan deze weg woonden. Kijk maar eens op streetview daar.
 
Heb ik gedaan, maar kan helaas geen match vinden! Kun je een schermafbeelding maken en die hier plaatsen? Hoor het graag. Hartelijke groeten van Huub
Ik ben erg benieuwd of Huub inmiddels verder nog iets gevonden heeft. :confused:
Dus ik hoop dat hij dit bericht nog leest (en zal reageren)
Hallo Pelhřimov,

Ik ben er tot nu toe nog niet toe gekomen om verder te zoeken vanwege de (ernstige) ziekte van mijn vrouw.
Ik dank jou en Kuurgast voor de opmerkingen. Zodra ik weer tijd heb om verder te gaan met mijn onderzoek laat ik het zeker hier weten!
 

kuurgast

Donateur
Theater-gezelschap.....dan zat Char er al dichtbij.
@ Huub aan de Leidseweg heeft een fabriek gestaan van Smulders maar nu twijfel ik of dat die capsulefabriek is.
De Smulders hadden meerdere fabrieken en handelsondernemingen. Begin 1900 waren het hoogtijdagen voor culturele voorstellingen. Rondom de kroning van Wilhelmina werd er veel gedaan op cultureel gebied. Het zou heel goed kunnen
dat deze groep voorstellingen heeft gegeven in Utrecht en is daarbij de foto gemaakt. Vind het wel vreemd dat deze groep verder nergens is terug te vinden. Meer zuidelijker ligt Staré Hory waar deze kleding werd gedragen.
 
Dank voor de informatie. Misschien dat de gemeente Utrecht daar meer over weet. En ook dank voor de info over Staré Hory. Er blijven veel vraagtekens. Dat heeft ook te maken met het feit dat de generaties uit die tijd niets op schrift stelden en er ook niet over werd gepraat. Ik sprak laatst nog met de jongste overlevende broer van mijn vader, nu 85 jaar oud, en die kon op een gegeven moment niet anders zeggen dat hem over bepaalde zaken niets werd verteld.
 

Pelhřimov

Donateur
Wikipedia: Nemanice (Duits: Wassersuppen) is een Tsjechische gemeente in de regio Pilsen, en maakt deel uit van het district Domažlice. Nemanice telt 312 inwoners (2006).

oude kaart

Op de website van Šechtl & Voseček kan je misschien nog meer foto's vinden.
Zij hebben héél veel oude foto's gedigitaliseerd.
(ik zit momenteel in het buitenland en heb een hele slechte internetverbinding, dus zoeken gaat voor mij momenteel niet zo eenvoudig op hun website)
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan