Wie kan mij meer vertellen over de gebruiken met Kerst?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

wij gaan met de kerst en oud en nieuw voor de eerste keer naar tjechie.
we gaan in een hotel in benecko.
wie kan mij meer vertellen over de gebruiken en gewoontes met de kersdagen en met oud en nieuw bijv. eten de tjechen buitenshuis met de kerst,of is het echt een familiefeest,moet ik me superchic aankleden in een hotel tijdens de feestdagen,of is het in een wintersportgebied niet gebruikelijk.

en moet je ook voor de kerstdagen van te voren een plaatsje in een restaurant reserveren?
bij onze boeking moesten we wel en oudejaarsdiner mee reserveren,wat kan ik me daar bij voorstellen is dat een feest??

allemaal vragen,wie helpt me verder,alvast bedankt
smiley20.gif
confused.gif
 
Siki, ik kan je wel vertellen dat ze de avond voor de 2 kerstdagen samen met de familie de pakjes openmaken, en daarna bij de schoonfamilie, en 1e kerstdag gaan veel Tsjechen naar het kerkhof om dierbare te herdenken.
wij zijn vorigjaar bij onze Tsjechische vrienden geweest om deze dagen te vieren, erg gezellig, hun bleven thuis met eten, maar dat zecht niets natuurlijk.
Zo hebben wij het ervaren, met oud en nieuw zijn we met een hele grote groep vrienden in een restaurant uit eten geweest met live muziek en hebben daar wat vuurwerk afgestoken (was niet echt spectaculair).Ik denk dat de Tsjechische mensen hier op dit forum je een beter antwoord kunnen geven
 
Tsjechen vieren kerst doorgaans op kerstavond (24 december) met een diner van karper en aardappelsalade. Ook gaan veel Tsjechen nog naar de nachtmis. Persoonlijk heb ik het gevoel dat de Tsjechen realtief royaler met cadeaus zijn dan nederlanders.
 
Ja zoiets (maar dat van die godsdienstigge dingen doen wij niet) enne...de kerstboon moet een belletje hebben. als het tijd is voor de pakjes na het eten word er eerst aan het belletje gebeld...:P
 
Sandra,
Sorry van kleine aanpassing: niet aardapelsalade, maar kerstsalade. Dat is toch iets anders.
 
in ieder geval bedankt maar moet ik me in een hotel chic aankleden,of is kerst vooral een "vrije"dag en gaat iedereen gewoon lekker skiën en schuift s"avonds aan en zo ook met oudejaarsavond

wie o wie
 
Wij schoven zo aan en werden er niet op aangekeken, lekker skiën overdag en savonds naar een restaurant, niks geen chics, nu moet ik er wel bij zeggen dat wij ook niet 'op chic' gaan met vakantie.
ahum.gif


Wat ons wel opviel is dat de dag voor kerst (24 dec. dus) alle winkels en restaurants dicht waren i.v.m. familiefeesten, dit was in de buurt van Trutnov. Ik weet niet of dat overal zo is.

Groetjes, Gieneke
 
ik vroeg het om me een klein beetje voor te bereiden,stel dat iedereen daar groots uitpakt,dan wil ik best wel mijn nette kleding meenemen,dat doe ik dus toch maar
 
ik vroeg het om me een klein beetje voor te bereiden,stel dat iedereen daar groots uitpakt,dan wil ik best wel mijn nette kleding meenemen,dat doe ik dus toch maar,

bedankt voor de tip van de winkelsluiting en de restaurants,dan eten we in ieder geval die dag maar in het hotel,ik zal wel even reserveren
 
Bovenaan