Wie heeft ervaring met een rookoven?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wij hebben in een van onze bijgebouwen een rookoven welke ingebouwd is in de muur. (aangesloten op het rookkanaal van de houtkachel, aan de andere kant van de muur)
Nu willen we de rookoven gaan gebruiken en ik vraag me af of er ervaringsdeskundigen zijn, die ons op weg kunnen helpen.
Wie heeft er ook zo'n oventje? Het is een klein ding, maar voor forellen of een ham toch goed bruikbaar, lijkt me.:vuur:
 
Cees, weet je zeker dat het een opening is om te kunnen roken.
Het was gewoonte om aan de buitenzijde van het pand een luikje te maken in het schoorsteenkanaal om deze te kunnen schoonmaken.
Ze hielden in dat gat een blik of plankje waarop de roet viel die vrijkwam wanneer er van bovenaf geraagd werdt.
Dit had als voordeel dat de kachel binnen niet losgemaakt hoefde te worden van het schoorsteenkanaal en er kwam geen roet binnen.
Ik heb in mijn pand diverse schoorstenen welke allemaal voorzien zijn van een luikje aan de buienzijde.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Er is vroeger op het forum reeds over geschreven. Ik heb toen zelfs een mooi schema met afmetingen geplaatst om zelf iets nieuws te bouwen. Het bewuste topic kan ik echter niet meer terugvinden.

udirna-1.png


udirna-2.png


Googel anders met "udírny" en je vindt de mooiste plaatjes. udírny

udirny-001_270.jpg
 
Dat is iets wat we moeten nagaan, Joost! Het zit echter niet in een buitenmuur maar in een tussenmuur.
Wij hebben het gehoord van een van onze Tsjechische vrienden: he, daar kan je vis en vlees in roken. Vandaar dat we dachten, dus een rookoventje.
Mocht jij gelijk hebben, dan gaan we waarschijnlijk toch iets regelen waar we mee/in kunnen roken. We hebben bv een gemetselde BBQ en daar kun je ook iets in plaatsen om te roken. En anders een rvs rookoventje aanschaffen, forelletje erin en mmmm....:eten::bbq:

En, vis moet zwemmen, dus::cheers::zwem::cheers:
 
Ja, Freddy, ik dacht ook al dat er eerder iets over geschreven was, maar ik kon het niet meer vinden. Vandaar toch nog maar eens mijn vraag.

Geweldige tekening, mn handen jeuken om zoiets te (laten) maken!:top:
 
ook wij hebben een rookoven, jawel..!!
bij ons zit deze in de hal en aan de andere kant zit de keuken,,
in deze ruimte die in de hal van een deurtje is voorzien, bevinden zich een paar haken om bijv, hammen op te hangen..
in onze molen welke is voorzien van een enorme schoorsteen zit er ook een, je kunt er in staan en alle rook van de diverse kachels die er ooit stonden kwamen uit in deze ruimte en werden door een udirna geleid alvorens zij zich door de schoorsteen naar buiten begaven..
in de chalupa zit er ook een, ook in de hal, welke dmv 2 deuren met ijzeren beplating, afgesloten kan worden..
en zelf rook ik ook..(sigaretten )..:D
 
Ja, bij ons zit hij op zolder in het rookkanaal. Makkelijk toegangkelijk via een redelijk deurtje. Heb het helaas zelf nog nooit geprobeerd dus kan geen ervaring uitwisselen. In ieder geval succes en we horen als het gelukt is.
 
Dat is iets wat we moeten nagaan, Jan! Het zit echter niet in een buitenmuur maar in een tussenmuur.
Wij hebben het gehoord van een van onze Tsjechische vrienden: he, daar kan je vis en vlees in roken. Vandaar dat we dachten, dus een rookoventje.
Mocht jij gelijk hebben, dan gaan we waarschijnlijk toch iets regelen waar we mee/in kunnen roken. We hebben bv een gemetselde BBQ en daar kun je ook iets in plaatsen om te roken. En anders een rvs rookoventje aanschaffen, forelletje erin en mmmm....:eten::bbq:

En, vis moet zwemmen, dus::cheers::zwem::cheers:

Zeg maar Joost tegen Jan hoor.
Ik heb zelf een rookton van de Makro. Werkt erg goed. Kan je ook mee bbq, ook zit er een schaal in waaop je kruiden en/of wijn kan doen. We doen er vis en vlees in roken, vlees mag rustig een groot dik stuk zijn en laat deze maar 2 uur in de rookton liggen welke je stookt met hout waarop ik eikels gooi, het is heerlijk sappig.
Krijg nu alweer trek om hem aan te zetten.
 
Er zijn leuke boekjes te koop. Rook jij rook ik, een dun boekje heb zo ff niet het isbn nummer bij de hand.
Ook gerookte lekkernijen van Cecile Thijssen. isbn 978 90 215 4304 8 Kosmos uitgevers bv Utrecht.
Staat o.a. werking oven in en lekkere recepten.
 
Bovenaan