Wie heeft een webcam aan zijn huis?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wie heeft ervaring met een webcam aan of bij zijn huis in Tsjechië? Wij denken er over om een webcam aan te schaffen om zo vanaf onze computer in Nederland naar ons huis en tuin te kijken. Waar moeten wij op letten en wat zijn jullie ervaringen hiermee?
 

dennuzzz

Donateur
Bedoel je niet gewoon een beveiligingscamera met internet toegang? Met een webcam moet je via een server een livestream opzetten die iedereen kan zien. Gewone beveiligingscamera met app lijkt me voldoende en ook prijstechnisch interessant. Rond de 100 euro...Soms bewaren ze aantal fragmenten op beweging op server op internet van fabrikant camera...En volgt een pushbericht of mail naar je mobiel.
 
Wij hebben een paar camera's geïnstalleerd. Helaas niet draadloos, dus dat was nog een heel gedoe. Verder hadden we voor het functioneren van het geheel een eigen IP-adres nodig. Dat kost wat extra. En je moet je internetgebeuren altijd aan laten staan. Dat kost ook extra.
Het werkt perfect.
Alleen: mijn mij zo dierbare echtgenote vindt dat we de privacy schenden van de mensen die bij ons klusjes uitvoeren als we er niet zijn. De apparatuur staat nu uit.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Mazackova, we hebben verschillende alerte buren, het gaat ons dan ook niet speciaal om beveiliging. We kijken regelmatig naar de webcam in Rumburk en zodoende kwamen we op het idee om een camera bij ons huis te installeren zodat we ook als we in Nederland zijn, kunnen genieten van onze tuin.
 
goedkoopste camera ongeveer 70 euro .
zend automatisch mail met foto .
of een systeem met harddisk kun je van af je iphone kijken ,heb je wel een vast ip nodig.
alle systemen heb ik zelf geinstalleerd echt super.
 
Ja of je nou de tuin bekijkt of hem gebruikt als bewaking, ik denk dat dat hetzelfde is. "U heeft mij gefilmd op uw bewakingscamera", "Nee hoor, u liep voor de bloemetjes langs die ik aan het filmen was." :)

Maar hetgeen "dennuzzz" beweert, is niet helemaal waar. Webcams zijn perfect te gebruiken voor beveiliging, wat hij zegt dat je die dan op een pc (server) moet aansluiten klopt. Dat je livestream altijd terug te zien is door iedereen die dat wil, klopt niet, dat ligt aan de instellingen. Hetgeen hij bedoelt is dat er wereldwijd honderdduizenden mensen zijn die hun webcams niet goed instellen met als gevolg dat iedereen mee kan kijken. Ook je standalone beveiligingscamera die je op een network aansluit is een webcam. Ook als je die onjuist instelt, is hij te bekijken van buitenaf. Het ligt er maar net aan wat je nodig hebt. Als je alleen je tuin in de gaten wil houden, kan je best een gewone webcam gebruiken en die achter het raam zetten. De meeste beveiligingswebcams zijn duur omdat ze vaak ook bedoeld zijn om buiten te hangen.

Mocht je een camera aanschaffen die via het netwerk te bereiken is, lees dan te allen tijde de handleiding goed, pas de standaardwachtwoorden aan en loop alle beveiligingsinstellingen goed na.
 
Wij hebben altijd camera's gehad in en om het huis. We hadden het internet abonnement afgesloten op naam van een lokale inwoner. Toen we het na een aantal alsnog over konden sluiten op onze eigen naam deden ze het ineens niet meer. Wat bleek het lokale ip adres (van de router dus en niet van de camera's zelf) was verandert door O2 wat op zich wel logisch is. Geen probleem dus want je moest gewoon via internet een ander lokaal ip adres gebruiken en toen deden ze het weer. Afgelopen winter vielen de camera's ineens weer uit. Wat bleek, O2 had ons weer een heel nieuw ip adres toegekend alleen nu veel langer. Dat gebeurt wel vaker als de ip adressen op zijn en dan wordt er weer een nieuwe reeks aangemaakt. Maar normaal gesproken hou je altijd je eigen ip adres. En wat blijkt nu, de camera's zijn met geen mogelijkheid meer aan de praat te krijgen. Lokaal werken ze prima maar niet meer via internet (via het nieuwe lokale ip adres van de router). Ik weet toevallig van een collega die huis in Spanje net iets soortgelijks is gebeurt, alsof de camera's geblokkeerd worden. Is iemand hier iets van bekend of heeft iemand in de afgelopen periode een soortgelijke ervaring gehad? Alle instellingen in de router zijn voor de rest hetzelfde gebleven (nat tabel etc.) De camera's staan allemaal gericht op eigen terrein.
 
Azum:
Je hebt gedeeltelijk gelijk, er zijn twee verschillende soorten IP adressen die nu gebruikt worden.
Het ipv4 adres, te herkennen aan hoe het opgebouwd is xxx.xxx.xxx.xxx, met als max, 255.255.255.255.
Omdat de IPv4 adressen op beginnen te raken hebben ze nu IPv6, die zien er ongeveer uit als: xxxx:xxxx:xxxx:xxxx:xxxx:xxxx:xxxx:xxxx
Deze zijn opgebouwd met hexidecimalen, oftewel, een 16tallig talstelsel. Die loopt van 0 tot F, waarbij, A gelijk staat aan 10, B aan 11 etc.

Hier ligt denk ik dus ook het probleem. De apparatuur moet ook ipv6 ondersteunen, de reden hiervoor is dat je met ipv6 in principe geen interne ip's meer hebt eigenlijk.
Je zal het één en ander moeten herconfigureren indien je camera's geen IPv6 ondersteunen. Wat je kan doen, is naar de website van de producent van de camera gaan om te kijken of er een update is hiervoor.
 
Bedankt voor deze nuttige informatie. Begin augustus ben ik weer in Tsjechië en zal het eens bekijken. Het zijn alweer wat oudere airlive camera's, dus of ik deze nog enigszins kan upgraden valt nog te bezien. Aan het modem zou het kunnen liggen hoewel dat nog recentelijk vervangen is. Het is al mijn derde modem wat er in 4 jaar tijd er de brui aan geeft. Piekspanning is namelijk weer een heel ander probleem waarbij zelfs de overspanningsschakelaar het soms begeeft. Daarom zijn de camera's aangesloten op een externe usb hub zodat het modem tenminste wel heel blijft (werkt goed). Dat de stroom regelmatig uit valt heb ik weer ondervangen met tijdschakelaars (kan ook anders, maar dat is veel duurder) waardoor de camera's niet alleen weer op tijd gereset worden maar ook voorkomen wordt dat ze na verloop van tijd "volstromen" en zo hobbyen we maar een beetje voort. Maar om nu te zeggen dat het gemakkelijk is; nou nee. Ik ben redelijk technisch onderlegd, maar als leek zou ik er maar niet eens aan beginnen. Of je moet er heel vaak aanwezig zijn. Maar het blijft een beetje vreemd dat O2 je zo maar weer een ander ip adres in de maag kan splitsen en daar kom je natuurlijk pas achter als jezelf weer ter plaatse aanwezig bent. Maar nogmaals bedankt voor je goede informatie. Daar kan ik waarschijnlijk wel wat mee.
 
Ja, sommige providers zijn er niet helemaal netjes mee inderdaad, maar ik heb vernomen dat er meer providers in tsjechie zijn die soortgelijke zaken doen.
Sommige providers kiezen ervoor om NAT te gebruiken, zoals ze dat in technische termen noemen. Met deze techniek zitten er meer klanten op 1 ip adres. Ze maken zeg maar een lokaal netwerk van een groep klanten, geven die een intern ip adres zoals je thuis ook doet, en hangen dan 1 extern ip adres eraan.

Je kan altijd je provider bellen en vragen of je kan betalen voor een IPv4 adres. Enkele providers bieden deze aan tegen een kleine meerprijs in tsjechie, gaat echt om iets van een euro tot 2 a 3 euro geloof ik.

Mocht je hulp nodig hebben om de zaken te configureren, kan je me altijd hier even een bericht sturen, ik ondersteun daar graag in, andere vragen mbt netwerken, internet ed. allemaal welkom :)
 
Dan heb je het over een dynamisch ip adres, het is inderdaad zo dat niet veel providers een statisch ip geven, sommige providers kan je wel lang hetzelfde ip houden door verbonden te blijven met het internet, dan verloopt de ip leash niet.
Providers als XS4ALL in nederland geven wel ee nstatisch ip, veel zakelijker providers ook en sommige kan je ervooer bij betalen.

Een dynamisch ip / statisch ip heeft niets te maken met de lengte van je ip adres, er werd gesproken over een langer ip adres, en aangezien er maar twee soorten ip adressen in gebruik zijn waarbij IPv6 de nieuwe variant is die langer is dan een ipv4 adres ga ik ervan uit dat het over ipv6 ging.

Als het probleem is dat je externe ip verandert, maar opzich dezelfde lengte blijft, dus xxx.xxx.xxx.xxx en dan alleen cijfers, dan heb je een dynamisch ipv4 adres, dan kan je een dynamic dns service gebruiken als www.noip.com om ervoor te zorgen dat je een vast adres krijgt waar je altijd naar kan connecten.

Als je een langer ip adres hebt, dus dat hij echt een stuk lange is en meestal ook letters bevat, A t/m F, dan heb je een ipv6 adres gekregen.
 
Laatst bewerkt:

dennuzzz

Donateur
Weet van de dynamische ip adressen. De (gratis) externe zijn niet altijd te configureren.
Configuratie lukte niet met mijn linksys. Heb nu 3 keer een ander adres gehad in ruim 2 jaar.
 
Afhangende van welke linksys en welke versie kan je ook proberen een alternatieve firmware erop te zetten die het wel ondersteunt, zoals DD-WRT of OpenWRT, ik heb dat ook op mijn linksys gezet.

Mooie van die alternatieve firmwares is dat je vaak meer opties krijgt dan in de normale firmware.
 
Bovenaan