West-Bohemen verkennen op de rolstoel

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Zamek Kozel heb ik goede herinneringen aan.

Ik heb er ooit iets over geschreven.

Vooral het theatertje is mij bij gebleven.

Maar het ziet er al heel wat beter uit dan in de tijd toen ik er was.

Groet.
 

MartinaK

Moderator
Het plaatsje Lázně Kynžvart (Köningswart) in de bossen kon in de 19de eeuw wedijveren met Mariánské Lázně. Nu is het een kuuroord voor kinderen. De bekendste plaats van de stad is ongetwijfeld het paleis (kasteel) van Klemens vom Metternich, de bedenker van de Heilige Alliantie en vanaf 1821 de machtige kanselier van Oostenrijk. De neoclassicistische residentie, gebouwd 1820 – 1833 door de Wener Pietro Nobile, huisvest een grote collectie meubilair, schilderijen, beeldhouwwerk, porselein en andere objecten uit Metternichs privéverzameling.

zamekK.jpg 11cs_big.jpg 11cs_4_big.jpg 11cs_11_big.jpg 11cs_2_big.jpg



Het kasteel Kynžvart is compleet toegankelijk monument voor rolstoelgebruikers. Hoewel de belangrijkste tour van de representatieve ruimten op de eerste verdieping zit, de bezoekers in een rolstoel kunnen gebruik maken van de lift. Het is gelegen in de zuidelijke vleugel, bij de toiletten en kan gebruikt worden met het kasteelrondlijder.


Het park, dat tegelijk met het paleis werd aangelegd, is een van de mooiste Engelse tuinen in Bohemen. Boven op een groene berg liggen de gotische ruines van het kasteel, dat tot aan de Dertigjarige Oorlog een belangrijkste defensieve functie had.

De Nieuwe Baden aan de promenade in het centrum liggen in een neogotisch gebouw uit 1863.
 
Bovenaan