Wespen en vliegen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Augustus is de maand dat de wespen met grote aantallen het buiten verblijven onaangenaam kunnen maken. We zijn nu al een week in de maand augustus, maar tot nu toe heb ik eigenlijk nog geen wesp gezien. Geldt dit alleen voor het Reuzengebergte of ook voor andere streken? Of juich ik iets te vroeg en komt er straks nog een echte wespenplaag?
 
Hoe ze aan te pakken

Koop/maak wespenvallen. Die zijn er op gebaseerd dat wespen niet rechtstandig omlaag kunnen vliegen. Hang er daarvan een paar in je tuin op.

Vul de val met sterk ruikende flink zoete onverdunde limonadesiroop (lokmiddel), met daarin wat afwasmiddel (zeep voorkomt dat ze nog kunnen vliegen) en wat sterke drank (zodat ze knockout gaan en verzuipen).

Sterke drank kan je zelfgestookte slivowitsj gebruiken, dat op een schoteltje of in een glas naast je bed ook zeer goed bij muggen het licht doet uitgaan.

En niet aan de Partij van de Dieren doorvertellen!

PS: ik voeg altijd nog wat nitroglycerine toe, maar dat kan ik voor onervaren gebruikers ten strengste ontraden. Want dan heb je echt nooit meer last van ongedierte. Ja, knagende wormen misschien.
 
Tip tegen vliegen in huis: ramen tegenover elkaar open zetten, gaan ze met de tocht mee naar buiten. En verder die horren, gordijnen etc.

En buiten kon die wespenval wel eens helpen, vliegen kunnen weliswaar omlaag, maar dat afwasmiddel zorgt ervoor dat ze dat niet meer kunnen en het breekt de oppervlaktespanning van het water. Waardoor ze eerder kopje onder gaan.

Mierentip nog iemand? Met suiker de loop volgen. Daar kamfer neerleggen.

Ik lijkt de Enkhuizer Almanak wel...
 
100312.jpg


Een vliegenzak schijnt te helpen tegen vliegen.
 
Om even op het eerste onderwerp terug te komen: Meer dan twee weken in ons huisje geweest in Broumovsko. geen wesp gezien! In de schuur geen nesten zoals andere jaren altijd.
Er waren wel opvallend veel steekvliegen (horzels, dazen) in de afgelopen periode. Zou het een met het ander te maken kunnen hebben?
 
Ze vinden het zuiden leuker! ;) Het barst daar ook van de vliegen, :slik: honderden hebben we afgelopen weekend gezien. Nu zijn we weer in het noorden en echt waar, nog bijna geen vliegen gezien.
 
Bovenaan