Werken in Tsjechie en belasting betalen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hoe zit het met het belastingen betalen, sociale rechten, pensioen ezv. van Nederlanders die beslissen om naar Tsjechie te verhuizen en daar gaan weken??
Welke instantie dienen hier in Nederland geinformeerd te worden, GAK? Ik bedoel dus niet om te gaan emigreren, maar alleen bv. voor 8 jaar te gaan werken en wonen in Tsjechie. Dus ook lokaal salaris krijgen en lokaal inkomstenbelasting betalen. Ik bedoel dus geen expat situatie en ook niet door een nederlands bedrijf heengezonden te worden. Zijn er Nederlanders die er ervaring mee hebben?
Gaat de situatie veranderen na de toetreding van Tsjechie in EU over paar weken??
Bedankt vast voor de reakties.
 
Ik denk dat je nog even geduld moet hebben tot na 1 Mei. Ik denk dat zelfs na deze datum het niet meteen duidelijk zal zijn watvoor veranderingen er doorgevoerd worden. Ook denk ik niet dat ze daar zo vlot zijn in Tsjechie.
Mocht iemand wat weten, dan zou ik ook graag meer te weten willen komen.
 
Hallo Zdenda,
Als je naar Tsjechie verhuist en daar gaat werken kan je je ook daar verzekeren,en met belasting betalen kan je of in Nederland of in Tsjechie je belasting betalen in het overgangsjaar.
Dit omdat Nederland een verdrag heeft met Tsjechie als het om belastingen gaat maar daar kan je alles over lezen op de internetsite van de belastingdienst.
Hoe en wanneer het allemaal gaat veranderen is nog niet bekend zover ik weet.
Dit is alles wat ik je kan vertellen hierover.
Groetjes Albert
 
Hi, ben ook in deze richting aan het kijken...en ja er zijn vele formele zaken etc...maar wachten tot 1 mei zou ik zeggen....voorlopig hanteert tsjechie een beleid van wederkerigheid dat afhangt van in hoeverre nederland haar grenzen openstelt....
voor wat betreft de sociale verzekeringen etc..ben er zelf nog niet uit maar zorg dat dit goed geregeld is..wat er na 1 mei in verandert is mij niet duidelijk...

een goede link voor info is www.evd.nl
ikzelf ben aan het kijken hoe je kunt omgaan met de vereiste werkvergunning..je moet bijv eerst een lokale werkgever hebben..of een bv oprichten...maar dat kost tijd...misschien is een optie om als nederlandse freelancer te gaan....

ben er zelff ook nog zoekende in dus.. wie meer weet...hoor het graag...
 
Zdenda, het is voor jou nog ver weg, maar je wordt later gekort in je AOW uitkering.

Huidige wet zegt, dat je vanaf je 15e tot je 65e jaar in Nederland moet wonen, wil je een volledige AOW ontvangen. Voor elk jaar die je in het buitenland verblijft (tussen 15 en 65 jaar) wordt je later met 2% gekort op je uitkering. Dus in je voorbeeld, 8 jaar Tsjechië betekent 16% minder AOW als je 65 jaar wordt.

Veel mensen weten dit niet, en keren op oudere leeftijd terug naar NL, met gedachte van een goede oudedagsvoorziening, maar valt dan tegen. Voor mij persoonlijk, ik kwam met mijn 21 naar NL, ik wordt later gekort met 12% (21-15=6 jaar).
Het is maar dat je het weet.
 
Vasku,
Ik denk dat als CZ eens echt volwaardig lid wordt van EU dat dan misschien de jaren die je daar werkt meetellen.
Verder denk ik dat een bezoek aan GAK ook verhelderend zou werken. Over belasting betalen maak ik me geen zorgen. In CZ betalen zal voordeliger moeten zijn vanwege de lagere inkomste belasting percentage. Toch is mijn niet duidelijk of ik me bv. hier in NL dien uit te schrijven uit gemeente register etc...
 
Ik heb ergens gehoord, dat je die 2% per jaar in het buitenland kunt afkopen, door een bedrag per jaar te betalen, dat je ook kwijt zou zijn als je in NL werkt.

Wat ik gehoord heb, is dat bedrag niet echt heel hoog.

Hoe zit het als je in Tsjechie woont als je 65+ bent? Krijg je dan nog steeds AOW uit Nederland?
 
Afkopen kan, maar is niet altijd interessant. Het een en ander hangt ook van je leeftijd af.

Als je al eenmaal AOW uitkering hebt (65+), dan mag je naar het buitenland vertrekken en de AOW gaat gewoon mee.
Dat is de reden waarom veel mensen pas na 65 vertrekken. In een goedkoop land heb je dan relatief hoog inkomen.
 
Oh, bedankt voor je antwoord!

Vašek, altijd snel!!!
smiley20.gif
 
D

Deleted member 495

Guest
Vašek schreef:
Zdenda, het is voor jou nog ver weg, maar je wordt later gekort in je AOW uitkering.

Huidige wet zegt, dat je vanaf je 15e tot je 65e jaar in Nederland moet wonen, wil je een volledige AOW ontvangen. Voor elk jaar die je in het buitenland verblijft (tussen 15 en 65 jaar) wordt je later met 2% gekort op je uitkering. Dus in je voorbeeld, 8 jaar Tsjechië betekent 16% minder AOW als je 65 jaar wordt.

Veel mensen weten dit niet, en keren op oudere leeftijd terug naar NL, met gedachte van een goede oudedagsvoorziening, maar valt dan tegen. Voor mij persoonlijk, ik kwam met mijn 21 naar NL, ik wordt later gekort met 12% (21-15=6 jaar).
Het is maar dat je het weet.
je kunt je vrijwillig verzekeren, ook al vertrek je naar het buitenland. Je betaald dan gewoon je premies en heb je geen korting op je 65ste
 
D

Deleted member 495

Guest
Zdenda schreef:
Vasku,
Ik denk dat als CZ eens echt volwaardig lid wordt van EU dat dan misschien de jaren die je daar werkt meetellen.
Verder denk ik dat een bezoek aan GAK ook verhelderend zou werken. Over belasting betalen maak ik me geen zorgen. In CZ betalen zal voordeliger moeten zijn vanwege de lagere inkomste belasting percentage. Toch is mijn niet duidelijk of ik me bv. hier in NL dien uit te schrijven uit gemeente register etc...
Als je een inkomen hebt op het niveau wat men in Holland betaald, zit je hier aan de top, dus betaal je veel belasting. Beter zou zijn om te opteren voor belastingplicht in NL. Ben je veel goedkoper uit.
 
D

Deleted member 495

Guest
maartenv schreef:
Hoe zit het als je in Tsjechie woont als je 65+ bent? Krijg je dan nog steeds AOW uit Nederland?
Ja hoor. Het bedrag is afhankelijk van het aantal jaren dat je vanaf je 15de in NL hebt gewoont/gewerkt. De rest zou je van de tsjechisch staat moeten krijgen, vermits je hier in CZ hebt gewerkt.
 
Bovenaan