Werken in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Is er iemand die mij kan vertellen waar ik informatie kan vinden over hoe ik een baan kan vinden in Tsjechié?

Mvg

Alex Broers
 
In de horeca, catering, magazijnen, Engelse helpdesk of callcenter..
Ik ken namelijk nog niet de taal, dus zal wel moeilijk worden denk ik..

Mijn Engels is perfect..
 
Ja ik heb veel gedaan in Nederland.. Papieren van het vmbo elektrotechniek..
Mijn vriendin komt uit kralupy nad vltavou, en heeft in Praag gewoond, dus een van die plaatsen zal het worden.

Woon jij nu in Tsjechië? En is de taal makkelijk om te leren?

Mocht je daar wonen, vond je het een goede keus om daarheen te gaan?

Sorry dat ik zoveel vraag, maar ik heb zoveel vragen en geen vrienden ofso om daar iets over te vragen.

Mvg

Alex
 

kuurgast

Donateur
Nee ik woon niet in Tsjechië en ik vind de taal heel moeilijk.
Kralupy nad Vltavou ligt boven Praag en als je de rubriek waar dit topic in staat van "Wonen & Werken" doorkijkt dan zal je meer topics vinden over werken in Praag waarin enkele namen van bedrijven worden genoemd en hun ervaringen.
Succes met het vinden van werk en jullie samen veel geluk in Tsjechië.
 

kuurgast

Donateur
Ja die ik via het forum heb leren kennen en er zijn verschillende forumleden die in Praag wonen en/of werken.
In Kralupy nad Vltavou is een arbeidsbureau en via een link op de gemeente website kom ik diverse vacatures tegen zie hier. Al denk ik niet dat je zonder Tsjechisch in die plaats werk zal vinden.
Probeer in dit topic bij jouw vragen te blijven en maak er geen babbelbox van. ;) Daarvoor hebben we de "Conversaties" ofwel persoonlijke berichten.
 
Ik hoorde eens van een Tsjechische die grotendeels in Nederland was opgegroeid en alleen met haar ouders Tsjechisch gesproken had, maar schrijfonderwijs in het Nederlands had gehad. Zij werd voor bijna alle banen afgewezen vanwege gebrekkige beheersing van het Tsjechisch. Terwijl zij het natuurlijk wel sprak.

Het is aardig als je Engels spreekt als tweede taal, maar in Tsjechië moet je eerste taal dan wel Tsjechisch zijn, ook in bijvoorbeeld de horeca.

Je zult je echt helemaal op Praag moeten richten. De tijd dat er daar in de helpdeskwereld een achterstand op bijvoorbeeld computerkennis was is overigens ook alweer meer dan één generatie geleden.

Ik wil je niet afschrikken, het kan best lukken, maar ik wil ook niet dat je later van een koude kermis thuiskomt. Ik zou zeggen: ga erheen, ga het proberen, maar verbrandt hier nog niet alle schepen.
 
Weet uit de ervaring van familie dat werk zoeken in Kralupy een crime is. Je komt er alleen aan de bak als je je tevreden stelt met een salaris van rond de 15.000 Kč bruto (ga dat maar niet omrekenen in euro´s). En dat zijn dus Tsjechen die Tsjechisch spreken en daarnaast ook nog vloeiend Duits e.d. Dus Praag lijkt mij de enige serieuze optie.
 
Bovenaan