Werken in het onderwijs in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hoi, mijn Nederlandse vriend van 45 is docent Nederlands en heeft ook een Pabo diploma. Hij is nu adjunct-directeur op een voortgezet onderwijs school. Ik zou heel graag willen dat hij een paar jaartjes in Tsjechië zou gaan werken, maar hij wil dan uiteraard graag in het onderwijs blijven. Aangezien hij weinig initiatief neemt omdat hij denkt dat werken op een school in Praag bijvoorbeeld weinig kans van slagen heeft, onderneemt hij zelf ook weinig. Vandaar dat ik eens raad kom vragen op het forum. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met werken in het onderwijs? Speciale scholen hebben zijn voorkeur en hij heeft geen enkel probleem met Roma kinderen (aangezien ik zelf ook uit een Roma familie kom).
Misschien kunnen jullie mij tips geven waar ik zou kunnen informeren. Het liefst in Praag, maar bijvoorbeeld ook in buitenwijken zoals Melnik, Steti, Roudnice e.d.

Ik ben erg benieuwd en wacht het met spanning af!
Alvast bedankt
 
waarom zou iemand met een goede baan verhuizen naar cz, en werken voor 1/3 van het loon en 1/5 van het pensioen ?
en dan nog elk jaar 1% inleveren van het nl pensioen dat hij opgebouwd heeft.
lijkt mij niet al te slim.......
klinkt meer als romantische armoede
 

Vodnik

† In Memoriam
Ik vind je vraag heel bijzonder / interessant, heb je een persoonlijk bericht gestuurd met een naam waar je is op moet googlenen. Neem met hem is contact op, mogelijk kan J.U. je helpen.
 
In de omgeving van Hranice liggen diverse vacatures waar Engelssprekenden welkom zijn. Of daar scholen tussen zitten weet ik niet. Navraag bij een Tsjechische schooldirecteur gaf de informatie dat dat in het onderwijs niet eenvoudig zal zijn.
 

Vodnik

† In Memoriam
In Praag is een gymnasium dat het volledige tsjechische lespakket in Engels geeft (een oud-collega -NLder- van mij heeft zijn kinderen op die school gehad). De naam die ik je gegeven heb via PM weet daar waarschijnlijk wel meer van.
 
Ik kan me vergissen maar dat was mijn vraag niet. Jouw mening is romantische armoede maar mijn vraag was een andere!

Ik zou heel graag willen dat hij een paar jaartjes in Tsjechië zou gaan werken,

ik neem aan dat dit de kern van de zaak is ?
elke gedachte elke vraag heeft vele consequenties, waar vaak niet over nagedacht wordt.
degene die hier niet wonen en het leven niet kennen zullen dit soort stappen wel aanmoedigen.
 

Vodnik

† In Memoriam
even OT:
Reactie op Punk: Ik kan me de opmerking van Curiuos wel voorstellen. Tsjechisch(e) zijn, zegt niet zo veel, één van m'n beste vrinden is Tsjechische, heeft er echter nooit gewoond (maar spreekt wel vloeiend tsjechisch).
Mijn buurvrouw in Praag is geboren tsjechische, heeft echter een jaar of 30 in Duitsland gewoond en is CZ volledig ontgroeid. Ze gedraagt zich soms als een tsjechische uit 1985 (met veel westers geld . . . . )

Het is overigens heel jammer dat je tegenwoordig niet meer kan zien waar iemand woont, vroeger stond dat onder je avatar en daarmee kon je redelijk de waarde van reacties inschatten.
 
Ik zit zelf ook in het voortgezet onderwijs in Nederland. Als school hebben wij al jaren een uitwisseling met een Tsjechische school en in die hoedanigheid heb ik nogal wat gesprekken gevoerd met de leerkrachten van die school.
Ik ken dus de salarisschalen van het Nederlands onderwijs en aangezien je spreekt over een adjunct-directeur gaat het hier om minstens een LD-functie.
Ik weet dus ook wel wat van de Tsjechische salarisschalen en ik kan je vertellen dat daar een verschil in zit.
Hoeft niets uit te maken maken, als je je er maar bewust van bent. Het is in Tsjechië geen vetpot.
 
Inderdaad, ik vraag me ook af waarom jij, Ketwoman, zo graag wil dat je man in Tsjechië gaat werken. Terwijl hij daar schijnbaar niet zo veel in ziet. Belangrijk lijkt me dat hij het graag wil. Anders worden jullie beiden niet gelukkig van zo'n eventuele overstap.
 
Voor alle reacties die ook daadwerkelijk een antwoord geven op mijn vraag ben ik zeer dankbaar. Aan alle meningen en andere uitspraken over wat ik zou willen en dat het minder geld oplevert, heb ik minder behoefte. Gezien de functie van mijn vriend is hij wel degelijk goed in staat om zaken af te wegen en gaan wij niet over één nacht ijs. Mijn vraag was een zeer informatieve aangezien ik veel waarde aan dit forum schenk. Helaas zal ik de ongevraagde "goede adviezen" er op de koop toe nemen. Ik reageer dus op de reacties die mij echt verder kunnen helpen voor alle duidelijkheid en daarvoor dank. Ik ga zeker contact opnemen met de persoon die door Vodnik werd aangedragen en ook Kuurgast bedankt voor je info. Ik houd jullie op de hoogte en alle aanvullingen blijven welkom.
 
Bovenaan