Werken als zelfstandige IT-consultant (freelance)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hi,

Nu dat het vaststaat dat ik naar Praag ga verhuizen, ben ik ook aan het bekijken wat ik ginder kan gaan uitspoken.

Een optie waaraan ik dacht was aan de slag gaan als freelancer in IT (projectleiding, analyse, senior developer).

Hier in Brussel is dat schering en inslag, en is het helemaal niet moeilijk om eraan te beginnen, maar hoe zit dat in Tsjechie, meer bepaald Praag?

Ik heb dit forum al doorgezocht, maar weinig tot niets erover gevonden.

Kan iemand me hier meer over vertellen?

Op voorhand al bedankt!

PS handige info is pinten waard in Praag :)
 
R

Rijk&

Guest
Ik heb zelf o.a. in Praag en Brno gewerkt voor een internationaal opererend I-T bedrijf en hebt project begeleiding gedaan bij aanleg van in en externe data netwerken. in de jaren '90, nooit overwogen om dit als zelfstandige te doen.

in de eerste plaats vanwege alle administratieve rompslomp, en wat Tjechie betreft: de vele obstakels in de ambtelijke hierachie.

Wellicht is het in de loop van de tijd wat verandert dus ik wens je veel succes
 
he Deef_,

Ik woon zelf nu ook enige tijd in Praag (drie maanden) en wil ook als freelancer aan de slag maar heb gemerkt dat het inderdaad nogal wat voeten in aarde heeft om dat adminstratief te regelen...

Ik denk er nu over om maar 'gewoon' ergens in loondienst te gaan werken, en het freelance gebeuren een beetje voor me uit te schuiven.
 
Deef, een groot deel van de IT van DHL zit in Praag. Wellicht is daar een mogelijkheid voor jou. Ik weet eerlijk gezegd niet of freelancen een gemakkelijk optie is in Tsjechie, maar anders ga je toch gewoon in dienst daar...
 
Mja,
ik ben ervan op de hoogte dat DHL daar een IT center heeft, maar het gemiddelde loon (20.000 ck) lijkt me niet erg hoog.
 
Als zelfstandige kun je kiezen tussen een s.r.o. oprichten of een zgn "zivnostenski list" aanvragen.
Hoe dan ook: je zult aan werk moeten komen. Het lijkt me beter om eerst in dienst te gaan, vandaaruit een netwerk opbouwen en de IT-wereld hier een beetje leren kennen.
Voor banen in deze sector moet je op www.expats.cz kijken, zowel via recruiters als rechtstreeks bij bedrijven.
Voor de functies die je noemt mag je rekenen op tussen de 30.000 en 50.000, dat hangt van de bekende factoren af (leeftijd, ervaring enz.).
 
Bovenaan