Werken als freelancer onder contract in Praag

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo allemaal!

Ik ben volledig nieuw hier omdat ik vanaf september in Praag ga wonen. Ik loop hier nu stage en zal na de zomervakantie als freelancer voor dit bedrijf gaan werken. Dat betekent dat ik dus super veel moet regelen en ik zie door de bomen het bos even niet meer.

Wat moet ik allemaal regelen, hoe en ook waar? Waar moet ik op letten en wat zijn jullie ervaringen?

Alvast super bedankt voor jullie hulp!

Groetjes!
 
Je moet in ieder geval een živnostenský list (soort van ondernemersvergunning) aanvragen bij de gemeente waar je woont, bij de afdeling genaamd živnostenský odbor. Dat kostte altijd 1000 Kč, weet niet hoeveel dat nu is. Je hebt er normaal gesproken niet veel voor nodig, meestal alleen een identiteitsbewijs. En je moet zelf je ziektekostenverzekering en sociale verzekering/pensioenverzekering (zdravotní a sociální pojištění) betalen, dit moet je regelen bij Pražská správa sociálního zabezpečení (sociale verzekeringsbank) en de ziektekostenverzekering bijv. bij OZP of VZP (zorgverzekeraars). Ik neem dat ze je daar bij dat bedrijf wel bij kunnen begeleiden, vooral als je geen Tsjechisch spreekt.
 
Hi Lisa!

Super bedankt voor je antwoord!

Hebben ze bij de gemeente en Pražská správa sociálního zabezpečení een adres nodig? Die heb ik namelijk nog niet. En kan dit allemaal online of moet ik fysiek naar deze 2 instanties toe?

Ik neem aan dat ze me hier wel willen helpen maar ik wilde eerst weten wat ik allemaal moet regelen voordat ik om hulp vraag. Ze hadden het namelijk ook over een social security number (doe ik zou krijgen als ik iets zou doen, geen idee meer wat) en idd de zorgverzekering en pensioen (die je dan automatisch krijgt heb ik begrepen, maar dat is dus niet zo?).

Ik spreek idd geen Tsjechisch dus alles zelf regelen wordt lastig.
 
Je hebt dan zeker een adres nodig, dus dat kan je allemaal pas regelen als je dat hebt. Ik weet niet zeker of het online kan (ben bang van niet, maar heb dit zelf 13 jaar geleden allemaal al geregeld). Ik zou ze zeker om hulp vragen, want als ze je graag willen hebben, moeten ze er iets voor over hebben, toch? Het lijkt me vrij lastig te regelen als je dit allemaal alleen moet doen. En misschien eerst nog even overwegen of het wel de moeite is om als freelancer voor ze te werken, want je krijgt natuurlijk geen salaris als je vakantie hebt of als je ziek bent (kan wel, als je daar ook nog 'nemocenská' voor betaalt, maar alleen als je de hele kalendermaand ziek bent en dat gebeurt natuurlijk bijna nooit). Dus erg voordelig is het normaal gesproken niet, tenzij ze je flink gaan betalen...
 
Een adres is inderdaad overal voor nodig en voor je eenmanszaak (trade-license als freelancer) ook een toestemmingsverklaring van de eigenaar van je woning.
Verder is een social security number (rodne cislo) niet verplicht, maar is op den duur misschien praktisch. (Het duurt tegenwoordig sowieso meerder maanden voordat je dat nummer krijgt toebedeeld op je registratie als EU-burger, vroeger ook wel tijdelijke verblijfsvergunning genoemd.)

Een handig stappenplan en overzicht wat er te regelen is, tref je hier:
 
1. Je hebt een Tsjechisch adres nodig + toestemming van de eigenaar van het adres dat je daar registreert.
2. Fysiek aanvraag doen bij Obecni Urad. Tevens even opletten wat je activiteit/werk is dat je gaat doen, want daar is een nummer voor en voor sommige activiteiten moet je een diploma of certificaat laten zien. Voor algemene werkzaamheden of sales is geen extra documentatie nodig.
Meenemen van originele huurovereenkomst en toestemming van de verhuuurder/eigenaar is wel vereist denk ik (en uiteraard ID document). Mijn ervaring in Praha 6 was een zeer behulpzame engelssprekende medewerker. Na een paar dagen kon ik het originele registratie document ophalen (Zivno).

Daarna

3. Fysiek aanvraag/registratie doen bij Tax office (ID en huurovereenkomst en Zivno document meenemen).
4. Fysiek aanvraag/registratie doen bij VZP (idem).
5. Op zoek gaan naar een boekhouder of Czech die je helpt gedurende het jaar. En met de jaarlijkse aangifte.

Reken op een vaste maandelijkse betaling die je moet doen voor de verzekering (circa 2000 CZK in het begin en deze wordt aangepast na de 1e jaarlijkse belastingaangifte). Voor sociale lasten/belasting reken op een voorschot van circa 3000 CZK.
 
Bovenaan