Wereldkampioenschap Oriëntatieloop

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
Dana Brožková is wereldkampioene geworden op het wereldkampioenschap oriëntatieloop. Ze won de eerste gouden medaille voor de Tsjechische republiek sinds 1991. In Skřípov bij Prostejov in Moravië won Brožková zaterdag de finale op het 12-kilometer lange traject en was 43 seconden beter dan Marianne Andersen uit Noorwegen. Brons ging naar Annika Billstam uit Zweden.

radio.cz

ALD2483d6_brozkova_3.JPG


idnes.cz
 
Google Arno, nolb.nl (Nederlandse OriënteringsLoop Bond)

Maar natuurlijk, Google... dat ik daar niet eerder aan gedacht had... Op google is alles te vinden, toch Freddy?

En ik maar denken dat je het bericht uit enige interesse voor de sport geplaatst had... :denk:

Het orientatielopen zouden we in een adem kunnen omschrijven als volgt: het opzoeken van gemerkte punten in een natuurlijk landschap, via een zelfgekozen weg, al lopend, met behulp van een kaart en een kompas, al dan niet in wedstrijdvorm. kaartDe deelnemers trachten op een onbekend terrein individueel een aantal posten te bereiken, die aangeduid zijn op de kaart. De route is niet op voorhand uitgestippeld. Deze posten zijn in het terrein herkenbaar door duidelijke, oranje rood witte bakens. Als bewijs dat je de gezochte post hebt bereikt, breng je via een controlekaart en stempels of elektronische chip die iedere loper mee heeft de juiste gegevens mee. Het is de bedoeling om het parkoers, bepaald door de bakens zo snel en correct mogelijk af te leggen. Een dosis sport, een dosis natuur en een dosis observatievermogen, dat is het recept voor de orientatieloper. Op de eerste plaats is orientatielopen een geschikte activiteit in de recreatieve sportbeoefening.

Klinkt niet echt als "top"sport, al zal ik geen moment eraan twijfelen dat het afleggen van zo'n parcours zwaar is...
 

Freddy2005

† In Memoriam
Klinkt niet echt als "top"sport, al zal ik geen moment eraan twijfelen dat het afleggen van zo'n parcours zwaar is...

Heb je de uitslagen doorgenomen en de internationale bezetting bekeken ? Kan je de tijd samen met de afstand in functie van het terrein en de opgelegde proeven beoordelen ?

Dan pas spreken we over topsport Arno. Dit is geen hospoda kost wat je er van maakt !
 
Ik heb geen idee... Het zal best zwaar zijn, daar twijfel ik niet aan (zoals ik in m'n vorige berichtje al zei), In Nederland zijn er slechts 7 verenigingen waar deze sport te beoefenen is, Oriëntatielopen is vooral in Scandinavië populair begrijp ik uit verschillende websites.

Maar wat mij eigenlijk interesseert is hoe je bij het oriëntatielopen terecht gekomen ben gekomen ?? Ik had er namelijk nog nooit van gehoord....

Voor nieuwsgierigen is hier trouwens de Wikipedia Pagina van de sport... welke dus blijkbaar ook per mountainbike en ski te beoefenen is....

Nouja vooruit, ik haal de offtopic berichten eruit en zwiep 'm terug naar topsport...
 
Arno, het is inderdaad een vrij zware sport. Je moet namelijk én nadenken (erg goed kaartlezen) én hardlopen. Ik ben wel verrast dat het in Nederland ook kan, je hebt er eigenlijk een bos voor nodig (dat is natuurlijk plagen).
 
Lesněnka schreef:
Je moet namelijk én nadenken (erg goed kaartlezen) én hardlopen.
Typische mannensport dus ?

Lesněnka schreef:
Ik ben wel verrast dat het in Nederland ook kan, je hebt er eigenlijk een bos voor nodig (dat is natuurlijk plagen).
Is dat zo? Een oriëntatieloop door de binnenstad van Rotterdam lijkt me ook wel een uitdaging :)

Heb jij ervaring met Oriëntatielopen ?
 
Arno schreef:
Typische mannensport dus ?
Dat is ook maar een fabeltje dat jullie beter kaart kunnen lezen.
Ja, ik ben een jaar of zeven actief bezig geweest. Voor de klassieke oriëntatieloop (waarin die mevrouw uit dit topic wereldkampioen geworden is) heb je een omgeving nodig die nogal uitdagend is - veel hoogteverschillen, rotsen, verschillende soorten bos, evt. moeras. Af en toe verdwaalt er iemand tijdens een wedstrijd en er moet naar hem gezocht worden.
 
Lesněnka schreef:
Dat is ook maar een fabeltje dat jullie beter kaart kunnen lezen.
In diverse wetenschappelijke testen is aangetoond dat het geen fabeltje is hoor, maar het is wel heel erg off-topic om daar uitgebreid op in te gaan, je moet dit boek maar eens lezen...

Lesněnka schreef:
Ja, ik ben een jaar of zeven actief bezig geweest. Voor de klassieke oriëntatieloop (waarin die mevrouw uit dit topic wereldkampioen geworden is) heb je een omgeving nodig die nogal uitdagend is - veel hoogteverschillen, rotsen, verschillende soorten bos, evt. moeras. Af en toe verdwaalt er iemand tijdens een wedstrijd en er moet naar hem gezocht worden.
Da's intressant! klinkt wel als een uitdagende sport, in hoeverre is deze sport trouwens professioneel te noemen?
Wat me toch ook al een paar dagen bezig houd is de opmerking van Antonio. Heeft een Tsjechische er voordeel van als het WK in Tsjechië gehouden wordt? vanuit het oogpunt dat ze het land/omgeving kent?
 
Je moet niet alleen de Nederlandse wikipedia lezen, lees ook eens een andere taal

Tja..... niet iedereen heeft een even grote talenknobbel...

Maar je kan me toch niet kwalijk nemen dat iemand die een sport als Flyball onder topsport verstaat, ik ook op andere gebieden even check :)
In dit geval had je gelijk en begin ik er steeds meer overtuigd van te raken dat het hier om topsport gaat....
 
Arno schreef:
Wat me toch ook al een paar dagen bezig houd is de opmerking van Antonio. Heeft een Tsjechische er voordeel van als het WK in Tsjechië gehouden wordt? vanuit het oogpunt dat ze het land/omgeving kent?
Wedstrijd oriëntatieloop heeft niet meer zoveel te maken met de weg-in een onbekende stad- te kunnen vinden. De tracés zijn natuurlijk niet vooraf bekend (je krijgt je kaart pas gelijk met de startschot). Voor topgebeurtenissen worden altijd nieuwe kaarten gemaakt. Maar het voordeel dat je thuis bent valt echt mee. De beste moet natuurlijk zeer goede conditie hebben en ook de snelle en op dat moment juiste beslissing kunnen nemen welke weg de snelste is (je moet wel van punt A naar punt B komen maar het is niet voorgeschreven hoe je dat doet). De sport is trouwens ook niet echt nieuw of zomaar bedacht, het bestaat zeker al tientallen jaren.
 
Bovenaan