Sterke drank Welke Tsjechische sterke drank vind je het lekkerst?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Naar aanleiding van Jacques' topic over bier kreeg ik opeens een idee.

Hoe zit het nou met sterke drank? Van welke van deze word jij graag "vrolijker"?
Welke mag niet ontbreken bij een
yeah.gif
feest?
 
Re: Welke Tsjechische drank vind je het lekkerst?

Ik heb gestemd op Fernet Citrus en Vajecny konak (zelfgemaakt) voor de dames, echter Becherovka is ook niet verkeerd (ook lekker om te mixen met 7-up of soortgelijke frisdrank).
 
Re: Welke Tsjechische drank vind je het lekkerst?

Toen ik eens vroeg aan mijn CZ vrienden wat ze dronken zeiden ze: "Fernet Stock" en daarna : "It's varnish for coffins, but we like!"

30.gif
 

Macek

Geroyeerd Lid
Re: Welke Tsjechische drank vind je het lekkerst?

Fernet citrus uit de ijskast, ook Fernet orange vind ik erg lekker, mijn Tsjechiese vrienden noemen het pomerance vitamines!!!!
30.gif
Nazdravi! Is fernet in Nederland te koop? Ik houd mij aanbevolen, vr. gr. Macek
 
Re: Welke Tsjechische drank vind je het lekkerst?

Slivo en wodka staan bij mij bovenaan. Hoewel er ook zat andere tsjechische sterke dranken zijn die niet verkeerd zijn! (O.A. Becherovka en Tuzemsky rum!)
 
Re: Welke Tsjechische drank vind je het lekkerst?

Als we een feestje hebben, wordt er alles gedronken. Als er een op is, gaan we door met de ander drankje... is best gezellig hoor!
 

Macek

Geroyeerd Lid
Re: Welke Tsjechische drank vind je het lekkerst?

Inderdaad, ik ben ooit is op een Tjechiese verjaardag geweest, er werd gedonken:bier, slivo, fernet, wijn en nog wat anders. Toen alles op was zijn we naar de bar op de hoek gegaan
yeah.gif
daar heb ik bier en liguster gedronken, heel gezellig. Resultaat, opknappen duurde 24 uur NAZDRAVI!!
frown.gif
vr. gr. pivonist Macek.
 
Re: Welke Tsjechische drank vind je het lekkerst?

In de vakantie kopen we meestal direct een fles fernet stock citrus, hier blijf je ook lekker warm bij op de camping. Heerlijk, aan't eind van de vakantie nemen we een paar flessen mee, kunnen we het hele jaar genieten,wel zuinig aan doe natuurlijk anders is't gauw op. We moeten er wel voor zorgen dat we vlak voor de vakantie nog iets hebben. Gewoon voor het vakantie gevoel kunnen we alvast weer genieten.
Groeten Marielle
 
Re: Welke Tsjechische drank vind je het lekkerst?

Doe mij maar PRazka vodka. Vrienden van mij maaken ook zelf slivovice, maar die zijn dodelijk sommige zijn 70% vol. alcohol.
 
D

Deleted member 495

Guest
Re: Welke Tsjechische drank vind je het lekkerst?

Ik weet niet zeker of Fernet in Nederland verkrijgbaar is. Ik ben het nog nooit tegen gekomen, maar wellicht weten anderen dat wel.
 
Re: Welke Tsjechische drank vind je het lekkerst?

Toevallig staat iets over Fernet Stock op iDNES . Volgens het verhaal exporteren ze naar vele landen over de hele wereld, van Australie tot Thailand. Vaak via de moedermaatschappij ECKES in Duitsland.

Export 2003 was 2,05 miljoen liter, waarvan 90% naar Slowakije.
 

Bijlagen

  • 9810-A030113_VEN_STOCK23_G.jpg
    9810-A030113_VEN_STOCK23_G.jpg
    4,2 KB · Bekeken: 82
Re: Welke Tsjechische drank vind je het lekkerst?

Tsss, wat een vraag....
Hoewel ik eerlijk moet bekennen dat naast Bech een door onze Tsjechische dorpsgenoot zelfgestookte Slivo ook heel best smaakt.
 
Re: Welke Tsjechische drank vind je het lekkerst?

Ik heb op Becherovak gestemd. De rest is voor mij allemaal bocht en je wordt er zo dronken als een kanarie van. Becher smaakt lekker in combinatie met een biertje en de smaak is lekker kruidig. Slivo drink ik alleen als ik ziek ben. 1 glaasje schijnt te helpen (heb ik van een Slovaak geleerd).
 
Re: Welke Tsjechische drank vind je het lekkerst?

wie kan mij vertellen wat het verschil is tussen bila en zlatá op de fles slivovice van R jelinek? ik meen dat ik de slivo zlata lekkerder vond
alvast dank Anna
 

Macek

Geroyeerd Lid
Re: Welke Tsjechische drank vind je het lekkerst?

bv.Ahoj Anna, bila is volgens mij wit en zlata goud. Dus is het voor mij een verschil in kwaliteit. Ik kan het mis hebben maar een van onze Tsjechiese leden weten het vast wel bv. Vasek. vr gr. pivonist Macek.
 
Bovenaan