Welke regio in Tsjechië trekt jou het meeste aan?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Welke regio in Tsjechië trek jou het meeste aan?


  • Totaal aantal stemmers
    76

MartinaK

Moderator
De kaart van Tsjechie

No comments.... de kaart
mapa.gif
 

char

† In Memoriam
Ik denk heel simpel, en dat is mijn geluk,... je kunt je er altijd nog achter verschuilen...als je slim genoeg bent!!..

Wanneer je, of iemand anders, de kaart van Tsjechie bekijkt, dan is het meest noordelijke gedeelte van dit land het Reuzengebergte..

Dan mag je, als aavoerder van The Simple Minds, toch op z'n minst verwachten dat dat ook NOORD- Bohemen is??..

En,... ach,..Ik weet tenminste nog waar Tsjechie ligt!!...

Char.
 
Wat hebben wij het in Zuid Bohemen dan makkelijk:lmfao:

Wij zijn gevallen voor deze regio: wel alle andere gebieden bezocht, ook mooi, maar in combinatie met de volksaard trok Zuid Bohemen ons toch het meest.
 
Ik heb gestemd voor Zuid Moravië, er zijn weinig gebieden in Tsjechië die ik niet prettig vind, maar dit deel spreekt mij toch het meeste aan!!
Dit heeft ook te maken met de Folklore feesten die daar worden gehouden en waar wij erg graag naartoe gaan!
 
Ik denk heel simpel, en dat is mijn geluk,... je kunt je er altijd nog achter verschuilen...als je slim genoeg bent!!..

Wanneer je, of iemand anders, de kaart van Tsjechie bekijkt, dan is het meest noordelijke gedeelte van dit land het Reuzengebergte..

Dan mag je, als aavoerder van The Simple Minds, toch op z'n minst verwachten dat dat ook NOORD- Bohemen is??..

En,... ach,..Ik weet tenminste nog waar Tsjechie ligt!!...

Char.
Nee hoor, de meest noordelijke plekken in CZ liggen in de omgeving van Šluknov (het eerste oortje boven op de kaart van Tsjechië). Daar is dus ook het noordelijkste Noord-Bohemen.
Je mag de regio waar het Reuzengebergte ligt noemen, zoals je wilt (de huidige "provincies" heten Liberecký, Královéhradecký en Pardubický kraj) maar als je tegen een Tsjech zegt: Noord-Bohemen, denkt hij aan Děčín, Ústí, Chomutov, Most ed., zeker niet aan het Reuzengebergte.
 
Dat zijn de Tsjechen Lesnenka, inderdaad. ;) Als wij op de kaart aanwijzen waar ons huis staat in Tsjechië (westelijke punt in het Reuzengebergte) zegt 100 van de 100 Nederlanders:
"aha, in het Noorden van Tsjechië dus!" Ik vind dat een prima antwoord, want het klopt als een bus.
Dat het valt onder de regio Oost-Bohemen is een tweede. Noord-Bohemen aanwijzen is dan ook net iets anders als het aanwijzen van het noorden van Tsjechië, waar Char volgens mij op doelt.
 

Tabe

† In Memoriam
Ik heb gestemd op West-Bohemen.
Inmiddels hebben we alle delen van Tsjechie wel eens bezocht en we zijn door heel veel mooie gebieden gekomen. Cesky Raj, Reuzengebergte , maar ook Zuid- en Oost-Moravie, En elk gebied heeft zijn charme Ik kan mij de verdeeldheid onder de forumleden best voorstellen. Als ik aan de natuur denk dan denk ik het meest aan Zuid-Moravie of Cesky Raj of het Sumava-gebied, denk ik aan cultuur dan denk ik aan Praag, denk ik aan rust ruimte en rustieke dorpjes dat is dat West-Bohemen. Maar naast deze feiten spelen andere zaken een rol, zeker voor de (toekomstige) huisjebezitter. Bereikbaarheid, afstand met Nederland, betaalbaarheid, plaatselijke bevolking. Voor de vakantieganger, toerist; zijn er genoeg activiteiten voor de kinderen. Veiligheid. Er speelt dus mee om welke redenen je in Tsjechie bent of er naar toe gaat.

Voor ons is de keus een aantal jaren geleden alweer, gevallen op West Bohemen. Eén dag reisafstand, (Toen nog) betaalbaar, rust, ruimte rustieke dorpjes, bos (Sumava), natuur vlak bij de deur, een mooie omgeving en een huisje met een mooi uitzicht in de natuur, wandel- en fietsgebied, jacht, minder toerisme en zo zijn er nog wel een paar redenen op te noemen denk ik.Niet dat dat niet in andere gebieden te vinden zou zijn, maar ik heb het gevonden in West-Bohemen Gebleken is dat ik mij in dit gebied thuis voel en dat is misschien wel de belangrijkste reden geweest om voor West-Bohemen te kiezen, Of eigenlijk voor Zuidwest-Bohemen. Zo heeft een ieder zijn eigen redenen om voor zijn of haar gebied te kiezen. Maar dat Tsjechie gewoon een mooi land is blijkt wel uit de verdeeldheid der stemmen.
 
Volgens deze kaart van Noord Bohemen (uit de fotogalerij) ligt Vysoké nad Jizerou ook in Noord-Bohemen.

Ik vind het allemaal prima! ;) Stemmen doe ik niet! Ons huis staat in het Reuzengebergte, nabij de grens met het mooie Jizerské hory en ook het paradijs, Cesky Raj, waar ik ooit mijn hart verloor, ligt op een steenworp afstand. Jestřebí hory is ook een streek die erg geliefd is bij ons, waar we fijne herinneringen aan hebben en nog regelmatig komen. Wat is het mooi in Tsjechisch zwitserland en ook richting Sumava, ik zou zeker niet gaan huilen als we daar een huisje zouden hebben. En wat heb ik nu uiteindelijk van Tsjechië in zijn totaliteit gezien? Niets als het er op aan komt! Wel heb ik persoonlijk iets minder met de vlakkere gedeeltes van Tsjechië. Het is zoals nancy zegt, oost west etc. We hebben nu in het Reuzengebergte een (in onze ogen) zeer unieke plek gevonden en het zal erg moeilijk worden deze te vervangen voor een betere.
 
Bovenaan