Welke papieren nodig voor inschrijving in Tsjechië?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik kom er vandaag vandaan nodig:
Paspoort of id kaart
Europese ziekenfondskaart
Huurcontract of iets wasrin staat waar je woont.
E121 formulier in Nederland bij het CAS aanvragen
is voor ziekenfonds on Cz.
En meer niet oh jawel neem wat pasfoto's mee altijd handig
hebbrn niet overal zo'n foto kast staan ha ha.
 
Ik heb voor alle officiele documenten uit Nederland een appostillestempel nodig gehad nl: Uittreksel bevolkingsregister, bewijs van ogehuwdheid. Deze bestanden moesten ook vertaald worden naar het Tsjechisch door een erkende vertaler. De Nederlandse documenten werden dan gekopieerd bijgevoegd met de gebruikelijke stempels en zegels door de vertaler.
En net als eerder genoemd, probeer je Rodne cislo the verkrijgen.
Denk wel om de verlooptijden van je ID's, rijbewijs etc voordat je naar Tsjechie gaat.
Ik heb geen adres in Nederland meer en kon dus mijn Nederlands rijbewijs niet laten verlengen, heb nu een Tsjechisch rijbewijs.(wel veel goedkoper, kost maar 50kc.....).

Succes
 
Kleine update! Ik heb een stempel in mijn paspoort van de vreemdelingen politie met het adres waar ik verblijf.
Ik vond het wel grappig dat het papiertje dat ik moest ondertekenen eindigde met 'signature of the Alien' :D

Verder heb ik een bankrekening proberen te openen bij de Fio Bank maar dat was niet mogelijk met alleen mijn paspoort, ze wilden een belastingnummer weten anders kon ik geen rekening openen. Volgen de Fio website is voor een EU burger alleen een paspoort vereist.
Ik had mijn tolk (vriendin) meegenomen maar ook zij vond de bereidwilligheid om ons verder te helpen ver te zoeken.
Ik maak nu nog gebruik van mijn Bankrekening in België. Ik ga zo nog eens naar TransferWise kijken om misschien een borderless bankrekening te openen als dat mogelijk is met alleen een paspoort.

Ik ben nog op een aantal documenten aan het wachten om mijn tijdelijk verblijf aan te vragen en mijn bedrijf te starten hier.
 
Fiobank kan wel eens moeilijk doen tegen buitenlanders, ook al staat het heel anders op hun website.
Ik zou een meer bereid willende bank uitzoeken, maar ook dat kan wel eens verschillen.
 
Kleine update! Ik heb een stempel in mijn paspoort van de vreemdelingen politie met het adres waar ik verblijf.
Ik vond het wel grappig dat het papiertje dat ik moest ondertekenen eindigde met 'signature of the Alien' :D

Verder heb ik een bankrekening proberen te openen bij de Fio Bank maar dat was niet mogelijk met alleen mijn paspoort, ze wilden een belastingnummer weten anders kon ik geen rekening openen. Volgen de Fio website is voor een EU burger alleen een paspoort vereist.
Ik had mijn tolk (vriendin) meegenomen maar ook zij vond de bereidwilligheid om ons verder te helpen ver te zoeken.
Ik maak nu nog gebruik van mijn Bankrekening in België. Ik ga zo nog eens naar TransferWise kijken om misschien een borderless bankrekening te openen als dat mogelijk is met alleen een paspoort.

Ik ben nog op een aantal documenten aan het wachten om mijn tijdelijk verblijf aan te vragen en mijn bedrijf te starten hier.

Wij hebben een jaar geleden bij CSOB bank een rekening geopend. Dit is zonder problemen verlopen.
Hebben wel hulp gehad van een Engels sprekende hypotheekadviseur.
 
Wij hebben een jaar geleden bij CSOB bank een rekening geopend. Dit is zonder problemen verlopen.
Hebben wel hulp gehad van een Engels sprekende hypotheekadviseur.
Het verkrijgen van een tijdelijke verblijfsvergunning met rodne cislo is niet zo moeilijk voor een eu burger, afspraak maken met vreemdelingenpolitie met paspoort en een bewijs dat je op een adres kan verblijven, huur contract of een officiële verklaring van de eigenaar van dat adres dat hij toestemming geeft voor verblijf op dat adres. Mijn ervaring is dat je het rodne cislo nodig hebt voor het openen van een bankrekening en het kopen van een auto bijvoorbeeld. Ik heb goede ervaringen met Air bank, helaas wel alles in het Tsjechisch.,
 
Ik heb inmiddels gesproken met iemand van het hoofdkantoor van Fio Bank en volgens haar hadden ze me wel een rekening moeten laten openen bij hun bank, enkel op vertoon van mijn Nederlandse paspoort. Dat Tax nummer was dus het persoonsnummer dat op je paspoort en rijbewijs staat maar ik denk dat de bank medewerker nog nooit een buitenlander ingeschreven had:D

Mijn vriendin heeft een rekening bij Moneta en hun online banking zou ook in het Engels zijn. Ik ga eerst de kosten vergelijken en als dat goed zit ga ik daar eens langs.

Bij de vreemdelingen politie krijg je geen tijdelijk verblijfsvergunning. Je moet daarvoor naar het Ministerstvo Vnitra . Misschien dat in sommige steden dat bij elkaar zit maar ik moet naar een andere stad om mijn verblijfsvergunning aan te vragen dan de stad waar ik nu geregistreerd ben bij de vreemdelingen politie.
De registratie bij de vreemdelingen politie kan je overslaan als je meteen je tijdelijk verblijf aanvraagt bij het ministerie maar daar moet je wel meer tonen dan paspoort en bewijs van adres voor zo ver ik weet.
 
Bovenaan