Welke papieren nodig voor inschrijving in Tsjechië?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo, mijn naam is Martinus.
Ik ben niet zeker welke papieren ik nodig heb om te wonen in Tsjechië.

Ik ben Nederlander maar woon al een aantal jaar in België.
Mijn vriendin is Tsjechische en ik ga bij haar in het appartement wonen.
Nu heb ik een Nederlands geboorte certificaat uit 2011 van wanneer ik naar België ben verhuisd, maar ik lees online dat ik een internationaal uittreksel Burgerlijke Stand moet hebben. Dan zou ik dus alleen hiervoor naar Nederland moeten en gaat me 90 euro kosten (trein en certificaat), maar goed dat is niet anders dan.
Hier in België krijg ik dan een verklaring vertrek naar buitenland van de gemeentelijke basisadministratie.

Is dit alles wat nodig is?
-Paspoort
-Int. uittreksel Burgerlijke Stand
-Verklaring vertrek buitenland

Moeten die papieren dan nog geapostilleerd worden?
En vertaald naar het Tsjechisch?

Nog een vraag:
Ik wil me inschrijven als 'kleine' zelfstandige, dat ben ik ook in België geweest maar de laatste twee jaar niet meer. Ik heb hiervoor alleen 'uittreksel uit het strafregister/VOG' nodig uit België volgens mijn informatie.
Deze moet ook geapostilleerd en vertaald worden?

Ik heb forums en websites uit Nederland en België afgezocht voor informatie maar ben nog steeds niet zeker of dit nu de juiste papieren zijn. Mijn vriendin heeft in Tsjechië informatie opgezocht en kon alleen vinden dat een paspoort nodig was :denk:. Dat lijkt me sterk.
Als er iemand hier wat duidelijkheid over zou kunnen geven of een link naar een pagina waar alles duidelijk te vinden is ben ik daar erg dankbaar voor.
 
Laatst bewerkt:
Dank u voor uw reactie. Ik ken die website en heb die een aantal malen bezocht inmiddels, er staat een hoop informatie op. Ik heb nu ook een email gestuurd via die website. Even afwachten dus.
Ik blijf het vreemd vinden dat er geen enkele officiële website van overheid of ambassade is die duidelijk is in welke papieren er nodig zijn en of die papieren dan nog van een extra stempel moeten worden voorzien om de echtheid van de handtekening aan te tonen ja of nee en hou oud ze mogen zijn.
 

dennuzzz

Donateur
Die apostilestempel is zeker nodig. Het legaliseert de belgische / nederlandse papieren.
Dit zal ws het ministerie van buitenlandse zaken zijn in belgie of de rechtbanken?.
Ook een uittreksel over de burgelijke staat? Getrouwd of scheidingsakte?

Eea zal ook wel te vinden zijn bij de ministeries. Kijk anders op www.hcch.net
Deze site gaat over legalisatie van documenten voor landen die zich aangesloten hebben bij dat verdrag.

Vertalingen moeten ook volgens mij een apostille hebben tenzij opgemaakt in het land van aankomst.

Zit in hetzelfde schuitje alleen omgekeerd....

Diplomas ook al over nagedacht?

Nog een link...
https://www.nederlandwereldwijd.nl/wonen-werken/legalisatie-van-nederlandse-documenten

Succes....papieren is vaak iets van de lange adem....vergis je hierin niet...
 
Bedankt voor uw reactie.
Ik heb het 'uittreksel uit het strafregister' vandaag gehaald en ga morgen eens zien of ik daar die apostille op kan krijgen. Ik zou daarvoor naar Brussel moeten naar Dienst legalisaties van de FOD Buitenlandse Zaken als ik dat goed begrepen heb.
Maar ik krijg ook nog een verklaring dat ik me uit de gemeente hier in België heb uitgeschreven. En ik heb geen idee of daar dan ook een apostille op moet komen, want op alle pagina's die ik kan vinden in Tsjechië word er nergens naar deze verklaring gevraagd.

Ik heb vandaag ook gesproken met de gemeente in Nederland waar ik geboren ben en melde hen dat ik een 'internationaal uittreksel uit de burgerlijke stand' nodig heb (omdat ik dat gelezen had). Als antwoord kreeg ik dat ik een 'akte uit het geboorte register' nodig heb. Ik hoop dan dat het hetzelfde is waar we over gesproken hebben. Ik ben niet getrouwd en nooit geweest ook en heb geen kinderen. Maar word er in Tsjechië om gevraagd bij het inschrijven? Ik vind het nergens terug. Alleen een geldig reisdocument, een bewijs van accommodatie, een bewijs van inkomen(Voor de aanvraag van het tijdelijk verblijf). Bij de vreemdelingen politie vind ik dit ook niet terug. En moet daar dan ook een Apostille op?

Ik heb mijn diploma's niet nodig voor zo ver ik weet dus dat laat ik zo.

Ik ga alles in Tsjechië laten vertalen, ik hoop dat dat juist is dat die vertaling geen apostille nodig heeft.
Er is te weinig tijd om alles nog hier te regelen, rond de kerst en Nieuw jaar is er weinig mogelijkheid om dat nog even snel voor elkaar te krijgen. Maar mijn geboorte register document kunnen ze op sturen naar mijn adres in Tsjechië dat was geen probleem in ieder geval.

Bedankt voor de info en jij ook succes met het omgekeerde schuitje ;)
 

dennuzzz

Donateur
Of dat met de vertaling klopt tav de apostille... zou je wellicht kunnen vragen aan je vertaler...in Tsjechie. In nl werkt dat zo.
Vermoed dat papier met ongehuwde status vereist is. Gemeente vraagt hier ook naar trouw-
en scheidingsakte...om status vast te leggen....

Je bedoelt opsturen door het ministerie van je geb certificaat? Zonder apostillestempel heb je daar niks aan in tsjechie...

Je partner zou mss bij de immigratiedienst en gemeente (heet dat matrika?) kunnen informeren wat hen nodig hebben voor inschrijving?

Geboortecertificaat heet volgens mij in tsjechie rodny list

Advies inwinnen van eerdergenoemde radka hartmannova kan nooit kwaad.....nogmaals onderschat het niet...anno 2018 heeft de eu nog heel wat te doen om dit soort zaken te vergemakkelijken.
 

dennuzzz

Donateur
Je nl geboortecertificaat zal van een apostillestempel voorzien moeten worden in nl lijkt me, vermoed bij de rechtbank.
Nl geeft het document uit dus de nl overheid zal dit moeten legaliseren...(verklaring van echtheid).
Sommige zaken zouden heel mss bij de nl ambassade in praag kunnen...zou daar even naar informeren.
Wellicht verlenen zij ook een legalisatie. Maar de materie is ingewikkeld, in tsjechie zegt overigens het ene ministerie
ga naar justitie en justitie zegt ga naar buza...
Ook kun je mogelijk gebruik maken van het cdc in den haag. Daar kan je ook een familielid heensturen.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt alle informatie (ook in het Engels!) vinden op de website van het Tsjechische ministerie van binnenlandse zaken: http://www.mvcr.cz/mvcren/article/eu-citizens-and-their-family-members.aspx Onder het kopje 'Temporary residence' vind je een overzicht van alle documenten die je nodig hebt.
Voor zover ik weet heb je geen geboortecertificaat nodig en ook geen bewijs van vertrek uit NL/BE. Sterker nog, bij de aanvraag van een tijdelijke verblijfsvergunning gaan ze er vanuit dat je nog een adres in NL/BE hebt. Je kunt je dan ook niet inschrijven bij de gemeente, dat gebeurt pas als je een permanente verblijfsvergunning hebt.

Bij de inschrijving als kleine zelfstandige heb ik geen verklaring over het gedrag hoeven overleggen, dat konden ze zelf nakijken in hun systemen.
 
Ik kwam toevallig op deze post, en ben een gelijkaardig traject aan het afleggen, dus wou ik graag ook mijn ervaring delen (alle opmerkingen welkom, omdat ik ook niet altijd helemaal zeker ben). Ikzelf ben Belg.

Als je als EU-burger langer dan 30 dagen in Tsjechië gaat verblijven, moet je je registreren bij de vreemdelingenpolitie (Odbor cizinecké policie). Je vult een papiertje in, neemt een volgnummer, en bij de agent(e) vul je een papiertje in (met einddatum verblijf) dat je gestempeld terug krijgt. Er wordt je enkel een identiteitsbewijs (in mijn geval, mijn Belgische ID-kaart) gevraagd en een bewijs van woonst (in mijn geval mijn huurcontract).

Voor zover ik weet, heb je daarmee in principe genoeg als EU-burger.

Wil je ook een Tsjechisch burgernummer (rodné číslo, wat mij makkelijkst lijkt als je hier wilt blijven), dan moet je een tijdelijk verblijf aanvragen (potvrzení o přechodném pobytu, http://www.mvcr.cz/mvcren/article/temporary-residence.aspx ). Alle documenten (kopies) moeten gelegaliseerd zijn, maar dat kan eenvoudigweg bij elk CzechPoint (zoals elk kantoor van de Česká Pošta), voor 30CZK (zonder de kopie zelf) per A4. Je hebt dan ook wel een officiële reden nodig om hier te verblijven (zoals werken [als zelfstandige]).

Tussen het registeren en het aanvragen van een tijdelijk verblijf (dit laatste is hangende) heb ik een s.r.o. opgricht omdat ik hier ga werken als zelfstandige, en het bovendien een geldige reden is uiteindelijk voor de aanvraag tot verblijf. Voor de oprichting heb ik een van de bedrijfjes onder de arm genomen die dit voor je doen; een uittreksel strafregister (goed gedrag & zeden) was wel absoluut nodig (niet ouder dan 3 maanden). Ik had de vertaling laten doen door een officiële vertaler (enkel door de vertaler gestempeld), dat was voor hen voldoende maar bleek niet helemaal nodig omdat de firma die de oprichting deed ook standaard samenwerkte met een vertaalbureau.

Als je je inschrijft bij de ambassade, kunnen zij blijkbaar voor jou officiële documenten afleveren, net zoals de gemeente dat voorheen zou gedaan hebben (heb ik totnogtoe niet gedaan, noch daar de nood toe gehad). Zij willen wel je bewijs van uitschrijving (Type 8 in België), maar de andere Tsjechische instanties zijn hier niet in geïnteresseerd voor je inschrijving (het ziekenfonds etc. in België wou wel een kopie alvorens mijn dossier te willen afsluiten).

Hopelijk helpt dit je verder!
 
Sterker nog, bij de aanvraag van een tijdelijke verblijfsvergunning gaan ze er vanuit dat je nog een adres in NL/BE hebt. Je kunt je dan ook niet inschrijven bij de gemeente, dat gebeurt pas als je een permanente verblijfsvergunning hebt.

En dit is het stuk dat ik niet echt begrijp in Tsjechië, en dat lijkt me ook de reden dat ze niet geïnteresseerd blijken in mijn bewijs van uitschrijving...

En ook de reden dat ik voor de 'zekerheid' toch een rodné číslo ga aanvragen, mijn Belgische ID-kaart vermeldt toch echt "Vertrek naar het buitenland"...
 
Ja het blijft raar dat je je de eerste vijf jaar niet officieel kunt inschrijven op een Tsjechisch adres en er altijd maar gevraagd wordt naar je adres in NL/BE. Dat is dus ook een goede reden om zo snel mogelijk een tijdelijke verblijfsvergunning en rodné číslo aan te vragen, dan begint de wachttijd voor een permanente verblijfsvergunning ook te lopen.

Je hoeft om als zelfstandige aan het werk te gaan geen sro op te richten. Net als in Nederland kun je ook aan het werk als freelancer/zelfstandige (OSVČ). Voor veel mensen is het werken als OSVČ gunstiger dan werken onder een sro. De administratie is een stuk eenvoudiger en voor veel beroepen kun je 60% van je omzet aftrekken als kosten, zonder dat je hiervoor bonnetjes hoeft te hebben. Dat kan dus erg interessant zijn als je werk doet waarbij je erg weinig kosten maakt. Op deze Tsjechische site vind je in eenvoudige taal veel informatie over werken als zelfstandige: http://www.jakpodnikat.cz/
 
Heel erg bedankt voor alle info! Na het lezen van deze laatste paar reacties voel ik een stuk zekerder dat het allemaal wel uiteindelijk goed gaat komen.
Ik zat behoorlijk in de stress en kon door de bomen het bos niet meer zien.

Ik was vandaag met mijn uittreksel van het strafregister naar Brussel vertrokken om dat van een apostille te laten voorzien. Daar bleek dus dat dat niet kon omdat het door de Burgemeester of Schepen getekend moet zijn en niet door de beambte achter het loket. Ik ben dus weer met spoed naar de Gemeente geweest en heb een nieuw papier gevraagd dat morgen ochtend klaar ligt met de handtekening van de burgemeester. Maar daar hoeft dus geen apostille op als ik een stempel krijg in Tsjechië door een beëdigd vertaler?
Maar dan hoef ik dus eigenlijk nergens een apostille op te zetten? Als er om een document gevraagd wordt toon ik het origineel met de beëdigde vertaling?

De enigste papieren die ik uit België mee breng zijn dus:
-Uittreksel strafregister
-Bewijs van uitschrijving uit België

Uit Nederland:
-Niets want het is niet nodig?
-Mijn Paspoort wel natuurlijk

In Tsjechië:
-Ik heb een huur contract dat op mijn vriendin en op mijn naam staat en de eigenaar is op de hoogte dat ik een onderneming start. Maar Ik ben niet zeker of dat in het contract staat. Dat vraag ik nog na.

Ik ben dus van plan om eerst bij de Vreemdelingenpolitie langs te gaan, dan mij in te schrijven als zelfstandige (OSVC) en dan mijn tijdelijk verblijfsvergunning aan te vragen. Of ga ik beter eerst langs om me als bedrijf in te schrijven?

Mijn vriendin is het gaan vragen wat er nodig is voor het inschrijven als zelfstandige en die kreeg als antwoord: Paspoort, Vertaalde versie van/en het uittreksel van het strafregister, Een papier waarop de eigenaar van het appartement toestemming geeft om er vanuit mijn bedrijf te voeren. Op de vraag of er een apostille nodig was op het strafregister document kwam het antwoord: Ik denk dat het niet nodig is maar ik ga het nakijken en zal je bellen.

Nog een vraagje: Wat zeg ik dan als ze om mijn officiële adres vragen? Mijn oud adres in België of gewoon dat ik die niet heb?
 
Je moet een officieel adres opgeven, het werkt niet om te zeggen dat je dat niet hebt. Voor zover ik dat weet wordt er niks gedaan met dat adres, dus je kunt zelf kijken welk adres je opgeeft. Kan bijvoorbeeld ook het adres van je ouders zijn.

Ik weet ook niet of je je zonder tijdelijke verblijfsvergunning kunt inschrijven als zelfstandige, maar dat kan je vriendin misschien voor je navragen. Je hoeft geen twee keer naar de vreemdelingenpolitie. Ik zou gelijk de eerste keer proberen je tijdelijke verblijfsvergunning aan te vragen. Dat scheelt je weer een bezoek. De vreemdelingenpolitie in kleinere stadjes is prima te doen, soms hoef je niet eens te wachten. Als je in Praag gaat wonen, kun je beter eerst proberen een afspraak te maken. Dat kan je uren!!! wachten schelen.
 
De vreemdelingenpolitie wou enkel mijn Belgische identiteitskaart en een bewijs van woonst zien. Alles werd ingegeven op de computer en mijn 'bewijsje' werd afgestempeld. 10 minuten binnen geweest maar wel 2 uur in de rij gestaan... Zonder rodné číslo kan je geen afspraak maken voor zover ik heb begrepen.

Wat betreft vennootschap heb ik enkel de ervaring met een s.r.o., maar uiteraard is een eenmanszaak ook een valabele optie (afhankelijk van wat je er precies mee aan wilt).

Als je de oprichting doet op het adres waar je woont, heb je inderdaad de toestemming nodig van de eigenaar en een uittreksel van het kadaster (alleszins voor een s.r.o., geen idee daarbuiten). De notaris heeft gewoon mijn (oude) Belgische adres genomen, hoewel ik daar officieel was uitgeschreven. Je kan zonder probleem een oprichting doen als 'buitenlander' (dus zonder tijdelijke verblijfsvergunning), zo heb ik het alleszins gedaan.

Voor de tijdelijke verblijfsvergunning moet je alleszins een reden opgeven (zoals verklaring werkgever, attest van studeren, uittreksel handelsregister), en je bent verplicht (maar dat kunnen ze moeilijk controleren lijkt me) je binnen de 30 dagen te registreren in Tsjechië voor een langer verblijf. Ik heb het dus in deze volgorde gedaan:
  • Uitschrijven in België
  • Gewone registratie bij de vreemdelingenpolitie
  • Oprichting vennootschap
  • Aanvraag tijdelijk verblijf (lopend)
Hoe dan ook moeten alle documenten, waar dan ook, minstens in het Tsjechisch beschikbaar zijn. Kopies van originelen laat je officieel valideren (CzechPoint, https://www.ceskaposta.cz/en/sluzby/egovernment/overovani-listin-a-podpisu/vidimace ), ik had voldoende aan een (beëdigde) vertaling van mijn (heel gewoon) uittreksel strafregister (afgegeven tesamen met het origineel).
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de info. Zeer goede tip over CzechPoint, mijn vriendin wist dit zelfs niet maar dat is erg handig.

Om mij in te schrijven als zelfstandige zou ik toch een apostille nodig hebben op mijn 'Strafregister uittreksel'.
Dat is de mevrouw waar mijn vriendin de informatie aan heeft gevraagd gaan navragen en ook zou ik mijn bewijs van uitschrijving uit België nodig hebben.
Ik ga het zonder de apostille proberen maar wel met beëdigde vertaling. Lukt dit niet dan kan ik het papier opsturen naar Brussel en zetten ze er alsnog een apostille op.

Ik zal hier binnenkort opsommen hoe mijn inschrijving verliep en welke papieren ik nodig had.

Ik zou ook in januari zo spoedig mogelijk een bank rekening willen openen. Normaal zou ik maar 1 rekening nodig hebben voor zowel zakelijk als privé. Ik ben er niet over uit of dat zo overzichtelijk gaat zijn. Zakelijk gaat het meeste in euro's ontvangen worden maar de facturen die ik moet betalen in CZK. Ik doe nu alles via online banking en zou dat weer zo willen doen. Welke bank is betaalbaar en is het mogelijk om een bankrekening in CZK te hebben en in Euro? Ik heb me daar nog niet in verdiept en zal er zelf ook op het internet naar op zoek gaan, maar misschien heeft iemand een suggestie?
 
Zakelijk gaat het meeste in euro's ontvangen worden maar de facturen die ik moet betalen in CZK. Ik doe nu alles via online banking en zou dat weer zo willen doen. Welke bank is betaalbaar en is het mogelijk om een bankrekening in CZK te hebben en in Euro?

Euro transacties zijn nogal duur hier (100 tot 250 CZK per inkomende/uitgaande transactie), ofwel betaal je een hoog vast bedrag per maand (voor zover ik heb gevonden).

Ik ga voor mijn inkomende Euro-overschrijvingen werken via een Borderless Account bij Transferwise. Dan ontvang ik mijn overschrijvingen op een (Duits) SEPA rekeningnummer (gratis voor een betaler in de euro-zone, en voor mij), betaal ik 0.7% om de EUR om te zetten naar CZK, en komen de kronen binnen via een Tsjechisch rekeningnummer (wat vaak ook gratis is dan). In mijn geval lijkt dat het voordeligst...

Hier een bankrekening openen, privé of anders, is een eitje. Alleen is het, zoals wel vaker in mijn geval, een mix tussen Tsjechisch, Engels en gebarentaal geworden (dat ligt vooral dan aan mijn Tsjechisch, dat nog wat tijd en moeite nodig heeft)... :)

Hezké svátky!
 
De traditionele banken zijn erg duur, maar er zijn de laatste jaren ook een aantal nieuwe banken bijgekomen. Zelf zit ik bij Fio en ben daar erg tevreden over. Privé en zakelijke rekeningen zijn gratis, je kunt ze in meerdere valuta openen, CZK, EUR, USD. Bankpassen en de meeste transacties zijn ook gratis. Het enige waarvoor ik betaal zijn internationale overboekingen, 20 CZK voor EUR en 100 CZK voor USD. Transacties in vreemde valuta tussen mijn eigen rekeningen zijn gratis. Online banking en de mobiele apps zijn ook in het Engels beschikbaar.
 
Bovenaan