Welke kolen te gebruiken

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Welke kolen gebruik jij?

  • Mostecké uhlí

    Stemmen: 1 50,0%
  • Bílinské uhlí (witte kolen)

    Stemmen: 0 0,0%
  • Brikety

    Stemmen: 2 100,0%
  • Černé uhlí (Zwarte kolen)

    Stemmen: 1 50,0%

  • Totaal aantal stemmers
    2
Beste mede forumgenoten.

In mijn huisje heb ik een kachel staan voor vaste brandstoffen.
Helaas heb ik niet veel hout.
In mijn schuur liggen nog wat oude kolen.
Deze haal ik met een riek uit schuur zodat het gruis achter blijft.
Ondanks dat geeft het nog veel rommel (gruis e.d. ) in huis.
Ik overweeg om briketten (Rekord 6") te gaan kopen.
Gezien mijn zeer beperkte ervaring met kolen zou ik graag van jullie weten:
Maak ik hiermee een goede keuze?
Welke ervaringen hebben jullie met de diverse kolen?
Wat is jullie advies?

Groet Luigi.
 
Hoi Luigi,

Ik heb de beste ervaring met de koolbriketten en de antraciet. Bij mij in de schuur lag ook een ongeopende zak koolgruis, maar dat deed amper wat in de kachel.

Ben niet zo bekend met de namen, maar wat ik merkte aan mijn -bijna onuitputtelijke- voorraad verschillende kolen van de vorige bewoners, dat de grootste en dikste soorten gewoon de beste zijn.
 
Hoi Luigi, dat hangt af van de soort kachel je hebt. Over het algemeen wordt er door de Tsjechen zelf hout en zwarte kolen gebruikt. Dit is het voordeligst. Briketten zijn misschien schoner in het gebruik, maar veel duurder. Wij gebruiken zelf hout, dat mijn man zelf zaagt en hakt.
Mvg, Eveline
 
Ik zelf heb een houtkachel en zeer veel hout liggen.
Maar dit terzake.
Een Tsjech vertelde mij dat een houtkachel niet geschikt is voor kolen omdat kolen veel beter worden dan hout.
Geen idee of dat waar is.
Maar het zou best eens zo kunnen zijn.
Helaas kan ik je niet helpen met je vraag.
 
Je moet tegenwoordig een verklaring van de schoorsteenveger hebben (1x per jaar) dat je schoorsteen in orde is. Anders krijg je bij brand helemaal NIETS uitgekeerd door de verzekering. Pas op, er worden meerdere prijzen gehanteerd. Wij hebben 500 kč betaald, maar ik heb ook prijzen van 1000 en meer gehoord.... Dan heb je een idee.

Als je maar een aantal weken per jaar stookt, zijn briketten misschien een stuk makkelijker en schoner dan kolen.
Succes!
 
Wij hebben 500 kč betaald, maar ik heb ook prijzen van 1000 en meer gehoord.... Dan heb je een idee.

Wij hebben een HOUTkachel en een uitgefreesde schoorsteen va 15cm met een nieuwe metalen binnenmantel.
Uiteraard eens wat briketten uitgeprobeerd voor de nachtelijke periode. Dat blijkt goed te gaan, maar ik plaats ze dus op de aanwezige asresten.

Onze schoorsteenveger doet zijn werk, inclusief schouw en certificaat, en inclusief transport, voor Kc 350.
En dan krijg ik het residu keurig in een emmertje.
 
Beste kolen = geen kolen.

Wel eens gemerkt hoe vreselijk dit land stinkt in de winter?

En dat begint dus letterlijk als je de grens over rijdt. Zal ook wel blijven hangen door de bergen rondom CZ.

En veel van die dorpjes hebben gewoon gas heb ik gemerkt. Wellicht nog te duur voor de prijs-elastische Tsjechen, maar een smog-vriendelijke Nederlander moet toch wel een aansluiting kunnen betalen....
 
Helaas is er in ons dorp geen gasleiding.
Als we een gastank plaatsen kunnen we de garage niet meer in met de auto/caravan.
Overigens vinden wij de bruinkooltjes lucht zeker niet stinken, maar genieten van deze voor ons typische Tsjechische geur.

Groet Luigi.
 
Dat is bij ons de wintergeur. Altijd weer romantisch. :-)

Wij hebben een gasleiding gehad. En hebben een week of 2 ons huis op gas gestookt, toen ik net bevallen was. Zodat ik niet telkens naar de houtkachel hoefde. Dat kostte ons zo´n 10 euro per dag. Als je bedenkt dat ik toen zo´n 200 euro per maand kreeg als moederschapssubsidie. Dan bedenk je je wel 3x om de gaskachel aan te zetten. Uiteraard verdient mijn man ook, maar het is gewoon VEEL duurder dan eigen hout. Het is makkelijk om een smog-vriendelijke Nederlander te zijn met een Nederlands salaris, maar als je hier woont en werkt (ben hier al 17 jaar) dan word je vanzelf een "prijs-elastische" (?) Tsjech... denk ik.

En in vele kleine dorpjes hebben ze geen gasaansluiting, niet rendabel genoeg.... omdat het veel duurder is...

Inmiddels hebben wij sinds de zomer een nieuwe houtgaskachel, zonnepanelen met een watertank erbij. Met dank aan de ketel-subsidie, kotlikova dotace. Dus wij zijn zeeeeeeer smogvriendelijk!! :-)

Mvg Eveline
 
Bovenaan