Welke druivensoort in Tsjechië planten?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wij hebben bij ons huis in Tsjechie (Zuid Bohemen) een druivenrank. Deze geeft kleine blauwe druifjes. Leuk, maar echt voor de sier dus.
Nu wil ik daar graag een zoete witte druif planten, misschien een muscaatdruif?
Wie heeft suggesties en tips: hier in Nederland ranken kopen of in Tsjechie en zo ja welke?

Laat maar horen!
 

Vodnik

† In Memoriam
Wij hebben een witte vdLaan geplaatst, geeft prima witte druiven en is absoluut winterhard

PS en gekocht bij tuincentrum overvecht, niet ver bij je vandaan
 
druifje

Beste CP.
Wij hebben 1,5 jaar geleden ongeveer 10 planten Boskoops glorie gezet. Door de toch wel hard(nekkige)e grond dachten we eerst dat een groot gedeelte dood zou gaan, maar afgelopen zomer zagen we een ommekeer en begonnen ineens 8 van de 10 te groeien en zaten ze in het blad. Ze hebben dus gewoon een jaar overgeslagen na het poten. Wel een beetje geduld dus. De laatste 2 planten hebben het niet gehaald en zijn in besloten kring gecomposteerd. Uiteraard met muziek van Mieke Telkamp.
Gr.
Ruud
 
De Solaris ken ik van de wijngaard in Bentelo, geeft puike wijn!

De druivensoorten hebben we nu uitgezocht. We lezen dat we dit najaar kunnen planten, maar geldt dit ook voor Tsjechie? We gaan in oktober (21) naar Porezanky, is het dan niet te laat? Wie heeft er ervaring mee?

Wat is jullie advies?:confused:
 

Vodnik

† In Memoriam
Zolang de grond nog niet hard bevroren is kan je het nog wel planten.
Maar waarom niet de witte vanderlaan zoals ik al twee jaar geleden heb genoemd?

Toevallig vanmiddag heel wat trossen geplukt en heerlijk zoet (en een handvol door de strudel gedaan ipv rozijnen)

Ik heb een paar weken geleden druivenstruiken uit NL meegenomen voor tsjechische vrienden maar inmiddels is het aanbod in Duitsland (4,5 km bij mij vandaan, OBI) zo verbeterd in keuze en kwaliteit dat uit NL meenemen eigenlijk geen zin heeft.
 
Bedankt Semabyt!

Is deze druif makkelijk te verkrijgen in Nederland, of moet ik hem bestellen?
Bij de Bauhaus is Ceske Budejovice heb ik ook druivenranken gezien, ben vergeten welke soorten.
 
Semabyt, vandaag de witte vanderlaan gekocht! Goede keus, volgens de hovenier! Ook een Solaris en wat prachtige clematis en passieflora. (met speciale voorschriften)
Ik heb veel gehad aan de plantenlijst die hier op het forum stond! Eind oktober gaat alles de grond in, de resultaten hoop ik tzt te laten zien! Ben zo blij als een klein kind met mn nieuwe aanschaf!
 

Marcel

Moderator
palantina en solaris zijn mooie witte druiven voor het gematigde klimaat.
in nederland doen deze het ook goed.
als rode druiven zou je de regent en rondo kunnen nemen.
 

MartinaK

Moderator
Chardonnay

Zelf, vind ik het beste druiven die in Tsjechië goed gaan zijn Chardonnay. :top:
Witte wijn, niet droog… ook geschikt voor later – selectie van druiven of icewijnen. Foto toegevoegd…

PA030469.jpg

Voor de rode wijn is geen goede zon en weer in Tsjechië, jammer. Zie ook op de foto rode druiven gefotografeerd in Moravia wijn gebied, druiven – Modrý Portugal.

PA030475.jpg
 
Wij maken zelf geen wijn, maar gaan de druiven gewoon lekker opeten en weggeven. Maar eerst maar eens een wijnstok planten. We hebben er een prima plaats voor en ik zie ons al zitten 's avonds onder de wijnranken in het prieel met een blokje kaas en een glas wijn uit de supermarkt.
 
Bovenaan