Welke cursussen wil je doen in CZ?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Schilderen. Altijd goed.
Ja, schilderen .... brdlidty een heel goed idee ! Als organisator heb je niet zoveel infrastructuur nodig. Ik ken verschillende organisaties die in de natuur gaan tekenen en schilderen ... Ook voor de instructeur of de begeleider is het goed omdat er niet teveel materiaal moet meegebracht worden.

Jawel, dat was een serieuze reactie van mij. En je ziet, Aad is al geinteresseerd is in "bierproeverij van de top tsjechische bieren met uitleg".
Echt iets voor mannen. Hoewel, menig vrouw zal ook wat meer willen weten van "echt" bier.
Zeker goed idee en kursus bierbrouwen is tegenwoordig nogal populair. Bij de meeste biergildes kan je het nodige werkgereedschap ontlenen.
 

Vodnik

† In Memoriam
Ik was ca. 15 jaar geleden nauw betrokken bij het opzetten van cursus engels en daar was veel belangstelling voor, mn voor basisschool leerlingen (dit was in Praag). Inmiddels worden op veel scholen al engelse lessen gegeven maar buiten de grote steden zal er voor ouder tsjechen zeker wel belangstelling voor bestaan. Je moet wel "het ijs breken" om ze zover te krijgen!
 

Vodnik

† In Memoriam
Dan kunnen ze eindelijk ophouden met films te dubben (nasynchroniseren in de tsjechische taal).
Maar buiten dat, Tsjechen zijn best wel reislustig en met alleen Tsjechisch kom je niet zover (net als met alleen Nederlands).

Ook de werkloosheid neemt fors toe en als je engels spreekt, maak je toch echt meer kans op een leukere baan.

Mijn ervaring (5jr werken in CZ) is dat veel tsjechen wel engels geleerd hebben, maar het niet durven te spreken omdat ze bang zijn fouten te maken. Zodra ze in de gaten hebben dat dat geen belemmering is, komen ze wel los.

(nb: de zoon van mijn overbuur - 12 jaar oud - is apetrots dat hij tegen mij engels kan praten en dat hij mijn vragen begrijpt! Hij demonstreert dat graag als z'n vriendjes in de buurt zijn).
 

Vodnik

† In Memoriam
Boya, een aardig aanknopingspunt om een talencursus voor Tsjechen te starten:

Gisteren werd in het Tsjechische journal gesproken over alle goede voornemens die men maakt voor het nieuwe jaar. Eén daarvan is om een talencursus te gaan volgen, maar zolas zoveel goede voornemens . . . . blijft het bij voornemens.

Je kan in een "advertentie campagne" de mensen natuurlijk op die goede voornemen wijzen en aangeven dat je ze daarbij kan helpen!
 
Taal- en kookcursussen lijken me het meest haalbare, bv Engels voor mensen uit de buurt?
Binnenkort heb ik gesprekken met iemand wb kookcursussen. Er komt schot in! Zo leuk!
 
Ik maar denken dat het een vraag was voor bezoekers wat voor cursussen je eventueel zou willen volgen. Lijkt me beter dat je dan aan de lokale bevolking vraagt wat ze graag zouden doen. Ik zou niet weten wat een Tsjech zou willen leren.
 
Het IS ook een vraag aan de bezoekers, maar het een sluit het ander niet uit. Wij zijn zelf ook regelmatig in Porezanky buiten het seizoen om en dat maakt andere mogelijkheden mogelijk.

Dus: het blijft een vraag voor de gasten, Kees m:ja:
 
Bovenaan