Welke Boheemse koning zorgde voor de arcades rond pleinen?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik kan het zo snel niet vinden, maar het feit dat pleinen in oude stadjes in Tsjechië, omringd zijn door winkels met arcades, bogengalerijen, zodat de burger niet nat zou regenen, is te danken aan een Boheemse koning die het bij decreet verplicht stelde.

Wie was dat?

(Het staat me voor de geest waar ik het heb gelezen, maar niet in welk boek.)
 
Ik heb gezocht, tot zover niets gevonden wat erop lijkt... Elke koning bouwde wel iets. Dit soort weetjes vind ik wel interessant. Dieter, als je je het boek weer herinnert, meldt het even welke!!!
 

Leen

† In Memoriam
Ik heb ook de hele avond geGoogled en alle wetenswaardigheden van de koningen doorgespit. Ik heb het verhaal in Domazlice horen vertellen maar weet niet meer of het uberhaupt iets met die stad te maken had. Ook nog vanmorgen aan collega's gevraagd maar iedereen heeft er van gehoord maar weet geen naam.
Toch ben ik benieuwd, als iemand het antwoord hoort graag hier posten
 
Ik ben ook even aan het speuren geslagen, maar mijn Tsjechisch is niet om over naar huis te schrijven zeg maar...:zwijg:
Přemysl Otakar II kunnen zijn? Hij heeft wel veel laten bouwen, oa het hierboven genoemde Domazlice.
 
Ik las het of in Letohrad of in Usti nad Orlici op een bord met stadsgeschiedenis. Bespaart me in elk geval dat ik al mijn boeken moet gaan doorlezen, want dat kost minimaal tien jaar.

Otakar II ga ik verder op.
 
Interessant feitje.
Ik ken het verhaal niet dat het een verplichting zou zijn.

Wat ik wel weet is dat pleinen zeer belangrijk waren.
Immers, de toegankelijkheid van een plein is dikwijls maar vanuit twee of drie zijden.
En niets is dan makkelijker om de burgers het plein op te dirigeren, het spul af te sluiten en de bevolking je wil op te leggen.

Ik heb jarenlang met een Tsjechische architect samen gewerkt.
En hij vertelde dit.

Groet van een pleinvrezer.
 
Nee, nog niets gevonden. Had het gisteren even moeten vragen bij een Oost-Europa bijeenkomst, maar glad vergeten.

Vaak is dit ook van die informatie die je ooit ergens hebt gelezen, maar die je dan nauwelijks terug vindt, omdat het stamt uit een stadsarchief waar een heemkundige het feitje ooit als anekdote opduikelde.
 
Jiri van Podebrady ken ik vooral als degene die aan de basis staat van de Europese Unie.
Ik denk niet dat hij het was, want in dat geval had ik de vraag niet hoeven stellen, omdat hij me wel bekend was.
 
Misschien wel een heel erg domme vraag ( maar ze zeggen dat die niet bestaan ), maar zou deze vraag niet in een categorie 'aan wie hebben we het overdekte zwembad te danken?' thuishoren? Dus : niet te beantwoorden.
 
Klopt, niet te beantwoorden als het om de arcades zou gaan.

Maar het gaat om het verplicht stellen ervan. En daar heb ik ooit wat over gelezen.

Betekent overigens ook niet dat het te beantwoorden valt, maar...
 
Bovenaan