Welk grensgebied bij Slowakije is het mooist om te bezoeken?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

We zijn volgende week weer in Moravië en vragen ons af welk gedeelte mooi is om te gaan bekijken langs de oostgrens met Slowakije.
We gaan naar Roznov, het openluchtmuseum en willen ook als het kan iets bergachtigs bezoeken wat niet te ver weg is om op 1 dag heen en weer te rijden. Wie is er wel eens geweest? En waar zit de hoogste berg daar in de buurt? Ook handig als het weer erg warm weer wordt, want daar kan ik niet zo goed tegen...
 
Hallo Elly, wij gaan 25 augustus naar Vallaske mezirici dat is vlakbij Roznov, dus misschien komen we elkaar nog wel tegen wij gaan ook naar dat openlucht museum. De hoogste berg in noord Moravie is Praded/Altvater is de op één na hoogste berg in Tsjechië (1492 m). Lysa Hora (1324 m) is veel dichterbij en ik denk dat dat de hoogste berg in de omgeving van Roznov is.

Groetjes Peter
 
Dag,

Lysá Hora is zeker het hoogste top in de buurt. Maar dichter bij Roznov heb je noch Pustevny. Dat is een plaatsje op het top van de Radhost. Daar zijn enkele moeie oude houten gebouwen en je kan vanaff daar een wandeling maken na het monument Radegast. In de zomer kan je met de auto heel dicht bij het top komen er is een groote parking anwezig. Of je kan naar boven met een kabelbaan (tenzij hij open is). Je kan ook de burgten in de omgevig bezoeken o.a. Helfstyn, Hukvaldy, torso Nový Jiičín. En een groote aanrader is de "Oravsky Hrad" nabij Slowakse Žilina. Het is niet l te ver van Roznov vandaan, slechts net over de grens heen.

Ik wens jullie pretige vakantie in Moravië ;-)
 
Elly, ik wens jullie vast een hele fijne vakantie toe.
Ik hou jullie berichtjes goed in de gaten omdat wij in september naar dit gebied gaan.
Wij verblijven een kleine week in Krasna, aan de "voet" van de Lysa Hora. Ik heb begrepen dat Krasna in het Nederlands mooi betekent dus ga ik ervan uit dat het een mooi gebied is.
Ik heb ook al op google earth gekeken en vind het inderdaad een mooi gebied als ik het zo bekijk.
Wij houden ook van rust, mooie natuur en niet al te toeristisch dus denk ik dat we daar goed zitten. Eerst zijn we nog drie dagen in Kromeriz.
De folders die ik van het Tsjechisch verkeersburo heb gekregen zijn niet veel, maar verwijzen ook naar onder andere: Roznov,
Nový Hrozenkov ( houten huisjes van de wallachijen),
Karolinka (unique set of 21 timber houses of the Orság family from 19th century in the quarter Ratkov),
Pulcinské Skály (significant sandstone cliff, remnants of Pulcin Castle on the Ludmilla Rock, rock town Izby on the Hradisko peak, with pseudo-karst cavern.),
Hutisko Solanec (timbered two-storey house No.15, modern funeral parlour in the shape of the typical Wallachian hat)
Velka Karlovice( Wallachian town: timber houses, Baroque church of the Virgin Mary of the Snows, rectory 1754, former merchant's house Karlovié Museum)

Dit alles en nog veel meer staat op een kaart van Central en Eastern Moravia verkregen via het verkeersburo.
Ook heb ik nog een folder van accomodaties in het gebied van Frydek Mistek, als ik de foto's zo zie dan is het een prachtige omgeving.

Ik voldoe misschien met mijn antwoord niet helemaal aan je vraag Elly maar het kan zijn dat je er toch wat aan hebt?

Nogmaals fijne vakantie en goede reis gewenst.
 
Bedankt allemaal voor jullie reacties, daar hebben wij zeker iets aan. We verblijven daar 11 dagen en hoeven niet echt elke dag op pad, maar dit is al vast een beetje voor vakantiepret. Ik heb ook wel wat kaarten en was ook benieuwd naar verhalen van mensen die er echt geweest zijn. Dit gebied wordt nog niet zoveel bezocht en van mij mag dat zo wel blijven hoor! We willen misschien ook nog even naar een leuk plaatsje over de grens in Slowakije, maar we hebben nog geen idee welk plaatsje.
 
Ik kom uit Ostrava, dat is dus dichtbij het gebied waar je na toe wil. De Lysá Hora zie ik uit ´t raam van me woning. Om het top te bereiken is een wandeltocht van ruim 8km nodig maar het is de moeite waard.

Plaatsje in Slowakeie? Nouw, doemaar wat ik al zei Oravský Hrad, je weet echt niet wat je ziet hoor. In de omgeving zijn wat leuke restaurantjes en je moet absolut "Kyselica en Halušky" uitproberen ;)
 
Bedankt Chachar, deze informatie nemen we zeker mee en ik ga binnekort wat leuke routes uitstippelen vanaf Kromeriz. eh Kyselica en Halusky??
Welk plaatsje licht er bij Lysa Hora? dan kan ik het op de routeplanner en mapy.cz uitzoeken.
 
Kyselica en Halušky? Dat eerste is een kool soep en het twede is een hoovdgerecht. Het is heel lekker ;-)

Aan de foet van Lysá Hora is het plaatsje Ostravice. Je kan er natoe ook met de trein gaan, dat is denk ik noch leuker dan met de auto.
 
Bovenaan