Welk eten moeten we meenemen??

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik vraag me af welk voedsel ze in Tsjechie niet kennen, of dat je beter van thuis kunt meenemen. Ik heb ergens gelezen dat de koffie daar slecht is, maar is er misschien meer wat ze daar niet hebben of slecht is?
confused.gif
 
Wij hebben daar nooit problemen gehad wat eten betreft, zeker niet de laatste jaren sinds daar van die mega supermarkten zijn zoals Hypermarkt, Carrefour en Tesco. Koffie is er van verschillende merken, ook DE, maar ook veel Duitse merken. Uiteraard zullen er dingen zijn die niet te krijgen zijn (drop) maar je kan het beste kijken naar reeds eerder behandelde onderwerp op dit forum: Wat is er wel en wat is er niet ?
 
Ik heb ook nog wat vragen over eten:
niet wat er wel of niet is, want wij hanteren de regel, s lands wijs s lands eer. En eten dus gewoon wat er te krijgen is.
Ik lees wel over warm eten rond middaguur.
Kan ik inkomen. Echter kan je savonds ook nog goed terecht voor warm eten ? En tot hoe laat zo ongeveer ?
Prijsniveau wil ik ook wel een schatting van hebben, indien mogelijk.
Hoe staat het met wijn drinken ?. Bier lijkt wel de nationale volksdrank. Wij lusten dat ook wel hoor
wink.gif
maar een lekker wijntje kan ook geen kwaad. Dus wie daar wat van weet graag even melden !.
---
Tevens zijn wij beide rokers.
27.gif
Zijn daar goede sigaretten te verkrijgen (hoeft geen merk te zijn, maar kwalitatief redelijk met filter) en hoeveel kosten de sigaretten daar ongeveer ?
[/list]
 
In Praag is een rijke keus aan restaurants waar je ook 's avonds terecht kunt (vaak is de keuken open tot een uur of 10). Het zou kunnen dat e.e.a. op het platteland wat minder is, daar heb ik geen ervaring mee.

Wijn is geen probleem, er wordt uitstekende (ook Tsjechische) wijn geschonken.

Wat de sigaretten betreft: er zijn lokale merken en die kosten ongeveer 40 kronen (1,25 Euro) per pakje van 20. In de grotere supermarkten zijn internationale merken ook geen probleem. Ietsje duurder dan de lokale merken; reken maar op ongeveer 55 kronen (1,70 Euro) per pakje. Shag is ook hier en daar te koop in pakjes van 40 gram.

Ga er maar vanuit dat qua consumpties alles aanzienlijk goedkoper is dan in Nederland.
grin.gif
 
Eens kijken of ik je vragen kan beantwoorden San,
smile.gif


Je kunt in Tsjechië heel goed terecht voor warm avondeten, zal geen probleem zijn. Veel Tsjechen eten s´avonds gewoon ook nog eens warm hoor (ik ben een van deze mensen
grin.gif
)
Mijn ervaring is dat er op de meeste plekken tot zo´n 10 uur s´avonds gekookt wordt, maar dit kan per plek verschillen.

Prijsniveau schommelt zo´n beetje tussen de 60 kronen voor een hoofdgerecht buiten toeristische gebieden om tot 200 in de toeristische gebieden of hoe duur men het zelf wil maken.

Wijn wordt veel gedronken. Niet zo veel als bier welliswaar, maar er is genoeg goede Tsjechische wijn te krijgen. Voor meer info gebruik even de zoekfunctie, er staat hier e.e.a. over op het forum.

Of er goede Tsjechische sigaretten zijn? Het merk Petra (ofwel Petry) wordt veel gerookt en zijn best lekker (voor zover ik me kan herinneren uit mijn rook verleden!)
Het merk Start (beter bekend als Startky) is voor de zwaardere roker, ze zijn wat sterker. (die zonder filter zijn een explosie voor je longen ha ha)
 
zeer bedankt ! voor je antwoord

heb trouwens enorm
smiley20.gif
genoten van je website.
crazy.gif


jammer dat je site niet meer bijgehouden wordt....

je collegae kan er overigens ook wat van !
59.gif
 
dance.gif
top antwoord !
ben reuze blij met dit forum, als newbee in tsjechie.. als de mensen daar daadwerkelijk net zo behulpzaam zijn.. weet ik zeker dat ik me ontzetend thuis zal voelen.
bye.gif
 
Over de Tsjechische wijn, die is echt lekker hoor, de witte die ik het lekkerst vind heet Bila Pani. En van rode wijn houd ik niet zo erg, maar Frankovka is beslist lekker te noemen. Prijzen weet ik niet precies maar dit valt beide in de goedkope categorie, ik drink in Nederland ook wijn van de Aldi :-) als je tussen de 120 en 150 CZK uitgeeft kom je een heel eind.
 
Wat slechte koffie betreft, is het zo dat als je om een koffie vraagt er meestal een turkse koffie geserveerd wordt. Deze koffie is niet gefilterd en de prut zit er dus nog in (even wennen dus voor de meeste buitenlanders). Enfin, even goed roeren en daarna de prut laten bezinken...
Heel lekker, ik begin het steeds meer te waarderen!
koffie.gif
 
san40 schreef:
zeer bedankt ! voor je antwoord

heb trouwens enorm
smiley20.gif
genoten van je website.
crazy.gif


jammer dat je site niet meer bijgehouden wordt....

je collegae kan er overigens ook wat van !
59.gif
Graag gedaan!
smile.gif


We hebben ook reuzelol gehad bij het in elkaar zetten van die website. Staat natuurlijk vol met melige ongein, maar dat is - gezien het onderwerp drank - juist grappig, vonden wij. En inderdaad, m'n maat en ik zijn aan elkaar gewaagd als het op pivo en aanverwante vloeistoffen aankomt. Door omstandigheden heeft hij de afgelopen jaren helaas niet meer meegekund naar Tsjechië, en ik vrees dat dat zo zal blijven. Ikzelf ga nog wel regelmatig met m'n vriendin (en met heel veel plezier!), maar da's toch anders...

Maar goed, ik dwaal een beetje af
blush.gif
 
hoi punkenstein,

n.a.v. je bericht, over website, en je vriend die niet meer mee kan (mag ?), (wil ?) .. ik ben niet nieuwsgierig
blush.gif


Je website staat bol van de ZH humor, mag ik wel, vraag me af wie de teksten heeft geschreven.
heb zelf zo'n ZH-er hier bij me thuis in Breda zitten ... jaartal 1959..
en hij is zeer lang woonachtig geweest in reisweik ZH. van ôrigine tuerlijk an hageneez..
Herkende veel van de humor.
Mijn vriend lag ook totaal dubbel bij de teksten en foto;s ... zehr herkenbahr.. maar meer van langer her.

begrijp dat jij nu ook beteugeld bent, doch nog steeds goed maf..
I like that
smiley20.gif


beteugeling kan verder gaan, 3 kids én vriendin
laugh.gif
.......

maar geloof dat mijn Reiswijkse beest ut tog wel lekkurh vindt .... ondanks de beteugeling...

maar goed ook ik dwaal af...
grin.gif
 
Ik herinner me nog van die lange staven ´´pendrek´´ (drop) die een typisch smaakje hebben. Ik zou het niet zo snel met drop die we in Nederland hebben kunnen vergelijken.
Niet echt spectaculair
grin.gif
Kent iemand deze?
 
Niets meenemen! Er is daar zoveel lekker eten en drinken, dat alleen al is juist een goede reden om er heen te gaan. Over koffie, de koffiecultuur wordt er veel serieuzer genomen dan in Nederland heb ik vaak de indruk. Daar heb je gelegenheden waar je een keur aan koffies kunt drinken, veel meer dan hier. Keus genoeg. Met dit weer kan ik de ijskoffie, die in Nederland ook veel minder gebruikelijk is, zeker aanbevelen hoewel iets erin ook altijd smakelijk is, neem daarvoor een lekker Algerijnse koffie, dat is met een soort advocaat. De kritische Irish-koffiedrinker is trouwens wel iets anders gewend dan je in Tsjechië krijgt. Maar waarom zou men te kritisch zijn.
 
Ik moet zeggen dat mijn ervaringen met Irish coffee in Praag zowel qua smaak als prijs absoluut niet slecht zijn. Temeer omdat men regelmatig (en terecht, vind ik) schijnt te denken dat whisky het hoofdbestanddeel moet zijn.
monkey.gif
 
Bestelde er eens 1 Praag, kreeg per abuis Ice Coffee. Na die over mijn verhitte hoofd (was hete zomer) gegoten te hebben kreeg ik vervolgens wel een prima Irish. Mijn opmerking ging dus inderdaad eigenlijk over kleinere stadjes. En generaliseren kan ook niet echt.
 
Bovenaan