Wegenvignet 2010/2011

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
De vignetten voor de autobaan worden volgend jaar duurder.
Vanaf januari 2010 wordt de prijs van een jaarvignet met 200 kronen verhoogd naar 1200 kronen.
Een maandvignet gaat van 330 naar 350 kronen.
Het weekvignet wordt vervangen door een tiendagenvignet dat 250 kronen zal kosten.
De vignetten voor voertuigen vanaf 3,5 ton vervallen, want deze worden nu tolplichtig.
De vignetten zullen beschikbaar zijn vanaf december.

ekonomika.idnes.cz

KAM238b1d_ALAMY_A50FA3.jpg
 
Ben erg benieuwd hoe ze aan de opbouw zijn gekomen.

Verhoudingsgewijs klopt er niets van.

Het riekt naar oplichting, legale oplichting dus.
 
Zo zag ik 't ook.. Niks mis mee dus.

Wel opmerkelijk dat het jaarvignet 20% duurder wordt en een maandvignet ongeveer 6%. :confused:
 
wegenbelasting = oplichting, behalve als de benzineprijs naar beneden zou gaan. we worden aan alle kanten geplukt door de belastingdienst. snap best dat er geld binnen moet komen tbv verbetering/onderhoud van wegen etc, maar dat moeten ze maar vd accijns op brandstof betalen, aangezien we in nederland bijna het meeste betalen voor benzines enzo..
wegenvignet vind ik op zich ook o.k., je kunt tenminste kiezen voor hoe lang, 10dgn, mnd, jaar. eea is tbv wegenbouw best goed, kijk eens wat ze rond Praha aan het bouwen zijn, als dat project eenmaal af is, dat scheelt heel veel ellende en is best wat waard, maar kost uiteraard bakken met geld. overigens weet ik niet wat men aan wegenbelasting betaald in CR?
 

pepo

† In Memoriam
.. overigens weet ik niet wat men aan wegenbelasting betaald in CR?

Tja, daar gaat het juist om: de wegenbelasting in Tsjechie, dat zijn de autobaan vignetten (dálniční známky) !
En de (te) grote stap, wat de prijs voor de vignetten betreft, wat sommigen zelfs hier al beweren, is een EU inhaal-actie van de Tsjechen.
En wees niet ongerust! De Tsjechen, die naar en in NL rijden, betalen ook hun "autobaan vignetten in het buitenland", zoals wij dat ook moeten doen in CR. De benzineprijs heet dat dan.
 
De dieselprijs in in Tsjechië hetzelfde als in Nederland, daar zit dus ook een flinke hap accijns en belasting in. Voor benzine geldt in iets mindere mate hetzelfde. Je verhaal gaat dus niet helemaal op pep, iedereen betaalt -ongeacht of er nu in NL of CZ getankt wordt- een flinke portie belasting. Tsjechen betalen in NL en Nederlanders in CZ, alleen komt er voor ons Nederlanders nog een forse som bij in de vorm van houderschapsbelasting:reken::(

Ik betaal nu maandelijks voor één auto het equivalent van 2 1/2 jaarvignet aan houderschapsbelasting plus accijnzen bij het tanken plus een Tsjechisch vignet voor het rijden in Tsjechië. Voordat Tsjechië die inhaalslag gedaan heeft zijn we wel een paar jaar verder hoor ;)

Inderdaad
we worden aan alle kanten geplukt door de belastingdienst
 
volgens mij kun je het nog steeds niet (economisch aantrekkelijk) in Nederland kopen.

Beste blijft aan de grens.

en zo zien ze eruit voor 2010

2010-r.jpg
 

kuurgast

Donateur
De politie heeft bij Usti nad Labem in twee uur twintig bekeuringen uitgedeeld aan auto's zonder de nieuwe wegenvignet.Niet alle verkoopadressen hebben moenteel de nieuwe wegenvignet op voorraad.Binnen twee dagen zijn ze weer aangevuld.

Bron:idnes.cz
 
Kan iemand duidelijkheid scheppen in het volgende?
Wanneer is het vignet verplicht, direct over de grens of is er een buffer om dat vignet te kopen?
Afgelopen dec. namen wij een heel klein stukje snelweg, van en naar Cerny Dul, ik meen van Usti tot grens en vice versa. Wij hebben toen geen vignet gekocht, Jacob dacht dat dit niet nodig was, maar ik zat er eerlijk gezegd niet lekker mee.
 
theoretisch gezien heb je het vignet nodig zodra je 1 meter de grens over bent, dus op CZ grondgebied (op een snelweg).

in de praktijk wordt er niet direct die eerste meters gecontroleerd, wel na het eerste benzinestation, of bij de eerste afslag. zo ook bij deze recente controle bij Usti.

dus als ik jullie was zou ik het risico niet lopen...
 
Is het wegenvignet dus ook verplicht voor vakantiegangers? Ik had er nog nooit van gehoord in die 8 jaar dat wij in CZ komen, ook nog niet van andere die er heen gaan.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Niet voor voetgangers ! Maar die komen de snelweg niet op, alle andere weggebruikers zijn verplicht die te hebben. Vergeet ook niet een vervallen vignet te verwijderen want als je die laat zitten krijg je ook een bekeuring. En ook op de kortste stukjes snelweg wordt gecontroleerd, eventjes de snelweg nemen zit er dus niet in.

Als je de snelweg niet neemt hoef je helemaal geen vignet maar het wegennet wordt meer en meer vignetplichtig uitgebreid.
 

Vodnik

† In Memoriam
Én vergeet niet je kenteken op het vignet te schrijven en bewaar het controlestrookje! (óók verplicht)

Toevoeging:
Het "standaard" vignet voor een auto is geldig voor een voertuig of voertuig met aanhanger tot maximaal 3500 kg.
Auto met caravan zal daar niet snel overheen komen maar auto met boottrailer wél!
(Ik ben bekeurd omdat combinatie ca. 4300kg was)
Boven 3500kg heb je vignet voor vrachtwagen nodig.
 
Is het wegenvignet dus ook verplicht voor vakantiegangers? Ik had er nog nooit van gehoord in die 8 jaar dat wij in CZ komen, ook nog niet van andere die er heen gaan.

dan zie je maar weer hoe vaak er gecontroleerd wordt...

maar antwoord op je vraag: JA, is ook verplicht voor vakantiegangers, net zoals de tol in b.v. Frankrijk, Oostenrijk en Zwitserland.

Jammer is dat de tsjechische vignetten nog steeds niet bij de ANWB te verkrijgen zijn in tegenstelling tot de Oostenrijkse en Zwitserse.
 
Wij zijn eens tegen de lamp gelopen omdat we ietsje te hard reden. Bij controle van onze papieren bleek dat onze combinatie, Transporter + grote caravan, boven de 3,5 ton zat! Wisten wij veel! Gelukkig lieten ze het wat het vignet betrof bij een waarschuwing. Wat de snelheidsovertreding betrof helaas niet...
 
Is het wegenvignet dus ook verplicht voor vakantiegangers? Ik had er nog nooit van gehoord in die 8 jaar dat wij in CZ komen, ook nog niet van andere die er heen gaan.

Dat vindt ik een beetje vreemd hoor Plank, overal lees en zie je het.
In de toeristische boekjes kom je het tegen.
Hier op het forum is het ook maar een paar keer voorbij gekomen.
Wil je zeggen dat het je nooit is opgevallen dat alle (behalve die van jou dan) auto's met NL kenteken een vignet op de ruit hebben?:fool:
 
Bovenaan