Weekendje skiën in Pec pod Snezkou

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Beste forumgenoten,

Van zaterdag 24 januari tot en met maandag 26 januari zijn we in Pec pod Snezkou wezen skien. Wij zijn: ondergetekende en 3 zwagers: Peter, Rienk en Marcel. Ik zie je al denken: voor een paar dagen zo'n eind rijden; heeft dat wel zin?
Ja, een beetje gek moet je wel zijn. Maar Peter wilde altijd al zo graag eens naar PPS. Op een verjaardag kwam het skien ter sprake en weer kwam de wens van Peter op tafel. Hij kreeg bijval van 3 andere zwagers die ook wel mee wilden. Ik heb nog voorgesteld om tot woensdag te gaan, maar zo lang konden enkelen van ons geen vrij krijgen. Een andere zwager kon zelfs helemaal geen vrij krijgen. Hij heeft het nog te goed. Het werd dus tot en met maandag.

Zo gezegd zo gedaan. We planden een weekend en voor we het wisten (3 weken later) zaten we met 4 man in de auto.

Vrijdagavond om 21.00 uur zijn we uit Friesland vertrokken en zaterdagmorgen om 7.00 uur kwamen in PPS aan in ons een appartement. In het naastgelegen restaurant stond het ontbijtbuffet voor ons klaar. Beheerder Vaclav Hyca had het weer prima voor elkaar.:top:

Eerst heb ik de anderen PPS laten zien en zijn we wezen rodelen.
's-Middags hebben we de skies gehuurd. 2 van ons, Peter en Rienk, stonden voor het eerst op de smalle latten, dus zij hebben ski-les aangevraagd. Er was geen groepje maar ze konden wel prive-les krijgen. En ze konden direct wel starten: de ski-leraar stond al te trappelen van ongeduld. Daar hadden we niet op gerekend: in een spijkerbroek skien lijkt mij geen goed idee, dus we kregen een uurtje de tijd om ons om te kleden.

Terwijl Peter en Rienk de eerste wankele schreden zetten op de skies, heb ik Marcel alle liften en pistes van Skiresort Pec laten zien. Nu is Marcel verwend met lange pistes in Frankrijk e.o., maar hij vond het 200% meevallen in PPS. Vooral voor (jonge) gezinnen is het daar fantastisch. Hij heeft zelf 3 kleine kinderen, dus ik zal mijn appartement eens voor hem vrij moeten houden.

Na de ski-les en het skien hebben we in de nieuwe bar onder de piste van de Javor een lekker biertje gedronken.:cheers:
's-Avonds hebben we in "ons" restaurant heerlijk gegeten en daarna was het moe maar voldaan vroeg in bed.

's-Morgens was Marcel er als eerste al weer uit. Hij had in het indoor-zwembad een paar baantjes getrokken (sommigen zijn wel erg fanatiek op de vroege morgen).
Nadat mijn zwagers mij ook uit bed hadden gesjort en na een goed ontbijt bij Hyca, zijn we weer gaan skien (Marcel en Jan) en skilessen (Peter en Rienk). Het weer was weer fantastisch: lekker zonnetje en goede temperatuur (net onder nul).
Om ongeveer 13.00 uur hebben we een restaurantje op de piste opgezocht en na een lekker broodje hamburger met warme thee weer heerlijk geskied. Aan het eind van de middag hebben we onze stam-bar onder aan de piste weer opgezocht en troffen we Peter en Rienk daar ook weer. Hun 2e (en laatste) dag ski-les zat er op: moe maar voldaan vertelden ze hun ervaringen. We spraken af dat we de laatste dag (maandag) met z'n allen een blauwe piste zouden nemen.
Maar eerst: zwemmen; eten; TV kijken en .......... slapen als marmotten.

De 3e dag. Je raad het al: Marcel had alweer gezwommen (uitslover :wow:)
Na het ontbijt de skies weer ondergebonden en naar de ski-lift Javor gegleden. Ik ben met Rienk in de lift omhoog gegaan. Het was voor hem de 2e keer en het ging prima. Peter was wat minder fortuinlijk: hij viel.
Maar dat zou niet de laatste keer zijn vandaag....

We zijn met z'n vieren rustig naar beneden gegleden. Ik heb Peter wat tips gegeven en voorgedaan hoe het in principe zou moeten, en Marcel ontfermde zich over Rienk, die wat minder snel was. Peter hebben we op een makkelijke blauwe piste gestalt, zodat hij daar goed kon oefenen. Rienk had het na 2 rondjes wel gezien. Hij heeft een mooie foto-serie gemaakt. Zie voor enkele foto's hier.

Na een fijne dag skien zijn we om 17.00 uur weer vertrokken uit PPS.
Na een warme maaltijd in een Duits restaurant kwamen we 's-nachts om 3.00 uur in Friesland aan.
Het was kort maar zeer geslaagd. De zwagers hadden het al over een jaarlijks terugkerende traditie. Van mij mag het ........;)

Jan Iedema
 

Bijlagen

  • Skien 2009-1.jpg
    Skien 2009-1.jpg
    66,5 KB · Bekeken: 21
Bovenaan