Watersport

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Zeilwedstrijden.

Er zijn enkele Tsjechen die op hoger niveau meedoen met zeilen. Zo is er een meisje Veronika Zivna ('98) die in haar Optimist met de letters CZE 70 in het zeil al diverse wedstrijden binnen en buiten Europa heeft meegedaan. Van 6 t/m 9 april zeilt ze mee met 27th Magic Marine International Easter Regatta op het Braassermermeer.
17 t/m 20 mei is de Dutch Youth Regatta in Workum ,waar naast Veronika Zivna ook Šimon Mareček ('99) met CZE 110 en David Bezděk ('97) met CZE 633 proberen een podiumplaats te halen.
Tijdens diezelfde Regatta doet Martina Bezděková ('95) mee in de Laser4.7 klasse.
 

kuurgast

Donateur
De optimisten zijn beginnersboten (soort varende badkuipen) voor de jeugd. Daar kan bijna niets fout mee gaan en ze kunnen daarin heel goed de basis van het zeilen leren. De laser 4.7 zijn veel snellere en wendbare boten. Als je iets verkeerd doet, wordt je meteen afgestraft met een plons in de plomp (weet kuur uit eigen ondervinding).
Foto van Veronika staat hier.

images
images

Linker plaatje Optimisten en rechts een Laser.
 

Ad Verschoor

Donateur
Wereldkampioenschappen Roeien 2014

Eind augustus zijn op de Bosbaan in Amsterdam de wereldkampioenschappen roeien gehouden. Voor de Tsjechen was er een gouden medaille op het onderdeel Skiff voor mannen.

Ondrej Synek won dit onderdeel in een tijd van 6.37.120 minuten. Het was reeds voor de 3e keer dat hij deze wereldtitel op zijn naam bracht, zoals duidelijk werd uit zijn geschiedenis op Wikipedia.

Ondřej Synek
Ondřej Synek (Tsjechische Uitspraak: [ondr̝ɛj sɪnɛk] ) (geboren op 13 oktober 1982, Brandýs nad Labem ) is een Tsjechische roeier. Hij is al drie keer wereldkampioen in de Skiff, het winnen van de 2010 World Rowing Championships, 2013 wereldkampioenschappen roeien en 2014 World Rowing Championships.
Hij won zilver op de Olympische Zomerspelen van 2008 in Peking en de Olympische Zomerspelen 2012 in Londen.


Medailleverslag

Olympische Spelen
Zilver 2008 Beijing Skiff
Zilver 2012 in Londen Skiff
WK
Gold 2010 Karapiro Skiff
Gold 2013 Chungju Skiff
Gold 2014 Amsterdam Skiff
Zilver 2007 München Skiff
Zilver 2011 Bled Skiff
Brons 2003 Milaan Dubbeltwee
Brons 2005 Gifu Skiff
Brons 2006 Eton Skiff
Brons 2009 Poznan Skiff
Europese Kampioenschappen
Gold 2007 Poznan Acht
Gold 2010 Montemor-O-Velho Skiff
Gold 2014 Belgrade Skiff
 

Ad Verschoor

Donateur
Goud bij WK roeien 2015 voor Mirka Knapkova

Deze dagen worden in het Franse Aiguebelette de wereldkampioenschappen roeien 2015 gehouden. De Tsjechische Mirka Knapkova wist op de Skiff voor dames de titel en daarmee een gouden plak te veroveren. Zij deed dit in een tijd van 7.30.24 minuten.


Overigens is zij geen onbekende in de wereld van het roeien. Zij is geboren op 19 september 1980 in Brno. Naast EK en WK titels op het onderdeel Skiff behaalde zij in 2012 op de Olympische Zomerspelen een gouden medaille. Het was haar 3e deelname aan deze spelen.
 

Ad Verschoor

Donateur
Rectificatie op vorig bericht: Zilver voor Mirka Knapkova

Helaas moet ik jullie vandaag melden, dat Mirka Knapkova geen wereldkampioene geworden is op het onderdeel Skiff bij de vrouwen. Ik ben in de war gebracht door meerdere uitslagen op de pagina over het WK roeien.
Gelukkig was er wel zilver voor Mirka in een tijd van 7.41.880 minuten
 

Ad Verschoor

Donateur
Wereldtitel voor de Tsjech Ondrej Synek op heren Skiff

Goud was er vandaag op het onderdeel Skiff bij de heren voor de Tsjech Ondrej Synek. Hij veroverde de wereldtitel in een tijd van 6.54.760.

Door deze uitslag heeft hij zich eveneens gekwalificeerd voor de Olympische Spelen volgend jaar. Ook de 2e plaats van Mirka Knapkova is voldoende voor deze kwalificatie.
 

Ad Verschoor

Donateur
Eindelijk Kanohoofdprijs voor Tsjech Prskavec

Jiri Prskavec eiste de wereldtitel in de K1 voor zich op. De 43-jarige Tsjech veroverde in Londen eindelijk de hoofdprijs, na een bronzen medaille in 1995 en een zilveren medaille in 2013. Titelhouder Boris Neveu werd in de halve finales uitgeschakeld.
 

Ad Verschoor

Donateur
EK roeien 2017 in Racice

Van vrijdag 26 tot en met zondag 28 mei worden in de Elbe Arena in Racice de Europese kampioenschappen Roeien 2017 gehouden.

Een van de Tsjechische kandidaten voor een titel is de 34-jarige Ondrej Synek, de wereldkampioen Skiff 2016.

Voor meer informatie: www.racice2017.com (ook in het Engels).
 

Ad Verschoor

Donateur
Twee Europese titels voor roeiers in eigen land.

Tijdens de Europese kampioenschappen roeien in de Elbe Arena in Racice is in het onderdeel Skiff voor heren de titel gegaan naar Ondrej Synek. Hij werd 1e in een tijd van 6.48.13 minuten.

Een 3e plaats en daarmee brons was er voor de heren Lichte vier-zonder-stuurman in 6.14.74 minuten. Zij eindigden achter Rusland en Italie.

Bij de dames dubbeltwee ging de Europese titel naar de Tsjechische vrouwen Fleissnerova en Antosova in 7.04.75 minuten
 

Ad Verschoor

Donateur
EK Slalomkanoën 2017 in Ljubljana

Bij de Europese Kampioenschappen slalomkanoën in Ljubljana, de hoofdstad van Slovenië, zijn hele goede resultaten behaald door Tsjechische deelnemers.


Het Tsjechisch Team is Europees kampioen geworden in de K1 klasse.
Een zilveren medaille was er voor Teresa Fiserova in de C1 klasse voor dames.
Bronzen medailles waren er voor:
Jiri Prskavec in de K1 klasse voor heren
Kasper/Sindler in de C2 voor heren
Team Tsjechië in de C2 voor heren
Team Tsjechië in de C1 voor dames
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechische wereldkampioenen bij kanovaren

Tijdens het wereldkampioenschap slalom kanovaren, in het Franse Pau, zijn goede resultaten behaald door de Tsjechen. In de K1 klasse voor heren werd Ondrej Tunka wereldkampioen en behaalde Vit Prindis een 2e plaats. Ook in de K1 klasse voor herenteams werd Tsjechië wereldkampioen.

Eervolle plaatsen waren weggelegd voor de dames in de C1klasse was er een 2e plaats voor Tereza Fiserova en in de C1 klasse voor teams werd een 3e plaats behaald.

In de C2 klasse voor gemengde teams was er een 3e plaats voor het team Vojtova/Masek


K1 staat voor eenpersoons kajak (wordt bevaren met een dubbelbladige peddel); C1 staat voor eenpersoons kano die wordt bevaren met een enkelbladige peddel; C2 staat voor tweepersoons kano die wordt bevaren met een enkelbladige peddel.
 

Ad Verschoor

Donateur
Holland Beker: Synek op koers

Vanmiddag zal de strijd om de Holland Beker hoogstwaarschijnlijk tussen Mahé Drysdale en Ondrej Synek gaan. Over de Tsjech is geen twijfel, ten aanzien van Nieuw-Zeelander des te meer. Drysdale moest zich vorige week afmelden bij de wereldbeker, vervolgens roeide hij zijn skiff aan splinters, maar naar verluidt had hij toevallig in Nederland een reserve skiff opgeslagen.

WhatsApp-Image-2018-06-30-at-17.40.19-610x350.jpeg

Ondrej Synek (Foto: Ellen de Monchy)

Gisteren kende beide mastodonten bij hun voorwedstrijden geen problemen. Er mag worden aangenomen dat beiden de hindernis van vanochtend – de halve finales – zonder kleerscheuren door zullen komen. De finale van de Holland Beker is om 15:50 uur.

Bron: nlroei.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Synek wint Holland Beker

WhatsApp-Image-2018-07-01-at-16.07.261-610x350.jpeg

De vuist van Synek kon voor de finish al omhoog (foto: Ellen de Monchy)

Ondrej Synek won zojuist de Holland Beker tamelijk eenvoudig. Zijn grote rivaal Mahé Drysdale was geen moment een bedreiging voor de Tsjech. De Duitse Annekatrin Thiele won met een ruime voorsprong de Ladies Trophy.

Bron: nlroei.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
WK roeien 2018 in Racice


Na een succesvol verlopen Europees kampioenschap roeien 2017 heeft de internationale roeibond weer een kampioenschap aan Racice toegewezen.
Van woensdag 8 tot en met zondag 12 augustus 2018 wordt in Racice, in het Labe stadion, het wereldkampioenschap roeien voor junioren gehouden.

Voor meer informatie: www.racice2017.com
 

Ad Verschoor

Donateur
WK-junioren Racice: starttijden vervroegd vanwege hitte

Schermafbeelding-2018-08-08-om-23.19.20-610x350.png


Bij de wereldkampioenschappen voor junioren grijpt roeifederatie FISA in. Want er worden in het Tsjechische Racice vandaag temperaturen richting de 35 graden Celsius verwacht. De eerste start zal om 9 uur zijn, de voorwedstrijden worden vervolgens om de vijf minuten gehouden.

Het programma voor de Nederlandse boten ziet er als volgt uit:

9:55 uur, voorwedstrijd jongenstwee
10:10 uur, voorwedstrijd meisjesvier
10.35 uur, voorwedstrijd meisjesdubbelvier
11.40 uur, voorwedstrijd jongensacht

Uitslagen, lotingen en andere (live)informatie is hier te vinden.

Bron: nlroei.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Ondrej Synek blijft resultaten scoren
Op het WK roeien dat gehouden is in het Bulgaarse Plovdiv scoort Synek zijn zoveelste resultaat. Na plakken tijdens Olympische Spelen en Europese en Wereldkampioenschappen was er nu weer een 2e plaats op de Skiff voor heren.
De gouden plak was voor de Noor Kjetil Borch, waarna Synek het zilver behaalde.
 

Ad Verschoor

Donateur
WK Kanovaren 2018 in Rio de Janiero
Deze dagen wordt in Rio de Janiero (Brazilie) het wereldkampioenschap kanovaren gehouden. Goede resultaten zijn al behaald door Tsjechische teams. Bij de heren in de K1 klasse was er brons voor het Tsjechisch team na Groot-Brittannië(goud) en Polen (zilver).
Bij de dames in de C1 klasse was er zilver voor het Tsjechische team na Groot-Brittannië (goud)
 

Ad Verschoor

Donateur
Weer Tsjechisch brons
Bij het WK kanovaren is weer een bronzen plak verdient. In de klasse c2, gemengd, veroverden Vojtova en Masek een 3e plaats. Zij deden dit achter de teams van 1. Polen en 2. Frankrijk
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechie sluit WK af met nog twee medailles
Op de slotdag van het WK kanovaren zijn twee medailles gescoord. In de C1 klasse voor dames was er brons voor Teresa Fiserova. Tenslotte behaalde Jiri Prskavec zilver in de K1 klasse voor heren achter de Duitser Hannes Aigner.
 

Ad Verschoor

Donateur
jakub.JPG

Jakub Grabmueller: Ik wilde een uitdaging in mijn studie. Foto DUB

Jakub Grabmueller: Tsjechische toproeier in een Utrechts Tritonhuis


Roeien op topniveau en tegelijkertijd je vakken halen. Voor veel Nederlandse studenten blijkt het niet te doen. Hoe doe je dat dan als je in Utrecht studeert, maar je internationale wedstrijden roeit voor Tsjechie? Jakub Grabmueller racet op en neer tussen huis, studie, training en buitenlandse trainingsstage.

Jakub Grabmueller (22) is net terug van het wereldkampioenschap roeien in het Bulgaarse Plovdiv, als hij half september de UB in de binnenstad binnenwandelt. Met drie teamgenoten uit de Tsjechische selectie werd hij negende. Het is een plek die uitzicht biedt op deelname aan de Olympische Spelen van Tokyo in 2020.

Maar de bachelorstudent Business Economics richt zijn blik eerst weer even op zijn studie. “Ik moet het een en ander inhalen. Om bij te blijven volg ik nu drie vakken in plaats van twee”, vertelt hij. "Als ik alles haal, studeer ik dit jaar af. Anders wordt het drie jaar en ietsjes meer."

De combinatie van sport en studie is te doen, vindt Jakub. Het is belangrijk dat je je tijd goed indeelt”, legt hij uit. Op het moment heb ik meer tijd voor mijn studie en ook om iets van een sociaal leven te hebben, want nu hoef ik drie weken niet te trainen.

Half acht training
Als hij wel in training is, zijn de dagen van de roeier tot op de minuut ingedeeld. Ik train twee keer per dag bij Triton. Mijn eerste training is om half acht 's ochtends. Daarna haast ik me naar de universiteit om college te volgen. Dan snel naar huis voor lunch en s middags volg ik dan nog een hoorcollege of werkcollege. Aan het eind van de middag train ik nog een keer en s avonds heb ik tijd om thuis te relaxen of nog wat werk te doen als dat nodig is.

Zijn dagelijkse trainingen werkt hij af met de wedstrijdgroep van Triton. Ik merk dat ik daar echt beter van geworden ben”, vertelt hij. Het niveau ligt heel hoog. Ik train met mensen die bijvoorbeeld een bronzen medaille hebben gewonnen tijdens de Olympische Spelen in Rio de Janeiro. Het is een heel competitieve groep.”

In periodes van hard trainen wordt hij geholpen door zijn topsportstatus. “Daardoor is het voor mij makkelijk om te overleggen met cursuscoordinatoren over dingen die ik wel of niet kan doen. In sommige gevallen kan ik bijvoorbeeld ook de artikelen al eerder lezen. Dankzij de topsportstatus geldt er voor hem ook een andere aanwezigheidsplicht. Dat is vooral handig aan het eind van het jaar. In februari en maart moet ik een aantal keer op trainingskamp met het nationale team. Dan zit ik twee keer twee weken in het buitenland, en ben ik dus vier van de negen onderwijsweken kwijt.
Tijdens de trainingskampen krijgt hij bovendien notities toegestuurd van zijn Utrechtse studiegenoten. Er is dan wel tijd om te studeren, maar na alle trainingen ben ik zo moe dat het er eigenlijk niet van komt, vertelt hij. En soms heb ik er ook gewoon geen zin in. Maar ik wilde een uitdaging in mijn studie. Dat was een van de redenen waarom ik naar Nederland ben gekomen.

Grote roeicultuur
Al op de eerste dag bij Triton merkte Grabmueller hoe verschillend de roeiculturen van Nederland en Tsjechie zijn. Hier is het een echte studentensport. In Tsjechie meld je je op je tiende bij een roeivereniging en stop je als je gaat studeren. Het is daar puur hobby. Het zou voor hem onmogelijk zijn om daar te roeien en te studeren. Op de middelbare school vonden mijn docenten al dat ik moest kiezen tussen school of sport.

Iets anders wat hem opviel is de drinkcultuur bij de roeivereniging. In Tsjechie is het normaal om met een paar mensen een biertje te drinken om een beetje bij te praten. Dat worden er dan meestal drie. En na die paar biertjes ga je om negen uur 's avonds naar huis. Bij Triton drink je niet of je gaat all-in

Buiten het roeien om heeft hij ook veel vrienden ontmoet bij Triton. Ik woon inmiddels in een Triton-huis. Samen met elf Nederlanders, legt hij uit. versterkt. Dat werkt beter dan wanneer je elkaar alleen maar in de collegebanken ziet.

Snel een Nederlandse trouwen
De combinatie van sport en studie was de reden om voor Nederland te kiezen. De roeicultuur is hier heel groot, zeker het studentenroeien. Dat is vergelijkbaar met Engeland of de Verenigde Staten. Even twijfelde hij tussen de Universiteit van Amsterdam en de UU. Ik heb gekozen voor Utrecht omdat het academische programma mij meer aansprak en omdat ik van mensen hoorde dat Coen Eggenkamp een goede coach is.”

Na zijn goede resultaat met het Tsjechische team houdt hij in zijn achterhoofd dat hij misschien ooit ook voor Nederland kan roeien. Dan moet ik wel eerst de Nederlandse nationaliteit krijgen, aldus Grabmueller. Dan moet ik hier minstens vijf jaar wonen. Of met een Nederlandse trouwen, ik weet niet wat sneller is, grapt hij.

Jakub: Als je roeit voor Nederland heb je sneller internationaal succes, want de Nederlandse roeiselectie is heel sterk. Het is wel moeilijker om bij die selectie te komen. In Tsjechie is dat makkelijker, maar is een goede internationale klassering weer lastiger. Het zou heel mooi zijn om een keer het Tsjechische volkslied te horen bij een roeiwedstrijd.

Bron: dub.uu.nl
 
Bovenaan