Watersport in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Je kunt in Harrachov- Mala skala, Raften op de Jizera rivier of Elbe met een zwemmogelijkheid.
Ook kun je er kano's huren.
Ik heb de mogelijkheid gelzen vanuit Spinleruv mlyn met minibusjes naar Mala skala.
Prijs dan incl. vervoer, instructeur en uitrusting is dan 26 euro.
Maar je kunt natuurlijk ook met eigen vervoer reizen en los boeken.

Succes en alvast veel plezier!
Groetjes Tika :roeien:
 
Ik zoek het internet al dagen af, maar kan er nauwelijks iets over vinden. Weet iemand hier een plek in Tsjechië waar je kan kanoën en/of kayakken? Wel met de optie om de boten te huren, want die heb ik zelf niet. Ergens op dit forum vond ik wel een brochure over dit onderwerp uit 2006, maar het informatie mailadres bleek niet langer geldig te zijn..
Alvast heel erg bedankt!!
 
hey,

Ik ben 14 jaar en ga in juli 2 weken naar Tsjechië, eerst naar het Lipnomeer , dan Praag en dan Liberec. Ik heb al gelezen dat je op het Lipnomeer kunt windsurfen, maar weet er misschien iemand of er ook lessen kunnen gevolgd worden ? En weet er iemand de prijs , waar je lessen kan volgen en als het ook in het Engels/Duits is?

En weet er iemand als je in de buurt van Liberec kan kayaken???
 

kuurgast

Donateur
Op het Lipnomeer kan je surfen en er is een verhuur+surfschool kijk op lipno-surfing.cz en klik bovenaan op půjčovna (=verhuur) dan staat er rechtsboven vlaggetje voor de Engelse versie.Daar zie je openingstijden en daaronder prijzen.Verhuur onder de leeftijd van 15 jaar alleen onder begeleiding van een oudere.
Voor kayaken moet je op het forum even zoeken op "raften" dan vind je van alles.Heel veel plezier met surfen en kayaken in Tsjechië en laat wat horen over hoe het was.:top:
 
Hallo PinoO,

Wij kunnen je zeggen dat je prima kunt leren surfen op het Lipnomeer! Onze zoon heeft daar ook les gehad en vond het erg leuk!
Het is al wat jaren geleden, dus de prijzen zullen wel wat hoger zijn als toen, maar nog steeds goed te doen, hoor! Veel plezier Trouwens, je kunt er ook leuk karten en paardrijden!
 
Ik zoek het internet al dagen af, maar kan er nauwelijks iets over vinden. Weet iemand hier een plek in Tsjechië waar je kan kanoën en/of kayakken? Wel met de optie om de boten te huren, want die heb ik zelf niet. Ergens op dit forum vond ik wel een brochure over dit onderwerp uit 2006, maar het informatie mailadres bleek niet langer geldig te zijn..
Alvast heel erg bedankt!!
In Vyšší Brod aan het Lipno-meer heb je pension Inge (http://www.pensioninge.cz/en/index.htm). Naast een pension, Camping en restaurant (kwaliteit en betaalbaar) kun je daar ook kano's huren en worden er diverse tochten georganiseerd over de Moldau. (www.ingetour.cz). Overigens kun je in ook Český Krumlov geweldig kanoën met diverse stroomversnellingen. Ook daar zijn kano's te huur. Wil je georganiseerd op de Moldau kanoën dan kun je eens kijken op: http://www.actief-in-tsjechie.nl/kanovakanties/kanotour_vltava_vierdaagse.php
 
Aan het Lipno meer kun je verschillende watersporten doen : Waterfietsen, surfen, kanoë/raften : vertrek in Vyšší Brod (15min rijden van lipno nad v) er zijn 4 verschillende stopplaatsen, een aanrader is om tot in Cesky Krumlov te varen, dan zie je de stad op een andere manier, wel vroeg vertrekken (9-10u) want de tocht is 35km (+- 8u) , verder kun je er ook zwemmen natuurlijk, water is tamelijk warm en de bodem zakt geleidelijk aan! als je in Lipno lake resort verblijf kan je gratis in het overdekte zwembad van Lino nad v. gaan zwemmen (uitzicht op lipno meer)
 

kuurgast

Donateur
Stand up paddle surfing

images


Vorige week zag ik in Nederland iets vreemds op het water. Iemand stond op een lange brede surfplank die met een peddel werd voortbewogen. Door een artikel op novinky.cz ben ik verder gaan zoeken.
Nu blijkt dit SUP of Stand up paddle surfing genoemd te worden. Verder zoeken blijkt er een Tsjechische facebook te bestaan Paddleboarding-CZ en kan je op diverse plaatsen deze paddleboards huren.
Dit lijkt me een ideale manier om in de zomer Tsjechië vanaf het water te bekijken. Er is genoeg water waar je dit kan doen van de meertjes tot snel stromende rivieren. Op youtube een filmpje van Praag dat het zelfs in de winter mogelijk is.
Het is vrij eenvoudig op een lange brede stabiele soort surfplank waar je eerst op de knieën kan zitten en dan gaan staan. Na wat gewiebel een beetje achter op de plank gaan staan ,bovenkant peddel in ene hand en andere hand ruim daaronder. Na ongeveer 3 slagen de peddel naar de andere kant omwisselen.
De eerste verhuurplaatsen die ik kon vinden zijn Žluté lázně in Praag zie zlutelazne.cz/paddleboard/ voor tijden met prijzen.
Bij het Lipnomeer zijn ze ook te huur zie lipno-in.cz/paddleboard-sup-/ (dit staat daar alleen in het Tsjechisch).
 

kuurgast

Donateur
Stroomafwaarts met een klein vaartuig van het centrum van České Budějovice naar Praag of Mělník, dat kan.

Beperking van vervoer over water:
Het grootste deel van de hele Moldau-vaarweg wordt je vartuig beperkt door de Orlík-dam. Om die te overwinnen, moet uw vaartuig minder dan 3 meter breed zijn en minder dan 3,5 ton wegen.
In Týn nad Vltavou is een brug waar schepen tot 3 meter onder door kunnen varen.
Meer hierover en andere tips rondom deze route kan je lezen in meer talen op nieuwe website vltava-reka.cz.

Wat betreft vanuit Nederland naar Tsjechië varen is dit wel mogelijk tot Praag, maar......de waterstand van de Elbe is zomers te laag voor gegarandeerde doorvaart. Je zal rekening moeten houden met vaste bruggen waar de binnenvaart net door kan.
 

kuurgast

Donateur
Weet niet hoe hoog het water staat, anders kan je raften of kanoën. Kan je beste navragen bij infokantoor in Špindlerův Mlýn.
Er moet een bootverhuur en SUP - Stand Up Paddle boards aan de oevers van de Labe=Elbe-dam zijn, verhuurkantoor in het bovenste deel van het stuwmeer, vlakbij parkeerplaats P1. SUP prijs: 250,- Kč/45 min.

Voor mensen die willen huren in Tsjechië... op vrijdag en in het weekend zijn drukste verhuurdagen!
 
Bovenaan