Land kopen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

De genoemde 700 kc/m2 is al weer achterhaald. Momenteel gaat de grond in het Boheems Paradijs voor 1000 -1200 kc/m2 weg.
En inderdaad, hoezo makelaar? Weg met dat onbekwame en onbetrouwbare volk. Gewoon zelf doen. Internet doet wonderen.
 
Zonder iemand persoonlijk aan te vallen moet ik toch ff zeggen dat wij alleen maar goede ervaringen hebben met de makelaar die ons geholpen heeft!!!!!
Dus scheer niet alle makelaars over een kam.
 
In de buurt van waar ik zit heeft een Nederlandse haar eigendom verkocht. Ze was erg enthousiast over een makelaar in Liberec die haar uitstekend heeft geholpen. Ze is erg kritisch zodat deze informatie wel juist moet zijn.
De link is: www.rehypex.cz
De makelaar Petr Plaček spreekt Engels.
Er zijn dus blijkbaar ook nog goede makelaars en over het kantoor via welke ik mijn eigendom heb gekocht ben ik ook best tevreden.
 
Ik wil wat informatie geven over mijn ervaringen met makelaars 15 jaar geleden. Ik zocht in een ruime strook naar een mogelijkheid nieuwbouw te plegen. Het grootste probleem is dat je niet bekend bent in een streek. Nu moet je maar afgaan op wat de makelaars in de aanbieding hebben. Spreek je de taal dan kun je natuurlijk meer vragen. Het viel me bij een bezoek met een kennis op dat die makelaar ook een aanbieding had op 100 km afstand. Toen besloten, ik had alle makelaars uit de omgeving al bezocht, op grotere afstand, namelijk in Liberec, vier makelaars te bezoeken die veel in de aanbieding hadden. Van de eerste makelaar konden we het kantoor niet vinden. Op die plek is nu de tuin van de bibliotheek. Dat kan er verband mee hebben. Met de tweede makelaar kreeg mijn 'tolk' ruzie. Volgens zijn informatie had de makelaar gezegd dat Nederlanders alleen maar kijken en niet kopen. De makelaar zou later met voorstellen komen, maar was te laat. Mijn tolk had niet zo veel zin meer maar we gingen toch bij de derde makelaar langs. Naar later bleek troffen we daar de kleinzoon van de boer die de boerderij bezat die ik kocht. Die kleinzoon deed bij de makelaar een stage voor zijn studie 'rechten'. Hij is volgens mijn informatie nu rechter en heeft voor me kunnen optreden als 'jednatel' in de tijd dat ik daartoe nog niet gerechtigd was. Die derde makelaar had geen bouwperceel in de aanbieding maar wel een grote boerderij in het gebied waar mijn interesse naar uit ging. Die heb ik inderdaad gekocht. De 'kleinzoon' spreekt goed Engels en vertaalde de brieven van de advocaat die de verkoop regelde. We hadden dus ook gelijk Engels kunnen spreken. De vierde makelaar had alleen in de stad onroerend goed.
De verkoop is uitstekend geregeld en ik had ook een betrouwbare partner voor het oprichten van een s.r.o. (b.v.). Je weet dat een jednatel tekenbevoegdheid heeft en dus het onroerend goed zonder mij de opbrengst te doen toekomen kon verkopen.
 
Wij hebben ook een huis gekocht via een makelaar (Petr Drevo) uit Nepomuk. Hij sprak Duits en indien nodig nam hij een collega mee die Engels sprak. Na de koop heeft hij ons nog veel geholpen met het communiceren met de vorige eigenaar, energiebedrijf e.d.. Wij zijn erg enthousiast over deze makelaar. Uit dit topic blijkt dat helaas niet iedereen zo'n positieve ervaring heeft met makelaars maar gelukkig zijn er ook genoeg die wel een positieve ervaring hebben.
 
Wij hebben ook zeer goede ervaring met de makelaar via welke wij het huis gekocht hebben.
Na de koop nog regelmatig contact gehad via haar met de vorige eigenaar als we vragen hadden over bepaalde dingen.
Erg professioneel en behulpzaam waar nodig.
 
Voor jaren had ik genoeg van het heen en weer reizen, en besloot te verkopen via een van de grootste makelaars in Sumava.
Het was een slechte tijd voor verkopen (crisis 2008), maar de makelaar bleek ook een verkeerde keuze.
Op een moment kwam hij met een koper, een opgeblazen man uit Praag, een advocaat, maar goed, het bod leek niet verkeerd.
Daarom ging ik er vanuit dat de verkoop geblokkeerd werd en er een aanbetaling gedaan zou worden.
Nee, volgens de makelaar was deze man zo betrouwbaar, dat was niet nodig.
Er werd een datum vastgesteld wanneer de akte zou passeren en ik begon met de ontruiming.
Op de dag van overschrijven was er geen geld gestort bij de notaris en de man was onbereikbaar. Een week lang heeft men geprobeerd die man te vinden, zonder resultaat.
We hebben de verkoop afgeblazen en achteraf hebben we daar geen spijt van. De makelaar heeft zich nooit meer laten zien. Die koper heeft na een half jaar bij een boekhouder van ons nog navraag gedaan of het huis nog te koop was, en we hebben hem hier nog achter in het bos zien lopen.
Via Tsjechische vrienden hoorden we steeds meer verhalen over die makelaar. In de buurt verkocht hij een herenhuis met aan de zijkant een stukje grond, waar de koper geen interesse in had. Goed, dan kocht de vrouw van de makelaar dit wel.
Twee jaar na de verkoop, de nieuwe eigenaar leefde al lang in het herenhuis, liet de makelaar zonder toestemming van de eigenaar een stroomkabel in de grond graven, dwars door de grond van de herenhuisbewoner, naar het grondstuk van zijn vrouw! En dit is één van meerdere verhalen die de ronde doen.
 
Bovenaan