wat voor smaak is šmoula??

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

hoihoi,
Weet iemand wat šmoula betekent?? vorig jaar had mijn zoontje een blauwig schepijsje gegeten met deze naam, maar thuis konden we het woord nergens terugvinden, dus we dachten: verkeerd opgeschreven.
Dit jaar vonden we bij de hypernova in Nachod dit ijs weer, een keertje, toen was de bak op en kwam er een andere smaak te staan. het smaakt een beetje nootachtig, en we zijn heel benieuwd wat het nu eigenlijk betekent. De andere smaken waren gewoon vruchten, chocola enzo, dus geen fantasienamen.

alvast děkuju

tonia
 
Het enige wat ik in mijn woordenboekje kan vinden is šmolka en dat betekend blauwsel
confused.gif
grin.gif
grin.gif


Ik vind het wel mooi toepasselijk maar denk niet dat het klopt, lijkt mij niet echt lekker!!
 

pepo

† In Memoriam
Smoula is geen smaak en het woord zelf betekent eigenlijk ook niets. Ik heb het gevoel, dat Smoula een computerspel figuur is en als je dat als ijsjesmaker voor elkaar krijg je producten een bekende naam te geven, dan verkoopt het ook goed.
 

pepo

† In Memoriam
ik heb even gezocht, de melkijsjes met smoula smaak zijn producten van firma TOJE, www.toje.cz, inderdaad, smoula is toch een smaak en staat heel verlaten tussen de andere bekende smaken. Als je wil, stuur ik een e-mail naar TOJE en vraag ik hoe dat met die smoula zit.

Mléčné s příchutí* - vaječný likér, káva, ledová káva, vanilka, karamel, cola, šmoula , nugát, oříšek, pistácie, irský krém, čokoláda
 

Freddy2005

† In Memoriam
paddestoel schreef:
smoula = smurf

Als dit klopt is het eenvoudig: smurfen hebben een blauwe kleur, vandaar hat blauwe ijs. Als dit ijsje nu ook nog een smaak heeft, dat zal pepo proberen te achterhalen. Alvast op de site van de fabrikant staat in het duits " Schlümpfe , wat inderdaad smurf betekent. Nu nog die smaak proberen weten te vinden.....
tongue.gif
tongue.gif
 
Het ziet er wel raar uit maar het is wel lekker. Vreemd genoeg is het, best heel goed te eten. Het smaakt vind ik een beetje vanille/caramel achtig. 't Is wel erg zoet, zal wel voor de kinderen gedaan zijn, net als dat rare blauwe kleurtje.
 
Er is maar een expert op het gebied van de smaak van Smurfen: de kat van Karkamel!

Meestal is blauw in ijs iets met blauwe bessen waarvan het plukken echter te duur is zodat men het met een hoop smaakstoffen doet.
 

pepo

† In Memoriam
Vážený pane Pepo ,

zmrzlina Šmoula má příchuť mléčného karamelu. Naše firma však nevyrábí
zmrzlinu nýbrž suroviny pro přípravu zmrzliny. To znamená, že naše produkty
nikde v supermarketu nenajdete. Zmrzlinu z našich produktů najdete ve
vybraných cukrárnách téměř po celém území České Republiky.

S přáním úspěšného dne

Monika Eisenzopfová
obchodní oddělení TOJE
FRUJO, a. s.
Tel.: 519 339 700
Fax.: 519 339 820
Mob.: 602 554 419
E-Mail: eisenzopfova@toje.cz


Geachte heer Pepo,

het ijs Šmoula heeft smaak van melk-karamel. Onze firma maakt geen ijs, maar gronstoffen voor het maken van ijs.
Dat betekent, dat u geen producten van ons in de supermarkt kunt aantreffen. Het ijs, dat van onze producten gemaakt is, kunt u vinden in de geselecteerde ijssalons bijna overal in Tsjechie.

......
 
Hartstikke bedankt!
smiley20.gif

ik vind het super van Pepo om een mail naar die fabrikant te sturen. en de vertaling er meteen bij te zetten. m'n zoontje vond het heel leuk dat het inderdaad smurfen ijs was. vorig jaar hadden we daar al grappen over gemaakt, en nu blijkt het echt smurf te betekenen. de enige reden waarom hij het wou proeven was omdat het blauw was en hij gek op blauw is, de verrassing wast natuurlijk dat het niet eens slecht smaakte. Nou, volgend jaar gaan we weer op smurfen-ijs jacht.

echt heel tof die reacties!
groetjes,
Tonia
 
Bovenaan