Wat voor pad zie ik?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Naast de roofvogel nog een onbekende in de tuin. Eergisteren hebben we in Tsjechië voor vertrek het gras nog even gemaaid en daar kwam ik deze pad tegen. Het zat tegen de fundering aan en kwam tevoorschijn toen ik met de kantjesknipper te dicht in de buurt kwam voor hem (haar) met dit gevaarte.
Geen idee wat voor pad, ik heb geen boekje over amfibiën, google alweer afgespeurd, ook zonder resultaat, maar ik zoek vast niet goed genoeg....:fluit: De bovenkant is zwart met rood/bruine strepen, de onderkant is op de foto ook duidelijk te zien. Misschien weet Corrie het? ;)

Wat voor pad....jpg
 
Nope danili, geneen van die twee. Ik heb gezocht op de in Nederland voorkomende padden, maar daar zit deze niet bij. Of het moet een bepaald "kleed" dragen in een bepaalde periode? :denk:
Hier nog een foto van de bovenzijde:
Wat voor pad2....jpg
 
Misschien bestaat er bij padden ook wel zoiets als kleuren aanpassen? Ik bedoel zoiets als de kameleon, alleen minder heftig. Meer dat ze zich aanpassen aan hun leefomgeving over langere tijd.
 
paddo's

Helaas ben ik geen "paddoloog", maar de voorgaande foto's wijken af van degene die we tussen twee "maaigangen" konden redden.
Hierbij een voorbeeld van 'ons" exemplaar.

( het streepje groen hoort niet bij de pad. Het is een grassprietje)
 

Bijlagen

  • paddo.jpg
    paddo.jpg
    47,1 KB · Bekeken: 3
"Melk: De Witte Motor!

Nog even over die padden:

Ik weet wel waar de nakomelingen worden verwekt; desnoods het melkbakje van de poezen!

Na enig zoekwerk: in Tsjechie heet de Buffo Buffo: Barna Varangy
 

Bijlagen

  • paddo2.jpg
    paddo2.jpg
    58 KB · Bekeken: 3
Leuk, die Tsjechische naam ropucha obecná, even op de Tsjechische google gekeken en inderdaad een paradijs aan foto's op mijn scherm gekregen. Bufo bufo kan ik nog wel onthouden. Iedereen bedankt voor de les over (Tsjechische) padden. :)
 

Freddy2005

† In Memoriam
Paddentrek ook in Krkonoše begonnen

De aanhoudende winter hield de amfibieën stevig in hun winterslaap. Momenteel ontwaken deze dieren echter en beginnen ze ook aan de voortplanting te denken. Padden, kikkers en salamanders ontwaken en de grote paddentrek is begonnen. Om de dieren te helpen worden ook in het nationaal park afschermingen langs de wegrand geplaatst en worden de dieren geholpen in de "oversteek" naar de voortplantingspoel. Kikkers hebben wat genoemd wordt: "een genetische geheugen", dat dwingt hen om terug te gaan naar de plaats waar ze geboren zijn.

Proberen om zoveel mogelijk aantal amfibieën te redden is geen doel op zich. De kikkers vormen een belangrijk onderdeel van de voedselketen, een aantal andere bewoners van de Krkonoše natuur doen er hun voordeel mee. Verlies van kikkers betekent een daling in het aantal kleine roofdieren. Ook de vele ooievaars zullen straks wel een kikkertje lusten.

Zonder de inzet van de natuurbeschermers zouden tot zeventig procent de trek niet overleven.

novinky.cz

211148-top_foto1-vz340.jpg
 
Bovenaan