Wat voor camping heeft jouw voorkeur?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wij proberen toch altijd een camping te vinden waar alleen Tsjechen zijn. Een bordje: ANWB gekeurd o.i.d. is voor ons hetzelfde als VERBODEN TOEGANG.
De reden? Al die Nederlanders die al hun oordeel klaar hebben wanneer je de camping komt oprijden met een iets oudere auto, caravan of, helemaal armoedig gewoon kamperen in een tentje.
Heel "subtiel" zegt je Nederlandse buurman dan: Zo n vouwwagen hadden wij vroeger ook maar wij hebben nu ringverwarming in onze nieuwe caravan. Heerlijk denk ik dan in de zomer maar laat mij nu op vacantie gaan met mijn eigen spulletjes waar IK tevreden mee ben!!!
Maar om de sfeer niet te bederven knik je maar van oh wat mooi en goed en fijn, dan zie je de mensen glimmen van trots zo van: Wat zijn wij toch bevoorrecht.
Zo stond ik een keer te wachten bij de ingang van een camping waar ik afgesproken had met een Tsjechische kennis. Aan de overkant van de weg stopte twee grote mercedessen met nog veel grotere caravans. Nederlanders dus. Het raampje ging open en er kwam een arm, rijk behangen met goud, die wenkte. Natuurlijk bleef ik gewoon staan. Toen de persoon echt overtuigd was dat ik echt niet in sneltreinvaart naar zijn auto zou komen stapte hij tergend langzaam uit en bewoog zich in mijn richting met een kaart, zij waren de weg kwijt. Natuurlijk blijf ik altijd correct wanneer iemand de weg vraagt maar tussen de regels door getuigden de reacties van de verdwaalde, van grote arrogantie en vooringenomen houding wat betreft Tsjechie. Kan er niet een bordje bij de grens komen waarbij dit soort PATSERS duidelijk wordt gemaakt zich wat te matigen wanneer zij een ander land aandoen?
Soms voel ik echt plaatsvervangende schaamte wanneer ik dit soort "landgenoten" in Tsjechie, maar ook in Nederland, tegenkom. Wat voor indruk moeten zulke mensen bij de Tsjechen achterlaten.
Vandaar mijn advies: Zoek een eenvoudige camping met weinig voorzieningen om gevrijwaard te blijven van bepaalde landgenoten die er behagen in scheppen hun "rijkdom" aan iedereen ten toon te spreiden.

Willemijn
 

Henricus

Geroyeerd Lid
Willemijn , een mooi verhaal , helemaal mee oneens.

Waarom moet een Nederlander zich schamen en generen voor zijn door hard werken en sparen verkregen caravan en auto.

Het verhaal over het binnenkomen op een camping heb ik tijdens 35 jaar kamperen met tent,vouwwagen en dinky toy caravan niet meegemaakt.

Jij gooit alle Nederlanders op een hoop en velt tevens een onuist oordeel.

Denk jij dat er onder de Tsjechen geen patsers te vinden zijn ??>
 
Hoi Henricus,

Heb je toevallig een mercedes met hele grote caravan enben je weleens de weg kwijt geweest in Tsjechie waarbij je geholpen bent door een vriendelijke en behulpzame Nederlandse? Als dat zo is dan kennen wij elkaar.

Willemijn
 

Henricus

Geroyeerd Lid
Nee,ik heb geen mercedes met hele grote caravan . ik heb wel een kleine middenklasser met een caravan van 4,2 m1 lang., zodoende kennen wij elkaar niet.

Ik tracht wel mensen behulpzaam te zijn, hun rijkdom of armoede,maakt mij verder niets uit., Ik wil zelf ook graag geholpen worden.
 
Ik ben dit soort patsers ook eerlijk gezegd nog nooit tegen gekomen, misschien komt dat omdat wij nooit in het hoogseizoen gaan?
Wij hebben zelf een vrij grote caravan omdat ik lichamelijk niet in staat ben iedere avond het bed op te maken, dan heb je dus een vast bed wat de caravan groter maakt. Met een tent heb ik dezelfde handicap.

Ook wij zoeken het liefst echte Tsjechische campings op, waar op de tijden dat wij gaan helemaal niemand staat (in mei en juni)!!
Maar ook campings van Nederlanders schuwen wij niet, als we ons er maar "lekker" voelen, dus geen disco, supermarkten en hospoda's op de camping aub.
Prettige eigenaren en leuk publiek zijn we toch wel het allermeeste tegen gekomen!!
 
Wat ik met mijn reactie eigenlijk bedoel is: Zoek een camping waar jij je thuis voelt, de mensen die zich daar ook thuis voelen op zo n camping zitten vaak op dezelfde golflengte. Of ben ik nu weer aan het generaliseren?

Willemijn
 

Henricus

Geroyeerd Lid
Wat ik met mijn reactie eigenlijk bedoel is: Zoek een camping waar jij je thuis voelt, de mensen die zich daar ook thuis voelen op zo n camping zitten vaak op dezelfde golflengte. Of ben ik nu weer aan het generaliseren?
Hoi Willemijn, dat ben ik met je helemaal met je eens, iedereen zoekt een camping naar zijn smaak,entourage,kosten en uitstapmogelijkheden.

Aan camping medegebruikers waar wij een minder goed gevoel bij hebben ,storen wij ons niet en zeggen er netjes goededag tegen.:)
 
Een camping met alleen Tsjechen, zoals ik in een vorig stukje schreef, heeft dus mijn voorkeur maar roept ook vragen op.
Het is toch alweer een jaar of 10 geleden, onze twee jongens waren toen 10 en 12, dat wij op zo'n camping, met alleen maar Tsjechen onze tentjes uitrolden. Wij hadden ons aangemeld bij een klein hokje met een ruit, waar net genoeg ruimte was voor 1 persoon. Ik vermoedde dat er een meisje in zat maar kon dat niet zien. De ruit was zo groot dat alleen het middenstuk te zien was. Geen oogcontact, alles onder het ruitje doorschuiven, paspoorten, formulier enz.
Ook met onze Tsjechische buren kregen wij geen oogcontact. Goedemorgen, goedemiddag, geen enkele reactie. Ook op weg naar het toiletgebouw werd zelfs een vriendelijk knikje niet beantwoord. Ook onderling tussen de Tsjechen ging het eigenlijk op precies dezelfde manier. Zelf heb ik af en toe weleens de behoefte aan een o.h.-praatje, maar goed, je past je aan en probeert een verklaring te zoeken. Het aanpassen betekende ook 's nachts douchen omdat er dan alleen warm water was. Onze jongens probeerden wat indruk te maken op onze buurmeisjes maar ook dat liep op niets uit. Dan maar samen wat voetballen. Totdat de bal in het water belandde en ineens alle Tsjechen tot leven kwamen. Rubber bootjes werden opgepompt, lange stokken werden aangesleept, stenen werden in het water geworpen, alles werd in het werk gesteld de bal voor onze kinderen weer op het droge te krijgen. En dat lukte! Onze jongens blij, Tsjechen blij, maar verder bleef alles bij het oude. Onze buren die net daarvoor nog fanatiek bezig waren geweest de anderen voor te zijn om als eerste de bal te redden, reageerden niet meer. Geen oogcontact, geen knikje dat beantwoord werd. O.K. je past je aan en bedenkt een verklaring, maar toch blijft het vreemd. Een week later, toen wij een museum bezochten, kwamen we bij toeval Tsjechen tegen die ook in dezelfde periode op die camping waren. En wat schets onze verbazing: Wij werden door deze mensen begroet alsof we al jaren de beste vrienden waren!!!
Dit verhaal hebben wij, in andere varianten en onder andere omstandigheden, een aantal keren meegemaakt en hebben er nog steeds geen begrijpelijke verklaring voor.
Wie kan dit uitleggen op een voor ons begrijpelijke manier?

Willemijn
 
Bovenaan