Wat voor attentie meenemen voor Tsjechen?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wij zitten met een probleem.
Wat kunnen we kopen voor een kennis in Tsjechie??
Wat kunnen we meenemen voor hem wat wij byv.veel en vaak gebruiken cq zelf krijgen en in Tsjechie niet te krijgen is.
Kan ik hier aub. wat tips op krijgen?
 
Re: cadeau voor een Tjechische kennis

In Tsjechie is alles genoeg,maar wat ik zelf altijd meeneme voor kennisen en maak ze blij is bijv;

oploskoffie van Aldi,groote pot
kaas,ook die groote baksteen van Aldi
en veerder verschillende koekjes,boterkoekjes liefst

succes
 
Re: cadeau voor een Tsjechische kennis

Moeilijk hoor. De Tsjechen hebben eigenlijk al alles.

Maar als je zo een beetje weet waar ze van houden, dan kun je er rekening mee houden.
Ik hoor van Tsjechische familieleden en vrienden, als ze in NL zijn, dat ze vla lekker vinden. Volgens mij hebben ze dat zelf niet. Je kunt een pak hagelslag meenemen.

Aan een Tsjech die van popmuziek houdt geef ik een CD met (Nederlands/Engelstalig) popmuziek van Nederlandse bodem. Soms geef ik souvenirs als kalenders met Nederlandse plaatjes of een boek over Nederland.
Gewoon dingen waarvan ik denk, dat ze het in hun dagelijks leven goed kunnen gebruiken. Alleen is het 'Made in Holland'.
 
Re: cadeau voor een Tjechische kennis

Bijna alles is al te krijgen in Tsjechië, alleen is 't er nog niet zo algemeen bekend en ontdekt. Voorbeeld: gourmetset is er wel te koop, maar nog maar weinigen kennen 't (is dus wel een leuk idee als je in deze prijsklasse zoekt). In de categorie kleinigheid is 't altijd wel leuk om stroopwafels, chocolade hagelslag en zo mee te nemen.
 
Re: cadeau voor een Tsjechische kennis

Ja en nog wat,gewoon vlokorenbrood,echt waar,vanwege omdat blijft zacht en kan bevriezen.Bij ons is tweede dag al hard.Maar zijn dat goede kennisen,anders zou ze dat vinden als belediging.Ik bedoel, dat jullie mischien dachten dat ze in Tsjechie hebben geen brood.

Soory,ik schrijf nederlands vreselijk.
 
Re: cadeau voor een Tsjechische kennis

To je noseni drivi do lesa: dat is water naar de zee dragen.

Wat ben ik het hier hardgrondig mee oneens! Mijn Tsjechische vrouw beschouwt al jaren vla (naast 't fietsen) als een van de zware redenen om in Nederland te blijven wonen.(ja, ikzelf kom op plaats vijf geloof ik). In Tsjechië wordt de vanillevla al gauw een stevige pudding. De vloeibare vanillevla waar ik zo dol op ben, ben ik in Tsjechië niet tegengekomen en ik heb veel geprobeerd. Waar ik een hekel aan heb zijn die kleine ukkiepukkieminibakjes joghurt en pudding; ik heb wat afgezeuld in Praag met halfliter pakken die ik na grondige inventarisatie uiteindelijk als grootste verpakking kon vinden.
Maar, misschien ben ik abuis Tulipka; welk merk en welke winkel levert goede vanillevla? Ik ga het prompt proberen! Wij moeten nl voor mijn schoonfamilie wél vanillevla meenemen.
Enne wat we ook meenemen, maar dat is omdat ze vaak bij ons zijn, zijn allerlei pakjes Honig Lasagna pasta & saus, Kip Massala en zo; maar dat moet je niet gaan geven aan kennissen.

Tot slot: de vacu-vin is ook nog niet zo bekend in Tsjechië (omdat altijd de wijn in één keer opgedronken wordt???)
 
Re: cadeau voor een Tsjechische kennis

Wat Vla betreft: kun je het beste Custard poeder meenemen, weegt NIX en blijft eindeloos lang goed. Kun je de vla net zo dik maken als je wil.
Al eerder genoemd: ik heb altijd veel succes met stroopwafels en een echte edammer in zo'n rood velletje slaat ook vaak heel goed aan.
Baccardi Breezer moet ik altijd meenemen. En muisjes voor op beschuit voor mensen die een kindje verwachten (al is mijn ervaring dat anijs niet zo aanslaat qua smaak, het is wel typisch nederlands). Jonge jenever vinden mensen ook leuk om te krijgen. Drop is lachen: de meeste Tsjechen trekken zo'n leuk gezicht als ze dat proeven. Pindakaas! Is niet aan te slepen, zeker voor de bereiding van satesaus.
 
Re: cadeau voor een Tsjechische kennis

Klopt, stroopwafels (wel de echte nemen en geen fabrieksmerk) vindt iedereen lekker en gevulde koeken. Verder doet (sorry, raar maar waar) Heineken het goed...
 
Re: cadeau voor een Tsjechische kennis

wij belgen hebben daar niet veel problemen mee: een stevige lading cote d'or chocolade (montserrepen noir de noir, mignonetjes, ...) en als er nog plaats is in de valies een paar speciale bieren (liefst trappisten, daar zitten die Tsjechen zo van op hun gat
grin.gif
)
 
Re: cadeau voor een Tjechische kennis

stroopwafels zijn al in Praag te koop. Maar hageslag, anijsblokjes en speculaas vinden zij ook erg lekker. Of als zij van grillen houden dan ook pindasaus (in poeder of pasta). Onze vrienden kunnen daar niet zonder. Voor de rest hebben zij nu inderdaad alles.
 
Hallo,
Komende zomer huren we een huis van een kennis van een collega van mijn man (ja, een hele zin zo
crazy.gif
) en nu willen we graag iets meenemen voor deze mensen. Nu had ik al gelezen dat stroopwafels, gevulde speculaas e.d. goed in de smaak vallen (en vla, maar dat is wat moeilijk meenemen met een overnachting onderweg). Dus nu is mijn vraag
confused.gif
confused.gif
Wat kunnen wij meenemen voor Nederlands lekkers/leuke dingetjes waar je Tsjechen een plezier mee doet? Het gaat om mensen zonder kinderen.
Alvast bedankt!
Tonia
 

Pelhřimov

Donateur
Re: wat kan ik meenemen voor onze gastheer??

Hallo Tonia

Tegenwoordig maak ik zelf een leuk mandje met wat typisch Hollandse dingen erin, zoals stroopwafels, Haagse Hopjes, speculaasjes, zoete dropjes, wat verschillende flesjes (streek)bier, een stukje Old Amsterdam (vacuum verpakt), of een klein rond kaasje (Edammertje???) eventueel met een kaasschaaf.
Je kan het pakket zo uitgebreid maken als je zelf wilt.

Je zou ook een mooi fotoboek, bijvoorbeeld uit een witte boekenwinkel, over Nederland kunnen geven.

Of bloembollen, die kosten hier zowat niets en in Tsjechië een vermogen.
Maar dan moet je wel zeker weten dat ze een tuin hebben.

En ik neem altijd wat extra pakjes stroopwafels mee (al is dat 's zomers niet zo aan te raden vanwege de hitte). Ik geef deze bijvoorbeeld weg als we uitgenodigd worden bij andere mensen, of aan een vriendelijke buurvrouw, waar we mee in contact komen tijdens ons verblijf.

Mijn ervaring is dat het heel erg gewaardeerd wordt als je een kleinigheidje speciaal uit Nederland meegenomen hebt.

Kijk ook eens op de topic in het archief: "welke spullen en kado's meenemen naar Tsjechië".
Daar vind je een hoop antwoorden op je vraag.

Alvast een prettige vakantie.

Jeanne

ps. deze topic had je beter bij diversen kunnen starten, denk ik, want hier gaat het eigenlijk meer over de gastronomie en recepten.
 

pepo

† In Memoriam
Re: wat kan ik meenemen voor onze gastheer??

Ik heb goede ervaringen, ook in de zomermaanden, met de koeltas. 3-4 bevroren blauwe koelelementen er in en je vla, chocoladerepen, stroopwafels, knoflookpate, zoute haringen en palingen houden dat wel vol bij aangename temperatuur. En bij overnachten neem je een paar elementen extra mee en 's avonds laat je in hotel invriezen en de volgende dag rij je vrolijk verder.
 
Bovenaan