Wat te regelen als je naar Tsjechie verhuist?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik loop nog een beetje op de feiten vooruit moet ik eerlijk zeggen.

Maar ik heb begin mei een sollicitatiegesprek bij een groot bedrijf met 4 vestigingen in Praag. Ik heb er een goed gevoel over (en puur rationeel gezien liggen de kansen hoog) en ik zou zomaar aangenomen kunnen worden...

Nu heb ik al een beetje rondgekeken en gebrowsed maar vind het moeilijk om informatie te vinden over wat ik allemaal zou moeten regelen (zorgverzekering, pensioenfonds, inschrijving in praag enz enz)

Zijn er hier misschien mensen die zijn verhuisd of bezig zijn en die een paar goede tips voor mij hebben? zodat ik in ieder geval een richting heb om naar te kijken...

Alle informatie is welkom!

Alvast bedankt.

Groet Niki
 
Het is eigenlijk heel simpel:

Je schrijft je uit in de gemeente waar je nu woont, en schrijft je in bij de gemeente in Praag. Het enige wat je nodig hebt is een paspoort of ID kaart en een verblijfadres waarop je je kunt / mag inschrijven.

Als je dat leuk vindt, kun je je ook bij de vreemdelingenpolitie inschrijven voor een (tijdelijke) verblijfsvergunning, maar dat hoeft niet.

Wat zorgverzekering betreft: als je werk in Tsjechie hebt, zit je automatisch in het ziekenfonds. Indien er een periode is waar je nog geen werkcontract hebt, is het misschien slim om met uitschrijven in NL te wachten en een reisverzekering af te sluiten.

Verder hoeft er niks te gebeuren.
 
Belangrijk is om inderdaad goed op te letten dat je in ieder geval voor zorg verzekerd bent, dat vond ik eigenlijk het belangrijkste.

Praktisch, open een bankrekening bij een bank in Tsjechië.

Pensioen 1: wordt niet automatisch voor je geregeld. Je kunt zelf, of liever via de werkgever die hopelijk ook iets bijdraagt, pensioen opbouwen waarbij de Tsjechische staat zelfs een substantieel bijlegt (je mag er dan 15 jaar niet aankomen, anders vervalt het deel dat de Tsjechische staat heeft bijgelegd). Ik heb zelf ruim twee jaar in Praag gewerkt en pensioen opgebouwd (niet te vergelijken met de bedragen die je in Nederland opbouwt hoor), ik heb destijds een instelling/fonds gekozen waarbij ik de overeenkomst altijd kon beëindigen en mijn geld zou krijgen, ook als ik Tsjechië na een tijdje zou verlaten, en dat is inderdaad gebeurd (en het geld werd netjes overgemaakt). De bijdrage van de Tsjechische staat verviel uiteraard. Ik had het ook kunnen laten staan om het CZ-deel niet te laten vervallen, maar ik had het toen nodig.

Pensioen 2: als je je uitschrijft uit NL, van vervalt per jaar 2% van de opgebouwde AOW-rechten. Laat dan geen reden zijn om niet te vertrekken.

Inschrijven: zou ik wel doen. Probeer ook een rodne cislo (soort BSN) te verkrijgen. Je leven wordt er gemakkelijker door. Voorbeeld: Ik had ooit snel een reisverzekering in CZ nodig, online afsluiten kan, echter zonder rodne cislo is het echt heel lastig.

Laat de ambassade weten dat je in Praag woont. Je wordt wel eens uitgenodigd voor het een en ander.

Volgens mij is er op het forum veel meer informatie beschikbaar. Succes en geniet ervan. Dingen uitzoeken ter plekke is ook echt leerzaam, en per saldo lukt het altijd wel.

Oja, ten slotte, kijk anders op de site van buitenlandse zaken, ik herinner me nu ineens dat daar een soort van checklist moet zijn. Succes!
 
Wauw super,

Heel duidelijk allemaal!

Qua huurwoning, ja, die heb ik op het moment en wilde kijken of ik deze nog voor een half jaar kon aanhouden (je weet maar nooit) Ik moet me daar sowieso nog even in verdiepen.

tis fijn om een klein beetje informatie te hebben zodat ik een beetje weet waar ik rekening mee moet houden, zag even door de bomen het bos niet meer maar dit is fijn.

Thanx alledrie :)

Eerst maar eens zien hoe ver ik kom natuurlijk.
 
Bovenaan