Wat te doen omgeving Liberec

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Jablonné v Podjestedi

Hallo allemaal,
Ik zou graag wat meer info willen over Jablonné v Podjestedi. Ik heb ergens gelezen :lezen: dat ze daar ook geneeskrachtig bronwater hebben maar ik kan er nergens info over vinden:traan: . Verder ben ik ook nog op zoek naar info over Krásná Lipá dus mocht iemand daar nog wat over weten, dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt,
Bonnie
 
welkom Bonnie,

De geneeskrachtige bron is moeilijk te vinden. Als je hem wilt bekijken moet je de auto zetten bij kasteel Lemberk vandaaruit is er een pad naar de bron. Niet de weg op gaan naar het kasteel wil je hen werkelijk bekijken stuur dan een p/m tje dan krijg je mijn telefoonnummer .

Wij wonen bij het kasteel
 
Een dagje weg

Een dagje weg!
Het excursie-areaal PĚNČÍN vindt u in Reuzengebertge, tussen de plaatsen Železný Brod en Jablonec nad
Nisou.
Moeders met hun dochters kunnen bv het slijpen van de glazen kraaltjes interessant vinden, vaders met hun
zonen kunnen het museum van de landbouwtechniek bewonderen. Voor kinderen is er een
kinderboerderij ook kan er een ritje gemaakt worden met het excursietreintje. Op de menukaart van
het restaurant kunt u uit diverse geitenspecialiteiten kiezen. www.vapen.cz
 
Ik denk nou juist dat dergelijke zaken het voor veel mensen zo aantrekkelijk maakt om naar Tsjechië te gaan. Voor veel Nederlanders zijn bijvoorbeeld die kleine buurtwinkeltjes, samen met een hoop dingen die daar nog wel, maar in Nederland niet meer bestaan, een reis terug in de tijd, een weemoedig en tegelijk aangenaam, vertrouwd en gezellig gevoel. Dus ik denk dat je daar niet genoeg op het forum over kunt schrijven. ;)
Dit heb je erg mooi verwoord, Punkenstein!!!:top:
 

kuurgast

Donateur
Viering van 800 jaar Hejnice.

images
199938_160_175.gif


2 + 3.7.2011:
Het jaar 1211 is de eerste vermelding van de legende over de oorsprong van dit bedevaartsoord.
Traditionele zomer Hejnická pelgrimstocht van dit jaar zal blijken in de finale viering van de verjaardag van 800 jaar Hejnice. Op zaterdag 2 en zondag, de 3e Juli kunt u genieten van de ambachtelijke beurs in het park voor de kerk, die op zijn beurt biedt een prachtige oase van rust en ontspanning.
Er is een speciale stoomtrein die op zaterdag op de plaatselijke spoorlijn lopen met diverse haltes van Liberec via Raspenava, Bílý Potok,naar Frýdlant. Klassieke fluiten stoomfluit mag zeker niet gemist worden in het bijzonder voor kinderen. Zaterdagavond licht de hemel vuurwerk spectaculair, verzorgt door de dezelfde pyrotechnici als Wallenstein vieringen in Frýdlant.
Van de school tot aan de basiliek allerlei soorten verkoopkramen. Het evenement zal ook de verkoop van souvenirs in verband met het jubileum dit jaar, waaronder originele herdenkingsmunten, sleutelhangers, glazen, shirts, paraplu's en andere souvenirs van dit gedenkwaardige jaar.
Het centrale punt komt opnieuw van de basiliek van het cultureel centrum, waaronder een groot podium met vele muzikale optredens en biedt gemak voor de bezoekers van grote tenten met zitplaatsen en versnaperingen en nog veel meer.(google vertaling)
Zelfs in het geval van slecht weer, is het dorp klaar om bezoekers te ontvangen. Rondom zijn er drie grote tenten, die beschikbaar zijn voor toeschouwers.

Hejnice v obrazech/foto's;
Tot het einde van juli is er een expositie van historische foto's van Hejnice en omgeving in het (MCDO)gebouw bij de kerk.

Website van het dorp is mestohejnice.cz.
Er is daar ook een camping autokempink-hejnice.e-camping.cz.(met douche gordijnen) :D
 

kuurgast

Donateur
Pohyblivý Betlém/mechanische kerststal in Frýdlant.

imager.php


In Frýdlant is vandaag na een lange reconstructie het museum met kerststal geopend. In dit huis woonde Gustav Simon die 60 jaar aan deze mechanische kerststal heeft gewerkt. Gustav Simon werd geboren in 1873 en overleed op eerste kerstdag 1953. In eerste instantie was het een vaste kerststal maar later werd het mechanisch gemaakt door middel van koorden en uurwerk. Nu is zijn kleindochter eigenaresse van dit museum. Er zijn vertalingen aanwezig in Duits en Engels. Als het museum gesloten is kan men aan de overkant aanbellen zodat zij de deur van het museum zullen openen.
Voor foto's en mapa/kaart zie severnicechy.info.
 
Bovenaan