Wat te doen omgeving Liberec

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
Zopas is een nieuw Duitstalig evenementenmagazine voorgesteld, dat tweemaandelijks zal verschijnen met alle info voor de regio Liberec. De info is ook op internet te lezen op volgend adres: www.neisserevue.de

neisse_revue.jpg
 
Aquapark Babylon, Liberec

hallo allemaal
ik zal me eerst ff in het kort voorstellen wie ik ben.
mijn naam is patricia ik ben 21 jaar en ging een aantal jaar geleden veel naar tsjechie, waardoor ik dus verliefd ben geworden op dit land. dit jaar besloten mijn vriend en ik om naar tsjechie te gaan (voor mijn vriend de eerste keer). we zitten in svoboda nad upou (als ik het zo goed zeg). daarom zijn we natuurlijk ook wat dingen aan het zoeken waar we naar toe kunnen gaan en daar maken we een vakantieboek van zodat we elke dag iets leuks daar uit kunnen kiezen om te doen (we houden beiden van een doe vakantie)
om een lang verhaal kort te houden :lmfao: komt hier mijn vraag: een aantal jaar geleden zijn wij naar het aquapark babylon geweest in liberec nu heb ik daar wel websites over gevonden maar die gaan meer over het bijbehorende hotel en ik zou graag willen weten wat het zwempark nu ongeveer kost.
mocht iemand een idee hebben dan hoor ik het graag. :oeps:
 
Stadhuis Liberec

Ik ben een klein werkje (foldertje) aan het maken in voorbereiding van mijn reis naar Tsjechië om al iets over de bezienswaardigheden te weten die we gaan bezoeken. Ik vond dit op wikipedia:

"Het hart van Liberec wordt gevormd door het plein námĕstí Dr. E. Beneše en het daaraan gelegen stadhuis (1892) in een Vlaamse renaissancestijl."
Weet iemand of dat van die Vlaamse stijl waar is?​
Alvast bedankt,​
Crossfan​
 
Beste crossfan, hier vind je meer informatie over het stadhuis van Liberec. Zeker de pdf file lezen, want daarin staat veel informatie zowel over het oude als "nieuwe" stadhuis. Een expliciete verwijzing naar de Vlaamse renaissancestijl heb ik niet gevonden. Veel plezier nog met het maken van je folder.:)
 
hallo,

Ik vond nog geen afbeelding van het stadhuis van Liberec maar ik ben wel benieuwd geworden door je vraag !

Ik heb ooit geleerd dat de Renaissance in Vlaanderen een laatkomer geweest is : terwijl de Italianen al lang in de ban van de Renaissance zaten, zou men in het Noorden nog een tijd lang naar de gothische trant.blijven bouwen.

Onze "Vlaamse Renaissance" zou zich dus kenmerken door de aanwezigheid van nog gothische elementen...

Nu wil ik toch wel graag een afbeelding vinden om te zien of dat klopt.
Mooie reis toegewenst.
 
Toen ik naar een afbeelding van het stadhuis zocht was het al heeeeelvroeg in de morgen, jongens...

Bedankt voor de goede hulp. En ja.. dat ziet er onvervalste Vlaamse Renaissance stijl uit.

Weet iemand misschien verder nog hoe die dingen toen allemaal geexporteerd werden ? Hoe komt men in Liberec aan een dergelijke kunstuiting...?

danke
 
Ericske bedoelt waarschijnlijk de radiotoren bij Ještěd, bovenop de berg. Inderdaad zeer indrukwekkend, ook het uitzicht rondom. Ga nooit naar Liberec zonder daarheen te gaan!

Dat het een monumentaal gebouw is, blijkt ook wel uit het feit dat hij vanuit je vliegtuig zeer gedetailleerd te zien is in Microsoft's wereldberoemde vliegspel Flightsimulator.

Op deze foto van mij zie je de toren in de verte staan.

jested-3.JPG
 

Bijlagen

  • lib-07-Jested.jpg
    lib-07-Jested.jpg
    58,8 KB · Bekeken: 21
hahaha...:) de berg is 3 km hoog, het gebouw niet...
ik ben op een mager paadje met de auto naar boven gereden en mijn hoogtevrees liet aardig van zich horen...

wat een prachtige bijdrage.. ik ben er weer helemaal terug..
 
ericske schreef:
ik ben op een mager paadje met de auto naar boven gereden en mijn hoogtevrees liet aardig van zich horen...
Probeer dan de volgende keer eens de kabelbaan. Die is niet altijd in bedrijf, maar ook erg leuk om klamme handjes van te krijgen. :D

PS. Op deze website zijn allerlei wetenswaardigheden over de toren te lezen en hele fraaie zwartwit foto's te bekijken.
 
Bovenaan