Wat te doen met de as uit de houtkachel?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Als "stadsmens" moet ik nog wennen aan het leven op het "platteland" en ik kom zodoende soms voor "problemen" te staan. Onze vakantiewoning heeft een houtkachel en ik vraag me af of de as die overblijft nog nuttig te besteden is (mest/onkruidverdelger?? etc etc). Ik stook hoofdzakelijk eiken en beuken. Zijn er nog suggesties?
Bedankt voor de reactie.
Ben
 
gewoon in de tuin gooien, is inderdaad vruchtbaar. afhankelijk of er vaak kleine kinderen of huisdieren in de tuin komen, misschien de as wel even onder spitten?
 

Maria

Geroyeerd Lid
gewoon in de tuin gooien, is inderdaad vruchtbaar. afhankelijk of er vaak kleine kinderen of huisdieren in de tuin komen, misschien de as wel even onder spitten?

Als je ooit nog een schoon grond verklaring nodig denkt te hebben, en er wordt gemeten, dan ben je de pisang. Is erg vervuilend namelijk! Nuance: dit is in NL zo, in CZ wellicht geheel anders.
 
n.a.v.een tip van een van onze vakantiegasten heb ik bij de kringloop voor een paar centen een zgn.zinken waston met deksel gekocht.Hier doe ik (en de gasten) 's morgens de as in,omdat deze as nog wel eens na kan gloeien en dus niet in de plastic vuilniszakken kan.Later verspreid ik de as over de tuin,maar controleer eerst even of er nog spijkers e.d. in zitten.

Gerrit :zwaai:
 
In de omgeving waar ik zit wordt het ook vaak gebruikt als strooimiddel in de winter. Of dat mag weet ik niet maar het gebeurt.
 
Gewoon in de tuin.
Ik gooi het meestal onder de bomen/struiken.
En wat nou vervuilend?
Daar geloof ik geen barst van.
Als strooimidel gebruik ik het niet meer.
Je loopt het naar binnen.
En in het het o zo maagdelijke sneeuw oogt het lelijk!

Groet.
 
Dank voor jullie reacties. Ik denk dat ik het ook maar gewoon in de tuin uitstrooi. Dat het vervuiling geeft begrijp ik niet. Het is schoon hout dat door verbranding as is geworden. Wat moet dan de vervuiling zijn?
 
er zijn volgens mij nog huishoudens die ook allerhande afval zoals plastic verbranden. dan is de as natuurlijk erg vervuilend. en dan mag je het niet uitstrooien.

@henk1948: waar heb je dat gevonden dat uitstrooien niet meer mag?
 

Freddy2005

† In Memoriam
Ben1 schreef:
Zijn er nog suggesties?

Enkele "samenraapsels" na wat googlewerk:

-Houtas bevat geen stikstof, 0-7 procent fosfor, 6-20 procent potassium, 20-53 procent calcium. Er zitten ook sporen mineralen in, zoals koper, zink, mangaan, ijzer. De 'voedingswaarde' varieert dus nogal. Houtas verhoogt de Ph-waarde van je grond. Aanbevolen wordt om houtas in het voorjaar aan te brengen. Spit het door de grond, niet bij jonge aanplant. Wanneer je houtas 's winters buiten bewaart, bescherm het dan tegen regen (tegen 'uitwassen').

-Wie van grote aardappels houdt kan flink wat houtas over de aardappelakker strooien.

-Tevens wat houtas strooien tussen de rijen helpt enorm goed tegen aaltjes.

- Dan stappen we beter over naar een slakkenbarrière door het uitstrooien van scherp zand, kalk of houtas. Die zullen we echter na elke regenbui moeten vernieuwen.

- Om slakken uit uw tuin te verwijderen kunt u dennennaalden, sigaren, sigaretten, houtas of gestampte schelpen uitstrooien. Slakken kruipen namelijk niet graag over dergelijke materialen.

-Geëmailleerd vaatwerk, dat van binnen zwart geworden is, wordt met zeepwater uitgekookt en glimmend gehouden door het afwrijven met wat vochtig houtas.

-Koperen vaatwerk reinigt men met houtas met toevoeging van wat geest van salmiak.

Dus mogelijkheden genoeg om met uw houtas iets aan te vangen.
 
Hallo Josef

Van de gemeente waar wij onder vallen, wij hebben villa gekocht in Hut gemeente Pencin

Henk1948
 
Waarde vriend,

Dat gaat niet.
Freddy2005 geeft immers aan dat het as koper, zink, mangaan en ijzer bevat.
En dat, waarde vriend, brand niet.
Waarmee bewezen is dat uw as niet verbrand kan worden.

Groet van een niet in zak en as zittende Kukel.
 
Wij gooien het op de composthoop, onderstaand heb ik gegoogeld.
Brenda


Wel of niet op de composthoop?

De lijst geeft een overzicht van wat wel, niet of beperkt op de composthoop mag. 'Beperkt' betekent: niet vaker dan eens per week een portie.

hout-as / beperkt
gemaaid gras / ja
bladeren / ja
takken, schors e.d. / nee
Coniferen, hulstblad, dennennaalden / ja
stro / beperkt
verlepte bloemen, kamerplanten / beperkt
onkruid / beperkt
zaagsel / beperkt
turf(molm) / ja
theebladeren en -zakjes / ja
koffiedik / ja
zieke planten / nee
houtskool en sigarettenas / nee
aardappelschillen / beperkt
schillen van citrusfruit / beperkt
schillen van ander fruit / ja
poep van huisdieren / nee
oud brood / nee
resten van groente (rauw) / ja
gekookte etensresten / nee
bagger uit goot of sloot / nee
tuinaarde, potgrond, zand / ja
papier / nee
 
Wij gooien gewoon alles wat maar kan rotten en als goede tuingrond kan dienen in de composthoop :nietweten: Ook gewoon as. We letten er wel op of er niet per ongeluk spijkers en dergelijke in de as zitten. Uitstrooien op het gras doen we niet. Zal ik ook niet doen :confused:
 
Bovenaan