Wat nu Karlovy Vary?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Karlovy Vary


Zoals je misschien nog kunt herinneren woonden wij niet zo ver van Karlovy Vary vandaan.

Vele voetstappen hebben wij daar achtergelaten.

In het begin toen wij er kwamen was het een beetje bouwvallig stadje met prachtige gebouwen waar jarenlang geen onderhoud aan was gepleegd.

Dat veranderde langzaam maar zeker in een prachtige stad zoals het nu is.

De uithangborden, reclames en de teksten op de menukaarten veranderden ook in een andere taal.

Gesprekken werden gevoerd in een voor ons andere onverstaanbare taal.

De meeste toeristen hadden een ander uiterlijk, beetje boers mag ik wel zeggen.

De hotels, pensions en restaurants kwamen in buitenlandse handen.

Ondertussen veranderde de plaatsnaam onder de plaatselijke bevolking in:

Klein Moskou!

Het is al Russisch wat de klok slaat.


En nu ben ik benieuwd wat de Tsjechische overheid heeft gedaan.

Zijn de eigendommen en het geld bevroren of iets dergelijks?

Is het toerisme in Karlovy Vary ingestort.

Wij zijn sinds 2018 niet meer in Karlovy Vary geweest en zijn benieuwd hoe het mooie stadje ervoor staat.

Gezien de toestand in de wereld gaan we ook dit jaar niet naar Tsjechië en blijven we dichter bij huis.

Maar wat mis ik de pivo op een terras in de zon!


Wie weet hoe Karlovy Vary er voor staat?
 

De oorlog maakte een einde aan het Russische tijdperk in Karlovy Vary. Hotels hebben de klantenkring veranderd, appartementen tegen de oude prijzen die niemand wil​


Karlovy Vary heeft lange tijd betaald voor de plaats die aan de Russen was beloofd. De gouden eeuw, toen roebels royaal in het beroemdste Tsjechische kuuroord werden gegoten, behoorde echter tot het verleden. In de stad hoor je zelden Russisch. Het werd vervangen door Duitse uit het Westen arriverende gasten en Tsjechische toeristen die genoten van de lege straten die deden denken aan het pandemische tijdperk.
De bezoeker voelt de leegte van de straten direct bij binnenkomst. Na de zuilengalerij corrodeert het rijke kuurpubliek niet dicht, is een groot deel van de luxegoederenwinkels gesloten en zijn hun etalages vaak bedekt met dekzeilen. Ze hadden ook last van traditionele kuuroorden en kristalwinkels, die erg populair waren bij Russische klanten. De belangstelling voor een kuuroord onder de Russen is de afgelopen vijftien jaar bekoeld. Hij was verzwakt door verschillende gebeurtenissen, die nu zijn verergerd door de oorlog in Oekraïne.
"Er is een langdurige afname van Russische toeristen. Natuurlijk deelde de covid een merkbare klap uit toen het centrum volledig ontvolkt was. Een aantal kuurhuizen is gesloten en geconserveerd, waarvan sommige te koop staan”, zegt Boris Musil, makelaar bij M&M Reality.

"In 2020 sloten verschillende kuurhuizen omdat hun businessplan gericht was op Russische klanten, die hier bijna niet meer kwamen vanwege covid. Ze wilden niet reageren met het prijsbeleid zodat andere gasten zouden komen, dus onderbraken ze de operatie en het was hun zakelijke beslissing, "bevestigde de loco-burgemeester van Karlovy Vary Tomáš Trtek (YES 2011).

Diplomaten vertrokken ook

Maar de terugkeer van klanten werd door de aanval van Poetin op Oekraïne verijdeld. De dag na het uitbreken van de oorlog was het plaatselijke Russische consulaat gesloten en in minder dan drie weken reisde de laatste diplomaat terug naar Moskou.

Hotels en kuuroorden bereiden zich al lang voor op de afnemende Russische belangstelling. Deze omvatten het Imperial Hotel, dat zich na de annexatie van de Krim in 2014 niet meer op Russische toeristen richtte.

"Het viel ons toen gewoon op. De afname van Russische klanten is hier sinds 2015 voelbaar en in de laatste twee jaar sinds het begin van de pandemische situatie waren er vrijwel geen Russische klanten. Ik denk dat Imperial er goed mee omging, dus deze situatie verbaasde ons niet zo", zegt Alexandr Rebjonok, de algemeen directeur van het hotel, wiens familie ongeveer een derde van dat van Imperial bezit. Tegelijkertijd voegt hij eraan toe dat hij sowieso geen grote terugkeer van Russische klanten verwachtte na de pandemie.

Sancties voor Rusland: Intrekking van wereldwijde merken en confiscatie van eigendom door oligarchen

Toch ziet hij het perspectief van het toerisme in de regio positief in. Volgens hem moeten lokale diensten echter inspelen op de veranderende klantenkring en de andere behoeften. "Traditionele spa's verliezen al lange tijd de interesse van gasten. De vraag naar langdurig verblijf is afgenomen, mensen geven de voorkeur aan langere weekenden en wellnessdiensten”, beschrijft Rebjonok. Hij geeft toe dat de hotelbezetting fluctueert en het moeilijk te voorspellen maakt: "We hebben tijden, meestal weekends plus vrijdag en maandag, waarop het personeel de achterstand niet kan inhalen, en dan zakt de bezettingsgraad door de week naar 30 procent."

bron: e15.cz
 
Gezien de toestand in de wereld gaan we ook dit jaar niet naar Tsjechië en blijven we dichter bij huis.

Maar wat mis ik de pivo op een terras in de zon!
Maar Kukel, Tsjechie, en zeker Noord-Tsjechie is toch ontzettend dichtbij? Waarom zou je wegblijven uit het mooie Tsjechie? Een van de veiligste landen ter wereld, midden in Europa, omgeven door NAVO en EU-landen.
 
Dat zal best wel maar ik hoef niet meer te avonturen.
Voorlopig starten wij in België en daarna of Frankrijk of Duitsland.
Geen enkele behoefte om naar Tsjechië te gaan.
34 jaar elk jaar geweest, ook gewoond.
Misschien vinden wij het wel genoeg zo.
Maar zeg nooit nooit.
 
@Josef een tante van mij ging ook jarenlang minstens 1x naar Tsjechië. Op een gegeven moment vond ze de reis te veel worden. Dus afstand kan ik me wel voorstellen.

Maar als je het in stappen doet heen en terug dan maakt het ook niet meer uit.
 
Bovenaan