Wat MOET je gezien hebben in Praag?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

hoi,

We gaan nu voor de tiende keer naar cz, maar dit jaar gaan we in april voor het eerst naar Praag, een week camp drussus!
Wie weet er plekjes die we absoluut moeten zien. We zijn gek op oudheden en monumenten, maar het gaat ons om de echte diehards, de info die je niet gauw in boekjes vind.

Wat zijn goede wandel- en info boekjes speciaal over praag?

Groetjes Nonnelien
laugh.gif
 
Ben het met Klara eens, dat zijn DE bezienswaardigheden/plekjes die je moet zien als je Praag bezoekt.
Om antwoord te geven wat goede wandel- en info boekjes zijn speciaal over Praag, zelf vind ik het boekje van Capitool Reisgidsen (Praag) heel erg leuk, informatief, met veel foto's en tekeningen en duidelijk ook nog. Maar er zijn ongetwijfeld nog vele andere die ook goed zijn.
In elk geval veel plezier in Praag.
 
Eugenie schreef:
wij gaan een week. ..... maar het gaat ons om de echte diehards. de info die je niet gauw in boekjes vind.
een week dat is lang niet genoeg!! elke keer dat ik in praag km zie ik weer "nieuwe" dingen en geniet er steeds van.
ik vraag me echt af hoe jullie het voor elkaar krijgen om naar tsjechie te zijn gegaan zonder praag te bezoekn.
in iedergeval; een fijne mooie tijd in praag toegewenst.

rene
 
Ik ben er al vaker geweest, laatste keer 12 dagen. Toen heb ik alles in Praha 1, 2 en 3 afgelopen. Kan nu makkelijk de weg vinden, maar is nog steeds een heeeeeeel klein gedeelte van Praag...
 
In elk reisgids Praag schrijven ze over hetzelfde.

Capitoolreisgids is inderdaad goed. Marco Polo ook. Qua indeling en afbeeldingen.

Een leuke wandelroute is de 'Koningsroute'

Dan begin je bijvoorbeeld op het

OUDE STADSPLEIN (Staromestske namesti)
Daar heb je de Tynkerk, Jan Hus monument, het Nicolaaskerk en het Raadhuis met de klok Orloj. Waar elk uur een schouwspel plaats vind.

Vanaf het Oude Stadsplein kun je alle kanten op:
Richting Joodse Wijk, Wenzelslasplein of winkelstraat Celetna.

Maar voor de Koningsroute loop je langs de Orloj door de Karlova Straat met de vele souvenirwinkeltjes. Aan het einde van de straat kom bij het standbeeld van Keizer Karel en de

KARELSBRUG
Ook hier veel stands met souvenirs en straatmuzikanten.
Je ziet van hieruit het Nationaal Theater, de Praagse Burcht en het eilandje Kampa. Dit halfeilandje wordt Praags Venetie genoemd.'

Dan loop je verder richting

PRAAGSE BURCHT
Deze route wordt Koningsroute genoemd.

Als je deze route loopt, dan heb je al wat van toeristisch Praag gezien.

Mijn 'insider' tip: bekijk Praag van boven
smile.gif

Kan bijvoorbeeld bij Petrin heuvel (met Praagse Eifeltoren) of Letna Park.
 

Bijlagen

  • 6030-mapa.JPG
    6030-mapa.JPG
    68 KB · Bekeken: 95
Sluit me helemaal aan bij bovengenoemde tips van de forumleden. Nog een tipje van mij, probeer er de tijd voor te nemen en echt ergens stil te staan, niet met het gevoel van ik moet nog zoveel zien. Dan heb je er veel meer plezier van!
Vysehrad is trouwens ook erg mooi om te bezoeken met uitzicht op de stad en prachtige omgeving.
Als je van kunst houdt zijn er natuurlijk in Praag ook veel musea en galerieen. Super mooi......

Veel plezier!!
 
ik geloof dat ik op tsjechie.nl ooit een mooie top10 zag staan van de bezienswaardigheden.
Verder kan ik je zeggen dat je zeker Hradcany moet zien, karluv most, staromestke namesti, joodse begraafplaats. En je moet gewoon lekker door het centrum wandelen. Ik weet niet wanneer je gaat maar als het weer meezit is het ook nog leuk om te gaan waterfietsen op de Vltava (doe ik altijd met vrienden als we wat gezopen hebben). Dan kan je ook stiekem fietsen naar 't eilandje waar ze een openlucht bios hebben, ff aanmeren en je hebt een gratis film
wink.gif
 
Ten eerste: je MOET helemaal niets. Daarvoor is de vakantie! Maar ik vind het wel erg leuk om te horen dat jullie al zo vaak in Tsjechie zijn geweest voor naar Praag te komen. Ik woon hier nu een jaar of drie en altijd komen er vrienden op bezoek die vragen wat ze "moeten" bezoeken in Praag en wij proberen altijd de mensen erop attent te maken dat ook buiten Praag zoveel leuks en vooral moois te beleven is. Enfin: alle bekende dingen zijn al gezegd, maar neem ook eens een kijkje in de dierentuin, bekijk de treinstations (vooral het oude gedeelte van Hlavni Nadrazi, het centraal, is erg mooi maar de wanddecoratie van Smichovske Nadrazi is ook niet te versmaden, als je tenminste van kunst uit vervlogen tijden houdt).
Maar, al eerder gezegd, jullie zijn er twee weken dus neem vooral de tijd en ben niet bang van de geijkte routes af te dwalen en gewoon te zien waar je terecht komt.
Veel plezier!

Sorry, jullie gaan een week, dan gewoon iets harder lopen :-)
 
Zoals je ongetwijfeld op het forum wel gezien hebt, is er in Praag en omgeving ontzettend veel te doen. Als ik jou was, zou ik vooraf eens goed op het forum kijken (ook in de fotogalerij) wat er allemaal te doen is en waar (de zoekfunctie is hiervoor erg handig).
Tips zijn voor iedereen weer anders, maar als ik terugkijk naar onze eerste bezoeken aan Praag, dan hebben de volgende dingen (zijn wel de erg toeristische en is door ons destijds gedaan als sightseeing) ervoor gezorgd dat we ieder jaar weer teruggaan.

1. Karelsbrug
2. Uurwerk
3. Obecni dum
4. Praagse burcht
5. St. Nicolaaskerk
6. Wenceslas plein
7. Strahov
8. Joodse wijk

Tegenwoordig bezoeken we Praag nog steeds minimaal 1x per jaar, maar we hebben nu ook aandacht voor heel andere dingen. Om te kunnen zeggen dat je in Praag bent geweest (is overigens geen volledige lijst en andere mensen zullen weer heel andere dingen noemen), moet je in ieder geval de bovenstaande bezocht hebben.
 
Als je toch in Praag bent: doe dan eens een avondje (45 minuten) Fontana. Klank- en lichtvertoning op klassieke of moderne muziek.
Locatie: dichtbij metrostation Holesovice (Noord-Praag)
yeah.gif
 
ga je met kinderen? De Praagse zoo is schitterend gelegen, en sedert vorige zomer is er een speeltuintje vlak onder de Karelsbrug. je kan waterfietsen op de moldau, en Mala Strana en novy svet zijn zo lekker rustig. Weet je wat. Boek al maar voor volgend jaar.
 
Even over de dierentuin in Praag... Maar weinig mensen weten dat er een ontzettend leuke, alternatieve manier is om erheen te gaan: namelijk per boot over de Moldau!

De boot vaart in 75 minuten van vlakbij metrostation Karlovo Namesti (zie bijgaande plattegrond) via het centrum (onder de Karelsbrug door en via twee sluizen) naar de dierentuin. Het is dus eigenlijk een rondvaart en openbaar vervoer tegelijk.
Er is ook een bar aan boord waar alle noodzakelijke - en zeer betaalbare - medicijnen aanwezig zijn om een eventueel opkomende zeeziekte te bedwingen.

Vertrektijden naar de ZOO:
Maandag t/m zaterdag om 9:00, 12:00 en 15:30 uur
Van 6 april tot 29 september ook 's zondags.

Vertrektijden vanaf de ZOO:
Maandag t/m zaterdag om 10:30, 13:30 en 17.00 uur
Van 6 april tot 29 september ook 's zondags.

Een enkele reis kost 160 kronen (6,50 Euro) en geloof me: je kijkt je ogen uit! Kaartjes koop je bij het kantoortje bij de aanlegsteiger. Op de terugweg van de dierentuin betaal je bij het aan boord gaan.

kaart.jpg
Rode pijlen = metrostation Karlovo Namesti (lijn B)(twee uitgangen)
Groene pijl = tramhalte
Gele pijl = vertrekpunt van de boot

De dierentuin is niet alleen erg mooi, maar ook relatief goedkoop.

Entreeprijzen:
Volwassenen: 200 kronen (8 euro)
Kinderen: 150 kronen (6 euro)
Twee volwassenen met twee kinderen: 600 kronen (24 euro)
Hond: 100 kronen (4 euro).
De consumpties zijn heel redelijk geprijsd.

www.zoopraha.cz

Ziehier de vaarroute (stippellijn):

route2.jpg

Dit is de website van de bootmaatschappij.

Aan de kade van het vertrekpunt ligt restaurant Vltava, Rasinovo Nabrezi 1. Ziehier op mijn TomTom de precieze ligging:

kaartje.jpg

Een houten gebouwtje, zeer gezellig ingericht, met uitzicht over de Moldau. Je kan er prima eten en drinken voor zeer schappelijke prijzen. Wij hebben er met z'n vieren, na een heerlijk dagje dierentuin, uitgebreid gegeten en waren inclusief vele halve liters pivo, vino, voda en Káva Irská toe, 1089 kronen (toen 35 Euro) kwijt.

Dit bericht van Marcel geeft nog wat interessante achtergrondinformatie over dit restaurant.

Echt een aanrader, zowel dierentuin, boottocht als restaurant. Moet je een keertje doen, je zal er zeker geen spijt van hebben... Veel plezier alvast!
bye.gif


Tarieven boot en dierentuin bijgewerkt op 10 mei 2013.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Gewoon een tip voor zij die hier terechtkomen via de zoekfunctie:
Ga eens lekker eten op dit adres, ligt midden in het centrum, zijstraat van vaclaske namesti, nl Vodiekova nr 20. Hier kunt u ook mooie muziek en zang beluisteren (ook op de site te beluisteren) en loop ook eens de volledig zaak door, een hele belevenis.
 
je moet natuurlijk de karelsbrug zien en de burcht maar er zijn nog veel meer leuke dingen zoals de souvernirs winkeltjes bij een soort markt want daar zijn de meeste dingen goedkoper dus daar zal ik zeker ff kijken en niet bij de winkeltjes kopen vanaf de karelsbrug naar het oude plein.
 
bezoek aan de burcht en het oude centrum van Praag moet je zeker doen.
Misschien een keer op een avond bij het waterorgel een voorstelling bij wonen (zeer zeker de moeite waard).
de dierentuin is ook altijd leuk en voor de rest moet je maar even rond neuzen op het forum met de button zoeken kom je zeker een heel eind op weg en zal je zien dat 14 dagen te kort is om alles alleen al in de omgeving van Praag te bekijken.

Ik wens je in ieder geval veel plezier met de voorbereiding
 
Ik zag de afgelopen week in Praag dat er nu een drie-in-één ticket te koop is voor Troja (noord-Praag): Dierentuin, botanische tuin en kasteel óp één ticket. Verderop op het forum staat ook een tip hoe je er met de boot kunt komen. Alledrie de dingen liggen bij elkaar op een pleintje, waar ook nog een restaurantje zit. Hier geven ze wel eerlijk toe dat ze een kaart hebben voor Tsjechen en één voor toeristen (minimaal het dubbele qua prijs).
 
Nathalie L. schreef:
Alledrie de dingen liggen bij elkaar op een pleintje, waar ook nog een restaurantje zit. Hier geven ze wel eerlijk toe dat ze een kaart hebben voor Tsjechen en één vor toeristen (minimaal het dubbele qua prijs).
Even over dat restaurant voor de ingang van de dierentuin: ga je op het grote terras zitten, dan betaal je als toerist inderdaad véél meer. Ga daarom altijd binnen bij het laaggelegen kleine terras (ingang aan het pad naar de dierentuin); daar berekenen ze je keurig dezelfde prijs als voor de Tsjechen zelf. :)
 
Bovenaan