Wat kun je doen met 16000 euro voor huisvesting?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

In het programma Kassa van 2 mei 2022 werd (vanaf 25:40 minuten) aandacht geschonken aan een stel dat geld wilde lenen voor huisvesting in Tsjechië. Ze hadden 16000 euro nodig en wilden dat lenen. Bij een bank konden ze niet aankloppen: leeftijd en onvoldoende uitkering. Kwamen terecht bij oplichters die een truc uithaalden waar ik ooit ook bijna intrapte: eerst wat geld overboeken naar de oplichters en dan zou je het geld van de lening uitgekeerd krijgen. .....
Ik weet verder van de vragenstellers in het programma Kassa niets af. Ook niet of ze meer eigen geld in hun project willen steken. Toch bekroop mij het gevoel dat ze wellicht ook vanuit Tsjechië zouden kunnen worden opgelicht. Vandaar dat ik dit topic start met de vraag wat je zou kunnen doen met 16000 euro voor huisvesting in Tsjechië. .....

[EDIT] Twee stukken tekst verwijderd; eentje ging niet over Tsjechië en de andere ging over goedkope zaken in Tsjechië. Dat laatste wordt elders op het forum al besproken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaar dat ik dit topic start met de vraag wat je zou kunnen doen met 16000 euro voor huisvesting in Tsjechië.
Waarschijnlijk niet veel. Een paar jaar iets huren wellicht ;)

Zo'n oplichters truc staat trouwens volledig los van Tsjechië. Dit kan overal gebeuren. Waarschijnlijk als je online naar een lening zoekt, kom je wel foute sites tegen met zulke oplichting.
 
Het betreft inderdaad al een zeer oude truc, die al eerder bij een ander programma (ca. 10 jaar geleden?) op de Nederlandse TV was. Misschien was het het programma "Opgelicht".

Voor huisvesting hadden deze mensen zelf misschien ook nog een ander bedrag achter de hand (dat moet haast wel, want een 100%-hypotheek is sowieso haast onmogelijk te krijgen). Voor 1 miljoen CZK kun je in een niet zo gewilde regio nog wel een opknappertje op de kop tikken.
 
Ik verbaas me iedere keer weer opnieuw, dat mensen zich zo laten bedonderen. Geld overmaken naar een onbekend iemand. Dat doe je toch niet!!!
En als ik een whatsapp krijg van mijn zoon dat hij dringend geld nodig heeft wat hij op dat moment even niet heeft (dat is geen onmogelijkheid ;-) ) dan pak ik de telefoon en bel hem op met de vraag hoe hij het in zijn hoofd haalt om zelf niet even te bellen hierover i.p.v. een whatsapp bericht. Ik denk overigens dat hij sowieso dan zou bellen, maar dat terzijde.
 
Geld lenen omdat je het op dat moment niet kunt betalen , wil zeggen dat je het later zeker niet kan betalen.......
hier zit het ook vol met die idioten ,allemaal een lening en dan een nieuwe lening om de eerste gedeeltelijk te betalen.
Vaak een sigaret in de mond,zilveren sjonnie halsketting en tattoo.
Weten heel veel over alles vooral in de kroeg...
met 16000 euro kom je niet ver ,alleen ver in de put.
Hier heb je ook van die geld-leen woekeraars dikke rente en je betaald heeeeel veel terug.
 
Bovenaan